Verdi på 78 plater

rveum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2005
Innlegg
298
Antall liker
21
Torget vurderinger
3
Jeg var på loppemarked i dag og kjøpte 14 78 plater.
Men jeg begynner å få for mange av disse så jeg hadde tenkt å selge unna en del som jeg ikke bruker.
Så det jeg lurer på er finnes det en nett side med klasifisering av plater, hva er skjeldent og hva er det mange av jeg har ikke så lyst å selge unna noe med stor samle verdi.
Det er heller ikke så lurt å spille plater med høy verdi på min sveive gramofon, men den er morro å bruke på mindere skjeldne plater.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Det ser ut til at det er noenlunde pene plater med tradisjonell rock/pop/jazz-musikk med kjente artister,som går for mest penger.Klassisk og salongmusikk,pluss diverse med ukjente artister går for lite.
Førstnevnte alt fra 20-100 lappen generellt.Sistnevnte en femmer pr plate.Er de svært slitte så er de praktisk talt ikke verd noenting uansett artist.Er det originalt cover er de verd litt mer,og er det cover med bilde av artisten KAN de vere verd adskillig mer.Akkurat hva som er de stooore samleobjektene vet jeg desverre ikke noe særlig om.Kan hende Norsk Lydinstitutt i Stavanger kan hjelpe deg,de sitter med en voldsom oversikt over 78 utgivelser både i Norge og utlandet.
Mvh Rune :) :)
PS-Husk at det er utrolig mye 78 plater igjen i verden,Fantastisk mye med tanke på hvor lenge det er siden de ble laget,så høye priser er det svært skjelden det er snakk om.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Du kan prøve å søke opp noen av titlene dine på www.popsike.com
78-plater er vel generelt alt fra leirdue-materiale til gullgruve, du skal ha rimelig peil, og det aller, aller meste havner nok i første kategori.
En genre som kan være interessant når det er snakk om verdi, er spesielt 50's rockabilly, r'n'r. Der kan det være endel godbiter. Vær klar over at 78-mediet hadde en brytningstid i denne perioden, og mange artister kom ut i små opplag på 78, og langt større på 45 rpm vinylsingler. F.eks en Charlie Feathers 78, kan fort komme opp i $500-1000, mens samme tittel på 7", $50. Labler som King, Sun og O'Keh, sistnevnte har sporadisk noen sinnsykt dyre utgivelser helt tilbake til 30-tallet.

Ellers er det alltid et godt tips å følge jevnlig (daglig) med på eBay i en periode, for å danne seg et inntrykk.
 
Topp Bunn