Vi monterer Ölflex nettkabel med IEC + Schuko støpsel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fikset innleggene slik at bildene igjen har kommet på rett plass.

Yelll

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    37
    Jeg får ikke opp et eneste bilde Bjørn?

Hunsbedt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    307
    Sted
    Kvinesdal
    Ikke jeg heller, ingen bilder verken i Chrome, Firefox eller Explorer...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Da vil vi vise frem det endelige resultatet, og det ser ikke så verst ut.

Vis vedlegget 347700

Et nærbilde kan vi vel tåle?

Vis vedlegget 347701

Da er vi ferdige. Stereofix skal ha stor takk for at dette gikk knirkefritt og at han bidro med sin kompetanse og verktøy. Stereofix fikk kaffe, Cola 0, og smake på sjokolade med "polkagris" i kjøpt på Tax-Free på Kastrup nylig. Han hastet deretter hjem i snøkovet her oppe, for å bytte ut høyttalerterminalene på sine egne høyttalere med noen nye og med stor sannsynlighet langt bedre høyttalerterminaler. Vi diskuterer neste prosjekt (som er en XA800 Mk.III som skal flytte inn i ny bolig snart) samt om vi skal hive oss rundt på hver våre Hawthorne prosjekter. Noen timer i sjå, så blir det nok noe fint der også.
    Er bildene synlige i denne posten?

Sluket

The One and Lonely
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    50.661
    Torget vurderinger
    14
    Kulesete DIY tråd EVER - med Stevie Wonder stuk! Nesten som Radioteateret.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg igjen forsøkt å få ting til å funke, med alle bildene på plass på rett sted igjen.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    742
    Sted
    Nesodden
    Da har jeg igjen forsøkt å få ting til å funke, med alle bildene på plass på rett sted igjen.
    Det var bilder i tråden i går også, den opprinnelige altså ... Manglet 3 bilder på et tidspunkt i den ene tråden, men Oyaide/Ölflex var helt i orden ...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg begynte å gå igjennom tråden, oppdaget jeg at bildefilene som vedlegg, og ikke der de opprinnelig var lagt inn i teksten. I farten tenkte jeg det skulle være en smal sak å rett opp den feilen, men det ser altså ut til at jeg har fått litt ekstra å gjøre. Men nå bør denne og Supra tråden være som de skal igjen.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    979
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    70
    Supra Lorad MK II er en bedre kabel en Ølflex, men den ser ikke kulere ut. Mer åpen og mer trøkk i bassen uten å bli tykk! Støpslene dine er topp! Ikke putt de dere krympegreiene på uten at de er av anstendig kvalitet. Brett kabelen(kordellene) sammen i enden i stedet. Du reduserer bare kontaktkvaliteten.

Flott tråd!!

Bruker kun Ølflex selv.. Synes de er veldig gode. :)

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    1.179
    ... Ikke putt de dere krympegreiene på uten at de er av anstendig kvalitet. Brett kabelen(kordellene) sammen i enden i stedet. Du reduserer bare kontaktkvaliteten.
    ...
    Jeg tror du skal leite ei stund detter ende-hylser av annet enn anstendig kvalitet. Rent kobber med fortinning eller forsølving, avhengig av bruksområdet, er std. Viktigere enn kvaliteten på ende-hylsene er kvaliteten på krympingen.

Riktig krympet gir det bedre elektrisk ytelse, mindre problemer med/risiko for kontaktfeil (sviktende kontakttrykk og oksydering av kobbertrådene m.v.) og feil med ledningen (avbrudte kobbertråder på vivanke, potensiell kortslutning m.v.). Dvs sammenliknet med bare ledningsstumper. Bedre ytelse, bedre levetid og bedre sikkerhet, blir i sum en ganske enkel overveielse. Den største utfordringen er å gjøre det riktig, ikke for hardt og ikke for veikt.

mvh
    KJ

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    6.790
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Strøm er spenning min venn.

Strøm er strøm, og spenning er spenning.

Spenning = "potensialdifferanse" = forskjellen i potensiell energi mellom to steder på en elektrisk leder.

Strøm = gjennomstrømmingen av elektriske ladninger over et tverrsnitt lederen pr. tidsenhet.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    979
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    70
    Hvordan en strømkabel "spiller", domineres veldig av selve kontaktene. Prøv selv med forskjellige kontakter på samme kabel. Disse kontaktene er perfeksjonert av seriøse produsenter som eks Oyaide, Wattgate. Dvs at produsentene har brukt mye tid på selve utformingen, overflatebehandling og ikke minst kontaktpunktene. "Å grise" til med andre materialer mellom kordelene og selve kontaktpunkt endrer eller reduserer egenskapene produsentene har tilstrebet. Alle metaller har forskjellig e-verdi. Krympehylser av andre materialer en kontaktpunktet vil ha forskjellig e-verdi. Det skapes en unødvendig spenningstrapp/forskjell mellom disse.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    6.790
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan en strømkabel "spiller", domineres veldig av selve kontaktene. Prøv selv med forskjellige kontakter på samme kabel. Disse kontaktene er perfeksjonert av seriøse produsenter som eks Oyaide, Wattgate. Dvs at produsentene har brukt mye tid på selve utformingen, overflatebehandling og ikke minst kontaktpunktene. "Å grise" til med andre materialer mellom kordelene og selve kontaktpunkt endrer eller reduserer egenskapene produsentene har tilstrebet. Alle metaller har forskjellig e-verdi. Krympehylser av andre materialer en kontaktpunktet vil ha forskjellig e-verdi. Det skapes en unødvendig spenningstrapp/forskjell mellom disse.
    Right. :rolleyes:

Hvis du kan måle/vise til noen spenning/motstand over en krympehylse eller et støpsel selv av billigste kvalitet, og som ikke er der hos Furutech, Oyaide, etc, vil jeg mildt sagt bli ekstremt overrasket.

Hva er det med støpslene fra f.eks. Oyaide som gjør at de påvirker strømmen annerdledes enn, og gjør at det tilkoblede utstyret låter bedre enn med, f.eks. et støpsel fra Elko. ...Eller Biltema, for den saks skyld.

TT.

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    21.833
    Sted
    X
    Torget vurderinger
    76
    Jeg lagde noen slike for noen år siden, både med Furutech og Oyiade stikk. Med Furutech ble det slik:

image.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Strøm er spenning min venn.

Strøm er strøm, og spenning er spenning.

Spenning = "potensialdifferanse" = forskjellen i potensiell energi mellom to steder på en elektrisk leder.

Strøm = gjennomstrømmingen av elektriske ladninger over et tverrsnitt lederen pr. tidsenhet.
    Du har helt rett.

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    266
    Torget vurderinger
    2
    Noen av dere som vet hvor jeg kan kjøpe Agile strømkabler i metervare?
    Lytterommet har stengt nettstedet og svarer ikke på tlf. Lytterommet hadde disse tidligere.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje på tide å blåse liv i tråden her, da et nytt prosjekt diskuteres.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Tja, nå er det ny Ölflex på gang. Til samme pris, men med større kontroll over kabelens ledere og skjerming fra produsenten.

Endpoint Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Antall liker
    524
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    24
    På powerkabler så kobler man skjerm i begge ender. På lavvoltsinstallasjoner og parkabler med såkalt screen så kobler ikke denne til jord i apparatenden.
    Ideen er å skape et sammenhengende faradays bur, så skerm bør kobles til jord. Kabelen er ikke en isolert enhet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn