OMF skrev:
Hei....
Takker for innspill....prioriterer nok mer bildekvaliteten enn det å få med hele verden på ett bilde, men vil gjerne ha litt mer vidvinkel enn med mitt nåværende 24-105.
En annen mulighet er selvsagt å oppgradere til EOS 5D - er det noe jeg heller burde vurdere...?
Ellers er vel det jeg har sett på:
EF 16-35mm f/2.8L II USM
EF 17-40mm f/4 L USM
Hva er den store forksjellen på disse - og hvem burde jeg velge...?
Mvh
OMF
Hei!
Det spørs hvor mye penger du vil bruke og hvor kraftig vidvinkel du trenger.....
Siden du sikkert ikke er interesert i de aller billigste objektivene
så vil jeg anbefale deg følgende:
Canon EF-S 17-55mm f:2,8 IS
Den har følgende fordeler:
1. God lysstyrke som gjør ta du kan ta bilder i dårligere lysforhold. I tilegg gir dette lysere søker og raskere og nøyaktigere autofokus.
2. IS dvs stabilisator som i mange situasjoner gjør at du kan få skarpe bilder håndholdt ned mot 1/8 sek (ved stillestående motiv) uten bruk av stativ.
3. Meget god skarphet og kontrast.
Jeg ville uten betenkelighet ha kjøpt dette isteden for Canon EF 17-40mm f:4L. Sistnevnte har jeg faktisk hatt 3 stk av (!), men eneste fordelen med dette er den lavere prisen (ca kr 5.900,-). Den har dårligere lysstyrke og mangler IS. Mange kjøper dette fordi det er et L-objektiv, men sannheten er at bildekvaliteten er minst like god på EF-S 17-55/2,8 IS. Fordelen med L-objektiv er at de er bedre tettet mot støv og regn, men hvor ofte står du og fotograferer i pøsregn?
Eneste grunnen til å velge noe annet må være den høye prisen: ca 9 tusen, men den kan kjøpes fra USA for ca 7 tusen inkl mva og avgifter.