Vi trenger mer Forsvar

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Nå begynner kjøret for Søreide - Forsvaret - VG

Sikkert en grei oppsummering av ståa.

Ine vil nok forsøke å ruste opp forsvaret, og erstatte kontoristene med feltsoldater, og gjøre oss i stand til å forsvare oss mot missiler. Men for de rødgrønne er de blåblå den eneste reelle fiende, så dette varer nok bare til neste regjeringsskifte. Resultatet blir at vi lever i et land som ikke kan forsvare seg. Omtrendt som i 1940, med andre ord.

Interessant det som skjedde da danskene opprustet sine fregatter til å kunnne forsvare seg mot innkommende missiler - russerne truet med å sende missiler mot dem.

B

Briern

Gjest
Har ikke lest innlegga foran, men jeg har nevnt det før; det bevilges nok penger til Forsvaret, men lønnsnivået er alt for høyt. Det vandrer folk omkring med stjerner på skuldra som nesten ikke gjør noe nyttig i sin forsvarskarriere. Å reise til Brussel for å delta i meningsløs pjatt om ingenting er å kaste penger i varmen. Få vekk daukjøttet og bruk penger til materiell og opptrening av mannskap. Det er dog begrenset hvor mye penger som kan prioriteres i et land med bare 5 millioner mennesker. Vi nordmenn er rare, liker å tro at alle i verden vet hvem vi er. Vi skal hele tiden imponere, også militært. Men, vi er og forblir en liten oppblåst fjert oppe i høga nord. Kanskje vi burde slutte å delta i utenlands operasjoner, å drepe uskyldige mennesker, og heller satse på forsvar i ordets rette mening. Og det er penger nok allerede til det formålet på årets budsjett.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Har ikke lest innlegga foran, men jeg har nevnt det før; det bevilges nok penger til Forsvaret, men lønnsnivået er alt for høyt. Det vandrer folk omkring med stjerner på skuldra som nesten ikke gjør noe nyttig i sin forsvarskarriere. Å reise til Brussel for å delta i meningsløs pjatt om ingenting er å kaste penger i varmen. Få vekk daukjøttet og bruk penger til materiell og opptrening av mannskap. Det er dog begrenset hvor mye penger som kan prioriteres i et land med bare 5 millioner mennesker. Vi nordmenn er rare, liker å tro at alle i verden vet hvem vi er. Vi skal hele tiden imponere, også militært. Men, vi er og forblir en liten oppblåst fjert oppe i høga nord. Kanskje vi burde slutte å delta i utenlands operasjoner, å drepe uskyldige mennesker, og heller satse på forsvar i ordets rette mening. Og det er penger nok allerede til det formålet på årets budsjett.
Ja du mener vel at folk i Forsvaret tjener alt for godt! Selvsagt er det billigere å la omstendighetene "tvinge" arbeidsløs arbeiderklasseungdom til å la seg verve i stedet for å søke etter de beste man kan finne og som ganske sikkert vil koste noe mer. Men i tråd med dine politiske forbilder er soldatmateriell noe man anvender etter "bruk og kast" mentalitet. Sovjet drev jo med dette "med stort hell"!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Som det kinesiske ordtaket: Bruk ikke godt treverk til dører eller gode menn til soldater. :)

(Bakgrunnen var at soldater gjerne forsynte seg med dører for å bruke dem som senger. Soldater vet vi jo har en tendens til korte liv.)

Jeg har vel nevnt det før, men gjentar det gjerne. Jeg er tilhenger av verneplikt av et par grunner som ligger litt ved siden av de som oftest diskuteres.

Vernepliktige rekruttert fra et bredt utvalg av befolkningen vil virke disiplinerende/dempende på viljen til å bruke dem. Tap som bæres av profesjonelle soldater, gjerne rekruttert fra lavere samfunnslag, lar seg lettere avfeie som resultat av frie individuelle valg.

I tillegg mener jeg felles skole, gjerne inkludert barnehage, og en allmenn verneplikt kan bidra til en følelse av fellesskap, og derigjennom styrke samhold og solidaritet.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
soldatene burde være vervet fra familiene til politikerne, så kanskje de ville tenkt seg 2-3-4-5 ganger om før de sendte de inn i krigen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det vet alle at ikke kommer til å skje. Men en verneplikt i et såpass velfungerende samfunn som vårt vil ha mye av den samme effekten.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Enhver statens borger er i alminnelighet like forpliktet til i en viss tid å verne om sitt fedreland, uten hensyn til fødsel eller formue.

Grunnlova § 119​​

Hvordan virker det sånn EGENTLIG i Norge i dag? spørr fordi jeg ikke vet....kunne sikkert googlet...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Som det kinesiske ordtaket: Bruk ikke godt treverk til dører eller gode menn til soldater. :)

(Bakgrunnen var at soldater gjerne forsynte seg med dører for å bruke dem som senger. Soldater vet vi jo har en tendens til korte liv.)

Jeg har vel nevnt det før, men gjentar det gjerne. Jeg er tilhenger av verneplikt av et par grunner som ligger litt ved siden av de som oftest diskuteres.

Vernepliktige rekruttert fra et bredt utvalg av befolkningen vil virke disiplinerende/dempende på viljen til å bruke dem. Tap som bæres av profesjonelle soldater, gjerne rekruttert fra lavere samfunnslag, lar seg lettere avfeie som resultat av frie individuelle valg.

I tillegg mener jeg felles skole, gjerne inkludert barnehage, og en allmenn verneplikt kan bidra til en følelse av fellesskap, og derigjennom styrke samhold og solidaritet.
Kunne ikke sagt det bedre selv Zomby. Og en allmen verneplikt bidrar også til å dempe muligheten for et militærkupp. Det er en eventualitet man ( oppegående mennesker ) i praksis ser helt bort fra. En profesjonell arme derimot..........!? Vi har vel tilstrekkelig med eksempler ute i verden til at det ikke er nødvendig å si mere om dette? En allmenn verneplikt er i seg selv et meget godt forsvar av demokratiet.

For øvrig er det faktisk slik at "verneplikten" ikke bare er en plikt, det er etter gammel norsk lov/tradisjon også en rettighet man har som borger i landet! Det du sier om "fellesskap, samhold og solidaritet" kan man ikke understreke for ofte! Jeg er derfor meget negativ til at kun ca 30% av guttene har måttet avtjene verneplikten de siste årene. Det burde ha vært 100%! Og hvis det nå er slik som Diesen sa, at våpensystemene er så avanserte og kompliserte at soldatene ikke har lært å bruke dem før de dimmiterer er det faktisk bare en ting å gjøre, forleng førstegangstjenesten! Det vil koste penger men det er en styrking av demokratiet og samfunnet vi bor i som er så viktig at det er verd kostnadene!

Skal vi leke krig utaskjærs, og det virker å være populært hos våre politikere, burde vi hatt en "Den Norske Fremmedlegion", etter fransk/spansk mønster som kunne drevet med slikt!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skal vi leke krig utaskjærs, og det virker å være populært hos våre politikere, burde vi hatt en "Den Norske Fremmedlegion", etter fransk/spansk mønster som kunne drevet med slikt!
Spot on om den egentlige grunnen til at Frankrike har holdt seg med en fremmedlegion så lenge. Politikerne tåler ikke at franske velgere får sine unge hjem i kister, med mindre målet for maktbruken er viktig nok.

Men vi kunne bare latt verneplikten disiplinere oss. Demokrati og verneplikt er i mine øyne en fabelaktig kombinasjon, skulle vært mer av det. OBS, forresten. funker ikke med bare en av delene.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
875
Verneplikten i dagens form burde avskaffes. Et hån mot genuint motivert ungdom å bli satt til pusse AG3 og tørke opp hydraulikkolje til det kjedsomelige.

Det var ett år rett i dass for mitt vedkommede (artilleriet). For en gjeng med ubrukelig folk. Skammelig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Verneplikten i dagens form burde avskaffes. Et hån mot genuint motivert ungdom å bli satt til pusse AG3 og tørke opp hydraulikkolje til det kjedsomelige.

Det var ett år rett i dass for mitt vedkommede (artilleriet). For en gjeng med ubrukelig folk. Skammelig.
Dagens unge pusser IKKE AG3! De pusser Hk416 og Hk417 avhengig av hva slag avdeling de gjør tjeneste i!

Forøvrig mistenker jeg sterkt at du ikke var en millimeter motivert.......................

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Veldig mange har meget godt av et år borte fra mamma - spiller nesten ingen rolle hva du driver på med, så lenge mamma ikke er tilgjengelig...:D

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
875
Som nevnt; genuint interessert og motivert. Artilleriet i år 2000. Da var det AG3 og M109. Alt fra 60-tallet. Det lille vi gjorde kunne og burde vært unnagjort på 3 uker.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.645
Sted
Holmestrand

Kunne ikke sagt det bedre selv Zomby. Og en allmen verneplikt bidrar også til å dempe muligheten for et militærkupp. Det er en eventualitet man ( oppegående mennesker ) i praksis ser helt bort fra. En profesjonell arme derimot..........!? Vi har vel tilstrekkelig med eksempler ute i verden til at det ikke er nødvendig å si mere om dette? En allmenn verneplikt er i seg selv et meget godt forsvar av demokratiet.

