Det med fruen skal man ikke kimse av. Min "Husvaran" er vel "comfortably num" ( det nærmeste begrepet som er noenlunde dekkende ) når det gjelder husbondens påfunn.
Men selv om ting "tolereres" er det straks mye hyggeligere om hun tidvis kan delta i galskapen. Hun protesterer ikke når det kommer nye skytevåpen i huset, hun har dessverre reumatiske plager så på skytebanen er hun i støtteapparatet, vaffel og kaffesalg. Men hun var aktiv i ungdommen.
På MC gjør samme reumatisme at hun ikke kan sitte på, dessverre. Men hun har heldigvis lyst på en kongeblå Gold Wing selv om det nok aldri vil kunne bli noe av. Vi prøvde en Mazda MX5, men igjen ble den så lav at hun sliter med å komme seg inn/ned i den. Den måtte derfor utgå. Selv Superben begynner å nærme seg "borderline" for hva som fungerer.
Så jeg har innsett at jeg må kjøre MC alene, men har også kommet fram til at MC er "litt upraktisk" på mange måter. Når været er fint og sola skinner og lysten til å kjøre kommer så vet jeg jo at før jeg sitter på sykkelen er jeg gjennomvåt av svette etter å ha slåss med ryggskinne, kjøredress og støvler. Og det på den dagen da man har mest lyst til å frese rundt i godværet i jeans, t-skjorte og helst uten lovpålagt hjelm. Men på grunn av realitetene i dagens trafikk er det selvsagt idioti og den rene galskap å kjøre uten fullt kjøreutstyr. Men sånn er det bare!
Har vært inne på tanken å se etter et amerikansk flak som kan brette av taket, men de fleste av dem er også laveste laget. Så nå funderer jeg i retning av en Land Rover uten fast tak, eller en Elendigwagen (vet at det er en bra bil, men som anglofil Range Rover eier er man jo "forpliktet" til å omtale Gelendewagen på den måten) som man kan plukke taket av. Vitsen er som man forstår å kunne kjøre "toppløst".
Her for noen dager siden da våren kom til Finnmark var jeg en smule tent på en Royal Enfield eller Benelli i retrostil, men nå har "finnmarks sommeren" kommet, overskyet og 8 grader ( dog røde!! ) og fokuset går på å finne fram sommerlongsen! Så nå har ( dessverre ) fornuften slått inn, og fokuset går i retning av en cabriolet som er pkt 1. Høy og pkt 2. har et godt varmeapparat!
Skal man gå ut på en egotripp som ikke involverer fruen bør man i alle fall vite sånn omtrent hvor hennes grense går! Jeg vet det sånn omtrent og kan derfor trygt si "det kunne vært værre!" Og det vet hun!
Her for et par år siden våknet hun i et helt forjævlig humør. Jeg spurte selvsagt hva som var i veien og svaret var ubetalelig. Hun hadde drømt meget livaktig at hun hadde våknet og da hun kom på kjøkkenet så sto det et svært damplokomotiv ( type Dovregubben ) utenfor huset. Hun var ganske så overbevist om at når hun kom ned på kjøkkenet ville hun se at utsikten var dekket av et lokomotiv! Humøret bedret seg ikke før hun kom ned og så at det ikke var noe lokomotiv der!
Men jeg måtte jo medgi at drømmen ikke hadde vært helt urealistisk, heller tvert i mot! Men nå vet jeg i alle fall at damplokomotiv er "no no"! Og hun vet at stort sett uansett hva, så kunne det vært værre!
Så involverer det penger og eller tid bør man ta hensyn til den "bedre halvdel"!