Viktigst:verk, arm eller pu?

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Hvordan kan en aktiv sub kompensere for en dypbass som angivelig ikke er der i utgangspunktet?

Mvh Vidar P
har du hørt om equalizere?
med variabel skæringsfrekvens og aktiv forstærkning kan man kompensere for mange manglende db`s..

J

jukes

Gjest
Sånn skal en platespiller se ut!  8) :D

Den er bare nydlig og se på,blanding av gammelt og nytt. Stilligste spiller jeg har sett noen gang.
Meget godt drivverksom som ikke mangler bass i allefall.  :)

Mvh Roar /www.alternativaudio.com

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
med variabel skæringsfrekvens og aktiv forstærkning kan man kompensere for mange manglende db`s..
Når et signal ikke er der i utgangspunktet kan man vel heller ikke eq'e det opp? Eller kan man det hos deg?

Mvh Vidar P

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Når et signal ikke er der i utgangspunktet kan man vel heller ikke eq'e det opp? Eller kan man det hos deg?

Mvh Vidar P
dine indlæg er hverken svar eller tråden værdig.

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11
Var litt i tvil om jeg skulle svare på dette, men for å komme med litt saklig informasjon overfor de som følger tråden, og for å rydde misforståelser av veien:
- Du henviste til min uttalelse tidligere i tråden, og den står jeg fortsatt ved, så absolutt. Men, som jeg også nevnt dengang, jeg har en PT Anniversary.
- PT TOO er en fysisk mindre spiller enn Anniversary, og den mangler en del av Annie's kvaliteter. Blant annet spiller den ikke like dypt. Men begge er svært musikalske spillere som ikke gjør seg bort i et HighEnd-anlegg.
- Jeg kompenserer ikke med subbene. De ble primært satt opp med tanke på at jeg har en modifisert DP DAC som går dypere enn de aller fleste CD-rigger. Jeg bruker samme innstilling på subbene når jeg spiller vinyl. Og Annie, bestykket med TriPlanar og Lyra Titan, spiller kjellerdyp bass. Har forøvrig ganske nettopp byttet fra CARY PH-302 RIAA til Pass Labs Xono, og det ga enda noen Herz ekstra nedover. I tillegg til at bassen er dyp, er den kjapp, kontrolllert og nyansert med en organisk klangkarakter.
Med samme arm og PU hadde jeg Nottingham Hyperspace som drivverk. Dette er, fysysk sett, Annie's rake motsetning: Massiv, tung tallerken; en ikke-avfjæret konstruksjon. Men den spilte ikke så dypt som Annie. Og på langt nær så organisk.

Det er godt mulig du kan tyne mer ut av PT TOO om den er riktig satt opp. Jeg hadde en Helius Orion arm på min PT TOO, og den passet som hånd i hanske.

Om du vil løse problemet med evt wow på PT TOO kan du eksemplevis la FunkFirm gjøre en Anniversary-oppgradering med bl.a Vector Drive. Da får du en spiller tett opp mot Annie, og dette er en løsning mange har svært gode erfaringer med.

Mvh
Korrigering. En Funk vector oppgradert PT TOO overgår en Anniversary
Sitat fra Funk:
Now, all you need is a Pink Triangle – A PT1, a PT Too or an Export will do and hey presto, it can be brought up to and then go on to surpass the legendary Anniversary. There. Feeling better?

Oppgraderingen av PT TOO er først å fremst å skifte til samme subbchassiet som Anniversary, det er det som skiller de to spillerne foruten drivverket. Deretter skiftes drivverket til vector og en bedre DC motor.

Etter full oppgradering låter spilleren helt fantastisk. Jeg har en slik og kjenner meg slett ikke igjenn i de problemstillinger som serveres på denne tråden.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
dine indlæg er hverken svar eller tråden værdig.
Ohoi. Gretten idag? Forklar meg heller hvordan du bruker en equalizer til å korrigere dypbass som ikke er der du :)

Mvh Vidar P

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Jeg forstår heller ikke det resonnement i forhold til masse og dypbass, men det får så være… Og uansett teknologi, masse etc så er det utfordringen med å lese rillene i platen som skal løses på en best mulig måte.. for det er jo der musikken (og bassen) befinner seg.. eller??

Når en nå har vekket liv i denne linken med gammel moro så gir jeg en siste krampetrekning i forhold til ”den viktigste komponenten” som var opprinnelig diskusjons emne..

Jeg har drivverket på førsteplass.. Dersom en tenker at det mest ideelle var at det ikke fantes et drivverk, og at den perfekte vinylplaten hang helt stabilt i luften av seg selv, samtidig som den snurret rundt i riktig hastighet. Og at PU’en ble holdt helt stabilt av seg selv perfekt i sporet. Da ville PU’en ha helt perfekte arbeidsbetingelser og hele potensialet i PU’en ville blitt dratt ut. Dette var et såkalt ”In the Matrix with Morpheus” eksempel som ikke ligner den ordentlige vinylverdenen, for der råder all slags vibrasjoner og ujevnheter. Så for å få best mulige arbeidsbetingelser for PU må en gjøre drivverket samt tonearmen best mulig. Så er det mange som sier at de får bedre lyd med å oppgradere PU i et ”dårligere” drivverk. Det tror jeg gjerne på, men den forbedringen en hører er den nye PU’ens egenskaper til å håndtere vibrasjoner bedre.. Prestasjonen til den nye og bedre PU’en overgår den forrige, men den presterer dårlig i forhold til sitt maks potensial. Gapet mellom utnyttet til maks potensial blir enda større kontra den dårligere PU’en. Så min påstand er at; ja en kan få en mindre oppgradering ved å anskaffe en bedre PU i et dårligere drivverk, men potensialet for å få mest mulig vinyllykke er.. som gjentatt til det kjedsommelige… et bedre drivverk. Det vil såklart komme et kryssningspunkt der teknologi stopper forbedring av drivverk, men inntil da er det mer kostnadsnytte i å ha en PU som står i stil med resten av utstyret.
Kan ikke bli mer enig, break_out. En oppgradering til en "alt for god" pu vil gjerne bare avsløre svakhetene i drivverket, og vil derfor ofte ikke oppleves som en oppgradering, snarere tvert imot.
Men dæven hva et godt drivverk er i stand til å gi til en pu.
Jeg har vel sagt det tidligere, at uten drivverket er det ingenting i vinylrillene. Drivverket leverer minst halvparten av musikken.
Pickup og arm har til oppgave å fange opp den musikken som drivverk og vinylen leverer. Leverer ikke drivverket godt nok, kan ikke verdens beste pu hente ut mer enn det.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Korrigering. En Funk vector oppgradert PT TOO overgår en Anniversary
Sitat fra Funk:
Now, all you need is a Pink Triangle – A PT1, a PT Too or an Export will do and hey presto, it can be brought up to and then go on to surpass the legendary Anniversary. There. Feeling better?

Oppgraderingen av PT TOO er først å fremst å skifte til samme subbchassiet som Anniversary, det er det som skiller de to spillerne foruten drivverket. Deretter skiftes drivverket til vector og en bedre DC motor.

Etter full oppgradering låter spilleren helt fantastisk. Jeg har en slik og kjenner meg slett ikke igjen i de problemstillinger som serveres på denne tråden.
Hvis så er riktig, så er det helt greitt for meg :D

Skal uansett koste på meg en oppgradering av min Anniversary ila de nærmeste månedene.

De problemer 845 beskriver skyldes neppe spilleren/spillerne i seg selv, men sannsynligvis dårlig oppsett/matching eller PU/RIAA som ikke spiller nok bass.

Om du leser innleggene mine ser du at jeg IKKE kompenserer med subbene, de er faktisk stilt med lavere forsterkning enn hva mange andre benytter og ble altså tunet mot CD-spiller/DAC. Vinylriggen spiller under de samme vilkår.

mvh

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
"De problemer 845 beskriver skyldes neppe spilleren/spillerne i seg selv, men sannsynligvis dårlig oppsett/matching eller PU/RIAA som ikke spiller nok bass. "

som de der har fulgt tråden vil vide,har jeg fuldt styr på oppset/matching osv.
opmærksomme læsere vil også vide min sammenligning PT/micro seiki - er sket med eksakt samme type arm/pu på begge grammofoner!

sjovt/sørgeligt nok har mange mennesker svært ved at erkende fejl på eget udstyr - ikke mindst folk med dyrt udstyr..

jeg må erkende,at tilliden til PT too`s potentiale mht bas og wow ved tunge bastransienter,ligger langt fra prislappen på en opgradering som anbefalet her i tråden - og koser mig med tanken om at den skulle være så populær,at den skulle være nem at sælge.
desværre har hidtil kun en responderet på mine annoncer hvor en yderst velholdt PT too er til salg for 5000kr!!

for en god ordens skyld skal jeg gentage at nottingham ikke spiller godt i mine ører - men der er rigtig mange langt bedre tunge alternativer på markedet idag,og jeg har aldrig hørt om en ejer af fx avid acutus,der kunne drømme om at skifte til lp12 eller PT whatever!

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4

sjovt/sørgeligt nok har mange mennesker svært ved at erkende fejl på eget udstyr - ikke mindst folk med dyrt udstyr...............

..........for en god ordens skyld skal jeg gentage at nottingham ikke spiller godt i mine ører - men der er rigtig mange langt bedre tunge alternativer på markedet idag,og jeg har aldrig hørt om en ejer af fx avid acutus,der kunne drømme om at skifte til lp12 eller PT whatever!
Det første stemmer sikkert av og til. For min del betydde kjøp av en Annie at jeg gikk ned i pris ift min forrige spiller, jeg kjøper ikke utstyr pga prisen men pga lydkvaliteten.
Det er dessuten såpass mange som har hørt denne riggen at antydningen din i denne sammenheng er fullstendig meningsløs.
At det finnes bedre vinylrigger er jeg derimot ikke i tvil om, men jeg er fornøyd med den jeg har. (Men er nysgjerrig på en oppgradering :) ).

Om du har benyttet samme arm/PU når du har sammenlignet med andre spillere er det vel heller ikke gitt at ditt oppsett på PT har vært helt riktig.....?? Husk at Anniversary er meget kritisk mht avbalansering.
"......sjovt/sørgeligt nok har mange mennesker svært ved at erkende fejl på eget udstyr", ja nettopp ;)

Jeg har bare erfaring med én spiller med tung tallerken, nemlig NA Hyperspace, og skal dermed ikke begi meg ut på videre sammenligninger her. Jeg vet imidlertid at det fra enkelte NA-eiere hevdes at NA Spacedeck (som er en lettere konstruksjon) på mange måter er en bedre spiller enn Hyperspace.
Og for min del opplevde jeg en klar forbedring mht musikalitet når jeg gikk tilbake til PT Anniversary.

Jeg tror forøvrig at enkelte LP12-eiere kanskje vil være uenig i ditt noe bastante utsagn :)

Mvh

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Det første stemmer sikkert av og til. For min del betydde kjøp av en Annie at jeg gikk ned i pris ift min forrige spiller, jeg kjøper ikke utstyr pga prisen men pga lydkvaliteten.
Det er dessuten såpass mange som har hørt denne riggen at antydningen din i denne sammenheng er fullstendig meningsløs.
At det finnes bedre vinylrigger er jeg derimot ikke i tvil om, men jeg er fornøyd med den jeg har. (Men er nysgjerrig på en oppgradering :)  ).

Om du har benyttet samme arm/PU når du har sammenlignet med andre spillere er det vel heller ikke gitt at ditt oppsett på PT har vært helt riktig.....?? Husk at Anniversary er meget kritisk mht avbalansering.
"......sjovt/sørgeligt nok har mange mennesker svært ved at erkende fejl på eget udstyr", ja nettopp  ;)

Jeg har bare erfaring med én spiller med tung tallerken, nemlig NA Hyperspace, og skal dermed ikke begi meg ut på videre sammenligninger her. Jeg vet imidlertid at det fra enkelte NA-eiere hevdes at NA Spacedeck (som er en  lettere konstruksjon) på mange måter er en bedre spiller enn Hyperspace.
Og for min del opplevde jeg en klar forbedring mht musikalitet når jeg gikk tilbake til PT Anniversary.

Jeg tror forøvrig at enkelte LP12-eiere kanskje vil være uenig i ditt noe bastante utsagn :)

Mvh
jeg skrev (eller mente) identisk arm/pu - helius orion/ortofon mc30super mrk II)..

min antydning var ikke personligt rettet mod dig - i modsætning til din måde at antyde jeg ikke evner at sætte en grammofon op..hallo dette er ikke stjernetydning med parafænomener og ukendte faktorer - men almindeligt håndværk og akkuratesse!

du er ikke den eneste der mener de mindre nottingham modeller lyder bedre end de større!

pudsigt som funk mener at kunne gøre det slemme ved en anniversery,med en PT too og lidt subchassis og motor..hehe måske de har lært noget af linn? ;D ;)

skulle der mod sund fornuft være en lp12 ejer,som tidligere har haft avid eller anden heavy ægte highend grammofon - har han/hun ikke gjort sig ulejlighed med at dele sine erfaringer noget sted jeg kender til..

til gengæld har jeg da kendskab til en ejer af en systemdeck V som aldrig ville bytte mod en lp12 (mener prisforskellen er ca 25.000kr....

nu vil jeg nyde musik fra min helvetes dyre audio note IO pick på min 50kgs DIY - måske er lyden fra mit setup,det endelige bevis på at hamrende dyre pickups gør mere for lyden,end et rigtig godt drivverk *GG*
;)

B

break_out

Gjest

"De problemer 845 beskriver skyldes neppe spilleren/spillerne i seg selv, men sannsynligvis dårlig oppsett/matching eller PU/RIAA som ikke spiller nok bass. "

som de der har fulgt tråden vil vide,har jeg fuldt styr på oppset/matching osv.
opmærksomme læsere vil også vide min sammenligning PT/micro seiki -  er sket med eksakt samme type arm/pu på begge grammofoner!

sjovt/sørgeligt nok har mange mennesker svært ved at erkende fejl på eget udstyr - ikke mindst folk med dyrt udstyr..

jeg må erkende,at tilliden til PT too`s potentiale mht bas og wow ved tunge bastransienter,ligger langt fra prislappen på en opgradering som anbefalet her i tråden - og koser mig med tanken om at den skulle være så populær,at den skulle være nem at sælge.
desværre har hidtil kun en responderet på mine annoncer hvor en yderst velholdt PT too er til salg for 5000kr!!

for en god ordens skyld skal jeg gentage at nottingham ikke spiller godt i mine ører - men der er rigtig mange langt bedre tunge alternativer på markedet idag,og jeg har aldrig hørt om en ejer af fx avid acutus,der kunne drømme om at skifte til lp12 eller PT whatever!
At du i det hele tatt gidder å fortsette denne diskusjonen forundrer meg en smule.. Det kan nesten virke som om du prøver å overtale fornøyde eiere av PT og Linn til missnøye med sine spillere. Dersom det er målet så sier jeg lykke til, det vil du trenge. Jeg for min del kjeder meg grenseløst over at du bastant gjentar og gjentar det samme om og om igjen.

Kan du ikke heller fortsette forklaringen om bassen du gjenskaper med sub’er, det var underholdende ;D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
At du i det hele tatt gidder å fortsette denne diskusjonen forundrer meg en smule.. Det kan nesten virke som om du prøver å overtale fornøyde eiere av PT og Linn til missnøye med sine spillere. Dersom det er målet så sier jeg lykke til, det vil du trenge. Jeg for min del kjeder meg grenseløst over at du bastant gjentar og gjentar det samme om og om igjen.