For øvrig er det faktisk slik at "verneplikten" ikke bare er en plikt, det er etter gammel norsk lov/tradisjon også en rettighet man har som borger i landet! Det du sier om "fellesskap, samhold og solidaritet" kan man ikke understreke for ofte! Jeg er derfor meget negativ til at kun ca 30% av guttene har måttet avtjene verneplikten de siste årene. Det burde ha vært 100%! Og hvis det nå er slik som Diesen sa, at våpensystemene er så avanserte og kompliserte at soldatene ikke har lært å bruke dem før de dimmiterer er det faktisk bare en ting å gjøre, forleng førstegangstjenesten! Det vil koste penger men det er en styrking av demokratiet og samfunnet vi bor i som er så viktig at det er verd kostnadene!

Kloke ord fra de herrer!
hvis det ikke er mulig å lære seg våpensystemer i løpet av førstegangstjenesten, så må de være ubrukelig i krig? I krig kan man neppe forvente 12 måneders opplæring?
Det er en oppgave for forsvarsledelsen å sørge for at våpensystemene er enkle i bruk. De har tross alt makt over innkjøpene.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.231
Torget vurderinger
1

Hvem skal pusse utstyret da..? -et minimum som soldat er å kunne ta vare på seg selv og å vedlikeholde utstyret sitt. Det inkluderer våpenpuss.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
cluet er at å sette 19-åringer i ett år på en kaserne med meningsløse arbeidsoppgaver er skadelig for den mentale helsen.

Bjørnh kan jo prøve å ha en påtvunget jobb, til luselønn, hvor du er påkrevd å bo på et gudsforlatt sted og arbeidsoppgavene dine er små og ubetydelige, og du er tvunget til å forholde deg til mennesker du aller helst vil holde deg milevis unna.

Brakkesyke har jo vært kjent i flere hundre år.

Ikke all verneplikt er ille, og mange har meningsfylte oppgaver. Dessverre ikke alle. Finnes flere eksempler på velfungerende mennesker som går inn i forsvaret motivert og vil gjøre en bra tjeneste, men som kommer ut mentalt skadeskutt, fått 1 tå inn i psykiatrien.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
72.589
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
cluet er at å sette 19-åringer i ett år på en kaserne med meningsløse arbeidsoppgaver er skadelig for den mentale helsen.

Bjørnh kan jo prøve å ha en påtvunget jobb, til luselønn, hvor du er påkrevd å bo på et gudsforlatt sted og arbeidsoppgavene dine er små og ubetydelige, og du er tvunget til å forholde deg til mennesker du aller helst vil holde deg milevis unna.

Ikke all verneplikt er ille, og mange har meningsfylte oppgaver. Dessverre ikke alle. Finnes flere eksempler på velfungerende mennesker som går inn i forsvaret motivert og vil gjøre en bra tjeneste, men som kommer ut mentalt skadeskutt, fått 1 tå inn i psykiatrien.
Det er ikke en jobb!

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
og å være soldat handler mye om venting. Synes det var helt greit år, tjente i feltartilleriet og hadde med ildledning å gjøre på 109 mm feltkanon. Tok sersjant kurs og ble omskolert til RB70 rakett i Nord-Norge. Ville ikke vært det året for uten, og skolering i forsvaret blir lagt merke til når man skal ha jobb. Og så får man godt betalt når man er på rep...

Det handler litt om hva du gjør det til !

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Nei, verneplikt er ikke jobb for da ville AML vært gyldig med sine begrensninger. Og man ville vært fri til å gjøre hva man ville på fritiden. Verneplikt er verre enn jobb.

Ja, tjenesten blir bedre om man er positivt innstilt og tar initiativ. Nå er det ikke plass for at alle gjør dette. Er begrenset antall USKer og korporaler, interessante arbeidsoppgaver.

Skolering i forsvaret blir lagt merke til av gamle offiserer, ja. Disse er på vei ut av arbeidslivet. Hvis jeg skal ansette noen så er jeg skeptisk til USK-er. Flere av de tidligere USK-ene jeg har hatt kontakt med har utfordringer med people skills. Så å ha avtjent verneplikt trenger ikke å være noe pluss. Det kommer helt an på bakgrunnen til den som ansetter, om han har avtjent militæret (færre og færre i disse tider) og hans erfaringer med enkelte personlighetstyper.

Rep? har vi sånt i disse tider da? sånn utover heimevernet.

S

Slubbert

Gjest
Nei, verneplikt er ikke jobb for da ville AML vært gyldig med sine begrensninger. Og man ville vært fri til å gjøre hva man ville på fritiden. Verneplikt er verre enn jobb.

Verneplikt er slaveri.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.231
Torget vurderinger
1

Tror du jeg ikke har hatt det? Jeg er jo til og med dekorert for min innsats i Forsvaret som strekker seg over noen år.

Jeg ser ikke helt problemet med verneplikt, og at man blir pålagt oppgaver der. Den er til for at staten vår skal kunne forsvare sin eksistens og sine ressurser.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
875
Spot on Larson. Definitivt ikke pluss med skolering i forsvaret, tvertimot.

Ungdommene burde avtjent verneplikten ila juni-juli og startet i arbeidslivet/studenttilværelsen deretter.

Forsvaret etterlot et veldig bra bilde; offisierer som slet med grunnskolefag på kveldstid, 40-år gammelt utstyr som ikke virket, ingen læreplan whatsoever, rep-øvelser hvor dynamitt-Harry og andre halvfulle sløvpeiser deltok, bruke mest mulig penger for å unngå kutt i neste års budsjett osv.

Selvfølgelig skal noe av tjenesten bestå av venting og andre mindre givende oppgaver, men det utelukker ikke at man skal ha forventinger til forsvaret og førstegangstjenesten. Hvorfor skal man stille opp i krig når man vet hvilket håpløst system man går til?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.231
Torget vurderinger
1
Det gamle rep-forsvaret, HV-soldater på fylla er long-gone. Vi har et helt annet forsvar i dag. Mye mer moderne, og så og si utelukkende militært fokus. Ingen dugnader i lokalmiljøet, hjelp til idrettsarrangementer osv.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.540
Det gamle rep-forsvaret, HV-soldater på fylla er long-gone. Vi har et helt annet forsvar i dag. Mye mer moderne, og så og si utelukkende militært fokus. Ingen dugnader i lokalmiljøet, hjelp til idrettsarrangementer osv.
Jeg var i HV fra -79 til 2000 Ikke noe fyll på den tiden. HV-soldater på fylla er en myte som stammer fra 60-tallet.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
875
Jeg var i HV fra -79 til 2000 Ikke noe fyll på den tiden. HV-soldater på fylla er en myte som stammer fra 60-tallet.
60-tallet? Etter 3 sekunder på google; "hemningsløs fyllefest"
- Vanlig med HV-fyll - Innenriks - Dagbladet.no

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
875
Moderne? Ubrukelige folk og avgjørelser. Gang på gang. Andres penger er de letteste å bruke.

http://no.m.wikipedia.org/wiki/M109
Det har vært flere prosjekt for å skifte ut M109 i Norge. I 2003 inngikk Norge en intensjonsavtale med Nederland om å overta 18 Panzerhaubitze 2000 fra dem i bytte mot NASAMS.[5] Dette prosjektet ble skrinlagt av Norge i 2004 etter en nøyere vurdering av kostnadene.[6][7]Neste runde startet i 2007 da Norge gikk inn i et samarbeidsprosjekt med Sverige om å utvikle og anskaffe Archer.[8][9] Meningen var at 24 skyts skulle være levert innen utgangen av 2013 og være operative i Norge i løpet av 2014. På grunn av forsinkelser trakk Norge seg fra avtalen 6. desember 2013.[10]

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.540
60-tallet? Etter 3 sekunder på google; "hemningsløs fyllefest"
- Vanlig med HV-fyll - Innenriks - Dagbladet.no
En fyllefest er nok til at "HV-øvelser er en hemningsløs fyllefest?"

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.603
Jeg var i militæret midt på 90-tallet. basert på mine personlige erfaringer ville jeg se det som et stort minus om jeg skulle ansette noen og de hadde vært fenrik/løytnant/kaptein i Forsvaret på den tiden. Mulig ting er annerledes nå, men offiserskorpset var svært lite imponerende. Det største problemet var egentlig at de i fullt alvor trodde at soldatene var så dumme at de kunne overbevises om at de fikk meningsfulle oppgaver. At den kalde krigen var over for ganske lenge siden hadde åpenbart heller ikke sunket inn. Russland har vel aldri vært en mindre militær trussel enn i årene etter sovjets fall.

I forholt til hva jeg lært av militært relevante ferdigheter hadde er par-tre uker holdt lenge. Min fysiske form var bedre før enn etter. Et meningsløst år.

Jeg støtter dog bjornh og andre sinde betraktninger av fordelene med verneplikt kontra rent yrkesforsvar.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.603
En ting som var nyttig lærte jeg forresten: eneste gang i noenlunde bevisst alder jeg forholdt meg til et slags snitt av Norges mannlige befolkning, det har jeg ikke hatt sjansen til før eller siden. Har ikke noe behov for å få det igjen heller, forsåvidt. Aldri tro at du og vennene dine er representative for noesomhelst.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
875
Apropos Russland; offiserene skulle ha motivasjonsmøte for oss rekrutter og fyrte opp bilder av Kursk på prosjektøren akkompagnert med "Sink to bottom" og "Yellow submarine". 118 soldater hadde nettopp drukna og brødskallene mente påfunnet dems skulle få frem latteren.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.231
Torget vurderinger
1
Synd forsvaret har sluttet med ag3 . Et veldig godt våpen.
Ting endres. HK416 er på sett og vis et mer moderne våpen, og bedre på noen områder. Men, den klare fordelen er: mer ammo. Og den som har mest ammo, den vinner.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har hatt en del militære kolleger og sjefer oppigjennom. Noen fantastiske, de fleste bra, et og annet fjols innimellom. Men, enten har jeg hatt mer flaks enn jeg fortjener, eller så har Ole_Martin vært spektakulært uheldig.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
folk som tar 1-årig befalskole med påfølgende pliktår er av en helt annen kaliber enn folk som tar USK i løpet av vanlig førstegangstjeneste. Sistnevnte er jeg skeptisk til. Førstnevnte nøytral.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.420
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mulig det er sånn nå, men da jeg gikk USK for akk så mange år siden var det vanskeligere å komme inn der enn på BS. Hovedforskjellen var at BS-elevene var mer allsidige, mens vi var absolutt spesialiserte. Skulle greid å undervise i 84mm RFK i dag også, etter en liten oppfriskning. Tabber gjør vi alle, jeg husker episoder fra tida som støttetroppssjef på GP jeg helst ville ha glemt.

B

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.540
Mitt inntrykk var at USKene var noen rasstapper de tre månedene de tjenestegjorde som befal, særlig de som hadde tjeneste på en rekruttskole. De som fortsatte etter endt plikttjeneste var greie karer.
Vi hadde en BS-elev med oss på en HV-øvelse engang. Han var et utsøkt eksemplar av arten rasstapp. Befalspiren ble bokstavelig talt avkledd og etterlatt i skogen. Han kom seg tilbake til KO og forlot øvelsen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Men best av alle var de som gikk lagførerskolen...

Jeg er også USK. Tror ikke det er det kritiske. Mitt inntrykk er at en sersjant med USK er mer 'ferdig' enn en sersjant rett fra BS. Men med litt tid tar kanskje BS-folka litt igjen, og er mer 'ferdige' enn fenriker med USK. Men så jevner det seg fint ut igjen, og så slutter de, eller begynner på Danse- og fekteskolen/Lagførerskolen Linderud, og så er ikke hvilken type GBU noe tema lenger.

Jeg har lenge hatt en høne å plukke med grunnleggende befalsutdanning, forresten. Alt for mange av instruktørene er alt for unge, alt for uerfarne, og alt for faglig lette. Jeg har sett mange eksempler på at unge befal har stålkontroll på nerdekunnskap, men høyst mangelful forståelse av det som er viktig i den virkelige verden. Jeg har for eksempel brukt masse tid på å forklare at skitt i festeringen for geværreima er uvesentlig, men at skitt under utdragerkloa på sluttstykkehodet er kritisk for våpenets funksjon. Og dette strekker seg langt utenfor rene faglige disipliner. Modne forbilder ville også gitt mer solide og trygge småbefal, som tør å være til stede, se og handle fornuftig på de utfordringene de møter. Unge befal møter et vell av utfordringer som er større enn dem. Det skjer en del snålt, men de lærer fort også. Man må forresten ikke glemme at grunnleggende befalsutdanning i vår generasjon primært var styrkeproduksjon til mobiliseringsforsvaret, ikke for å kvalifisere til et yrke.

Mine 2c.

Gi meg forresten en MG i hånda, og jeg skal med glede vise hva det går i. :)

Sist redigert av en moderator:

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.420
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er kanskje hovedproblemet; at "underoffiserer" er like unge som rekruttene. Det er ikke tvil i min sjel om at et profesjonelt underoffiserkorps, gjerne etter amerikansk standard, ville ha fremmet kompetansen umåtelig. Vi hadde proffe underoffiserer fram til - var det '77, men da i de tekniske fagfeltene; stabssersjanter, oversersjanter osv, før de ble transformert til offiserer.

B

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.231
Torget vurderinger
1
Sersjant-korpset er under reetablering nå.

Topp Bunn