LM 211IA
Jeg fikk for nesten to uker siden LM 211IA i posten fra forrige tester. Førsteinntrykket var bokstavelig talt tungt, hvilket ikke er noe minus i denne sammenheng.
Utpakking gikk greit, og forsterkeren var solid emballert. Mitt inntrykk er at byggekvalitet og finish var upåklagelig. Synes ikke det var noe å utsette på dette i det hele tatt; solide høyttalerterminaler og RCA-innganger, gode brytere og skikkelig overflatebehandling.
Sjekket så biasen, hvilket var meget enkelt med innebygget måler. Måleren kunne kanskje vært litt mer diskret, for eksempel nedfelt i dekselet, og med bryter for belysningen.
Etter å ha latt forsterkeren spille mens jeg laget og fortærte middag, var den klar for lytting når kvelden kom.
Som nevnt andre steder på forumet, spiller jeg for tiden med Audiolab M-DAC, AVI Lab Series pre/power og ProAc D15, alt knyttet sammen med Wireworld kabler. Høyttalerne er ikke veldig tungdrevne, og jeg levde i flere år godt med 2x40 watt. Jeg har også hatt forsterkere til dem som ikke hadde mer enn 15 watt, det samme som denne i triode.
Min første opplevelse var at det låt veldig bra, med oppløst og fin diskant, fyldig bass og bra mellomtone. Men særlig instrumentenes plassering i lydbildet imponerte.
Ved kritisk lytting, med litt pådrag, merket jeg imidlertid at forsterkeren ikke leverer veldig mye effekt. Med triode ble det veldig utflytende i bassen om jeg spilte litt høyere enn bakgrunnsnivå. Dette ble litt bedre i utralineær. Men ultralineær bød ikke på de samme kvaliteter i lydbildet som triode, altså med unntak av i bassen.
Som nevnt var diskanten oppløst og luftig, men ved lengre tids lytting ble det hos meg noe i overkant fokus på diskanten. Mellomtonen manglet kanskje noe oppløsning i forhold til det jeg er vant til, og det skortet litt på mikrodynamikken her. Jeg tror dette var årsaken til at diskanten tok litt over. Men her snakker vi detaljer, som ikke er umiddelbart åpenbare, og sammenlignet med dyrere utstyr. Holografi og tredimensjonalitet var veldig bra, bedre enn jeg har med mitt nåværende forsterkersett. Men det som var ankepunktet for min del, var at hos meg opplevde jeg frekvensgangen som en en tom hengekøye- det ble en anelse for mye diskant, selv om det som var der var veldig luftig og bra, og det ble litt for kraftig bass, som heller ikke var særlig kontrollert, samtidig som mellomtonen var litt for tilbaketrukket for min smak. Igjen, her snakker vi detaljer, og selv små endringer i rammebetingelsene, som flytting av volumstyringen, påvirket lyden relativt mye. Det vil antagelig være en del å hente på eksperimentering med øvrig utstyr.
Da jeg skrudde forsterkeren opp slik at jeg hørte susing uten signal, og benyttet DACen som forforsterker, ble mellomtonen noe mer oppløst, og bassen litt strammere. Vanligvis benytter jeg DACen med fullt utgangsnivå, og med den digitale volumkontrollen koplet ut, men i de nesten to ukene jeg har hatt LM211IA, endte jeg med å benytte volumkontrollen på DACen.
Jeg innbiller meg at gode stativhøyttalere kan få denne forsterkeren til å vise seg fra sin beste side. Som nevnt var det ganske mye bass, men den hadde ikke samme definisjon som det jeg er vant til. Dette er jo tradisjonelt utfordringen med rør, og når man vanligvis har et par hundre watt pr kanal tilgjengelig, kan det påvirke opplevelsen en del. Med høyttalere som ruller av lenger opp i frekvensområdet, vil det kanskje ikke være et like stort problem. Da kan kanskje den flotte diskanten og mellomtonen komme til sin rett.
Skulle jeg kjøpt denne forsterkeren ville jeg helt klart hatt med fjernkontroll. Synes i grunn det burde vært standard også i denne prisklassen.
LM 211IA er til prisen en god forsterker, som vil gi mye glede til fremtidige eiere.