Vibrasjon i høyttalerkabinetter…

Makro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
173
Sted
Vollen Asker
Hei alle !
Er i startgropa på et ht prosjekt og et tema dukker opp.
Hvilke praktiske tiltak bør hensyntas mht vibrasjoner i kabinettene ? Kan man feks bruke
akselerometer for å dempe mer/mindre på enkelte steder ?
Er det kombinasjoner av materialer som kan benyttes med hell ?
Fyr løs (y)

Mvh
O-H Sand

cykelmyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2017
Antall liker
181
Sted
Silkeborg, Danmark
Hejsa!
Jeg har osse et par kabinetter - små stander-kabinetter - som jeg eftersøger en løsning på, til dæmpning af små vibrationer:
Jeg har fået anbefalet bitumen plader, men vil gerne høre, om nogen af I andre har prøvet med bitumen plader, og hvilke erfaringer, I har.
hilsen cykelmyg.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
875
Det meste av vibrasjoner kommer fra basselementet. Sørg for at området der basselementet er festet blir stivet av.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.887
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Temaet er viktig, det hjelper lite med topp-spec element hvis kassen er en melkekartong.
Det er endel "hands-on" erfaringer mht demping hvor en del-løsning er sandwich i tillegg til de ordinære avstivere, optimale tykkelse/lengder osv.
En interessant sandwich er MDF med gipsplate på innsiden.
Gipslater hel-limes på med modifisert trelim:
1 (liten) teskje skyllemiddel til 1 flaske (0,75L) vanlig hvitt trelim.
Limet vil ikke størkne helt og bidrar til dempingen.

Makro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
173
Sted
Vollen Asker
Og her er det over 230 som har lest dette innlegget, ikke værst ……
Har lest meg litt opp nå og det ser ut som det er to grunnleggende faktorer som skiller seg ut.
1. Vibrasjoner og trykk, elementene produserer internt.
2. Vibrasjoner som produseres av kabinettenes yttersider..
Som W.Sand nevner så hjelper det lite med high tech elementer i et dårlig konstruert kabinett.
Så hva er Hi-Fi Sentralens diyere og andres oppfatninger om dette, er det ut-diskutert her inne eller er det noen
som har fått en wake up call ?

Ref : Wilson Audio, Vivid, Magico, Response etc

Mvh
O.Sand

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
875
Det er mange meninger om dette. Noen mener at et dødt kabinett er best, og demper alle mulige flater. Andre vil dempe der det virker best.

Legg merke til hva Spendor gjør. Lager baffel av 50mm mdf, og resten av kabinettet i 13 mm sponplate med asfaltgummi. Bruk demping der den virker.

M

MusicBear

Gjest
Har tro på så solide og lyd-døde vegger at de ikke skal stives av til hverandre - det at hver flate får sin egen resonans og hver sin utklinging - således forskjellige områder på frekvensskalaen dette oppstår. Med avstivninger overføres dette. Ingen vitenskap eller lest lærdom dette her, bare noe jeg tror. Derimot er det fra produsenten av viskoelastisk lim angitt at flatene på hver side av limet skal være like, samtidig som denne dempingen av etterklangstid er høyst målbar. Reidar Persson (Response høyttalere) har benyttet slikt viskoelastisk lim i flere tiår... Den norske representanten for dette limet bor (eller bodde) i Larvik.

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
7.699
Sted
Under stjernene
Har noen plater som jeg fikk av Reidar, de består av 2 plater med et sort stoff mellom.
Brukes under platespilleren.
Det må være ca. 25 år siden😊

M

MusicBear

Gjest
Har noen plater som jeg fikk av Reidar, de består av 2 plater med et sort stoff mellom.
Brukes under platespilleren.
Det må være ca. 25 år siden😊
Dempematerialet han bruker fåes som lim og "matter"

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.887
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Den sorte matten er VS-folie fra Swedac som vi bl.a benyttet i sandwich bjørkefiner-vs-folie-corian i tråden "WVT" og "Bendit" (formel 1 fra Toten).
Det eneste DIY-tipset fra Wilson var "lag dødt kabinett".
Det svirrer med mange filosofier, men det koker ned til basic: Kun elementet skal gi info, resten er korrigering pga kabinettgeometri osv.

Topp Bunn