Valentino - jeg tror det har å gjøre med følelsen. Ritualet ved vinyl gir en sterkere følelse, simpelthen - samtidig som det visuelle ved avspillingen er ganske forførende, sammenlignet med skjulte, digitale prosesser.
Jeg har vært involvert med en hi-fi produsent, og har fulgt vinyl fremveksten over tre år, med statistikk fra ulike markeder og segmenter. I UK, for eksempel, er prisen på gode, vintage vinylanlegg føket i været på den samme tiden. Samtidig som interessen har økt i både low-end (Project basic spiller) og high-end.
For enkelte blir det en måte å være musiker på, når man ikke kan spille selv. (Feedback fra en fokusgruppe vi gjennomførte.)
Andre liker at det skraper og knitrer - sammenlignet med ren CD-lyd.
Og atter andre går til ytterligheter for å få renest mulig vinylavspilling, med imponatoreffekt.
Selv bestilte jeg nylig en PU til over 1000 USD (bra dollarkurs nå), så noe må det jo være i dette.
Men enig - fin blanding av fakta og ville antagelser i artikkelen. Vinyldistribusjon er tungt og uhensiktsmessig, og WAF gjør at det er vanskelig å få gjennomslag for en vegg med LP-er -- det vil være forbeholdt entusiaster, men dem kan det være mange av, spesielt i dag når vi kan få platene over nettet, og ikke er avhengige av sortimentet hos forhandleren "på hjørnet."
Vi satt og kikket på High Fidelity for et par kvelder siden. Skulle ønske jeg var tilbake i Køben - der hadde jeg en slik forhandler jeg pleide stikke innom.