Høyttalere Vestlyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Spennende nytt høyttaler merke fra Danmark; Vestlyd
    Og spennede ny høyttaler til en overkommelig pris;
    vestv15cbk_o_1.jpg
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Absolutt spennende og fin pris
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Spennende. Lurer på hvordan disse er sammenlignet med eks Magnat Transpuls 1500. På Transpuls så deles mellomtonen på 820 Hz.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.761
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om de låter så nyansert som L&B skriver kan de kanskje muligens fungere til Mahler med eq, men jeg gjetter på at peaklydtrykket faller til 120 dB i så tilfelle. Men det holder jo.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Var «runden» i dag i Oslo for å sondere litt i finværet. Skolefri! Minstemann av denne står og spiller nå hos klubben i sentrum. Den virket spille veldig åpent og fint. Overraskende fint med tanke på typen! Fin fylde og smekk på lavere volum også. Mye å like her altså:)
    Rimelig bøs i looken, men på lave stativer og grill på: Helt akseptabel. Jeg likte denne ass!
    VFM: Yes. WAF: Nei ;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spennende høyttalere, og fine beskrivelser i omtalen
    -vil stille ethvert par- og naboforhold på en avsluttende prøve
    -naboene trodde sannsynligvis at krigen var brutt ut
    -subbassglissandoene anslo resonansene i møblementet på skift
    Festlig!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    HeHe!

    Jo, men det er liksom ikke så overraskende mtp type og bruk assosiert med slike bygg.
    Jeg ble gledelig overrasket over hvor sivilisert og godt den spilte på vanlig volum jeg.
    Har hørt både UK&US brødre som IMØ har større svakheter enn disse.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Å spille bra på lavt volum er den viktigste egenskapen i min bok :)

    mvh
    Samme her, egentlig. Det er ekstremt sjeldent jeg spiller veldig høyt, og hvis det låter bra nok på lavt volum føler jeg ikke behovet så ofte heller. Allikevel kan det virke som noe av det vanskeligste å få til bra med en del høyttalere.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Visste ikke at hifiklubben fører disse, kanskje jeg får en lytt i morgen. Skulle gjerne ønske disse kom i en annen finish. Om de spiller sinnsykt høyt er helt uinteressant..
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Visste ikke at hifiklubben fører disse, kanskje jeg får en lytt i morgen. Skulle gjerne ønske disse kom i en annen finish. Om de spiller sinnsykt høyt er helt uinteressant..
    Enig i dét. Men jeg synes de så bedre ut IRL og på stativer. Dette er nesten en høyttaler for DIY/ møbelsnekker folket også?
    Kjøpe minstemann i serien, skrelle av huden og få lagt finér på dem:?
    Hadde jeg hatt hus så hadde jeg kjøpt disse tvert tror jeg, ca.16.700 for disse m/solide, kule stativer - well done av Vestlyd.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Enig i dét. Men jeg synes de så bedre ut IRL og på stativer. Dette er nesten en høyttaler for DIY/ møbelsnekker folket også?
    Kjøpe minstemann i serien, skrelle av huden og få lagt finér på dem:?
    Hadde jeg hatt hus så hadde jeg kjøpt disse tvert tror jeg, ca.16.700 for disse m/solide, kule stativer - well done av Vestlyd.
    Tenkte kanskje de gjør seg bedre irl ja
    Nå ser det ut til at jeg får tatt meg en tur til klubben i morgen
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    De skal i utgangspunktet erstatte for Cerwin-Vega, spørsmålet er om de kan måle seg med eksempelvis DC15 fra 90-tallet. Kan de levere det samme lydtrykket uten å smelte?
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Visste ikke at hifiklubben fører disse, kanskje jeg får en lytt i morgen. Skulle gjerne ønske disse kom i en annen finish. Om de spiller sinnsykt høyt er helt uinteressant..
    Er vel deres eget merke. Å er vel lansert nå nylig. Sa på demo på Horten messa at de ikke var offisielt klare enda da, der de bare sto på utstilling(hvertfall når man var innom det rommet) så ikke akkurat gamle 😀.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Da fikk jeg hørt 15 tommeren. Uheldigvis så er ikke lydrommet helt ferdig der jeg var, bassen ble litt rotete og andre ting som begrenset inntrykket. Fikk høre kjapt 12 tommeren ute i lokalet som ironisk nok var bedre enn lytterommet, der var opplevelsen bedre.
    For andre stavangerværinger; så skulle de finne ny plassering i løpet av denne eller neste uke, hvis en vil ta en lytt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lånte et halvt øre til disse ene kvelden på messen, bare sluppet ut på gulvet i det store rommet til hifiklubben så ikke akkurat optimalt satt opp, men synes det låt ganske balansert og ryddig. Tipper dette er en fin allround/festhøyttaler for mange!
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Jeg lånte et halvt øre til disse ene kvelden på messen, bare sluppet ut på gulvet i det store rommet til hifiklubben så ikke akkurat optimalt satt opp, men synes det låt ganske balansert og ryddig. Tipper dette er en fin allround/festhøyttaler for mange!
    Når jeg hørte klipsch forte 4, så syntes jeg at lyden kom fra midten mellom høyttalerne og ikke høytalerene selv. Nå var rommet i Stavanger ikke bra, og opplevde ikke høyttalerene forsvinne helt. Er det noe et dårlig rom kan ødelegge?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg hørte klipsch forte 4, så syntes jeg at lyden kom fra midten mellom høyttalerne og ikke høytalerene selv. Nå var rommet i Stavanger ikke bra, og opplevde ikke høyttalerene forsvinne helt. Er det noe et dårlig rom kan ødelegge?
    Høyttalere som ikke forsvinner kan være både høyttalere og rom. Der jeg hørte Vestlyd stod de så dårlig oppsatt at det ikke var noen forutsetning for å vurdere slike kvaliteter.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Ja dette var intresannt lesestoff om denne høytaler. Det skal visst være et alternativ mot Cerwin Vega. Løp og kjøp
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.842
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ser det skrives mye om alternativ til Cerwin, noe som også HFK gjør. Men det bør jo bo litt mer lydkvalitet i disse når prisene er ligger ca 10.000 kr over det 12" og 15" modellene i den siste XLS-serien kostet. Lov å håpe på litt forbedret brystkasse-klang på stemmer kontra gjennomsnittlige mellomtoneelementer på 6,5" kanskje?
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Av det jeg har hørt av cw ( 2x15 i PAv utseende ) , den ene gulvhøytaler med 10 eller 12, hjemmekino oppsett 5.1 så har det vært dårlig gjevnt over, kanskje mest overraskende dårlig på bass. Jeg vil si etter min mening at vestlyd låter bedre ja
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Som en gæmlis som er oppvokst med CV (Hadde ikke selv, men nok av dårlige kompiser som investerte i VOLUM)
    så ble jeg rimelig lei det soundet på 80-90 tallet. Og jeg er heller ikke så glad i hånky hårn.
    VL står bare å spiller satt opp litt tilfeldig(?) i Grensen også, ikke i noe i lytterom. Ante HiFi kvaliteter okkesom.
    Rom og slikt tenkte jeg ikke særlig over, men de skal ha bra spredning for å være coaxial HT, så bruksområdet er vel ikke
    for alle. Blir litt rart å sette opp disse i et nøye oppmålt triangel og fiin-lytte (Etter den jævla bikkja)kanskje.
     
    Sist redigert:

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Fint om disse blir sammenliknet med Tannoy sine 12-15 tommere😀
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker mer JBL når jeg ser de, men kanskje mest på grunn fremtoningen?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hørte ikke lenge på disse Vestlyd 12, men har har hørt Tannoy Cheviot F2F med Klipsch Forte, og en del større JBL.
    VL hadde en egen signatur der og da, på det materialet som ble spilt, i det lokalet de stod.

    Jeg var ikke der for å se på dem, men dere vet -når man hører noe man liker mens blikket farer rundt i lokalet for å finne ut hva i alle dager er det som spiller nå. Altså en trigger som slår inn i velvære senteret. Ikke opplevd ofte at det skjer på svære kasser i kunstskinn. Og det er jo også et godt tegn når øyne ikke tar styringen. Skulle kanskje hørt på høyttalere i blinde og basert ut fra den rette(?) sansen.

    Men jeg må nevne en sak jeg ikke kom på før nå: Grunn til at jeg var ute hos flere av pusherene i Oslo, var for å se om det fantes en interiørvennlig hjemmekino/HiFi løsning. Og etter å ha hørt mye begredelig, så lengtet vel huet etter noe slikt.
    VL ble en vaskemaskin😁
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Evnt. muligheten til å velge mellom forskjellige elementer. Kanskje tre forskjellige pris kategorier.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Bygge et kabinett med egnet Coax er vel ikke akkurat hokuspokus
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel bedre å flå dyra og ta dem med til en møbelsnekker?
    Og si «Jaja, jeg bygd`n i boden ved hjelp av no STAG»

    8F3B3C0B-E7E6-4106-AB8A-539A2CABEB9E.jpeg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ikke noe som tyder på det.

    PS! De har hjemmesidene oppe nå:

     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Må legge til angående lytterommet i Stavanger: jeg merket nesten ekko i rommet, da vi pratet på veien inn. De hadde målt "forsinkelse" hvis jeg husket riktig på 0.5 sekunder. De hadde akkustiske tiltak i rommet, men ikke nok, de har jo nettopp flyttet inn. Det var flere aspekter med rommet som skapte problemer som ble nevnt som jeg ikke husker eller kan noe om forøvrig. Synes de har potensiale, skal tilbake når rommet er i orden
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Mitt spørsmål er vel om de kan måle seg mot Cerwin Vega DC15 i lydtrykk og «nattklubb»-bass. De aller fleste som har hørt CV på 90-tallet hørte dette med noe pislete NAD eller Denon-greier. Cerwin Vega DC15 og 1515 tar helt av på fest om man gnur på med seriøst mye power. Om jeg skulle kjøpt Vestlyd til det bruket så skal de jammen meg tåle mye..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn