Vibrasjonsdempere for Technics SL 1000 MK 2.

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Antall liker
0
Noen som har tips ang. alternative/forbedrete vibrasjonsdempere for nevnte spiller?
Etter ca. 30 år har disse mistet sin elastitet og funksjon.
M6 gjenger. Totalvekt på spiller ca. 26 kg.
Fungerer idag greit med ekstra fjærer som avlastning, (som vist på bilde 1.) men det kan sikkert gjøres bedre enn dette.
Takknemlig for råd/tips.

Mvh
Jan Eikeland

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.315
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hadde ein slik SL1000 mkII (og angrar på at eg selde han). Denne hadde eg modifisert med 20 kg ekstra vekt, og då vart faktisk beina ganske underordna. Det hadde ikkje akustiske konsekvensar kva eg hadde under spelaren, men det var betydelege lydlege forbetringar då eg fekk han opp på vegghylle. Eg prøvde med ymse bein som skulle klare til saman 50 kg platespelar, men det var faktisk ganske likegyldig kva eg brukte, så eg sette på dei gamle...
No var dette ikkje akkurat svar på spørsmålet ditt, så eg vil tilrå at du anten får tak i beina til VPI (snakk med Tor på Lyric) eller kjøper Soundcare (fåast i mange butikkar, m.a. såg eg dei utstilte hos Stereofil i Oslo).

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Antall liker
0
Hei.
Takker for gode tips, absolutt noe å undersøke nærmere.
Spilleren står forøvrig (som bilde 1. viser) på en 50 kg tung steinblokk, som igjen hviler på noen gummiringer (selvlagde). Når jeg i tillegg har betong-gulv, kan man vel si at den er solid plantet på jorden :).

Mvh

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Jeg ville nok ha brukt fjærer mellom granittplata og underlaget i stedet for / i tillegg til gummi. Stor avfjæret masse har altid vært bra i forbindelse med platespillere. Har selvfølgelig mer for seg på tregulv.

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Antall liker
0
ayaboh skrev:
Jeg ville nok ha brukt fjærer mellom granittplata og underlaget i stedet for / i tillegg til gummi. Stor avfjæret masse har altid vært bra i forbindelse med platespillere. Har selvfølgelig mer for seg på tregulv.
Hei:
Prøvde i sin tid dette, men med tangentialarm ble dette for ustabilt. Nå kunne jeg selvsagt eksperimentert videre med denne løsning, men med totalt ca. 80 kg og pinlig nøyaktig vatring av arm/spiller hver gang, kom jeg til at valgte løsning fungerer greit nok både lydmessig og for ryggen min :)

Mvh
Jan

Topp Bunn