Kan du ikke heller fortsette forklaringen om bassen du gjenskaper med sub’er, det var underholdende ;D
Hehe, ja vi får ta det med et smil..........eller et grin som de sier der i sør ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe, ja vi får ta det med et smil..........eller et grin som de sier der i sør  ;D
Man må jo se på dette fra 845 som ren underholdning :)

Jeg har vansker for å ta på alvor noen som så hardnakket påstår noe om en platespiller (f.eks PT og Linn) som man helt enkelt og beviselig kan høre er feil.

Mvh Vidar P

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0

jeg har forgæves søgt at finde konstruktive indlæg fra dig i tråden her = grenseløst kedeligt præcist som krangel og tåbelige indlæg som du og vidar finder moro i..

jeg hader at gentage mig selv,men da nogen har givet udtryk for ikke at forstå,har jeg gjort en undtagelse her!

emnet her er meget mere interessant end lp12 og diskussionen om stift versus flydende ophæng - desværre er vi flere om at have svært ved at holde os til emnet,som også har mange forgreninger.
så kan du forsøge at bidrage konstruktivt?

min velunderbyggede påstand om pickupens iboende egenresonansers provokation til fleksninger i armen - samt disses vandring til chassiset,stiller store krav til klangegenskaber i dette!
hvad man vælger afspejles i tidens tendenser i retning af tunge konstruktioner,hvor acryl og aluminium er foretrukne materialer.

som jeg tidligere har anført,er diverse tiltag for at bringe lette pladetallerkener brugt op,og massive tallerkener er IN.

B

break_out

Gjest
jeg har forgæves søgt at finde konstruktive indlæg fra dig i tråden her = grenseløst kedeligt præcist som krangel og tåbelige indlæg som du og vidar finder moro i..

jeg hader at gentage mig selv,men da nogen har givet udtryk for ikke at forstå,har jeg gjort en undtagelse her!

emnet her er meget mere interessant end lp12 og diskussionen om stift versus flydende ophæng - desværre er vi flere om at have svært ved at holde os til emnet,som også har mange forgreninger.

min velunderbyggede påstand om pickupens iboende egenresonansers provokation til fleksninger i armen - samt disses vandring til chassiset,stiller store krav til klangegenskaber i dette!
hvad man vælger afspejles i tidens tendenser i retning af tunge konstruktioner,hvor acryl og aluminium er foretrukne materialer.

som jeg tidligere har anført,er diverse tiltag for at bringe lette pladetallerkener brugt op,og massive tallerkener er IN.
Jeg er til vanlig en rimelig saklig person når det er påtrengt, men her nå har jeg vanskeligheter med å holde denne linjen. Vi lever heldigvis i en verden med forskjellige meninger, og da er det viktig å respektere andres valg og meninger. Det du holder på med her er kanskje i retning av noe annet!?. Jeg er lei av diskusjonen, for den går ingen vei. Kan du ikke bare la det bli med det.. altså vi blir ikke enige her. Det finnes så mye annet å diskutere rundt vinylavspilling + jeg mister konsentrasjonen da jeg hører på nydelig musikk. For hjemme hos meg rives oppmerksomheten bort fra alt annet når jeg snurrer plater..

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4

Og mitt siste(?) innlegg her er at jeg ikke betviler din kompetanse og erfaring, men det blir bare altfor tåpelig å benekte hva andre har hørt, selv om du selv ikke har vært tilstede. Det finnes noen gode ører her oppe i nord også ;)

Mvh

K

kbwh

Gjest
La meg gjøre en timeout i denne nyttesløse krangelen med å skyte inn at en SOTA Sapphire med Well Tempered Classic V og fersk Sumiko BPS E3 høres helt ok ut. Synergi vil jeg tro.

Forøvrig: Skikkelige grammofoner har fire fjærer. ;D

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Ja, hvorfor ikke avgrense pickupens resonansmedium til den selv og tonearmen? Forsells luftbårne tangentarm gjorde vel også det?

