Fiolinmakeren, også i vår tid, velger sine materialer ut ifra nedarvet kunnskap, erfaring og skjønn. ABX. Han bygger sin fiolin etter eget hode og med egne hender. Prøvespiller litt, han er kanskje ingen mesterfiolinist, men han kan spille såpass at han hører om han er fornøyd med klangen. ABX. Kanskje er han ikke helt fornøyd ved første forsøk. ABX. Han lar den ligge litt. Kanskje han prøver en annen lakk? ABX. Etter noe frem og tilbake så foreligger det endelige resultatet. Et ferdig instrument med den klangen han tilstrebet. ABX.
Instrumentet legges ut for salg. Forskjellige fiolinister prøver ut om instrumentet passer dem og om klangen faller i smak. ABX. Til slutt blir fiolinen solgt til en fornøyd musiker.
Musikeren går i studio. Han skal spille inn et solostykke for fiolin. Han er ikke fornøyd med 1. tagning. 2. tagning er bedre, men han føler at han har enda mer å gå på i enkelte satser. ABX. Disse sitter som de skal i 3. tagning. ABX. Han blir enig med innspillingslederen at platen skal bestå av 3. tagning, men med utdrag av en sats fra 2. tagning. ABX.
Mastertapen oversendes masteringstudioet. Der sitter det en erfaren mann som har gjort dette 100 ganger før. Han sekvenserer sporene, legger på litt kompresjon og EQ, slik at han er fornøyd. ABX.
Kåre-Johan er hos sin lokale musikkforretning. Han er ute for å kjøpe en CD med solo fiolinkonsert. Den erfarne platebetjenten kommer med et par anbefalinger. ABX. Kåre-Johan vil også høre en tredje innspilling som fikk lovord i et tidsskrift. ABX. Til slutt velger Kåre-Johan den innspillingen han liker best. ABX.
Kåre-Johan har et flott stereoanlegg. Det har han ervervet seg over flere år. Prøvelyttet, kjøpt, oppgradert, og så videre. ABX. [For at denne fortellingen ikke skal bli så veldig lang, så hopper jeg over detaljene. Men leseren forstår sikkert at det kan settes inn ABX minst 37 plasser i fortellingen om anleggets tilblivelse].
En dag får Kåre-Johan lyst til å bytte CD-spiller. Han får anbefalte en modell av en på HFS som er fornøyd bruker av samme. ABX. Kåre-Johan deponerer på en slik hos den lokale stereobutikken. Han tester den ut over en uke og er fornøyd med lydkvaliteten. ABX. Han beholder CD-spilleren og synes at den nykjøpte fiolinkonserten aldri har lydt bedre i stua. ABX.
Instrumentet legges ut for salg. Forskjellige fiolinister prøver ut om instrumentet passer dem og om klangen faller i smak. ABX. Til slutt blir fiolinen solgt til en fornøyd musiker.
Musikeren går i studio. Han skal spille inn et solostykke for fiolin. Han er ikke fornøyd med 1. tagning. 2. tagning er bedre, men han føler at han har enda mer å gå på i enkelte satser. ABX. Disse sitter som de skal i 3. tagning. ABX. Han blir enig med innspillingslederen at platen skal bestå av 3. tagning, men med utdrag av en sats fra 2. tagning. ABX.
Mastertapen oversendes masteringstudioet. Der sitter det en erfaren mann som har gjort dette 100 ganger før. Han sekvenserer sporene, legger på litt kompresjon og EQ, slik at han er fornøyd. ABX.
Kåre-Johan er hos sin lokale musikkforretning. Han er ute for å kjøpe en CD med solo fiolinkonsert. Den erfarne platebetjenten kommer med et par anbefalinger. ABX. Kåre-Johan vil også høre en tredje innspilling som fikk lovord i et tidsskrift. ABX. Til slutt velger Kåre-Johan den innspillingen han liker best. ABX.
Kåre-Johan har et flott stereoanlegg. Det har han ervervet seg over flere år. Prøvelyttet, kjøpt, oppgradert, og så videre. ABX. [For at denne fortellingen ikke skal bli så veldig lang, så hopper jeg over detaljene. Men leseren forstår sikkert at det kan settes inn ABX minst 37 plasser i fortellingen om anleggets tilblivelse].
En dag får Kåre-Johan lyst til å bytte CD-spiller. Han får anbefalte en modell av en på HFS som er fornøyd bruker av samme. ABX. Kåre-Johan deponerer på en slik hos den lokale stereobutikken. Han tester den ut over en uke og er fornøyd med lydkvaliteten. ABX. Han beholder CD-spilleren og synes at den nykjøpte fiolinkonserten aldri har lydt bedre i stua. ABX.