Vi Vil Ha Fler Moderatorer

U

Uno

Gjest
Forumet begynner nå å bli så stort at et par moderatorer til er på sin plass. Det er vel den enkleste oppgave i verden å rekrutere et par brukermoderatorer som kan holde litt orden i sysakene. Tror det vil være positivt for forumets videre utvikling! Så kom igjen høvding!!
 
U

Uno

Gjest
Og fastsett noen regler for tråders utvikling i forhold til temaet fastsatt av trådstarter!
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Kan nok være til dels enig her! Vi trenger ikke moderatorer som griper inn i hytt og pine, men som kanskje prøver å styre brukere inn på rett vei igjen. Jobben er ikke krevende, da det stort sett går pyntlig for seg her.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Og fastsett noen regler for tråders utvikling i forhold til temaet fastsatt av trådstarter!
Ja, klare retningslinjer er jeg for! Blir litt for diffust når man sier at her skal alle være snille med hverandre, og utvise normal høflighet og folkeskikk. Mener at klare retningslinjer ikke er med på å skape et kjedelig fora med litt rom for utskeielser. Vi har da Off Topic, og det er alltid lov å starte nye emner…...
 
J

jekri

Gjest
Man må vel også kunne tillate at en samtale beveger seg bort fra tema. Noe annet om en spør om et konkret råd og har fått det da kan andre erfaringer komme frem
 
U

Uno

Gjest
Man må vel også kunne tillate at en samtale beveger seg bort fra tema. Noe annet om en spør om et konkret råd og har fått det da kan andre erfaringer komme frem
Ikke mot off topic temaer som vi ser en rekke eksempler på rundt omkring. Men alternative løsninger/forslag er ikke avvik fra et tema.
 
R

Rojoh

Gjest
Synes at trådstartere også kunne være mer aktive og ta styringen litt. Hvis trådstarter gir beskjed om at enkelte innspill ikke er av noen interesse, så bør man skjønne tegningen og holde sine overbevisninger for seg selv.

Det er stor forskjell på propaganda og velmenende råd til en som spør om noe. Og klarer man ikke å skille mellom dette, så bør man iallefall skjønne, og ta hensyn til, hintene som gis fra de andre deltakerne i tråden.

For å si det slik: At man gidder! Man vet jo at man provoserer. (Eller burde vite det).
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Støtter ikke forslaget om sterkere moderering av forumet.

Med mindre Høvdingen selv vil trappe ned kan jeg ikke se noe behov for endringer. Politikken med at det meste er tillatt å si så lenge språkføringen er grei og det ikke blir personlig fungerer bra, og det gripes jo inn når disse enkle reglene brytes.

Det som forundrer meg er at folk tror de har noe slags eierforhold til en tråd selv om de har startet dem. Mange av de lengste og mest intressante trådene har jo snirklet seg i alle mulige retninger og kan ende opp som hva som helst, uten at det noen dermed har "kuppet" tråden.

Så lenge en tråd er offentlig skal man ikke ha mulighet til å sensurere denne på noen måte så lenge ikke grunnreglene blir brutt. Da får man heller sende en PM hvis man vil ha kontrollen.

Beste løsning hvis man irriterer seg over mulige avvik fra trådens opprinnelige tema er å ikke svare på poster som man mener er off topic. Det kan jo ikke bli en sidetråd uten at det er noen som svarer.

Men det hadde vært greit med eller annen måte å skille ut interessante sidetråer som egne tråer hvis det blir for mye og uoversiktlig.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Kanskje mulig å sørge for at trådstarter er moderator i "sin" tråd? ???
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.993
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom trådstartar tek utgangspunkt i ei problemstilling som han ynskjer skal utdjupast, er det enkelt å seie noko om han opplever retninga tråden går i som konstruktiv. Viss ikkje, kan han evt. starte ny tråd, og seie frå om dette. Dersom evt."bøller" deretter hoppar etter, er det vel ein jobb for "øvrigheita"?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.895
Antall liker
5.861
Torget vurderinger
1
Vi er flere moderatorer, men opererer alle sammen under navnet "Høvdingen".

Det er egentlig ikke ønskelig å blande seg så mye inn i debattene, og dere som brukere kan også bare si ifra når dere ser innlegg som ikke er passende.

Vi har reagert på alle saker vi har mottatt, men det er kanskje ikke alltid så synlig, da vi veldig ofte sender ut advarsler pr. privat mail.

Mvh
Høvdingen(e)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Kunne ha trengt en egen personlig moderator noen ganger.......
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg vet at noen synes at moderatorer som griper inn er en vederstyggelighet som strider mot ytringsfriheten. Jeg vil imidlertid sammenligne moderatorrollen med redaktørrollen i et magasin. I den grad man ønsker at forumet skal ha en profil og retningslinjer bør disse håndheves, ellers er de ikke verdt bytene de er lagret på.

Jeg ser at noen sier det stort sett er en god tone på dette forumet. Det er riktig, men det er enkelte tilfeller hvor det bærer helt av sted, og hvor man tar mannen istedenfor ballen (meningene).

Jeg er ganske overrasket over hvor mange som lar seg provosere av at andre har sterke meninger som avviker fra egne, OG som tar dette personlig. Misforstå meg rett, jeg setter pris på god meningsutveksling, men det tar ganske ofte i de litt mer opphetede trådene av i persondebatt framfor sakdebatt. Da kunne jeg for min del tenkt meg litt aktiv moderering...
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Dersom trådstartar tek utgangspunkt i ei problemstilling som han ynskjer skal utdjupast, er det enkelt å seie noko om han opplever retninga tråden går i som konstruktiv. Viss ikkje, kan han evt. starte ny tråd, og seie frå om dette. Dersom evt."bøller" deretter hoppar etter, er det vel ein jobb for "øvrigheita"?
Jeg kunne av og til tenkt meg en egen knapp/funksjon som automatisk gjør om en melding til ny tråd. Kanskje det kunne hjelpt på for å holde trådene renere i hht tema?
 
Topp Bunn