Forsterkere Vil krisen i Ukraina kunne påvirke eksporten av russiske rør ?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
En kan spørre seg i disse tider om det er nok NOS rør til alle. Hvor stor er sannsynlighetsgraden for at leverandører av NOS rør kan dekke den totale etterspørselen ?

Jeg vil referere til en ytring en kjent skribent som av og til frekventerer dette forum har brukt om at Russer-rørene kan gi en ganske "allright" lyd. Jeg er enig i det utsagnet, og mener samtidig at de i mange applikasjoner kan gi riktig så god lyd. Men det er i overskriften det ligger det jeg lurte på: Vil krisen i Ukrainia kunne påvirke eksporten av russiske rør ? Noen som kan svare på det ?


Mener å ha hørt at denne "Reflektor" fabrikken i Russland som bl.a produserer new production Tungsol har amerikanske deleiere. Noen her som kan bekrefte det ?



Dig_it_all
Du kan kjøpe fra USA.. De har enda store lagrer med russiske rør.
Noe høy frakt, men det står du vel i?
 

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Innlegg
91
Antall liker
15
Du kan kjøpe fra USA.. De har enda store lagrer med russiske rør.
Noe høy frakt, men det står du vel i?

Har bestilt noen nye rør fra Canada (reissue Tungsol EL84 og ECC83) for ikke så lenge siden så regner med å være godt forsynt i overskuelig fremtid. De gir kanskje ikke den samme levetiden som NOS, men hvis de varer halvparten så lenge så er jeg allikevel fornøyd. Rørene er kjøpt fra en anerkjent forhandler som har hatt rørene på lager lenge før krisen i Ukraina har oppstått. Så mener jeg ikke har gjort noe galt.
 
Sist redigert:

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Innlegg
91
Antall liker
15
Da er det klart at New Sensor Corp tvinges til å stanse eksporten av samtlige syv russiske rørfabrikat grunnet krigen i Ukraina:



Syntes deres reissue Tung Sol var gode rør, men nå er det visst slutt:




Mange hamstrer russiske rør grunnet krisen for tiden tydeligvis. Såpass mange at thetubestore.com velger å stenge ned butikken grunnet massiv ordrepågang.


 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Apropos amerikanske interesser i Russland: Regner med at Mr. Matthews tar poenget, trekker seg ut og er ferdig der nå. Sanksjoner går begge veier, de. Og russerne kan fryse aktiva like lett som resten av verden. Det vil dog alltid være NOEN som er åpne for russisk business, men de er nok nå i et kraftig mindretall. Land som Kina, Nord-Korea, Hviterussland, for eksempel…Det er dog ikke poenget for størstedelen av verden nå å holde russisk økonomi flytende..det vil den jevne russer lide for i fremtida, imo..Hele denne krigen er fullstendig grusom, den..fra begge sider. Og hvorfor skulle New Sensor få fortsette eksporten? Fullt ut riktig å stanse den, spør dere meg. Europa har faktisk produsenter i tidligere østblokkland som leverer like bra som russerne gjorde. JJ, for eksempel. Og det er fullt mulig å finne de klassiske Telefunken, Mullard, Brimar, Phlips..you name them. Som ikke var russiskproduserte. Bare vær mer villig til å betale prisen..En annen lur ting å gjøre da - for nykjøpere av rørutstyr- er å velge rørbaserte komponenter hvis antall aktive rør er minst mulig. Da unngås ofte hamstring. Linjeversjonen av den ellers utmerkede CJ ET3 har ETT 6922. Og Trafomatic Aries har alltid hatt kun tre forvokste glødepærer..som eksempler. Jeg regner også med at kinesiske rørprodusenter vil tjene godt nå..de gjør tross alt en mer enn god jobb med utvalg og produksjon av akkurat dette. No panic…there will be valves available for everyone..
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.514
Antall liker
17.310
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Da er det klart at New Sensor Corp tvinges til å stanse eksporten av samtlige syv russiske rørmerker grunnet krigen i Ukraina:
Ikke uventet.
Regner med at de vestlige rør-amp produsentene (som i hovedsak dreier seg om musikkbransjeprodusenter - og ikke HiFi) nå "løper" rundt for å sikre seg tilgang til rør slik at de kan opprettholde produksjonen nogenlunde "uforstyrret" fremover.
Selvfølgelig vil dette påvirke tilgjengeligheten i markedet, da det ikke er så mange andre produsenter globalt (2 ? i Kina, JJ i Europa og et par "boutique" produsenter i USA?).
Litt usikker på hvor "oppe-og-stå" Shuguang egentlig er om dagen. Det var vel en brann på den fabrikken for en tid tilbake.
 

