Vi som bygger ProtoDAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.166
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar, @Pær. Jeg hadde ikke fått med meg at det er to ulike DACer som diskuteres i denne tråden.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.078
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    JA, for å oppklare litt - begge DAC'er promoteres veldig av Gabster på Youtube, og så langt så har ProtoDAC fått mange bra reviews. Kanskje vi skulle lage en egen tråd for TD1? Det er jo et veldig spennende prosjekt om man klarer få tak i TDA1541A :) Og kanskje vi får info om at samme chip som vi bruker i ProtoDAC kan brukes i TD1 - det hadde jo vært kult :)

Sist redigert:

torhv

Medlem
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    12
    Er det noen som har bygget ProtoDac med PuriPi og RPi4 inn i ett kabinett ?

jogrim

Fersking
    Ble medlem
    23.10.2022
    Antall liker
    2
    Sted
    Asker
    Hei

Er det noen som har en ekstra Protodac-pcb-er liggende? Kjøper gjerne.

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    199
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Driver fortsatt å leker meg litt med ulike oppsett. Har her en test uten Rpi. Coax til I2S inn på IC q7. Power er en ifi 12v inn på en 3 veis step down(1x3v og 2x5v). Greit å kunne bruke ekstern streaming (sonos for enkelhetens skyld😎).
    IMG_1706.jpeg
    IMG_1705.jpeg

Her sammen med en c3850 clone😉

Sist redigert:

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    199
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Litt bilder og oppsummering etter helgen. Et hederlig forsøk på å putte «galskapen» i et passende kabinett, høres lett og greit ut… timene fløy🤣🤣🤣Det ble nesten bra på første forsøk. Mye støy på en kanal, forsvant når jeg koblet ut protodac’en. Dårlig lodding/kontakt på venstre kanal vil jeg tro??? Da blir det tilbake til benken å gå over for å finne synderen(e). Det merkelige var at støyen ble forsterket når jeg tok på kabinettet; har foreløpig ikke jord inn fra stikken og ikke koblet GRN til kabinett. Målingene viser ingen kontinuitet til kabinett noen sted, men sånn er det å være en glad amatør… blir bra til slutt👍🤞
    IMG_1791.jpeg
    IMG_1790.jpeg

Bør jeg isolere trafoen mot kabinettet???
    IMG_1795.jpeg

Vedlegg

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    199
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Knoter litt rund, koblet inn en og en komponent og står igjen med ProtoDAC’en. Forskjellen nå, fra tidligere, er at jeg ikke har på rca på brettet. Mistenker at det er dårlig “layout” mtp jord ved bruk av punktet ved 5v inn, mellom rca plassene. Med en gang jeg kobler den på blir det støy, spesielt på venstre kanal; selv uten strøm på dac’en, kun på c3850 pre’en. Blir betydelig mer støy med en gang jeg kobler av utgangs kondisen… klør meg i hode…..
    IMG_1800.jpeg

Ble mye støy når jeg løftet den av🤨, den går i teorien rett på utgangen. 5v inn er rett bak utgangene.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.174
    Er dette dedikert strømforsyning til DAC? Om så er tilfelle har du forsøkt koble ground fra denne til felles punkt med strømforsyning til preamp?

1743508202207.png

Det merkelige var at støyen ble forsterket når jeg tok på kabinettet;
    Mulig en synder her? Det ser ut som jordplan til preamp er koblet direkt til chassis. Forsøk å isolere dette festet, evt koble en liten kondesator i pico-størrelse mellom jordplan og chassis.
    1743508518823.png

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    199
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Er dette dedikert strømforsyning til DAC? Om så er tilfelle har du forsøkt koble ground fra denne til felles punkt med strømforsyning til preamp?

Vis vedlegget 1110765

Mulig en synder her? Det ser ut som jordplan til preamp er koblet direkt til chassis. Forsøk å isolere dette festet, evt koble en liten kondesator i pico-størrelse mellom jordplan og chassis.
    Vis vedlegget 1110766
    Bruker en eldre NAD tuner som kabinett og beholdt AV 230 inn uten jord… kanskje en dårlig ide. Den går til en 15-0-15 trafo og inn til pre’en.
    DAC’en har egen strøm, en så lenge. Det er ingen kontinuitet mellom jord på PCB ene, eller strøm til kabinett. Lurer på å sette plastføtter for å isolere alt mot kabinett… men rart det bare er på venstre kanal og når jeg kobler ut dac’en så er det helt stille🤨. Alt funket før jeg puttet det inn i en «metallboks», men det er jo dette som er læring🤗🌞

Sist redigert:

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    199
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Bruker en eldre NAD tuner som kabinett og beholdt AV 230 inn uten jord… kanskje en dårlig ide. Den går til en 15-0-15 trafo og inn til pre’en.
    DAC’en har egen strøm, en så lenge. Det er ingen kontinuitet mellom jord på PCB ene, eller strøm til kabinett. Lurer på å sette plastføtter for å isolere alt mot kabinett… men rart det bare er på venstre kanal og når jeg kobler ut dac’en så er det helt stille🤨. Alt funket før jeg puttet det inn i en «metallboks», men det er jo dette som er læring🤗🌞
    Og litt viktig info; det er ingen forskjell om alt er koblet opp før dac’en; digital inn og strøm, eller om alt er koblet ut og dac’en står «alene» foran pre’en.

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    199
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Må ta det opp å måle litt i kveld, noe er det en plass. Jeg blir en god gammel VHF antenne når jeg tar på chassiset🇸🇪 ergo enda mer støy📡

….og med ettersyn så kan du ha et godt poeng. På venstre side av protodac pcb er det meget “tight” mellom signal og feste som går til chassis. Må hjem å se…… tror vi har synderen🧐

Vedlegg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn