Hei, jeg er enig med deg at dette i praksis ikke er noen linjekilde, men jeg regner ikke med at du konkluderer alle konstruksjoner som har ET diskantelement som et budsjettkompromiss?
Tror rett og slett Gryphon har forsøkt sitt ypperste med å lage høyttaler som lyder så godt som mulig i sweetspot. Med lavest mulig forvrengning og dynamisk kompresjon som mål. Dette har tatt 15 år med blant annet Steen Duelund som en av samarbeidspartnerne i et forsøk på å lage den beste høyttaleren hittil. Blant annet delefilterteknologien skal visst være ny og unik.
Jeg kjenner en meget erfaren lytter som har fått disse demonstrert i kontrolerte omgivelser. Han snakker om en hittil uhørt presisjon i lydbildet når det gjelder presisjon i høyde og dybde med en musikkgengivelse som skal være helt enorm.
Som sakt ikke hørt dem, og det er godt mulig at under visse forutsetninger er disse lydmessig uten sidestykke. Men de har søkt mot å tilfredstille en lytter i et minimalt sweetspot. Hva er da poenget med en høytaler av de dimensjoner. Lyden vil jo bli helt lik om de hadde nedskalert hele konstruksjonen (i et mindre rom selvfølgelig).
Måten de har laget det på så er den mere til å imponere enn noe annet. Dette er jo en såkalt statment konstruksjon, og som de fleste slike konstruksjoner er jo hensikten å se hvor langt de kan strekke en gitt teknologi, og vise hva de klarer å få til. Men i dette tilfelle betyr det bare at denne høytalerkonstruksjonen har en meget liten kundekrets. Nemmelig en person med en konsertsal å lytte i, men kunn et sete.
Ser du på andre statment høytalere så er de jo ofte ekstreme konstruksjoner som egentlig ikke imponerer teknologisk i det hele tatt. F.eks. Nola, Wilson, Magico, KEF, ++
Alle disse høytalerne låter sikkert bra i store rom, men de er ikke nyvinnende teknologi. Det virker egentlig som de har oppskalert eksisterende høytalere, laget et dramatisk design og en ekstrem prislapp.
Akkurat nå kommer jeg kunn på Infinety IRS som en nyvinnende og teknologisk ekstrem statment høytaler (på sin tid, men fortsatt er denne mere ekstrem og teknologisk enn de fleste av dagens statment høytalere.)