Dharmabum

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.203
Antall liker
1.431
Torget vurderinger
11
Den som sitter på sin høye hest og ser ned på andre, bør være sikker på at hesten er hans gode venn og at salen er godt festet!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.514
Antall liker
17.310
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Nyheter fra TAD:

CURRENT SITUATION REGARDING THE SUPPLY OF AMPLIFIER TUBES
(As of 16 March 2022) - GERMAN BELOW

Without a doubt, the current situation on the tube market can be classified as dramatic. In any case, for years, there have been only three noteworthy manufacturers of audio amplifier tubes such as 12AX7 / ECC83, EL84, EL34 and 6L6GC.

In August 2019, the largest manufacturer Shuguang closed its factory in order to move to a larger and more modern location. Unfortunately, the new production facility has not been granted permission for two years now. In the meantime, leading employees have left or have been compensated. This probably means the end of the Shuguang Electron Tube Factory.

The second major manufacturer in Russia, known mainly for the Sovtek, Electro Harmonix, Tung-Sol and Gold-Lion brands, can no longer export tubes since the Russian sanctions came into force.

This leaves only JJ as the smallest of the three big manufacturers. And their delivery time was already up to 18-20 months, even before the Russian sanctions.

REDBASE®

As we anticipated the development with Shuguang at a very early stage, we had already intensified a new cooperation with a small manufacturer in China in 2020. We knew that they had acquired the production facilities of another tube manufacturing plant that had been closed in the early 2000s, but had not yet used them for the types of tubes we required so urgently after Shuguang ceased production.

Working closely together, we facilitated a massive expansion and modernisation of the production facilities and started with the TAD 6L6GCM-STR REDBASE in spring 2021. This was followed by the TAD 6L6WGC-STR, the TAD EL34-STR, the TAD 12AU7A / ECC82 and the TAD GZ34-STR.

Currently, we are expecting the start of volume production of the new TAD ECC83WA, 7025WA, 12AX7A/7025, 12BH7A-STR and KT88-STR right now, followed by more models such as the 6V6GT-STR, 6550A-STR, 12AT7 / ECC81 and EL84-STR REDBASE series in the near future.

All REDBASE® tubes are individually tested, listened to and, if necessary, matched at TAD in Germany, thus replacing the obsolete TAD-STR and TAD-BLACKPLATE tube models.

The TAD REDBASE® series is manufactured independently of the three previous manufacturers and will significantly ease the supply situation for the mentioned tube types within the next few months."
 

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Innlegg
91
Antall liker
15
Gode nyheter fra New Sensor Corp. vedrørende eksport av russiske rør. Her må noen ha snakket med noen uten at jeg vet hvem, men fremover blir det ifølge New Sensor mulig å skaffe seg nye rør via forhandlere.


 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.637
Antall liker
8.228
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Glad jeg var "lur" nok til å hanke inn en oktett KT90 før min nye effektforsterker ankom. 250% prisøkning når jeg sjekket nå.

