Høyttalere Verdt å kjøpe nye høyttalere!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Per dags dato har jeg ett sett med Klipsch rp-280f reference høyttalere som drives av en Bryston 14b sst2 effektforsterker og en WiiM ultra streamer.
    Jeg har ingen akustiske hjelpemidler ( har et gulvteppe ), og ikke et dedikert rom for anlegget.

Har hatt Klipsch i ca. 10 år og lysten til å prøve noe annet er virkelig høy. Nå har jeg aldri brukt mye penger på hifi generelt, men gikk til anskaffelse av Bryston effekt samt WiiM ultra tidligere i år. Dette gjorde så absolutt at Klipsch ene våknet til live etter mange år med en Onkyo surroundforsterker til å drive dem.

Så nå kommer mitt store spørsmål: Vil høyttalere som f. eks:

Ø Audio Icon mk1, Fyne Audio F703 eller Spendor D9,2 endre merkbart lyden hjemme hos meg, eller er det rett og slett ikke så stor forskjell på en av disse kontra mine Klipsch rp-280f?
    Jeg spiller hovedsakelig rock, men det hender at noe pop og andre sjangere også blir spilt.

Er det en eller flere som har erfaring med en eller flere av de ovennevnte høyttalerne og som også vet hvordan mine Klipsch spiller og vil si noe om hva jeg kan forvente om jeg oppgraderer?

Er redd jeg bruker masse penger og blir litt skuffa over at lyden ikke blir merkbart endret/bedre..😅 IMG_5677.jpeg

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.132
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ø synes jeg er en god ht. Ikke velg høytalere som spiller for dyp bass.
    Siden du ikke har rom som er behandlet. Er jo veldig ofte der de store problemene oppstår.
    12" fra AE er jo et veldig bra element.
    Dette er etter mine meninger en ht som ligger mange hestehoder foran det du har idag.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.805
    Hva som er bedre lyd er så ymse, alt etter hvem du spør og preferanser.

Noen syns at rå HiFi-lyd er mest mulig «bulder og brak», at det skal låte «fett» og at lyden virkelig skal merkes i øregangene.
    Andre vil at stereoanlegget skal høres minst mulig, at anlegget på en måte «forsvinner» og at kun musikken er tilbake.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.288
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Hva som er bedre lyd er så ymse, alt etter hvem du spør og preferanser.

Noen syns at rå HiFi-lyd er mest mulig «bulder og brak», at det skal låte «fett» og at lyden virkelig skal merkes i øregangene.
    Andre vil at stereoanlegget skal høres minst mulig, at anlegget på en måte «forsvinner» og at kun musikken er tilbake.
    Jatakk til alt det der :)

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    962
    Sted
    Rogaland
    Hadde tatt en tur til forskjellige hifi butikker og hørt litt.
    Gjerne test ut forskjellige typer, som f.eks høyttalere med horn eller elektrostater

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.259
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dersom du ikke har mulighet å dra rundt så ville jeg rett og slett sjekket målinger og frekvensrespons på dine HT kontra de du føler er aktuelle. At du gjør deg opp noen tanker om hva du liker og ikke liker med de du har og utforsker plassering, "toe-in" etc. De kan være en anelse "intense" der oppe on-axis ihvertfall, men ikke halvgale målinger til Klipsch å være.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.520
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er i alle fall sikkert at i tradisjonelle oppsett uten avanserte tonekontroller/dsp må man kjøpe andre høyttalere for å få en annen lyd.
    Dersom du synes at Klipsch er kult kan jeg anbefale Forte IV. De både måler og låter bra.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Siden du ikke har rom som er behandlet. Er jo veldig ofte der de store problemene oppstår.
    Dette er etter mine meninger en ht som ligger mange hestehoder foran det du har idag.
    Enig i at jeg ikke skal ha for mye bass i dette rommet. Skjønner jo at en høyttaler som i utgangspunktet koster 4-5 ganger ( fullpris ), er en bedre høyttaler enn de jeg har, men føler ikke at jeg kan «dra hjem» ett sett for å teste da det her er snakk om å kjøpe på brukten..

Nærmeste storby for min del er Trondheim ( 3 timer ), så spørs om jeg må ta en dag der der jeg avtaler med ulike selgere om å få lytte til ulike høyttalere hjemme hos dem..🤔

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Hadde tatt en tur til forskjellige hifi butikker og hørt litt.
    Gjerne test ut forskjellige typer, som f.eks høyttalere med horn eller elektrostater
    Bor dessverre langt unna «alt» av hi-fi-butikker.. Så den luksusen å dra rundt for å lytte har jeg dessverre ikke..🙄

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Dersom du ikke har mulighet å dra rundt så ville jeg rett og slett sjekket målinger og frekvensrespons på dine HT kontra de du føler er aktuelle. At du gjør deg opp noen tanker om hva du liker og ikke liker med de du har og utforsker plassering, "toe-in" etc. De kan være en anelse "intense" der oppe on-axis ihvertfall, men ikke halvgale målinger til Klipsch å være.

Hvordan sjekker jeg målinger og får sammenlignet ulike høyttalere?😅

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Det er i alle fall sikkert at i tradisjonelle oppsett uten avanserte tonekontroller/dsp må man kjøpe andre høyttalere for å få en annen lyd.
    Dersom du synes at Klipsch er kult kan jeg anbefale Forte IV. De både måler og låter bra.
    Klipsch er kult, men syns hornene blir litt skarpe når jeg drar på..
    Så lysten til å prøve noe annet er ganske stor👍🏻

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.520
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser den. Også Forte IV begynner å ynke seg litt når 100 dB passeres, selv om klangbalansen er langt riktigere (tenk det, en Klipsch som ikke får klassisk til å låte hoggorm) enn på de du har.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Ser den. Også Forte IV begynner å ynke seg litt når 100 dB passeres, selv om klangbalansen er langt riktigere (tenk det, en Klipsch som ikke får klassisk til å låte hoggorm) enn på de du har.
    Jøss, ikke ofte jeg hører Klipsch og klassisk musikk låter bra sammen😅
    Skal ha Forte IV i bakhodet om jeg ikke klarer å bli enig med meg selv..👌🏻

Takk for tips 😊

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Her er en app som du kan måle frekvenskurven med telefonen. Kanskje ikke like riktig som med kalibrert mikrofon, men nært nok til å få en forståelse om interaksjonen mellom høyttalere/rom.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Horten
    Tja, har prøvd litt forskjellig med EQ’n , men ikke sikkert at jeg har prøvd nok..🤔
    Om du eks synes at det blir skarpt i låter med bra volum og gitar på fult øs/fuzz og høyfrekvent koring, så er det ofte lurt å dra ned litt ved ca 2kHz.
    -Eks Kokken Tor låta ca 4+ minutter uti på godt volum, hvor det er kraftig koring/hylig sammen med elgitar, og det lett skjærer i ørene om det er for skarpt.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Her er en app som du kan måle frekvenskurven med telefonen. Kanskje ikke like riktig som med kalibrert mikrofon, men nært nok til å få en forståelse om interaksjonen mellom høyttalere/rom.

Flott, den skal jeg sjekke ut 😊👍🏻

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Om du eks synes at det blir skarpt i låter med bra volum og gitar på fult øs/fuzz og høyfrekvent koring, så er det ofte lurt å dra ned litt ved ca 2kHz.
    -Eks Kokken Tor låta ca 4+ minutter uti på godt volum, hvor det er kraftig koring/hylig sammen med elgitar, og det lett skjærer i ørene om det er for skarpt.
    Ja, syns det «skjærer» i ørene på enkelte låter.. Skal forske ennå mer med EQ’en og se om jeg finner noe som er akseptabelt..👌🏻

Men har fortsatt lyst til å prøve andre høyttalere og som samboeren ( heter vel «WAF» her inne!? ), liker utseende til.. Hun mener at de jeg har nå er for ruvende, men det kan fort være fargen som er gal om jeg har forstått det riktig..😅

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Horten
    Ja, ville prøvd litt med PEQ (parametric eq) i Wiim'en du har.
    EQ er genialt for å max'e ut potensialet i hvilken som helst høyttaler man har stående.

Angående WAF: Regner med at du er klar over at går du nå ned i størrelse på høyttaler, så kommer du sjeldent opp i størrelse igjen.:cool:

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    376
    Sted
    Østfold
    Får du tak i ett par NHT 2.9 så kan jo det være en oppgradering kontra det du har for en billig penge. 5-6000.- (Men det er kanskje for billig sånn psykologisk sett)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker PEQ i Wiim Ultra på ett sett studio monitorer og sub
    ...etter kontrollmåling med umik-1, og øra.
    Låter ganske så bra.

Men jeg har også prøvd PEQ på høyttalere som i utgangspunktet låter
    rett og slett dårlig (eller er feilkonstruert)
    Det blir mindre vellykket.

Så DSP med PEQ kan dessverre ikke løse alle problemer.
    Man bør ha ett godt og vellydende/velkonstruert utgangspunkt.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Angående WAF: Regner med at du er klar over at går du nå ned i størrelse på høyttaler, så kommer du sjeldent opp i størrelse igjen.:cool:
    [/QUOTE]

Hehe, ja er livredd for å gjøre den tabben!😅

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    691
    Torget vurderinger
    1
    For å få WAF-aksept for NHT 2.9 bør du gå for NHT 3.3 i utgangspunktet. Det er lettere å få innvilget en hund hvis du søker om en hest først. Og jeg vil helst beholde hesten!

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    691
    Torget vurderinger
    1
    La deg nå endelig ikke forvirre med å blande "for dyp bass" med "for høy bass med festpukkel".
    En stor, sivilisert trykkammerhøyttaler har kjellerdyp utstrekning mot lave frekvenser og unngår likevel festpukkelen, som har fått mange til å oppgi det de troe er "dyp bass". Hvis en festhøyttaler spiller en synkende (i frekvens) bassgang (f.eks kontrabass) vil du først høre et stigende nivå (ved resonans) før bass-informasjonen brått blir borte. Med stor, sivilisert trykkammerhøyttaler vil samme sekvens gi en jevn, litt synkende respons: mye mer naturlig. Og med korrekt kopling til rommets respons kan den matches til ikke å synke hørbart i det hele tatt, den bare fortsetter nedover.

Dessverre er slike høyttalere nyere enn fra 1985 sjeldne som hønsetenner og hestefjær. Sjekk ut hva Ken Kantor i sin tid fikk til på tvers av tidens trend med sine NHT-høyttalere. En annen WAF-relatert fordel er at de kan (bør) stå kliss inntil bakveggen for å spille på lag med rommet.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.132
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    La deg nå endelig ikke forvirre med å blande "for dyp bass" med "for høy bass med festpukkel".
    En stor, sivilisert trykkammerhøyttaler har kjellerdyp utstrekning mot lave frekvenser og unngår likevel festpukkelen, som har fått mange til å oppgi det de troe er "dyp bass". Hvis en festhøyttaler spiller en synkende (i frekvens) bassgang (f.eks kontrabass) vil du først høre et stigende nivå (ved resonans) før bass-informasjonen brått blir borte. Med stor, sivilisert trykkammerhøyttaler vil samme sekvens gi en jevn, litt synkende respons: mye mer naturlig. Og med korrekt kopling til rommets respons kan den matches til ikke å synke hørbart i det hele tatt, den bare fortsetter nedover.

Dessverre er slike høyttalere nyere enn fra 1985 sjeldne som hønsetenner og hestefjær. Sjekk ut hva Ken Kantor i sin tid fikk til på tvers av tidens trend med sine NHT-høyttalere. En annen WAF-relatert fordel er at de kan (bør) stå kliss inntil bakveggen for å spille på lag med rommet.
    Tror jeg veit det meste om dette utifra hva jeg har i kjelleren hjemme.
    Lar meg ikke forvirre av dette overhode.
    Forstår egentlig ikke hvor du vil med dette.
    Det jeg sier er vel egentlig lett å forstå.
    Det kreves for å få til en jevn frekvensgang og etterklang i ett rom.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund

Hmm, eneste NHT høyttalere på Finn er fra 1996 og heter VT-2. Synes dog prisen virket stiv med tanke på alder, ( 8000,- ), men mulig den er innafor?🤷‍♂️ IMG_5854.png

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Antall liker
    165
    Sted
    Bodø
    Får komme med et høyttaler forslag ,se om du finner et par brukte SA Mantra 60.Låter ikke gærnt på rock,går ikke kjellerdypt i bass,har litt WAF.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Får komme med et høyttaler forslag ,se om du finner et par brukte SA Mantra 60.Låter ikke gærnt på rock,går ikke kjellerdypt i bass,har litt WAF.
    Takk, skal sjekke ut!😊

Tror jeg må lage meg en egen bildemappe av aktuelle høyttalere, og så vise samboeren et lite knippe av dem..😅

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Horten
    Er plasseringen slik som på bildet i første post, så smalner (!) det jo litt inn valget av høyttalere.:unsure:
    -Eks Pylon Jade 30 er jo knall, men de er jo mye bredere enn de du har idag.
    Klipsch RF7 er jo også konge, men de er en god del større enn RP-280'ene.

Verdt å også merke seg at mange "haifai" høyttalere ofte låter best litt utpå gulvet...

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Er plasseringen slik som på bildet i første post, så smalner (!) det jo litt inn valget av høyttalere.:unsure:
    -Eks Pylon Jade 30 er jo knall, men de er jo mye bredere enn de du har idag.
    Klipsch RF7 er jo også konge, men de er en god del større enn RP-280'ene.

Verdt å også merke seg at mange "haifai" høyttalere ofte låter best litt utpå gulvet...
    Ja, dessverre er plasseringen slik per dags dato..
    Har et ønske om å flytte de nede på kjellerstua en dag, men må rydde og sikkert pusse opp litt der nede før det blir gjort..😅

Har sett litt på Pylon Jade 30, men de tror jeg at jeg allerede har fått 👎🏻 av min bedre halvpart..

Klipsch RF7 mk3 får man vel tak i for rundt 30k, men der bør jeg nok ikke spørre om tillatelse før et par i valnøtt-finish dukker opp..😎

Angående plassering vet jeg at de sikkert låter bedre ennå lenger ut på gulvet, men der har jeg ingen mulighet til å endre på der de står nå..

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    598
    Du kan ta en titt på Canton Vento 890 og Dynaudio Focus 260.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.524
    Sted
    Oslo
    Fyne passer rock veldig bra! Ville ikke valgt Spendor D9.2.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan også være en ide å få målt responsen på de eksisterende høyttalerne.
    Jeg vil ikke anbefale å bruke Wiim mobil appen, verken til måling eller auto EQ.
    Synes det fungerte ganske dårlig da jeg testet det ut.
    Kontroll måling med målemic før, og etter manuell PEQ syntes jeg ble mye bedre hos meg.
    Kanskje du ikke trenger nye høyttalere.
    Hvem vet?
    Bare du.

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Østfold
    Men har fortsatt lyst til å prøve andre høyttalere og som samboeren ( heter vel «WAF» her inne!? ), liker utseende til.. Hun mener at de jeg har nå er for ruvende, men det kan fort være fargen som er gal om jeg har forstått det riktig..😅
    Det løser du erfaringsmessig gjennom å kjøpe en gave eller noe hun ønsker seg

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Kan også være en ide å få målt responsen på de eksisterende høyttalerne.
    Jeg vil ikke anbefale å bruke Wiim mobil appen, verken til måling eller auto EQ.
    Synes det fungerte ganske dårlig da jeg testet det ut.
    Kontroll måling med målemic før, og etter manuell PEQ syntes jeg ble mye bedre hos meg.
    Kanskje du ikke trenger nye høyttalere.
    Hvem vet?
    Bare du.
    Takk for råd, må undersøke litt her før jeg kjøper nye..
    Sikkert mye sant i det du sier 👍🏻

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn