Alt til hus og bolig Vi skal bygge svømmebasseng i sommer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvor står den trykkmåleren din...?
    For meg ser det ut som en differansetrykkmåler på et filterhuset - og den har lite med annet tilkoblet utstyr å gjøre...?

Har du et bilde av gulvvarmefordelingen din....?

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Supert med det bilde!

Jeg vil anta at du kan koble til veksleren på stokken på den ledige kursen. Der vil jeg tro det sitter en reguleringsventil, som styres av en eller annen termostat.

Du kobler det i grunn bare på samme måte som med de andre 4 kretsene, bortsatt fra at temperatureføleren festes på røret fra bassenget!

Mvh
    OMF

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Hvor står den trykkmåleren din...?
    For meg ser det ut som en differansetrykkmåler på et filterhuset - og den har lite med annet tilkoblet utstyr å gjøre...?

Har du et bilde av gulvvarmefordelingen din....?

Mvh
    OMF
    Hmm. Den står oppe på filteret som du sier. Hvorfor økte trykket med 0,25 bar ved tilkoblingen av veksleren om det ikke er et større mottrykk på pumpa enn tidligere?

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Hei!

Supert med det bilde!

Jeg vil anta at du kan koble til veksleren på stokken på den ledige kursen. Der vil jeg tro det sitter en reguleringsventil, som styres av en eller annen termostat.

Du kobler det i grunn bare på samme måte som med de andre 4 kretsene, bortsatt fra at temperatureføleren festes på røret fra bassenget!

Mvh
    OMF
    Det er ingen eksterne termostater i systemet vårt. I følge min eminente rørlegger, så mente han at dette bare ville stresse varmepumpa. Han ga meg valget, og prisen var som en pølse i slaktetia, men vi valgte likevel å prøve uten. Har aldri hatt noen problemer med det. Det eneste rommet vi ønsket høyere temperatur og som ville ha betinget større slitasje på varmepumpa og høyere strømutgifter var hovedbadet i huset. For å oppnå lavest mulig turtemperatur la vi en ekstra sløyfe i veggen som kompensasjon, noe som viste seg å være genialt. Dette ble gjort i stedet for å jage på pumpa eller i stedet for elektriske varmekabler som mange velger. Slik kan vi holde lavest mulig turtemperatur på systemet. Mye OT nå :) Jeg tenkte å ta ut den ekstra sløyfa i forlengelsen av stokken du ser på bildet, noe som er iht til slik maskinisten skisserer det. Der sitter det i dag et luftesystem som er helt unødvendig, da lufta slippes ut på en tilsvarende stokk i tredjeetasjen.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Hmm. Den står oppe på filteret som du sier. Hvorfor økte trykket med 0,25 bar ved tilkoblingen av veksleren om det ikke er et større mottrykk på pumpa enn tidligere?
    Det er nok muligens bare det statiske trykket fra bassenget..
    Filteret sitter mellom pumpa og veksleren, og det statiske trykket var tidligere i underkant av 1 bar. Nå er det 1,25 bar, og dette må ha med økt motstand i veksleren og alle de ekstra nittigraderne å gjøre. Disse skal jeg som sagt fjerne, og da beregner jeg å få ned trykket. Ikke at det stresser meg, men det er alltid greit å kunne utsette rensing av filteret littegrann til :)

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    For meg ser det ut til at den kan brukes ja, men du må muligens forandre noen innstillinger på ventilen for at den skal fungere som tiltenkt.
    Mange av disse treveis ventilene har to forskjellige 'modus' enten 'miksing' eller 'dele' (eller mixing og Diverting) som de sier på utenlandsk)
    Disse innstillingene har med å gjøre hvordan og hvilken vei veskestrømmen er ment å gå igjennom ventilen, hvis du ser i dette pdf dokumentet tilhørende ventilen, så ser du at ventilen må stilles inn i 'Diverting' stilling for at reguleringen av væskestrømmen skal bli sånn som du ønsker.
    For automatisk justering må du i tillegg til ventilen ha den Automix CT Termostat reguleringen som står under, synes det blir ganske kostbart, men det skal i hvert fall gå an å bruke.

Jeg hadde sett for meg noe sånt som det vedlagte bildet, bortsett fra den pumpa og alt rælet rundt, en sånn type ventil med ekstern termostatføler trenger heller ingen strømforsyning for å fungere, ventilen må selvsagt også være sånn at vannet går til bypassløpet når ventilen stenger. Ikke at jeg vet det, men har en mistanke om at det blir en billigere og minst like bra løsning.

roth-shunt.jpg
    Edit: endelig fikk jeg også lage en rød ring rundt noe.. :rolleyes:

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Jeg har kikka på den der. Det er en Roth shunt med 3-veis ventil og Alpa2 pumpe. Jeg får vel ta en telefon i morgen å høre hva de sier :)

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Tok den telefonen, men de ville dessverre ikke levere annet enn hele pakka.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.640
    Torget vurderinger
    23
    Hva trenger du egentlig? jeg har alt av slike ventiler og termostater.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Hva trenger du egentlig? jeg har alt av slike ventiler og termostater.
    Hehe. Takk for tilbudet Sluket :) Det jeg trenger er en treveisventil på varm side med en temperaturgiver(måler) til kald side. Denne treveisventilen skal på signal fra giveren om at bassengvannet er varmt nok stenge for varmtvannet til veksleren, og kjøre det via en bypass tilbake til varmepumpa (se prinsippskissen til maskinisten litt ovenfor her). Jeg har en kompis på saken nå. Han jobber for et større firma som driver med sånt. Klarer ikke han å hoste opp noe, så tar jeg kontakt.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    basseng27.jpg

Da er varmeveksleren montèrt. Tur øverst og retur nederst. Det er motsatt retning av bassengvatnet. Dette kalles kryssveksling, og skal være mest effektivt. Det ble ikke npe bypass @maskinisten. En telefon til Thermia i sakens anledning gjorde at jeg oppga den. I stedet for å kjøpe den shunten kan jeg nå heller bruke pengene på poolprogramkortet til Thermia.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    basseng28.jpg

Slik er det nå montèrt. De to svarte slangene horisontalt i taket er tur/retur til varmeveksleren. De har samme dimensjon som tilførselen til begge etasjene over.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Basseng29.jpg

Delta T, altså forskjellen på tur og retur fra vvx er slik akkurat nå. Temperaturen i bassenget er bare 23,5 grader etter de verste to regndøgna ihvertfall jeg har opplevd her ute- Da får vi se hva som skjer de nærmeste døgna. Jeg skal prøve meg fram med struping av flow bla. Noen som vet hva Delta T bør være?

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Delta T ligger fortsatt på ca 4, og bassengvannet har nå en temperatur på 24,3 grader. Opp 0,8 fra i går. Må innrømme at jeg fortsatt kjører 3 Kw varme fra elkolben, men uansett er dette et bra resultat spesielt om en tar hensyn til utetemperaturen.

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    For selve varmesløyfa fra varmepumpa bør du vel ligge på mellom 5 og 8 grader delta T, hvordan ligger det så langt an med sløyfa til/fra bassenget?
    Jeg ville hatt full åpning på varmesløyfa igjennom veksleren, og om så mulig justert delta T med pumpehastigheten, men for all del ikke ta dette som en fasit.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    God morgen maskinisten, og takk igjen :) Jeg kunne også tenkt meg høyere Delta T. Problemet er at pumpa ikke leverer mer enn 30,5 grader akkurat nå. Delta T synker ved synkende tur-temperatur, sannsynligvis grunnet at temperaturen i bassenget vinner innpå returtemperaturen fra veksleren. Jeg har manipulert pumpa i alle retninger, men den vil ikke øke temperaturen. Jeg begynner å lure på om jeg må etterforsyne den med gass? Jeg har snart full åpning på alt som er, og sirkulasjonspumpene går også for fullt. Jeg får prøve å ta av litt hastighet på dem etterhvert her.

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    Det spørs om det ikke er programmert inn en såkalt 'varmekurve' i styringsprogrammet til varmepumpa, denne kurven tilsier at varmepumpa produserer kaldere vann når utetemperaturen øker.
    Vil tro at du må ha en kode og så inn i en (montør/fabrikk) meny på pumpa for å forandre disse settpunktene, når det er sagt så vet jeg jo ikke om dette er tilfelle for din varmepumpe, men IVT har i hvert fall et sånt system med ditto justeringsmuligheter.
    Det er altså ikke nok å stille inn at varmepumpa skal fortsette å arbeide ved for eksempel. 15 varmegrader utetemp, pumpa må også få beskjed om at den skal produsere vann av 35 grader hvis det er det som er målet.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Jepp, det er en varmekurve der. Det normale for den her jeg bor er 30 grader. Den har fått beskjed om 50 grader av meg uten at det hjelper. Jeg er også inne på serviceinnstillingene og manipulerer der, og det hjelper heller ikke. Jeg klarer ikke mer enn max 4 i Delta T, og det beste jeg kan håpe på stabilt er 3,8. Det spørs om pumpa mener at det er det optimale for dens måte å virke på. Det rare er at det er høyere temperatur på vannet den sender til varmtvannstanken. Jeg har ikke sjekka hva den poolautomatikken som Thermia lager gjør for noe, men det er vel på tide å finne ut av dette kanskje.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    I dag tidlig målte jeg smått utrolige 25,8 grader i bassenget. Det er opp 0,6 grader bare på natta. Dette har skjedd uten at elkolben har vært koblet inn, og uten hjelp av sola. Sirkulasjonspumpene går på speed 2 hvor 3 er max på begge. Turtemperaturen har økt til 32,1 og returtemperaturen var 28,8. Lavere Delta T en noengang, men likevel skjer dette. Det er åpenbart at tilført Kw er vesentlig mer enn 3 siden den klarer en økning. Jeg må finne ut hva tapet er, for å regne på dette. Ellers lå jeg å tenkte litt på dette i natt. Jeg lurer på om ikke utetemperaturgiveren forteller pumpa at den ikke trenger å stresse med høye temperaturer fordi 32,1 grader avgir varme nok ved såpass høye utetemperaturer som vi har nå. Dermed begynte jeg også å spekulere på om jeg trenger å lure utetemperaturgiveren litt? Er det mulig å senke temperaturen ved å legge inn en motstand i kretsen?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn