Dette er spennende!! Undrer på hvor dette vil ende....
Hvor kommer denne livgivende kraften fra, Roesok? Noe eller noen må vel nesten ha "skapt" denne også? Eller har dette bare oppstått av seg sjøl? Som noen har vært inne på, er menneskehetens historie slik vi kjenner den, bare et kort glimt av den perioden som planeten vår har eksistert. Hva var før oss?
Vi mennesker har en egen evne til å kalle det meste som vi ikke kan forklare, eller evner å se omfanget av, for guds skaperverk. Barn er nokså direkte på sånt; hvorfor må gud være en mann? Hvor er fru Gud? Hvorfor måtte det være Adam som ble skapt først, og at kvinnen ble skapt av et ribbein fra han? Jo, fordi gud er en mannsskikkelse, og mennesket ble skapt i hans bilde. Presteskapet besto inntil nylig, utelukkende av menn. Ergo.....
I mitt tidligere liv på havet, sto jeg mang ei stjerneklar natt og titta på stjernehimelen. Alle bør bruke minst ei natt, langt utafor allfarvei hvor ingen andre lyskilder kan forstyrr lyshavet fra alle stjerner, planeter og anna rusk som suser rundt i verdensrommet. Først da føler man hvor uendelig små vi jordens beboere er, først da vil man virkelig føle kosmos ufattelige utstrekning. Vi har ikke kunnskap eller fatte-evne til å ane utbredelsen av kosmos, eller til å se sammenhengene der ute. Men vi har lov å bruke det vi har; en smule kunnskap - og masse fantasi. Sjøl sto jeg altså der og funderte på hva gjør vi her, og hvor skal vi etter dette...kall det gjerne barnslig, naivt og enkelt - men har vi kommet særlig lengere enn dit? Jeg tror ikke det.
Folk må gjerne tro hva de vil for min del. Det er ikke den folkelige gudstrua jeg vil til livs; det er den fanatiske, fundamentalistiske religiøsiteten som er farlig, som er ond og ødeleggende. Det er dette som har ført til kristenimperialismen, undertrykking, heksebrenning, voldelighet, død og dævelskap. Det er samme tankegodset som kommer fram i alle typer fundamentalistisk pregede religioner. Tro meg, neste storkrig blir en religionskrig. Med mindre noen klarer å tenke LITT lenger...
Så dette med mennesker og dyr. Ondskap er menneskeskapt. Det er vi som definerer hva ondskap er og hvilket ansikt den har. Mennesket er den eneste skapningen som kan utføre handlinger ut fra det vi kaller ondskap. Dyr handler ut fra noen få primærbehov; overleve, skaffe seg mat, videreføre arten. Ulven dreper sau for å skaffe mat til flokken, ikke fordi den hater sau. ABB myrda uskyldige barn og unge ut fra et fanatisk, forkvakla verdensbilde. I mine øyne er det ondskap.