Dyr, jakt, våpen og fiske Vi har fått katt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.679
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor gjelder dette kastrerte (han)katter spesifikt?
    1) Jeg er ikke sikker på hvorfor kastrasjon øker hyppigheten av urinstein på katt, men statistisk er det helt sikkert at det er tilfelle.
    2) Hannkatter har mye lengre, trangere og mer krokete urinrør fra blæren og ut enn hunnkatter.

fus.jpg

mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hørt fra vanligvis kompetent hold at kastrerte katter helst ikke skal ha fisk, pga fare for nyrestein. Jeg har selv hatt nyrestein, og det vil jeg ikke at pus skal få. Ikke podagra heller. Jeg har prøvd det og, jeg.

Er dette noe I Lærde her inde kan bekrefte?
    Ja. Det kan bekreftes. For å forhindre utfelling av krystaller, bør urinen være svakt sur, altså ikke basisk. Dette oppnås best ved å gi den et for for kastrerte katter. Mye fisk i dietten begunstiger basisk urin og utfelling av krystaller.
    Som et kuriosum kan jeg også fortelle at hyppigheten av FUS (Felint urinært syndrom, dvs urinveisforstoppelse) har gått kraftig ned etter at folk ble flinkere til å gi kastratene sine spesialfor.

Har hatt nyrestein jeg også, og det var ingen hyggelig opplevelse.

mvh
    Takk for svar. Ja, han får et dertil egnet tørrfôr. Som kos har han gjerne fått tunfisk i ny og ne, men det bør vi altså slutte med. Point taken :)

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er på jakt etter nytt for til en kastrert mons. Ser en del varianter kan sendes med posten, men jeg tror kanskje jeg skal prøve å kartlegge hva som finnes i "nærområdene" (må vel til Fauske regner jeg med). Har noen av dere erfaringer som tilsier at noen fungerer bedre enn andre, eller blir det så individuelt for kattene at erfaringene ikke spiller så stor rolle?

Han får forøvrig gjerne et kokt bukstykke (tilsvarende tre-fire ss) når jeg har vært på havet. Det betyr i snitt at han får en smakebit av fisk en gang i uken. Ingen problemer med det så langt.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    1) Jeg er ikke sikker på hvorfor kastrasjon øker hyppigheten av urinstein på katt, men statistisk er det helt sikkert at det er tilfelle.
    2) Hannkatter har mye lengre, trangere og mer krokete urinrør fra blæren og ut enn hunnkatter.

Vis vedlegget 301029

mvh
    Har de bare en testikkel? I og med att det står i entall på tegninga.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Vis vedlegget 301029

mvh
    Dette må være et av de ytterst få områder der hankjønn er mer komplisert enn hunkjønn.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.679
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 301029

mvh
    Dette må være et av de ytterst få områder der hankjønn er mer komplisert enn hunkjønn.
    Det står også bare "ovary" der, men jeg ser nå to.

Muligens har tegneren vært litt lat. Jeg har alltid funnet to testikler, men jeg har bare holdt på i 35 år, så hva vet jeg....

mvh

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg har hørt fra vanligvis kompetent hold at kastrerte katter helst ikke skal ha fisk, pga fare for nyrestein. Jeg har selv hatt nyrestein, og det vil jeg ikke at pus skal få. Ikke podagra heller. Jeg har prøvd det og, jeg.

Her er veldig lett, han liker ikke fisk, pålegg, godis eller noe annet enn tørfor! Han våkner dog når han kan lukte vanille yoghurt, da må han smake litt. Merkelig vane....
    Hmm, tror jaggu en hjørnetann er borte der...

Vedlegg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Eldstedatteren er en snik, og nevnte snik har tipset meg om følgende bok:

evolution.jpg

Nå føler jeg liksom at jeg ikke kan leve uten, og som straff skal jeg bestille en til henne også.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310

Ha, ha - Podagra, Urinsyregikt også kalt Kaptein Vom,s sykdom.

Urinsyregikt, podagra - NHI.no - Norsk Helseinformatikk

Også kalt "gammelmannssyke":rolleyes:

Bruk Allopur - får dette skrevet ut hos fastlege.

I tillegg Naproxen-E hvis man har mave for denne, er sterk, men innkapslet.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.187
    Torget vurderinger
    1
    Den økte risikoen for urinstein etter kastrering skyldes vel den endrede hormonbalansen etterpå. Man fjerner jo testiklene og med det kilden til testosteron. Dette gir jo ikke bare sterilitet, men også endret adferd. I motsetning til sterilisering (fjerning/underbinding av sædledere) der altså hormonbalansen er intakt etter inngrepet.

Kastrerer en hannkatter for tidlig (før puberteten) blir de dermed seende ut som litt store hunnkatter, med lite hode osv. Venter man til de er årsgamle blir det ordentlig Mons ut av det.

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Flyttet før jul sammen med min bedre halvdel og hennes tre små (firbente). Siri gjør yoga mens jeg jobber hjemmefra.

IMG_0832.jpg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Eldstedatteren er en snik, og nevnte snik har tipset meg om følgende bok:

Vis vedlegget 301288

Nå føler jeg liksom at jeg ikke kan leve uten, og som straff skal jeg bestille en til henne også.
    I dag dumpet denne ned i postkassen. Det er en gedigen sak på ti sider i A5-format, som får Vinmonopolets prisliste til å se ut som et ettbinds leksikon. Et yderst interessant hefte. Det er jeg sikker på.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    A woman was enjoying a good game of golf with her girlfriends.
    "Oh, no!"she suddenly exclaimed. "Look at the time!
    I have to rush home and fix dinner for my husband! He'll be so pissed if it's not ready on time."
    When she got home, she discovered all she had in the fridge was a wilted lettuce leaf, an egg, and a can of cat food.
    With no time to go to the supermarket, she opened the can of cat food,
    stirred in the egg, and garnished it with the lettuce leaf.
    She greeted her husband warmly when he came home, and then watched in horror as he sat down to his dinner.
    To her surprise, he seemed to be enjoying it.
    "Darling, this is the best dinner you've made me in 40 years of marriage! You can make this for me any day."
    Needless to say, every golf day from then on, the woman made her husband the same dish.
    She told her golf partners about it, and they were all horrified.
    "You're going to kill him!" they exclaimed!?
    Two months later, her husband died. The women were sitting around the clubhouse, and one of them said, "You killed him!
    We told you that feeding him that cat food every week would do him in!
    How can you just sit there so calmly knowing you murdered your husband?"
    The wife stoically replied, "I didn't kill him. He fell off the windowsill while he was licking his arse."

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    943
    Torget vurderinger
    4
    Min kjære Nala ble idag påkjørt og overlevde dessverre ikke. Hun ble litt over 3 år.

2015-05-01_11-46-48_648.jpg

2015-05-22_16-18-31_406.jpg

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Åh så synd. Desverre ikke mange katte der dør av alderdom tror jeg, av de siste fire vi har hatt har bare en gjort det. To ble kjørt ned og en hadde kreft.
    Ellers, passet og rabies vaksinen er klar så nå skal Moses til Spania på ferie, igjen.

Vedlegg

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.679
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Min kjære Nala ble idag påkjørt og overlevde dessverre ikke. Hun ble litt over 3 år.

Vis vedlegget 326779

Vis vedlegget 326780
    Det var leit å høre!

Katter er ikke skrudd sammen for biltrafikk, dessverre....Som "proff" kan jeg skrive under på at det er deprimerende mange katter som blir drept av biler.

Føler med deg.....:(
    mvh

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    943
    Torget vurderinger
    4
    Takk niels, Steinar_Lund og tkr.

Dere har nok rett der niels og tkr, mange katter blir drept i trafikken.

Har fortsatt Minni, tror også at hun vil savne Nala. De var veldig gode venner.

2015-04-23_19-17-55_890.jpg

2015-05-06_19-19-41_627.jpg

2015-05-22_12-41-11_366.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Trist å høre at du mistet katten din. :'(

Vår første ble også påkjørt. De har dessverre ikke helt forståelse for trafikkens farer.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Min katt døde i april, den måtte avlives etter 19år... Plutselig begynte hun å bli veldig svak, sluttet og spise å gjemte seg bort, så jeg forstod egentlig at nå begynte slutten å nærme seg. Så når jeg kom hjem fra jobb så jeg matskålen var borte og da forstod jeg at pus var blitt avlivet...
    Hadde ikke trodd det skulle bli så trist :(

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    943
    Torget vurderinger
    4
    Trist å høre at du mistet katten din. :'(

Vår første ble også påkjørt. De har dessverre ikke helt forståelse for trafikkens farer.
    Det er veldig trist, man blir jo så glad i de.

Sist redigert:

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    943
    Torget vurderinger
    4
    Min katt døde i april, den måtte avlives etter 19år... Plutselig begynte hun å bli veldig svak, sluttet og spise å gjemte seg bort, så jeg forstod egentlig at nå begynte slutten å nærme seg. Så når jeg kom hjem fra jobb så jeg matskålen var borte og da forstod jeg at pus var blitt avlivet...

Fin pus det der, og ja det gjør mer vondt en man tror.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mer vondt enn man skulle tro, ja.

Man skal passe seg for å sammenligne, men... Det er veldig nært beslektet med å miste venner og familie, samme slags følelse, om enn en god del lettere utgave tross alt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.645
    Sted
    Smurfeland
    Mer vondt enn man skulle tro, ja.

Man skal passe seg for å sammenligne, men... Det er veldig nært beslektet med å miste venner og familie, samme slags følelse, om enn en god del lettere utgave tross alt.
    Hunder og katter man har som kjæledyr blir på en måte en del av familien de også, så jeg syns ikke den sammenligningen er helt borti natta. Ikke helt det samme naturligvis, men som du sier selv, nært beslektet.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Fin pus det der, og ja det gjør mer vondt en man tror.
    Takk! Ja jeg syntes det var en veldig fin katt. Holder på å finne en ny, men er vanskelig å finne en som er like fin i pelsen...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn