og får gjerne en "boomy" bunn og litt grå og kjedelig topp?BT skrev:Gamle modeller gir gjerne litt lyttetretthet...
Mangler spenst?
Det er fryktelig mye moro i dette temaet vettu
og får gjerne en "boomy" bunn og litt grå og kjedelig topp?BT skrev:Gamle modeller gir gjerne litt lyttetretthet...
Hva med en propp i bassporten?Trondmeg skrev:og får gjerne en "boomy" bunn og litt grå og kjedelig topp?BT skrev:Gamle modeller gir gjerne litt lyttetretthet...
Mangler spenst?
Kan fort lage ulyd lenger opp når systemet går i resonnanstotte skrev:Hva med en propp i bassporten?Trondmeg skrev:og får gjerne en "boomy" bunn og litt grå og kjedelig topp?BT skrev:Gamle modeller gir gjerne litt lyttetretthet...
Mangler spenst?
Betyr det at man tester mulige koneemner med lyset av?BT skrev:Det er bare et valg i livet som er viktig nok til at det bør ABX-testes; valg av kone.
Den kan ikke det heller. Den kan bare fortelle noe om sannsynligheten for at det er eller ikke er forskjeller. Men det gjelder altså begge veier.roffe skrev:.
En enkeltstående ABX-test kan ikke motbevise at det er hørbare forskjeller på f.eks. kabler. Den kan kun bevise at det er det, eller la verden bestå i uvisshet og kabelkrangler.
Dette er feil.Rhesus skrev:Den kan ikke det heller. Den kan bare fortelle noe om sannsynligheten for at det er eller ikke er forskjeller. Men det gjelder altså begge veier.roffe skrev:.
En enkeltstående ABX-test kan ikke motbevise at det er hørbare forskjeller på f.eks. kabler. Den kan kun bevise at det er det, eller la verden bestå i uvisshet og kabelkrangler.
Rart du er så uenig for dere sier egentlig stort sett det samme her. Grunnen til å repetere testen er jo å danne seg et statistisk holdbart grunnlag for at testresultatet er signifikant.roffe skrev:Dette er feil.Rhesus skrev:Den kan ikke det heller. Den kan bare fortelle noe om sannsynligheten for at det er eller ikke er forskjeller. Men det gjelder altså begge veier.roffe skrev:.
ABX-tester og andre doble blindtester er vitenskapelige verktøy, og etterprøvbare både logisk (teoretisk) og i praksis. En ABX-test kan ikke si noe om sannsynligheten for at det ikke er forskjeller.
En enkelt ABX-test med et tilstrekkelig antall forsøk til å danne et statistisk grunnlag til å kunne se bort fra utslag av tilfeldigheter vil imidlertid en gang for alle kunne bevise påstanden.
Hvorfor?Trondmeg skrev:Jeg savner også konstruksjoner med digitale/svitsjende forsterkere og digital romkorreksjon..
Nei, vi sier ikke stort sett det samme. En ABX-test gjennomført på riktig måte kan med stor sikkerhet bevise at det er forskjell på to ting. Den kan ikke motbevise forskjellen på to ting.Trondmeg skrev:Rart du er så uenig for dere sier egentlig stort sett det samme her. Grunnen til å repetere testen er jo å danne seg et statistisk holdbart grunnlag for at testresultatet er signifikant.roffe skrev:Dette er feil.Rhesus skrev:Den kan ikke det heller. Den kan bare fortelle noe om sannsynligheten for at det er eller ikke er forskjeller. Men det gjelder altså begge veier.roffe skrev:.
ABX-tester og andre doble blindtester er vitenskapelige verktøy, og etterprøvbare både logisk (teoretisk) og i praksis. En ABX-test kan ikke si noe om sannsynligheten for at det ikke er forskjeller.
En enkelt ABX-test med et tilstrekkelig antall forsøk til å danne et statistisk grunnlag til å kunne se bort fra utslag av tilfeldigheter vil imidlertid en gang for alle kunne bevise påstanden.
Jeg er ikke enig. Du snakker om statistikk. Hva er statistikk om ikke det er beregning av sannsynlighet? Om du får 49% rette i en ABX test, så sier det også noe. Hvor mange ganger du gjorde testen vil gi deg ytterligere informasjon. Om du gjør en ABX test med 100 repitisjoner, og du får 50% treff, hva sier det deg?roffe skrev:Rhesus indikerte at en ABX-test kan fortelle like mye om at det er en forskjell som at det ikke er en forskjell, men det er altså feil. ABX får problemer med å bevise at det ikke er noen forskjell.
Han tenkte kanskje på TacT eller noe. Lyric Hi-Fi fikk "messas beste lyd" i 2007 med sitt Avantgarde/Accuphase oppsett i "tårnsuiten" i 3. etg. Et rom med veldig vanskelig akustikk. (fjorårets utstiller fikk det ikke til med HT på omtrent samme sted). Poenget er at Lyric brukte digital romkorreksjon...Karma skrev:Hvorfor?Trondmeg skrev:Jeg savner også konstruksjoner med digitale/svitsjende forsterkere og digital romkorreksjon..
Er det en naturlig sammenheng mellom forsterkertyper og romkorreksjon??
ABX fortjener ikke betegnelsen "vitenskap". Det er bare en "metode", en enkel øvelse i matematikk/statistikk. Når det gjelder å lytte til forskjeller så heter vitenskapen PSYKOAKUSTIKK. Desverre virker en typisk ABX-test på tvers av psykoakustikken.Rhesus skrev:Jeg er ikke enig. Du snakker om statistikk. Hva er statistikk om ikke det er beregning av sannsynlighet? Om du får 49% rette i en ABX test, så sier det også noe. Hvor mange ganger du gjorde testen vil gi deg ytterligere informasjon. Om du gjør en ABX test med 100 repitisjoner, og du får 50% treff, hva sier det deg?roffe skrev:Rhesus indikerte at en ABX-test kan fortelle like mye om at det er en forskjell som at det ikke er en forskjell, men det er altså feil. ABX får problemer med å bevise at det ikke er noen forskjell.
49% eller 50% tilsvarer et tilfeldig utvalg. Det forteller at man i denne testen ikke kunne bevise påstanden om at det var forskjell på de to alternativene som ble sammenlignet.Rhesus skrev:Jeg er ikke enig. Du snakker om statistikk. Hva er statistikk om ikke det er beregning av sannsynlighet? Om du får 49% rette i en ABX test, så sier det også noe. Hvor mange ganger du gjorde testen vil gi deg ytterligere informasjon. Om du gjør en ABX test med 100 repitisjoner, og du får 50% treff, hva sier det deg?roffe skrev:Rhesus indikerte at en ABX-test kan fortelle like mye om at det er en forskjell som at det ikke er en forskjell, men det er altså feil. ABX får problemer med å bevise at det ikke er noen forskjell.
Så da får vi aldri svaret på om det egentlig er hørbar forskjell på kabler eller ikke? Det var jo uflaks, men akk så beleilig...pedal skrev:ABX fortjener ikke betegnelsen "vitenskap". Det er bare en "metode", en enkel øvelse i matematikk/statistikk. Når det gjelder å lytte til forskjeller så heter vitenskapen PSYKOAKUSTIKK. Desverre virker en typisk ABX-test på tvers av psykoakustikken.
Fordi dette er løsninger som blir hypet stort her på sentralen.Karma skrev:Hvorfor?Trondmeg skrev:Jeg savner også konstruksjoner med digitale/svitsjende forsterkere og digital romkorreksjon..
Er det en naturlig sammenheng mellom forsterkertyper og romkorreksjon??
Jeg er fremdeles ikke enig i din påståtte uenighet medllom deg og Rhesus. Jeg ser heller ikke noe behov for å diskutere akkurat det videre. Og jeg forstår godt poenget ditt, men synes ikke du avviker nevneverdig likevel.roffe skrev:Nei, vi sier ikke stort sett det samme. En ABX-test gjennomført på riktig måte kan med stor sikkerhet bevise at det er forskjell på to ting. Den kan ikke motbevise forskjellen på to ting.Trondmeg skrev:Rart du er så uenig for dere sier egentlig stort sett det samme her. Grunnen til å repetere testen er jo å danne seg et statistisk holdbart grunnlag for at testresultatet er signifikant.roffe skrev:Dette er feil.Rhesus skrev:Den kan ikke det heller. Den kan bare fortelle noe om sannsynligheten for at det er eller ikke er forskjeller. Men det gjelder altså begge veier.roffe skrev:.
La meg ta et eksempel:
1. Man gjennomfører en ABX-test mellom to kabler, og det påvises ikke noen hørbar forskjell (resultatene peker i alle retninger). Likevel kan man spørre seg: Ville kablenes forskjeller komme bedre fram for et annet lyttepanel? Med et annet musikkutvalg? Med annen elektronikk? I praksis må man gjennomføre et stort antall tenkelige varianter før man kan snakke om sannsynligheten av å motbevise påstanden om forskjell. Vi snakker da om mange ABX-tester, ikke bare en.
2. Man gjennomfører en ABX-test mellom to DACer, og et lyttepanel på 10 gjennomfører en ABX-test der man gjør en serie på 10 forsøk på å gjenkjenne hvilken DAC som spiller. Resultatet er at alle gjennomfører med maksimalt 2 feil, i snitt 1 feil. Det vil si at lyttepanelet traff i 90% av tilfellene. Da har man et ganske godt resultat, og man kan med stor trygghet hevde at det er reelle hørbare forskjeller mellom DACene, men at forskjellene er såpass små at man av og til kan ta feil. En enkelt ABX-test gir da et positivt bevis på at forskjellen eksisterer.
Rhesus indikerte at en ABX-test kan fortelle like mye om at det er en forskjell som at det ikke er en forskjell, men det er altså feil. ABX får problemer med å bevise at det ikke er noen forskjell.
Pedal, nå våser du rundt i et oppkok som hverken smaker fugl eller fisk.pedal skrev:ABX fortjener ikke betegnelsen "vitenskap". Det er bare en "metode", en enkel øvelse i matematikk/statistikk. Når det gjelder å lytte til forskjeller så heter vitenskapen PSYKOAKUSTIKK. Desverre virker en typisk ABX-test på tvers av psykoakustikken.
Underlig å se at det er hifi-pressen, verden over, som kjemper slaget mot blindtester.In some fields of scientific investigation and product R&D, it is important to measure the sensitivity of human perception to a change in stimulus. ABX methods are a powerful and scientific way of carrying this out.
Det at enkelte hifi-paragoner ivrer etter å unngå dokumentasjon av sine villeste fantasiopplevelser betyr ikke at det er noe galt med testmetoden.Desverre virker en typisk ABX-test på tvers av psykoakustikken.
Dette er nettopp det jeg påpeker som en av avviksfaktorene som gjør at ABX ikke kan motbevise påstanden om en forskjell. Men graden av kompetanse blir irrelevant om panelet får rett 100 av 100 ganger. Da regnes påstanden som bevist.R.Solhaug skrev:Må jeg nok en gang minne om; det hele beror totalt på en ikke beregnelig faktor i form av lyttepanelets kompetanse.
Du får svaret i det øyeblikk en etter faget korrekt utført ABX-test viser en statistisk signifikant forskjell. Om den viser ikke statistisk signifikant forskjell kan du likevel håpe på at neste panel hører bedre.Fush skrev:Så da får vi aldri svaret på om det egentlig er hørbar forskjell på kabler eller ikke? Det var jo uflaks, men akk så beleilig...pedal skrev:ABX fortjener ikke betegnelsen "vitenskap". Det er bare en "metode", en enkel øvelse i matematikk/statistikk. Når det gjelder å lytte til forskjeller så heter vitenskapen PSYKOAKUSTIKK. Desverre virker en typisk ABX-test på tvers av psykoakustikken.
roffe skrev:Dette er nettopp det jeg påpeker som en av avviksfaktorene som gjør at ABX ikke kan motbevise påstanden om en forskjell. Men graden av kompetanse blir irrelevant om panelet får rett 100 av 100 ganger. Da regnes påstanden som bevist.R.Solhaug skrev:Må jeg nok en gang minne om; det hele beror totalt på en ikke beregnelig faktor i form av lyttepanelets kompetanse.
Sannsynlighetsregning og statistikk er beslektede emner. Men sannsynlighetsregning handler mer om forventning, mens statistikk handler om hvordan man måler noe, inkludert sikkerheten av disse målingene. Enkelte spørsmål i verden kan man svare ja eller nei på med 100% sikkerhet. Andre spørsmål kan man i noen situasjoner svare ja på med 100% sikkerhet, mens man i andre situasjoner får stilt samme spørsmål og kan gi et svar med lav grad av sikkerhet.pedal skrev:ABX fortjener ikke betegnelsen "vitenskap". Det er bare en "metode", en enkel øvelse i matematikk/statistikk. Når det gjelder å lytte til forskjeller så heter vitenskapen PSYKOAKUSTIKK. Desverre virker en typisk ABX-test på tvers av psykoakustikken.Rhesus skrev:Jeg er ikke enig. Du snakker om statistikk. Hva er statistikk om ikke det er beregning av sannsynlighet? Om du får 49% rette i en ABX test, så sier det også noe. Hvor mange ganger du gjorde testen vil gi deg ytterligere informasjon. Om du gjør en ABX test med 100 repitisjoner, og du får 50% treff, hva sier det deg?roffe skrev:Rhesus indikerte at en ABX-test kan fortelle like mye om at det er en forskjell som at det ikke er en forskjell, men det er altså feil. ABX får problemer med å bevise at det ikke er noen forskjell.
Trenger ikke 100%. Gå for statistisk signifikans, velg selv konfidensintervall.R.Solhaug skrev:roffe skrev:Dette er nettopp det jeg påpeker som en av avviksfaktorene som gjør at ABX ikke kan motbevise påstanden om en forskjell. Men graden av kompetanse blir irrelevant om panelet får rett 100 av 100 ganger. Da regnes påstanden som bevist.R.Solhaug skrev:Må jeg nok en gang minne om; det hele beror totalt på en ikke beregnelig faktor i form av lyttepanelets kompetanse.
100%? Det skjer aldri.
Mvh. RS
Jo, en av 2^(antall repetisjoner i ABX-testen) ganger vil det til og med statistisk sett skje tilfeldig. Det er altså en sjanse også da for at resultatet er et utslag av tilfeldighet. Slik sett er det forskjell mellom empiriske bevis og teoretiske bevis. Empiri vil alltid være beheftet med en grad av usikkerhet. "Alltid" og "Aldri" er stere ord som bare svært sjelden har sin berettigelse.R.Solhaug skrev:roffe skrev:Dette er nettopp det jeg påpeker som en av avviksfaktorene som gjør at ABX ikke kan motbevise påstanden om en forskjell. Men graden av kompetanse blir irrelevant om panelet får rett 100 av 100 ganger. Da regnes påstanden som bevist.R.Solhaug skrev:Må jeg nok en gang minne om; det hele beror totalt på en ikke beregnelig faktor i form av lyttepanelets kompetanse.
100%? Det skjer aldri.
Mvh. RS
roffe skrev:Jo, en av 2^(antall repetisjoner i ABX-testen) ganger vil det til og med statistisk sett skje tilfeldig. Det er altså en sjanse også da for at resultatet er et utslag av tilfeldighet. Slik sett er det forskjell mellom empiriske bevis og teoretiske bevis. Empiri vil alltid være beheftet med en grad av usikkerhet. "Alltid" og "Aldri" er stere ord som bare svært sjelden har sin berettigelse.R.Solhaug skrev:roffe skrev:Dette er nettopp det jeg påpeker som en av avviksfaktorene som gjør at ABX ikke kan motbevise påstanden om en forskjell. Men graden av kompetanse blir irrelevant om panelet får rett 100 av 100 ganger. Da regnes påstanden som bevist.R.Solhaug skrev:Må jeg nok en gang minne om; det hele beror totalt på en ikke beregnelig faktor i form av lyttepanelets kompetanse.
100%? Det skjer aldri.
Mvh. RS
Dersom HiFi-bransjens high-end løsninger avhenger av "lyttepanelets kompetanse," så løselig definert som denne er av samme bransje, så er slaget tapt.roffe skrev:Dette er nettopp det jeg påpeker som en av avviksfaktorene som gjør at ABX ikke kan motbevise påstanden om en forskjell. Men graden av kompetanse blir irrelevant om panelet får rett 100 av 100 ganger. Da regnes påstanden som bevist.R.Solhaug skrev:Må jeg nok en gang minne om; det hele beror totalt på en ikke beregnelig faktor i form av lyttepanelets kompetanse.
Ja, men i en annen tråd. ABX-testing og lignende testmetodikk dreier seg jo tross alt mest om praktiske tester.R.Solhaug skrev:Du må gjerne snakke teori og hypoteser.
Hvordan finner man forresten ut om man tilhører "de kompetente" ?vredensgnag skrev:Dersom HiFi-bransjens high-end løsninger avhenger av "lyttepanelets kompetanse," så løselig definert som denne er av samme bransje, så er slaget tapt.
Det virker som om man er kompetent så lenge man hører forskjeller man ikke klarer å dokumentere med annet enn påstander.nb skrev:Hvordan finner man forresten ut om man tilhører "de kompetente" ?vredensgnag skrev:Dersom HiFi-bransjens high-end løsninger avhenger av "lyttepanelets kompetanse," så løselig definert som denne er av samme bransje, så er slaget tapt.
Et godt utgangspunkt kan være at man f.eks. er musiker eller har lytteerfaring fra musikk ellers gjennom f.eks. hifiinteresse. Det er dårlig med sertifiseringsordninger for kompetente lyttere. Det vil uansett alltid finnes gråsoner. En prinsippiell holdning om at det ikke finnes lydmessige forskjeller mellom komponenter er selvfølgelig ikke hensiktsmessig og vil også kunne torpedere ABX-tester. Like fordømt som holdningen at ABX-tester ikke er egnet testmetode.nb skrev:Hvordan finner man forresten ut om man tilhører "de kompetente" ?vredensgnag skrev:Dersom HiFi-bransjens high-end løsninger avhenger av "lyttepanelets kompetanse," så løselig definert som denne er av samme bransje, så er slaget tapt.
vredensgnag skrev:Det virker som om man er kompetent så lenge man hører forskjeller man ikke klarer å dokumentere med annet enn påstander.nb skrev:Hvordan finner man forresten ut om man tilhører "de kompetente" ?vredensgnag skrev:Dersom HiFi-bransjens high-end løsninger avhenger av "lyttepanelets kompetanse," så løselig definert som denne er av samme bransje, så er slaget tapt.
Etter hvilke kriterier burde man velge ut de lyttemessig kompetente?vredensgnag skrev:Det virker som om man er kompetent så lenge man hører forskjeller man ikke klarer å dokumentere med annet enn påstander.nb skrev:Hvordan finner man forresten ut om man tilhører "de kompetente" ?vredensgnag skrev:Dersom HiFi-bransjens high-end løsninger avhenger av "lyttepanelets kompetanse," så løselig definert som denne er av samme bransje, så er slaget tapt.