Vienna Acoustics Mozart vs. Beethoven Baby Grand

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Jeg har haft et sæt Beethoven Baby Grand som jeg var rigtig glad for, bortset fra at de havde for meget bas til min stue.

Men hvordan spiller Mozart Grand ved siden af BBG? Er det meget samme højttaler med mindre bas, eller hvor ligger forskellene ellers?

Er der nogen der kender begge højttalere og kan hjælpe?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.553
Antall liker
23.308
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

Det er interessant å sammenlikne Mozarts kvartett i A-dur KV 464 med Beethovens Op. 18/4 i samme toneart. Den yngre Beethoven skal ha uttalt om KV 464 at... ;D

Beklager ot.
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

Valentino skrev:
Det er interessant å sammenlikne Mozarts kvartett i A-dur KV 464 med Beethovens Op. 18/4 i samme toneart. Den yngre Beethoven skal ha uttalt om KV 464 at... ;D

Beklager ot.
Tak for tippet ;)
 

benjajon

Medlem
Ble medlem
10.12.2008
Innlegg
37
Antall liker
0
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

Brian7500 skrev:
Jeg har haft et sæt Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand som jeg var rigtig glad for, bortset fra at de havde for meget bas til min stue.

Men hvordan spiller Mozart Grand ved siden af BBG? Er det meget samme højttaler med mindre bas, eller hvor ligger forskellene ellers?

Er der nogen der kender begge højttalere og kan hjælpe?
Har hørt begge i samme rom (butikk). Lydsignaturmessig er det rimelig likt etter min mening, men at (som du sier) Beethoven går dypere. Mozart går beundringverdig dypt til å være en såpass "liten" høyttaler og spiller mer nok bass i midt rom som er 35 kvm stort.
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

benjajon skrev:
Brian7500 skrev:
Jeg har haft et sæt Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand som jeg var rigtig glad for, bortset fra at de havde for meget bas til min stue.

Men hvordan spiller Mozart Grand ved siden af BBG? Er det meget samme højttaler med mindre bas, eller hvor ligger forskellene ellers?

Er der nogen der kender begge højttalere og kan hjælpe?
Har hørt begge i samme rom (butikk). Lydsignaturmessig er det rimelig likt etter min mening, men at (som du sier) Beethoven går dypere. Mozart går beundringverdig dypt til å være en såpass "liten" høyttaler og spiller mer nok bass i midt rom som er 35 kvm stort.
Ja. Og min stue er kun 21 kvm. Så mon ikke Mozart er nok.

Hvilket udstyr spiller dine Mozart med?
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

Brian7500 skrev:
benjajon skrev:
Har hørt begge i samme rom (butikk). Lydsignaturmessig er det rimelig likt etter min mening, men at (som du sier) Beethoven går dypere. Mozart går beundringverdig dypt til å være en såpass "liten" høyttaler og spiller mer nok bass i midt rom som er 35 kvm stort.
Ja. Og min stue er kun 21 kvm. Så mon ikke Mozart er nok.
Og i min stue på 20kvm spiller Mahler akkurat helt grei bass! Bassens gjengivelse har veldig mye med type materiale i vegger og gulv, så det er helt avhengig av rommet.
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

limvingen skrev:
Brian7500 skrev:
benjajon skrev:
Har hørt begge i samme rom (butikk). Lydsignaturmessig er det rimelig likt etter min mening, men at (som du sier) Beethoven går dypere. Mozart går beundringverdig dypt til å være en såpass "liten" høyttaler og spiller mer nok bass i midt rom som er 35 kvm stort.
Ja. Og min stue er kun 21 kvm. Så mon ikke Mozart er nok.
Og i min stue på 20kvm spiller Mahler akkurat helt grei bass! Bassens gjengivelse har veldig mye med type materiale i vegger og gulv, så det er helt avhengig av rommet.
Aha så du har fået Mahler. Du får da prøvet lidt forskellige højttalere :)
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

Brian7500 skrev:
Aha så du har fået Mahler. Du får da prøvet lidt forskellige højttalere :)
Kjøpte de usett etter å ha hatt Haydn Grand på hjemlån. Haydn Grand spilte fantastisk hos meg, kunne ikke la min nysgjerrighet på hvordan Mahler ville spille hos meg ligge. ;D
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

limvingen skrev:
Brian7500 skrev:
Aha så du har fået Mahler. Du får da prøvet lidt forskellige højttalere :)
Kjøpte de usett etter å ha hatt Haydn Grand på hjemlån. Haydn Grand spilte fantastisk hos meg, kunne ikke la min nysgjerrighet på hvordan Mahler ville spille hos meg ligge. ;D
Jeg har aldrig hørt Mahler. Det ville blive frygtelig dyrt er jeg bange for.
 

benjajon

Medlem
Ble medlem
10.12.2008
Innlegg
37
Antall liker
0
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

Brian7500 skrev:
Hvilket udstyr spiller dine Mozart med?
Ser at jeg har oversett denne. Sorry Brian7500 :(

Jeg har nettopp byttet forsterker og CD-spiller. Etter en heftig runde med diverse importører og forhandlere ble jeg til slutt fristet til å kjøre 1,5 time for å forsøke Roksan. Nå har vel aldri Roksan (eller annen tradisjonell britisk HIFI) vært spesielt anbefalt med Vienna sine høyttalere, men der tok jeg feil gitt. Mozart er hurtigere enn en skulle tro, gir musikalsk glede i bøtter og spann når elektronikken byr på rytme og driv. Legg på kjellerdyp bass (det slutter aldri å forundre meg hvor dypt Vienna sine høyttalere faktisk går) og jeg legger plate etter plate i spilleren og lirer av meg et salig smil hver dag. Gulvet er dekket av plater, et godt tegn anmoder jeg.... :)
 

benjajon

Medlem
Ble medlem
10.12.2008
Innlegg
37
Antall liker
0
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

Brian7500 skrev:
Jeg har aldrig hørt Mahler. Det ville blive frygtelig dyrt er jeg bange for.
Ikke nødvendigvis. Mahler er jo mulig å få til en meget respektabel pris brukt...
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

benjajon skrev:
Brian7500 skrev:
Jeg har aldrig hørt Mahler. Det ville blive frygtelig dyrt er jeg bange for.
Ikke nødvendigvis. Mahler er jo mulig å få til en meget respektabel pris brukt...
Og hvor ofte ser du de brukt ::)
 

benjajon

Medlem
Ble medlem
10.12.2008
Innlegg
37
Antall liker
0
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

limvingen skrev:
benjajon skrev:
Brian7500 skrev:
Jeg har aldrig hørt Mahler. Det ville blive frygtelig dyrt er jeg bange for.
Ikke nødvendigvis. Mahler er jo mulig å få til en meget respektabel pris brukt...
Og hvor ofte ser du de brukt ::)
Kanskje ikke ofte nok.... Men de er nå mulig å få tak i....
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Mozart vs. Beethoven Baby Grand

benjajon skrev:
limvingen skrev:
benjajon skrev:
Brian7500 skrev:
Jeg har aldrig hørt Mahler. Det ville blive frygtelig dyrt er jeg bange for.
Ikke nødvendigvis. Mahler er jo mulig å få til en meget respektabel pris brukt...
Og hvor ofte ser du de brukt ::)
Kanskje ikke ofte nok.... Men de er nå mulig å få tak i....
Det hender vel av og til at MK I versjonen i Bøk er til salgs i utlandet, men hvem vil ha en slik finish ::)
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Har selv et par Mahler for hånden men er usikker på om disse trykker nok for meg,er glad i bass og spiller det meste av musikk
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
eddie1 skrev:
Har selv et par Mahler for hånden men er usikker på om disse trykker nok for meg,er glad i bass og spiller det meste av musikk
Om de trykker nok for deg er det vel bare du som kan avgjøre. Men at de trykker mye og dypt nok for de aller fleste kan nok jeg bekrefte!
 
Topp Bunn