Hva er det for slags raritet? Du kunne jo legge den inn i "Armene Mine"-tråden og fortelle om den der?
alle luftbårne arme lider under luftfilmens fjedervirkning - noget der umuliggør fuld dynamik.

men nu er dynamik en meget variabel størrelse - og igen handler det om hvor man har sine referencer!
eksempel : mener man reolhøjtalere eller elektrostater med lav følsomhed evner dynamik,vil andre med erfaring med fx hornsysystemer,hævde noget andet.
har man vænnet sine ører til opstartsmarkeringer som mange transistortrin leverer,vil man måske have svært ved at acceptere mere korrekt gengivelse fra bedre forstærkere!

meget få har plads (måske af hensyn til kvinden i huset)
til al den luft som kræves for impulskorrekt basgengivelse - og derfor slår sig til tåls med små basrefleksbaserede højtalere,der i 99% sammenhænge blot maskerer bastransienter.
som flere har erfaret,hjælper det ikke stort med equalizerede subwoofere,der sjældent har samme Q som sidesystemerne.

så hvordan man opfatter bas er ikke diskutabel,men referencerammerne er vidt forskellige.

vigtigt er det med fælles reference,såfremt en frugtbar diskussion er ønskelig!

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Og mitt siste(?) innlegg her er at jeg ikke betviler din kompetanse og erfaring, men det blir bare altfor tåpelig å benekte hva andre har hørt, selv om du selv ikke har vært tilstede. Det finnes noen gode ører her oppe i nord også  ;)

Mvh
det har ikke været min hensigt at drage nogens hørelse i tvivl - aldrig.
men jeg bruger horn i fullsize,og har ofte været ude for folk der skiftede mening om bas og bastransienter efter at have hørt mit setup!
dette være positivt ment,og set/hørt under betingelser hvor folk har medbragt deres egne lydkilder (også cd)

fra midten af firserne var jeg tekniker i odensefilialen af audio concult,og hørte hver dag på PT,Snell,Oktave reserach,audio notes egne produkter,time windows osv.
da voyd kom var det tydeligt at bassen fik bedre betingelser qua 3 motores driften!men helt godt blev det aldrig,selvom musikaliteten aldrig blev draget i tvivl.

for mig var sme 30 et gennembrud for flydende ophæng,og den er netop en kombo af samtlige ting jeg har brugt som positive dyder i tråden her.
faktisk var den så god at højtalernes basformidling kom til kort,hvilket var tydeligt - og derfra gik min jagt.

sorry for offtopic

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
alle luftbårne arme lider under luftfilmens fjedervirkning - noget der umuliggør fuld dynamik.
Er det lov å være enig i denne tråden ???

Kan faktisk si meg helt enig og min relativt lange erfaring med Forsell spiller og arm tilsier også at denne kombinasjonen ihvertfall manglet dynamikk.
Overgangen fra denne til en Spacedeck gav merkbart MYE mer dynamikk.
På alle andre måter var dog Forsell kombinasjonen en fantastisk arm/spiller :)

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
lige for at genopfriske tråden her - da mange åbenbart har mere respekt for britiske mænds meninger....

I asked Kurt if he would like to conduct a little experiment with me. Could we try to use the 1 Xpression with my Koetsu Black Goldline cartridge, a $1500 US low output moving coil. Kurt jumped at this opportunity and spent an evening setting up the experiment, and taking measurements, while I sat back and just listened to the same records again.

First, the measurements. We found that the tracking ability of the Koetsu measured identically in my Ittok and on the 1 Xpression, tracking cleanly at +14 dB lateral and at the limit of the test record +12dB vertical. The AT-95E did even better on the 1 Xpression, cleanly reaching +18dB lateral and again +12dB vertical. Ideally, the tonearm/cartridge resonance should be in the 10 to 12 cycles range. The Koetsu measured 9 lateral and 10 vertical in both arms, while the AT-95 on the 1 Xpression measured 10 lateral and 10 vertical. So a clean bill of health for all the combinations.

To audition the 1 Xpression with the Koetsu, I switched from the Era Gold phono stage, which does not support low output moving coil cartridges, to the Pro-Ject Tube Box. So this is strictly speaking not a fair comparison. The Era Gold is a much more refined phono preamplifier, with greater extension at both frequency extremes. However my purpose here was not to compare the two cartridges against each other, but to see if this inexpensive deck can provide a good platform for an exotic low output moving coil cartridge like the Koetsu. We did have to switch to the heavier counterweight, but apart from that it was all plain sailing. The most noticeable difference is the much greater low end extension the Koetsu provides, with more air on top and greater body to instruments and voices alike. Records that were thin before, such as the Dvorak, are passable now, while the best recordings, like the Rossini and the Thelma Houston are bigger, bolder and more dynamic still. Comparing the sound of the Linn LP12/Ittok/Koetsu/Tube Box and the 1 Xpression/AT-95E/Era Gold, then this 1 Xpression/Koetsu/Tube box combination comes midway between the two.

So my intuition that the 1 Xpression could sound a lot better with an upgraded cartridge was confirmed both by measurements and by ear. I am not advising you to spend that much money on a cartridge for such an inexpensive turntable, but if it can handle the Koetsu this well, then I'm sure it will handle any medium mass cartridge you would care to use.

Kurt sent me a brief note following our tests which expresses his satisfaction with the experiment.

"It is a surprise to me that the Koetsu/1 Xpression combo measured identical to the Koetsu/Linn combo. This is truly a remarkable achievement for the tonearm on the 1 Xpression and I didn't expect this. Based on the hundreds of measurements I've conducted over the years with the same test records, I can honestly say that I've never come across an entry-level turntable that measured so well with a high-end cartridge as in this case. Usually the tonearms on these turntables are not at all up to the task and measure (and subsequently sound) very poor, rendering them completely incompatible with cartridges of this level. I am very pleased now that I know that this is not the case with the 1 Xpression and that I can confidently recommend using top notch cartridges with this turntable."

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. alle luftbårne arme lider under luftfilmens fjedervirkning - noget der umuliggør fuld dynamik.

2. men nu er dynamik en meget variabel størrelse - og igen handler det om hvor man har sine referencer!

3. har man vænnet sine ører til opstartsmarkeringer som mange transistortrin leverer,vil man måske have svært ved at acceptere mere korrekt gengivelse fra bedre forstærkere!

4. så hvordan man opfatter bas er ikke diskutabel,men referencerammerne er vidt forskellige.

5. vigtigt er det med fælles reference,såfremt en frugtbar diskussion er ønskelig!
1. Alle armar er plaga med anten eigenresonnans eller andre faktorar som påverkar dynamikken. Den einaste spelaren som går klar alt dette, er vel laserspelaren...som ganske sikkert har andre problem.

2. Sant nok. Det er også fleire typar dynamikk, og ein bør ikkje sjå seg blind på evna til å "buldre bass".

3. Eg var faktisk svært så imponert over dynamikken i eit anlegg som baserte seg på ET2 arm og Acoustat 4 fulltoneelektrostat (både "mikro-" og "makrodynamikk") at eg heldt på dette oppsettet i over 5 år. Sjølvsagt pregar det mitt "verdsbilde", men eg har både før, under og etter denne perioden høyrt såpass mykje at eg slett ikkje går med på at ein Scout + Avantgarde i alle samanhengar (men når det er sagt, akkurat når det gjeld makrodynamikk, er ein slik kombinasjon fantastisk)

4. Persepsjon kan ALLTID diskuterast....

5. Det er sant. Og ut frå di beskriving av LP12, kjenner eg meg ikkje att. Dette gjeld tydelegvis fleire her. LP12 er eit stykke frå å vere perfekt, og det finnest vel ei handfull eller to spelarar som er udiskutabelt betre på mange parametrar. Dette hindrar likevel ikkje LP12 i å levere framifrå perspektiveigenskapar, svært lite eigenlyd og evne til timing i absolutt referanseklasse. (men djupbass, der eg forstår du har di dynamikkpreferanse, skal eg vere einig i han gjer det berre sånn passeleg etter prisen...)

Topp Bunn