Ellers er jeg usikker på hvor god nyheten over faktisk er, all den tid den formodentlig innebærer at noen omgår sanksjonene mot Russland. Altså neppe noe å juble over.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Tipper dette kan gjøre rørbaserte komponenter noget mer sjeldne. Det er snart lettere å finne gode, forsegla kassetter enn vakuumrør. Innleggene mine herover står fast. Og hvis dette blir langvarig, kan det jo håpes på en nystart i Kina, der nøkkelpersonell fra et eventuelt konka Shuguang starter nytt. Som vi delvis så med kompetanselekkasjen fra Tannoy og påfølgende oppstart hos Fyne. Det er også mulig at land som tidligere hadde produksjon nå ser snittet til å starte opp igjen. JJ kan kanskje måtte utvide..hvem vet? Så spørs det: Vil rørforsterkeren dø, slik det tydeligvis er planen med fossildrevne biler? Forøvrig en lite gjennomtenkt plan fra forrige norske regjering, helt uten tanke for at landet våres trenger FLERE transportalternativer enn elbussen og elbilen. En plan som nå den mer oppegående regjeringen fra motsatt politisk side er tvunget til å fullføre, uansett pris. Forstå det, den som kan..😡 Heldigvis har vi fortsatt mange muligheter i lydmarkedet som IKKE benytter seg av rør. Det kommer tross alt aldri til det at den elektriske Fenderen eller rørkompressoren i studio dør…så noen vil alltid måtte produsere lyspærene..Jeg har jo alltid foretrukket dem som verktøyer i småsignalbehandling, studio eller instrumentforsterkere, så det er lite overraskende - og ærlig talt greit - om det faktisk blir der de er mest vanlige om en fem-seks år. Med et forlenga liv for transistoren til resultat..Ny hverdag for rørfolket blir det uansett. Og i den hverdagen vil nok for eksempel Audiomix her få endel mer å gjøre👍😊
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.119
Antall liker
4.995
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Gode nyheter vedrørende eksport av russiske rør. Her må noen ha snakket med noen uten at jeg vet hvem, men nå er det fremdeles mulig for den trengende å skaffe seg nye rør.


Julenissen og russere.
Fritt å velge hvem en vil tro på.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.119
Antall liker
4.995
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Eller selgere som skal promotere seg selv.. :)
Jeg er helt sikker på at du sikter til meg.
En vanlig mann fra bygda kan opplyses om at jeg betaler ca kr 5000,- for å kunne promotere min virksomhet her.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.137
Antall liker
2.120
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hva var det egentlig som gjorde at hele denne tråden endte opp som nitrist skittkasting?

Krigen i Ukraina er begredelig, men at noen likevel stiller et spørsmål om tilgang på rør i et hififorum klarer jeg ikke helt å forstå skal være oppsiktsvekkende..

Det kan kanskje også være greit å ha i mente at folk håndterer ting forskjellig. Å bli irettesatt og fortalt hva du burde eller ikke burde ha sagt og følt, eller at andre skal fortelle deg hvem du er og hva du mener blir litt meningsløst synes jeg.

Ikke ofte jeg bruser med fjøra på forum, men makan, man må da gi plass til hverandre 😳
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
MVNO: Det er ikke spørsmål om tilgang, men heller tidspunktet og sammenhengen som er feil her. Dette kommer til å påvirke tilgang i årevis, og det å kjøpe russiske rør nå, er for de fleste av oss utenkelig, da det hjelper en tidligere stormakt til å urettmessig ta seg inn på annet lands territorium. I Europa. Etpar her og der er nok noe de som kjøper tenker lite på, men det blir både antall og penger av sånt..som også for den som kjøper forsegla tape. Tilgang har variert i årevis på dem også, og den som virkelig ønsker en bestemt type kassett i spesifikk lengde og nystand, må også betale prisen. Heldigvis har det aldri kommet til russiske kjøp for min del- til det stoler jeg for lite på systemet der. Men jeg har hentet fra DDR, samt vurdert kjøp fra Ukraina flere ganger. Noe som også nå blir umulig.. Vi har både russiske og ukrainske venner, så det er vanskelig nok som det er,..Look after your pennies, and the pounds will look after themselves.
 
Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.354
Antall liker
23.933
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Å kjøpe russiske rør av en forhandler som allerede har betalt for rørene gjør da vel ikke at man støtter Russland? Rørene er allerede kjøpt og betalt (antar jeg) og da støtter man vel kun forhandleren som jeg ser det. Jeg ser ikke noen grunn til at forhandlere skal måtte gjemme vekk rør som de har betalt i tusenvis for. Å bestille inn nye russiske rør som forhandler blir kanskje noe annet, men da har man i alle fall valget.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.496
Antall liker
8.178
Sted
Oslo
Å kjøpe russiske rør av en forhandler som allerede har betalt for rørene gjør da vel ikke at man støtter Russland? Rørene er allerede kjøpt og betalt (antar jeg) og da støtter man vel kun forhandleren som jeg ser det. Jeg ser ikke noen grunn til at forhandlere skal måtte gjemme vekk rør som de har betalt i tusenvis for. Å bestille inn nye russiske rør som forhandler blir kanskje noe annet, men da har man i alle fall valget.
Godt argument, Dessuten har vel russerne problemer med å få både rør og andre varer ut på markedet for tiden.
Og skal man være konsekvente, så må man slutte å kjøpe forsterkere fra andre land som kommer utstyrt med russer rør.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Dolbytor: Det er derimot en usolidarisk handling. Det gjør man ikke hvis ønsket er en fredelig verden. Fordi det indirekte vil holde den russiske røreksporten i live. Jeg ser dog at både utvalg og forhandlerutlegg kan lide under dette, og det er synd.

Audiomix: Du gjorde helt riktig i å suspendere salg av russiske rør..Keep up the GOOD WORK! Dette gir en signaleffekt som ikke kan misforstås, men også en trygghet for norske rørkunder😊. Kunnskapen din skal vi nok klare å ivareta uansett. Kundene må bare betale noe mer, og det er da langtfra feil?👍
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.514
Antall liker
17.310
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Dolbytor: Det er derimot en usolidarisk handling. Det gjør man ikke hvis ønsket er en fredelig verden. Fordi det indirekte vil holde eksporten i live. Jeg ser dog at både utvalg og forhandlerutlegg kan lide under dette, og det er synd.

Audiomix: Du gjorde helt riktig i å suspendere salg av russiske rør..Keep up the GOOD WORK!
Det er kan man jo se på litt ulike måter.
Om Audiomix ikke ønsker å selge de russerrør han har på lager - utfra en "solidarisk/sympati" holdning er helt greit for meg. Det er noe han selv bestemmer.

Men - det spiller ingen rolle sanksjonsmessig - og så vidt jeg vet så har Audiomix også rør fra en produsent som stengte dørene i St. Petersburg i 2009.

Om man ønsker å være solidarisk og har en røramp som krever et rørbytte - og har russiske erstatningsrør i skapet. Skal man da la vær å benytte de rørene - og la forsterkeren stå ubrukt?
For å dra det enda litt lenger. Skal man la vær å bruke den/de rørforsterkerene man har - med russiske rør i?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.496
Antall liker
8.178
Sted
Oslo
Om vi kjøper russer rør som allerede er her, er helt irrelevant, med mindre noen føler seg moralsk høyverdig og pynter seg i gult og blått.
Om tyskerne skrur igjen de russiske gass kranene ( noe de ikke gjør) tror noen at den gassen som allerede ligger lagret vil forbli lagret?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.119
Antall liker
4.995
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Dolbytor: Det er derimot en usolidarisk handling. Det gjør man ikke hvis ønsket er en fredelig verden. Fordi det indirekte vil holde den russiske røreksporten i live. Jeg ser dog at både utvalg og forhandlerutlegg kan lide under dette, og det er synd.

Audiomix: Du gjorde helt riktig i å suspendere salg av russiske rør..Keep up the GOOD WORK! Dette gir en signaleffekt som ikke kan misforstås, men også en trygghet for norske rørkunder😊. Kunnskapen din skal vi nok klare å ivareta uansett. Kundene må bare betale noe mer, og det er da langtfra feil?👍
Takk for hyggelige ord.
Mitt enorme lager og ikke ubetydelige alder gjør at jeg ikke trenger å øke prisene på NOS rør.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.119
Antall liker
4.995
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Det er vel ikke de som produserer rør i Russland, sin skyld at Putin gikk inn i Ukraina? Hvorfor skal alle russere straffes uansett hva de gjør, pga Putin? Hva galt har de gjort?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.864
Antall liker
1.007
vestlig media sørger for å forsyne deg løgner om Putin så lenge du lever. makan til løgnere og kriminelle lik amerikanerene skal du lete lenge etter, de har full kontroll på vestlige kilder.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.637
Antall liker
8.228
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Linkene med info fra New Sensor (mer enn) antyder at det er funnet en måte å omgå sanksjonene på. Jeg synes det er umoralsk og bedritent, så får andre mene det de vil.

Å selge russiske rør som allerede er på lager er noe helt annet og åpenbart helt i orden. Handel med NOS-rør som ble produsert og betalt for tiår siden og som nå i de fleste tilfeller kun fører til inntekter for privatpersoner er også helt innafor i min bok.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
PapaHet, PTB: Hovedsaklig gjelder jo dette kjøp- og eksport av russiske rør. Og selvfølgelig: HAR DU rør derfra, står du fritt til bruken. Men, ja. Det finnes faktisk de som heller kvitter seg med russerrør enn å nå bruke dem. Siste gang jeg vurderte rørforsterker- en førstegenerasjons Aries- ville den ha hatt Winged C, men det blei ingenting av det kjøpet. Veit ikke om dere så innslaget med tidligere forsvarsattache Jørn Bue idag? Han forklarte rimelig krystallklart den jevne russers holdning til- og proklivitet for våpenbruk. En forklaring som støtter Dagsavisens overskrift om Russlands redsler, nevnt her oppe. Samtidig returnerte han like krystallklart sine utmerkelser fra russisk forsvar.. Jeg tror det må være blant de klareste beskjeder som noengang er vist på norsk TV..oppe der sammen med kongens og Stoltenbergs 22. juli-taler.. Den samme Jens sitter fortsatt på NATOs toppjobb, og jeg tror og håper han blir der til den russisk-ukrainske krigen er over.

Ufo: Noe forteller meg at du faktisk støtter Vladimirovitsj? Noen spesiell grunn til det? Du så hvordan han ballebanka sin egen spionsjef i media? Hvordan ser Mariupol ut idag? Og hvordan har han behandlet Dmitrij Peskov/ Alexey Navalny? Det er faktisk trekk der man oftest finner hos en diktator…dog, en annen historie. Hvor mye skal til for å se hvem Putin nå er, og hva han vil? Det er da stjerneklart, selv for den som ikke følger med..?? Lille Georgia skjønte det for mange år sia, og har tilogmed levert et bra bidrag til ESC - We Don` t Wanna Put In- som i visse kretser ses som et velplassert stikk til nevnte Vladimir..Sånne ting pleier som regel å ha en grunn. Det er ikke alle amerikanske presidenter som er som Donald Trump heller. Men nå lurer jeg på om ikke Russlands leder i realiteten er farligere enn Donald..Iallefall ligger de begge på min topp fem over de farligste nasjonslederne i verden, slik jeg ser den. De andre tre? Kim Jong-un, Xi Jinping og Jair Bolsonaro..På den annen side, ligger Volodymyr Zelensky an til å bli Ukrainas kommende landsfader. Det klarte verken Viktor Janukovitsj eller Petro Porosjenko. Ingen dårlig start for en som tidligere pusla med underholdningsindustri😊

