Høyttalere Verdt å kjøpe nye høyttalere!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.776
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er jeg helt enig i, men det var ikke poenget mitt. Det er denne setningen jeg er uenig i ...." og musikk art er sekundært etter min mening". Hva slags sjanger man eventuelt ønsker å prioritere er viktig for valg av høyttalere etter min erfaring. Noe av det første jeg vil spørre noen som søker råd er hvilken musikk de spiller. Selv har jeg faktisk aldri prioritert rock selv om jeg spiller mest rock. Litt pussig egentlig. I min ideelle verden skulle jeg ha hatt tre anlegg. Et for rock hvor man kan spille så høyt man vil, ett for klassisk og akustisk og ett til som har vært kompromissløst for de beste opplevelse av de beste innspillingene.
    Her tenker jeg vel optimalt sett du ikke trenger å velge. Samme system kan levere i alle disse tre situasjonene.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.350
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Innenfor klassisk/akustisk er det stor forskjell på Mozarts "Eine kleine" eller middelalderkor på den ene sida og det verste fra Wagner, Mahler og Stravinskij på den andre. Et anlegg som spiller klassisk musikk med bravur har svær kapasitet og lav forvrenging, og da kan det også spille rock og gode innspillinger (og dårlige innspillinger).

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.624
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Et anlegg som fikser alt av klassisk har både kapasitet og tonalitet. Man kan selvfølgelig legge på ekstra kapasitet i dypbassen om man vil spille Kraftwerk på samme lydnivå som peak Mahler.
    Designed for Bach cantatas. Kraftwerk Capable. (C) Stig Erik Tangen

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.350
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    14.856
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Min erfaring er at så lenge et anlegg kan gjengi piano (Beethovensonater, T Monk, Bud Powell fx) på en måte jeg tror på, så vil jeg like omtrent hva som helst av musikkgenrer over anlegget.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.787
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at så lenge et anlegg kan gjengi piano (Beethovensonater, T Monk, Bud Powell fx) på en måte jeg tror på, så vil jeg like omtrent hva som helst av musikkgenrer over anlegget.
    Piano er jo et strengeinstrument det også, i bunn og grunn. 🤓 De anleggene som formidler piano formidler gjerne også gitarer godt er min erfaring. Lav forvrengning er vel gjerne et nøkkelord som går igjen. :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.717
    Torget vurderinger
    49
    Bare anlegget kan spille den musikken jeg liker tilfredsstillende, driter jeg i hvordan det spiller andre sjangere jeg allikevel aldri hører på😎🤘
    Hvordan er det foresten med inngangs impedansen på 14B3?
    Har hørt den er vanskelig med rørpre eller passiv pre.

The very low input impedance of the 14B3 (7.5K unbalanced, 5K balanced) makes it unsuitable for use with the majority of tube preamps, as well as with passive preamps

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.624
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Passer veldig bra til WiiM Ultras 11 Ohm (!) utgangsimpedans, 14B sst.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.540
    Sted
    Holmestrand

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.527
    Sted
    Oslo
    La forresten inn et bud på et par Pylon Jasper 25 Mk2 som er knappe 2 måneder gamle. Selger opplyste om at han hadde kjøpt de for halv pris selv og lurte på hva jeg ville by. Jeg bestemte meg da for å legge inn et bud litt lavere enn hva han hadde kjøpt de for og tenkte at vi kanskje til slutt ble enige, men da ble han irritert og jeg hørte ikke mer fra han..🤷‍♂️
    Er det ikke vanlig å prøve å forhandle på pris sørpå når selger spør hva jeg byr? 😅
    Uansett så har jeg som du sier god tid, plutselig dukker det nok opp noe som blir riktig for meg 👌🏻
    Jo, helt normalt det du gjorde. Pylon Jasper er litt på den mørke og fyldige siden, etter hva jeg opplevde. Det passer jo rock bra, men PMC tror jeg er mer detaljerte?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.527
    Sted
    Oslo
    Usikker på hva din definisjon av en allround høyttaler er, men hvis det er tilfelle at en slik høyttaler vil levere på alt man ønsker, så høres det vel lurt ut å velge en slik. :)
    Det kommer jo an må hva man ønsker. Å spille alt bra, få de beste innspillingene til å låte så bra som overhodet mulig med en så nådeløs korrekt høyttaler som mulig, kunne spille høy rock med masse guffe og ikke for skarpe i diskant/mellomtone eller få den naturtro klangen med kropp på akustisk. Det er sjelden jeg har hørt et anlegg som klarer alt dette på en optimal måte. Derav en allround som balanserer egenskapene godt. Dynaudio er en typisk allround høyttaler etter mine ører. Sonus faber også, men et fortrinn på akustisk. Sigberg SB1 også etter hva du har demonstrert. Begrepet "allround høyttalere" er vel like gammelt som HiFi er?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.787
    Torget vurderinger
    1
    Jo, helt normalt det du gjorde. Pylon Jasper er litt på den mørke og fyldige siden, etter hva jeg opplevde. Det passer jo rock bra, men PMC tror jeg er mer detaljerte?
    Den "varme" og "detaljerte" greiene er jo bare EQ, man får "varm lyd" av litt heving nede på 100-200Hz, "detaljer" får man ved å tilføre litt EQ på over 5KHz..
    Skaff en DSP eller en EQ og test selv. Her spiller også mixen inn som man spiller av, husk at mesteparten av musikken har gått igjennom en kompressor som øker bassen og får de fleste nøytrale høyttalere til å høres "mørke" ut.. Dette er også lett hørbart med høyttalere med lav forvrengning.

Forvrengning og kapasitet er det eneste man ikke får gjort noe med på høyttalere, skal man ha bass med lav forvrengning så må man MINST ha 15" elementer, da mindre elementer ikke har gode nok data for dette rett og slett og blir tvunget til å spille over sin evne og da får man høy forvrengning og faktisk dårlig kapasitet og feil frekvens respons når man drar på litt. Gode og optimale drivere tilpasset de frekvensene de skal spille på skal man ikke kimse av, det samme gjelder areal for lavere frekvenser. Ved for stort areal så er det heller ikke optimalt når man nærmer seg 1KHz, da er det bedre med minst mulig masse som mulig (altså små drivere). Når drivere spiller under sin egen frekvens resonans så oppstår det forvrengning og da trengs det gjerne mye hjelp fra kassen eller horn, har enda til gode å se små drivere med lav frekvens resonans.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.776
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Den "varme" og "detaljerte" greiene er jo bare EQ, man får "varm lyd" av litt heving nede på 100-200Hz, "detaljer" får man ved å tilføre litt EQ på over 5KHz..
    Skaff en DSP eller en EQ og test selv. Her spiller også mixen inn som man spiller av, husk at mesteparten av musikken har gått igjennom en kompressor som øker bassen og får de fleste nøytrale høyttalere til å høres "mørke" ut.. Dette er også lett hørbart med høyttalere med lav forvrengning.

Forvrengning og kapasitet er det eneste man ikke får gjort noe med på høyttalere, skal man ha bass med lav forvrengning så må man MINST ha 15" elementer, da mindre elementer ikke har gode nok data for dette rett og slett og blir tvunget til å spille over sin evne og da får man høy forvrengning og faktisk dårlig kapasitet og feil frekvens respons når man drar på litt. Gode og optimale drivere tilpasset de frekvensene de skal spille på skal man ikke kimse av, det samme gjelder areal for lavere frekvenser. Ved for stort areal så er det heller ikke optimalt når man nærmer seg 1KHz, da er det bedre med minst mulig masse som mulig (altså små drivere). Når drivere spiller under sin egen frekvens resonans så oppstår det forvrengning og da trengs det gjerne mye hjelp fra kassen eller horn, har enda til gode å se små drivere med lav frekvens resonans.
    hva er lav fs da? Finnes mange «små» drivere med fs nede på 20-tallet. Subdriverne jeg bruker har fs på 21hz (10») og 17hz (12»)

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.527
    Sted
    Oslo
    Skaff en DSP eller en EQ og test selv.
    Jeg testet endel med DSP med mine tidligere Magico S1 høyttalere. Jeg kan love deg at de aldri ble varmtlydende eller mer detaljerte uansett hvordan du jobber med kurven. Alle høyttalere låter forskjellig. Å justere på kurven er jo bare å justeres på lydnivået i de ulike frekvensene. Jeg valgte å ikke lage noen egen kurve på Magico fordi hvis du får inn en fordel for du fort også inn en ulempe. Det er vel en grunn til at høyttalerprodusenter tuner de akkurat sånn de ender opp i butikken. Så velger vi igjen hva vi liker, men men det er alltid fordeler og ulemper med de fleste. En typisk allround høyttaler er etter min mening typisk en som ikke er best på enkeltområder. Magico sine 6,5" basser hadde en meget stram og detaljert bass, mine nåværende Sonus faber er ikke i nærheten av den kvaliteten i bassen. Ei heller andre større høyttalere jeg har hatt med mer membranflate. Så det handler ikke bare om størrelse, men også i stor grad om kvaliteten etter min erfaring. Men stor membranflate er jo så klart fordelaktig for presis bass.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.787
    Torget vurderinger
    1
    hva er lav fs da? Finnes mange «små» drivere med fs nede på 20-tallet. Subdriverne jeg bruker har fs på 21hz (10») og 17hz (12»)
    Subdriverne dine og ikke minst høyttalerne dine har jo gode data, og det er jo ikke akkurat uventet. 🤓 Enkelte her inne burde tatt en tur for å få lyttet til høyttalerne dine, noen vil få en liten aha opplevelse og lære et og annet.
    Den "typiske bransjestandarden" på høyttalere de siste årene er jo små drivere på irundt 6,5" og gjerne mindre, og når de ordentlig skal ta i 8".. 6,5" er jo smådrivere, også skal man tro at man skal ha uanstrengt og uten forvrengning langt nede under 20-tallet fra produsenten når det gjelder bass.. Det vet man jo at ikke skjer.

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    598
    Noen som har hørt Ø Audio Icon ( 22/23 modell ) vs . PMC Twenty5-24i og kan fortelle meg litt om den største forskjellen i lyd? Jeg er redd PMC ikke har nok punch i bassen i forhold til Ø og så tror jeg kanskje PMC er bedre om man ønsker å spille på lavt volum ( bakgrunn-musikk ), eller tar jeg feil!?🤷‍♂️
    Jeg har hørt mange PMC høyttalere og hadde aldri vurdert de når jeg spiller en del rock selv. Ø Audio funker bra til rock. Kanskje Kef R11 kunne vært noe å kikke på også, spiller også greit på rock og er en bra allrounder også.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Jeg har hørt mange PMC høyttalere og hadde aldri vurdert de når jeg spiller en del rock selv. Ø Audio funker bra til rock. Kanskje Kef R11 kunne vært noe å kikke på også, spiller også greit på rock og er en bra allrounder også.
    Ø Audio er fortsatt oppe til vurdering, Kef R11 har jeg ikke vurdert..😊

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    32.387
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg ikke lest hele tråden, men har du vurdert Arendal Sound? Jeg har ikke hørt dem, men det kunne vært en kandidat for min del ut ifra omtaler. Jeg vil anta at disse kunne være ganske bra på rock.

E9146AA9-0CD4-4EA4-946B-A5DE0D58C8D1.png
    FB16ABE2-915F-4752-BB1F-47B463A2312E.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn