Vi er FUNDAMENTalister

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Du vet... Sånt er direkte trist å lese, om musikere som ikke har lært att de må bruke hørselsvern, plugger evt som demper en 10 - 30 db eller hva man trenger.
Det er til å gråte av hvor dumme folk kan være!!!

no pun...

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.924
Torget vurderinger
23
tyan skrev:
pengesluk skrev:
Forklaringen må ligge i at det tross alt er en del av virkelighetens verden, og når en har noen hundre konserter/live-opptredener bak seg så har også disse elementen festet seg og blitt en del av det man forventer å høre også fra innspilt materiale.
Etter noen hundre konserter er vel kanskje bass alt du hører? ;)

For å illustrere. Når Marillion var på Rockefeller viste db-måleren på miksen 105db. Den står et godt stykke bak i lokalet.. Jeg bestemte meg vel da.. Eller ihvertfall etter noen dager med øresus at det var siste gang uten propper. Var en kunde av meg som fortalte at trommisen deres måtte kutte ut etter å ha vært på en purple konsert. Han hadde fått 4 forskjellige typer tinnitus.. :eek:

Ellers er jeg forøvrig helt enig med trådstarter. Som bassist så er jeg glad i ordentlig bassgjengivelse. Er lei av apekister med pustebesvær..
Er aldri på konserter eller andre evenementer med mye lyd uten å ha med plugger. Det er første bud, har alltid vært. Har selv spilt siden jeg var seks år gammel så dette fikk jeg inn veldig tidlig. Har ingen hørselssvikt eller andre problemer og hører fint hele veien til 17 kHz.

Forøvrig er det forskjell på konserter - solopiano og små kammerensembles er ikke akkurat det samme som tre timer med konstant raserispilling på vettløse lydnivå.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.538
LMC skrev:
faseproblemer da ?
mvh
Leif

Det var vel et av poengene med å ha munningen rett bak lytteren.
Selv er jeg ikke særlig følsom for fasproblemer,
så jeg synes det hang godt sammen med midbasshorna hans.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
31" bass? En kubikk?

Jeg trenger større stue.. Mye større.

Hadde en gang tanker om å bygge en trekantet subwoofer til hjørneplassering litt etter Peter Lyngdorfs tanker om å få all energien fremover. Dette vil spise minimalt med gulvplass om man har samboere som ikke er like tilgivende som deres. Det er en tanke som jeg har måttet parkere enn så lenge. Resonnementet mitt var at det ville være enkelt å få stort volum i kassen uten at det trengte å ta stor plass fordi jeg kunne bygge i høyden. Til å drive de tenkte jeg Crown XTi eller Hypex.

Savner litt trøkk og detaljering i bunn fra nåværende oppsett, men det er mye fordi jeg har "midlertidig" tøyse-elektronikk.

tyan

Musiker
Ble medlem
31.10.2009
Antall liker
48
Sted
Telemark
pengesluk skrev:
Er aldri på konserter eller andre evenementer med mye lyd uten å ha med plugger. Det er første bud, har alltid vært. Har selv spilt siden jeg var seks år gammel så dette fikk jeg inn veldig tidlig. Har ingen hørselssvikt eller andre problemer og hører fint hele veien til 17 kHz.

Forøvrig er det forskjell på konserter - solopiano og små kammerensembles er ikke akkurat det samme som tre timer med konstant raserispilling på vettløse lydnivå.
Beethovens 9de i konserthuset med 4 operasangere og et svært kor var ganske fett men ellers er det lite gnikk på denne karen. Er ikke særlig glad i propper pga at jeg mister diskanten. Men snuser litt på Starkey in-ear til øving. Hører forresten helt utmerket til ca 18k. Begynte å stappe ting i ørene tidlig jeg oxo. Vi målte en gang trommisen i bandet med db måler. Med moderat spilling ble det 105db.. Btw Sluket og LMC, med de bassriggene dere har må dere jo sjekke ut Simple Minds - Dolphins ;D

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.653
Torget vurderinger
10
Melder meg, 15-60 +-3db. 95db.

PS. Ikke glem hvor disse herlige toner og nyanser blir hentet fram.... ;D

Mvh.
SAL

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.635
Torget vurderinger
49
Denne tråden skal spares til litt senere når sixeren hentes frem ;D
I mellomtiden ..... jeg fant et klipp på tuben for litt siden med tittel noe sånt som " slukets arbeidsanlegg" finner det f meg ikke igjen , kan noen legge ut link .......pleeese 8)

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.912
Hvis jeg får melde meg på; det vi snakker om er vel FUN-damentalisme ?

"putting the FUN back in Highend"

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.778
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
or the foundation ;D
mvh
Leif

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
30.282
Sted
Oslo/Grebbestad
Valde derfør bassgitaren nå vi bildade punk-band -80 og byggde en svær basskasse med element fra hifi-kit :D

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.500
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Oppløsning eller bassfundament?

Gøy med bass, men det er et særdeles enkelt valg. Oppløsning... 8)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.778
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
cash 63 skrev:
Valde derfør bassgitaren nå vi bildade punk-band -80 og byggde en svær basskasse med element fra hifi-kit :D
säkert överprisad som alt derifrån ;D
mvh
Leif

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Enig i utgangspunktet: Har man først vennet seg til kapasitet i bassen, er det vrient å kompromisse etterpå.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Oppløsning OG TRYKK. Bass uten trykk, men med oppløsning er greit nok. Ja takk begge deler. ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Øy, aner jeg starten på en ny vennetråd her eller? Fundamentalistene... ;D

Uansett, slukets annlegg er preget av dynamikk, kan man si.. på youtube der..

mvh

Topp Bunn