Vi har endelig bestemt oss for å bygge svømmebasseng. "Tomta" har vært der hele tiden siden huset sto ferdig i 2007, men prisene på bassenger om en ønsker skikkelig kvalitet er svært høy, spesielt når tomta rommer ett på 10X5 meter. Det ble under byggingen lagt frem både 2" og 1/2" slanger tur/retur fra et teknisk rom i kjelleren som nå inneholder en varmepumpe (vann/vann) og en ekstra varmtvannsbereder. Rommet er såpass stort at det tekniske utstyret for svømmebassenget også skal kunne plasseres der. Vi har bestemt oss for å kjøpe en varmeveksler slik at vi skal kunne varme opp vannet i bassenget med varmepumpa. Den har nemlig late dager på sommeren, og forsåvidt også på vinteren med sine 15 KW. I tillegg har jeg kjøpt en kveil med 1/2" slanger for legging på en vegg i forbindelse med forlengelsen i høyden av den søndre veggen i bassenget. Denne skal bidra med ekstra soloppvarming, og vi bli påkoblet en egen sirkulasjonspumpe som en autonom enhet. Vannet i bassenget skal hentes fra sjøen som dere sikkert skjønner når dere ser bildet. Bassenget må isoleres, da temperaturen så langt ute i havet, spesielt på natta kan være lav.
Jeg har allerede kjøpt inn byggelementer av en styroformtype som en kan fylle ferdigbetong i. Dette vil sikre både styrken og isolasjon på en gang. Jeg tenkte å kjøpe metallbyggeelementer med et isolasjon mellom, men frafalt denne idèen grunnet at høyden ble feil om jeg ikke tok på meg et sag/vinkelsliperarbeid av en annen verden. Jeg føler vel også at denne løsningen kvalitetsmessig på sikt ikke er god nok.
Jeg er forsåvidt hobbybyggekyndig, og skal nok klare å bygge det selv uten alt for mange feil. Imidlertid er det mange detaljer å passe på, og jeg hadde satt umåtelig stor pris på hjelp underveis.
Jeg har allerede kjøpt inn byggelementer av en styroformtype som en kan fylle ferdigbetong i. Dette vil sikre både styrken og isolasjon på en gang. Jeg tenkte å kjøpe metallbyggeelementer med et isolasjon mellom, men frafalt denne idèen grunnet at høyden ble feil om jeg ikke tok på meg et sag/vinkelsliperarbeid av en annen verden. Jeg føler vel også at denne løsningen kvalitetsmessig på sikt ikke er god nok.
Jeg er forsåvidt hobbybyggekyndig, og skal nok klare å bygge det selv uten alt for mange feil. Imidlertid er det mange detaljer å passe på, og jeg hadde satt umåtelig stor pris på hjelp underveis.