Selv om jeg ikke tror det kommer til å skje; denne saken fortjener ny runde i rettsapparatet. Om riksadvokaten ikke finner at beviskravet er oppfylt er det vel overveiende sannsynlig at VK blir frikjent uten ny sak. Er det tilfredstillende?
-Hva skjedde egentlig i Baneheia?
-Er VK saken helt uvedkommende, eller var han medvirkende på en eller annen måte?
-Hvorfor løy også VK i de første avhørene om hvor han var?
Uansett er det liten tvil om at VK ble dømt på forferdelig svakt grunnlag. Saken hans skulle vært gjenopptatt for 10 år siden, minst.
For egen del klarer jeg ikke å godta at VK er helt uten kjennskap til saken, til hva kameraten gjorde. De er observert sammen i området både rett før og rett etter handlingene. De hang sammen som erteris i månedene før og etter. At JHA skal ha utført disse handlingene alene uten bestekameratens viten, virker usannsynlig for meg.
VK er på det tidspunktet beryktet for sin truende og seksualiserte oppførsel, og han ble dømt for flere grove overgrep mot en liten jente, noe han tilsto i rettssaken.
En frifinnelse av VK uten sak, fører ikke til oppklaring av saken slik jeg ser det. Det fører til nye, ubesvarte spørsmål. Jeg tror ikke noen av dem snakker helt sant. Den eneste som tjener på at det ikke blir ny sak er JHA, og det er vel heller ikke tilfredstillende. Han håper nok på det.
Jeg har brukt altfor mye tid på denne saken, den er mindre innlysende enn det media ofte gir inntrykk av.