Du kan øke tverrsnittet på Belden-kabelen (eller H-Tech) til 20mm², bare for å få et inntrykk av hvordan ekstreme tverrsnitt påvirker resultatet.
Det kan man jo alltids, og det blir som man skulle forvente. Rød kurve er en hypotetisk AWG 4 (21 mm
2) med samme induktans og kapasitans som Belden-kabelen.
Vis vedlegget 197256
Det større tverrsnittet gjør at frekvensgangen gjennom kabelen er paddeflat opp til 4 kHz, hvor induktansen begynner å gjøre seg gjeldende. Over der er det litt gjetting, siden vi ikke vet eksakt induktans, men avvikene blir formodentlig mindre enn vist her. For det første vil induktansen bli noe mindre gjennom hele frekvensbåndet på grunn av det større tverrsnittet. For det andre vil resistansen øke og induktansen falle litt ved høye frekvenser, ettersom tverrsnittet er så stort at skinn- og proximitetseffekter får betydning over 3-4 kHz, slik Hedde har vist i andre tråder. Det bør ta ned denne induktive toppen noe. Jeg tipper nettoresultatet vil være godt innenfor +/- 0,01 dB fra DC til 20 kHz, sånn omtrent. Avvikene innenfor den toleransen er
ikke hørbare.
Vi kan godt regne på forvrengning og forsinkelse også. Den første blir eksakt lik null fordi forvrengning i kobberledninger ikke eksisterer før det går så mye strøm at temperaturen i ledningen begynner å svinge med signalet. Det kan vi trygt se bort fra med disse tverrsnittene. Fasedreiningen gjennom disse kablene blir i størrelsesorden én grad ved 20 kHz. Det tilsvarer en frekvensavhengig forsinkelse på ca 0,14 us, eller at diskantelementet står ca 0,05 mm lengre unna lytteren. Forskjellene mellom kablene i tidsdomenet blir 1 vs 1,5 vs 3 grader fasedreining ved 20 kHz. Det tilsvarer sånn omtrent om diskanten står 0,05 mm, 0,075 mm eller 0,15 mm lenger unna lytteposisjon. Lykke til med å ta den forskjellen på gehør fra godstolen. (Personlig synes jeg det er vrient å frese ut forsenkninger til diskantelementer med snevrere dybdetoleranse enn +/- 0,25 mm.) Du skal heldigvis opp i 2-5 ms frekvensavhengig forsinkelse før det blir hørbart. Det er det samme som 2000-5000 us, ca 10000 ganger mer enn de størrelsene vi snakker om her.
Jeg vet fortsatt ikke hva man hører i eksempler som dette, men forvrengning og forsinkelse er det
ikke.