Vi har visst det lenge, men...

K

kbwh

Gjest
Artikkelen i seg selv har den vanlige kuriøse blandingen av fakta og fantasi.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Valentino - jeg tror det har å gjøre med følelsen. Ritualet ved vinyl gir en sterkere følelse, simpelthen - samtidig som det visuelle ved avspillingen er ganske forførende, sammenlignet med skjulte, digitale prosesser.

Jeg har vært involvert med en hi-fi produsent, og har fulgt vinyl fremveksten over tre år, med statistikk fra ulike markeder og segmenter. I UK, for eksempel, er prisen på gode, vintage vinylanlegg føket i været på den samme tiden. Samtidig som interessen har økt i både low-end (Project basic spiller) og high-end.

For enkelte blir det en måte å være musiker på, når man ikke kan spille selv. (Feedback fra en fokusgruppe vi gjennomførte.)
Andre liker at det skraper og knitrer - sammenlignet med ren CD-lyd.
Og atter andre går til ytterligheter for å få renest mulig vinylavspilling, med imponatoreffekt.

Selv bestilte jeg nylig en PU til over 1000 USD (bra dollarkurs nå), så noe må det jo være i dette.

Men enig - fin blanding av fakta og ville antagelser i artikkelen. Vinyldistribusjon er tungt og uhensiktsmessig, og WAF gjør at det er vanskelig å få gjennomslag for en vegg med LP-er -- det vil være forbeholdt entusiaster, men dem kan det være mange av, spesielt i dag når vi kan få platene over nettet, og ikke er avhengige av sortimentet hos forhandleren "på hjørnet."

Vi satt og kikket på High Fidelity for et par kvelder siden. Skulle ønske jeg var tilbake i Køben - der hadde jeg en slik forhandler jeg pleide stikke innom.

K

kbwh

Gjest
Visst har det med følelse å gjøre, folk får jo også spader av utsikten til å skille seg av med sølvskiver til fordel for nedlasting/harddisklagring.

Det er såpass mye godlyd gjemt i rillene at den fortjener en ordentlig transduser, så USD 1000 kunne jeg sikkert brukt selv på noe sånt.

eikeland

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
101
Vinyl er for de som samler på musikk ;) En cd eller mp3 er jo bare luft og plastikk.

T

theStig

Gjest
En CD er ikke luft, men plast og aluminium. Vinyl er BARE plast faktisk.. jo og litt papir til etiketten da.

En stor forskjell mellom vinyl og digitalt medier er at det ikke går an å laste ned en LP fra nettet....

B

break_out

Gjest
Vinyl er ikke et perfekt medium, men for meg er dette det mest attraktive på markedet nå.

Syntes denne delen av artikkelen sa det meste jeg:

"For many of us, and certainly for many of our artists, the vinyl is the true version of the release," said Matador's Patrick Amory. "The size and presence of the artwork, the division into sides, the better sound quality, above all the involvement and work the listener has to put in, all make it the format of choice for people who really care about music."

eikeland

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
101
Det vel litt papir på coveret også da.Får ikke å glemme de bladene/heftene inni platecoverne
,med masse tekst og fine store bilder.+ Man får jo tak i plater som er eldre enn 25år.Nei skal man sammle på musikk
synes jeg vinyl er det eneste som er brukbart. :)

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Vinylskivene har fått sin renessanse de senere årene,
ingen tvil om det.
Da jeg i sin tid følte jeg måtte gå til anskaffelse av en
CD-spiller var det kun for å holde meg oppdatert på
hva som rørte seg innen ny musikk.
Selv om Denon DCD 3560, som ble mitt valg, var en
god spiller, hadde den ikke kommet i hus om ny musikk
den gang også ble utgitt på vinyl.
Flere venner konverterte, kvittet seg med platesnurrer
og plater og trodde de hadde gjort det eneste riktige.
De fleste angrer i dag. Noen såpass at de på nytt har
begynt å samle vinyl. :D

K

kbwh

Gjest
Jeg har selv brukt noen lapper på grammofongreier dette året. Først og fremst for å få en ok kilde til de platene jeg har, men det er jo moro å finne sort gull rundt omkring.

Av ny musikk er det jo blitt slik at pop og rock gjerne er komprimert i filler for CD og LP derfor låter bedre.
Klassisk musikk, som jeg handler mest av, gis ikke ut på LP, men CD/SACD samt fra enkelte selskaper Hi-rez nedlasting. For klassisk synes jeg CD jamt over er bedre enn LP av to årsaker: Forvrengningsnivå og grunnstøy.
Gis det ut ny jazz på LP?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Å joda, Valentino, det gis ut ny jazz på lakrispizza, det gjør det. Det spørs om ikke klassiske utgivelser kommer til å følge etter også. Du kan jo sjekke www.jpc.de, der kommer det jevnlig nyheter på vinyl, både innen rock og jazz. Men som du sier, klassisk glimrer med sitt fravær.

mvh trondkj

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Til gjengjeld har jo gammel jazz og klassisk musikk fram til nå vært det som har vært lettest å få tak i i god kvalitet på loppemarked og i bruktsjapper, faktisk mye bra kvalitet også.

Ole G

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:
Du kan jo sjekke www.jpc.de, der kommer det jevnlig nyheter på vinyl, både innen rock og jazz. Men som du sier, klassisk glimrer med sitt fravær.

mvh trondkj
Synes ikke det var så aller verst med klassisk der, men selvsagt nyutgivelser er det langt imellom. har du noe erfaring med å handle herfra?

mvh

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
OivindS skrev:
Synes ikke det var så aller verst med klassisk der, men selvsagt nyutgivelser er det langt imellom. har du noe erfaring med å handle herfra?

mvh
Har god erfaring med å handle fra dem, de leverer kjapt (dersom de har platene inne) og hvis noe er galt er de kjappe med å bytte, ikke noe tull der i gården. Jeg pleier som regel å handle slik at jeg unngår tollbehandling, og da tar det som regel ikke mer enn et par-tre dager før jeg har platen hos meg.

mvh trondkj

Topp Bunn