Vidvinkelzoom

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.639
Sted
Holmestrand
Står på spranget til å kjøpe vidvinkel zoom til min Canon EOS 30D
Kandidatene er :

Canon 10-22 Dyr, men har det meste?
Tokina 11-16 Nesten like dyr som Canon. Minimalt omfang, nesten som fast å regne, Blender 2.8 frister

Runner up:
Sigma 10-20
Tamron ?

Tar gjerne i mot kommentarer og forslag.

N

nb

Gjest
Erfaringsmessig er det den videste delen som i praksis blir brukt på slike. Så om du mister en del zoom, så er det ikke sikkert det spiller noen rolle. Husk på at du har 1.6 crop på Canon, så sammenlignet med f.eks filbasert, så må du gange med 1.6 for å få den "effektive brennvidden"

Bruksområde? Skal du ta naturbiler og slikt er neppe blender 2.8 vitig siden du uansett er ute og høyst sannsynlig har nok lys, samt at du ønsker litt dybeskarphet. Skal du ta bilder av arkitektur er mangel på tønneforvrengning viktig.

Jeg har en Sigma 10-20, forsåvidt fornøyd med den, men det er ikke så ofte jeg drar den med meg. Den funker ikke som eneste objektiv og om jeg må ditche ett pga plass eller vekt, så er det ofte det som blir ofret. Om jeg MÅ ha et vidt utsnitt, så kan det fikses med stich av to eller flere bilder i programvare etterpå.

Her kan du sammenligne brennvidder:
http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php
Den går dog kun ned til 11 mm

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei xerxes
Hva har du av normalobjektiv?
Har selv en sigma 10-20 , kjøpte dette etter mye vurdering.
Valget sto da mellom canon og sigma,og fant da ut at canon bare var marginal bedre optisk
og canon er jo nesten dobbelt så dyr så valget ble lett da. (mekanisk er nok canons også bedre. )
Hvis jeg skulle valgt i dag,så har nok valget uten tvil blitt Tokinaen. Litt dyrere enn sigmaen, men med en super lysstyrke.
Må vel også si at jeg har en Tamron 17-50/2,8 som normalobjektiv
Lykke til uansett valg.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.639
Sted
Holmestrand
nb skrev:
Erfaringsmessig er det den videste delen som i praksis blir brukt på slike. Så om du mister en del zoom, så er det ikke sikkert det spiller noen rolle. Husk på at du har 1.6 crop på Canon, så sammenlignet med f.eks filbasert, så må du gange med 1.6 for å få den "effektive brennvidden"

Bruksområde? Skal du ta naturbiler og slikt er neppe blender 2.8 vitig siden du uansett er ute og høyst sannsynlig har nok lys, samt at du ønsker litt dybeskarphet. Skal du ta bilder av arkitektur er mangel på tønneforvrengning viktig.
Ang tønne tror jeg Canon scorer svært bra?
Jeg har en Sigma 10-20, forsåvidt fornøyd med den, men det er ikke så ofte jeg drar den med meg. Den funker ikke som eneste objektiv og om jeg må ditche ett pga plass eller vekt, så er det ofte det som blir ofret. Om jeg MÅ ha et vidt utsnitt, så kan det fikses med stich av to eller flere bilder i programvare etterpå.
Jeg er ikke så opptatt av "å få med så mye". Det er perspektivet et vidvinkelobjektiv skaper jeg er mest interessert i.
Her kan du sammenligne brennvidder:
http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php
Den går dog kun ned til 11 mm
10 eller 11 mm går stort sett for det samme.

Jeg har fortsatt stående en 20 mm Nikkor fra min tid som Nikonmann. Har alltid savnet vidvinkelen.

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Jeg er godt fornøyd med min fra Canon. Den har sine svakheter, men til sitt bruk er den kjekk

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Tokina er nesten perfekt, den er ikke lynrask og har en del CA, i hvertfall i tester, men på mitt 20D-hus har jeg faktisk ganske lite CA. På skarphet er det simpelt hen "off the scale" på blendere fra 3,5 og utover. Hjørneskarphet er også helt vill.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.639
Sted
Holmestrand
20D og 30D som jeg har er vel nokså like hva billeddannelse angår?

Bladde gjennom noen tusen bilder i helga for å prøve å kartlegge behovene mine. Det ligger an til en hårfin vurdering. Vidvinkel eller tele...
.. og da dukket Canon 70-200/f4 opp i konkuransen

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hvis du skal kjøpe en 70-200 så kjøp en med stabilisator.
Uvurderlig med håndholdt.
Dette er min vurdering etter å ha hatt en Sigma 70-200/2,8 men gikk over til canon 70-200/2,8IS
Mvh Jan I

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Nå er vel også den optiske kvaliteten på Canon sin en del bedre enn Sigma sin. Imidlertid bidrar billedstabilisator selvsagt positivt. Et annet moment på lange objektiver er lysfølsomhet. Om man bruker 2-hakk regelen så har jo F/2,8 fortsatt en del mer enn F/4 å gå på, og man kan fint bruke mye kortere lukker med såpass mye mer lysfølsomhet.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Hadde gått for Tokina 11-16mm f2.8. Ved siden av Nikkor 50mm f1.4, er det min yndlingslinse. Hvis du er opptatt av å unngå en hver form for optisk forvrengning, vil jeg anbefale å ta en titt på denne siden: http://www.dxo.com/uk/photo DXO er et genialt program!
Neste linse på ønskelista mi, er Nikkor 10,5mm, den gir helt fantastiske 180graders panoramabilder ved bruk av DXO...
Venter for øyeblikket spent på ringblitsen min som ble shippet i dag. Den vil nok gi portrettfotograferingen en ny dimmensjon! :)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Snickers-is skrev:
Nå er vel også den optiske kvaliteten på Canon sin en del bedre enn Sigma sin. Imidlertid bidrar billedstabilisator selvsagt positivt. Et annet moment på lange objektiver er lysfølsomhet. Om man bruker 2-hakk regelen så har jo F/2,8 fortsatt en del mer enn F/4 å gå på, og man kan fint bruke mye kortere lukker med såpass mye mer lysfølsomhet.
Nå var den optiske kvaliteten på denne sigmaen forbausende lik canon sin.
MEN ISen er utrolig når en skal håndholde, dette også på litt lengere enn "standard" lukkertider.
Har berget en del bilder med denne stabilisatoren.
En annen ting er at Canon sin 70-200/2,8IS er en del tyngere enn F4 utgaven.
Dette kan være uvurderlig når du skal bære dette ut i natur.
F4 skal også være en del skarpere enn 2,8
Her er mine objektiv, men sigmaen er solgt

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.639
Sted
Holmestrand
Gjør IS et objektiv mere følsomt for støt og slag? Det blir jo en del ekstra leamikk.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.639
Sted
Holmestrand
Jeg lette etter stativfeste for 70-200. Prisen jeg fant var 172 €!!!! Objektivet 150 €! Hvordan er det mulig??!!
1889 kr hos FotoVideo!

Topp Bunn