Det får meg til å lure på hvordan verden ville sett ut idag dersom ukraineren Nikita Khrustsjov hadde ledet sitt Ukraina på alliert side MOT Stalins Russland , Tyskland, Italia og Japan i WW2, og Sovjetunionen ikke hadde eksistert. Nikita ledet tross alt den en gang..og det etter å ha overtatt etter den georgiskfødte tavarish Stalin. ( Josip Vissarionovitsj Dzhugashvili) La oss håpe Tredje Verdenskrig aldri kommer. Selv følger jeg med på blant annet Ukrajina24..ukrainsk dekning fra ukrainsk jord. Nå åpent tilgjengelig på Telias Box👍 Dobbelt synd er det jo å se alt dette nå, rett etter en pandemi hele verden- inkludert Russland og Ukraina- samarbeidet godt om å takle..og som vi enda ikke er ferdige med🙁 Dette er i all hovedsak et russisk ledelsesproblem som har kommet helt ut av styring..med grusomme følger for hele planeten. I en tid der åpen krig er det absolutt siste vi trenger.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.997
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Den som sitter på sin høye hest og ser ned på andre, bør være sikker på at hesten er hans gode venn og at salen er godt festet!
Eg hugsar ikkje kva fabrikat dei 15 røra i SP10en er av. Opnar ikkje forforsterkaren i utide. Resten av anlegget reknar eg med er av kinesisk-diktatorisk, amerikansk-imperalistisk eller Nipponfabrikat.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.119
Antall liker
4.995
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Eg hugsar ikkje kva fabrikat dei 15 røra i SP10en er av. Opnar ikkje forforsterkaren i utide. Resten av anlegget reknar eg med er av kinesisk-diktatorisk, amerikansk-imperalistisk eller Nipponfabrikat.
Din SP10 er made in USA med russiske rør.
Om du ikke har gravd langt ned i lomma og kjøpt noe "uoriginalt" er det fortsatt Electro Harmonix.
Bestiller du rør fra ARC eller Mono får du EH.
Ville fått inntil nylig.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.514
Antall liker
17.310
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ De fleste europeiske og amerikanske produsenter av rør-basert utstyr virker å primært ha benyttet mr. Matthews som hovedleverandør i mange år.
Mulig en del av deres kina-produserte produktporteføljer har benyttet kinesiske rør.

Hva de nå velger å gjøre vil fremtiden gi et svar på.

Western Electric som pr dato kun produserer 300B, vurderer nå å utvide produksjonen til andre type audio-rør. Her kan jo alle som ønsker en slik utvikling gå inn å trykke på I´m interested knappen:

WE tubes.JPG
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.997
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Din SP10 er made in USA med russiske rør.
Om du ikke har gravd langt ned i lomma og kjøpt noe "uoriginalt" er det fortsatt Electro Harmonix.
Bestiller du rør fra ARC eller Mono får du EH.
Ville fått inntil nylig.
Var det russehandel av rør alt i 85-86?
Handla nokre obskure greier frå gamle Demostenes. Heilt støyfrie 6DJ8, noko som er avgjerande når det skal spelast vinyl med MC. Straumforsyningsrøra har eg ikkje skifta så ofte. Har du nokre morosame alternativ? Til dømes frå gamle Jugoslavia?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Arve: Gå tilbake litt, så kommer du fram. Du husker kanskje hvordan DDR helt i begynnelsen av sin historie henta en haug vesttyske varer over grensen? I et forsøk på å stabilisere Ost-Marken? Det var andre grunner til det også, da Walter Ulbricht og Erich Honecker delvis brukte dette til å bygge østtysk industri ved å gi den en vestlig varebasis for egen kopiering. Lik det Kina også gjør- og gjorde i sin oppbyggingsfase. Produsert av østtyskere, i de såkalte VEBs..Volkseigene Betriebe. Folkebedrifter, på norsk. Disse statsbedriftene handla samtidig østover, og land som Sovjetunionen, Polen, Jugoslavia og Tsjekkoslovakia var på listene der for eksport til DDR av kommunikasjonsutstyr/forsvarsmateriell. Herunder også rør og komponenter. Om vestlige land ikke handla direkte med DDR, var det relativt åpent marked- via nabolandene- i de land som EKSPORTERTE dit. Som regimet i Bonn eller Wien, for eksempel. Østerrikes hovedstad er Europas de facto port mellom øst og vest, sammen med Berlin og Budapest. Altså kunne den oppegående rørfreaken relativt ukomplisert få i ungarske, polske, jugoslaviske, tsjekkoslovakiske , russiske eller kinesiske rør fra gode kilder. HVIS man hadde kontaktene, og visste å hente fra riktig sted/land. Eksporten dem imellom gikk andre veien og. 😈 Vestlige rør var verdt sin vekt i gull for østeuropeiske brukere.

Dette foregikk i hele den kalde krigen, etter det jeg har lest. Og rørfolket kan takke den delen av Europa for at størstedelen av denne verdens rørutstyr fortsatt kan vekkes, dersom kunnskapen finnes til det. Kina lærte av russerne, som lærte av- og delvis lærte opp- Warszawapakten, tyskerne og - i siste ende- Vesten. Mye av den kunnskapen kom fra folk som hadde overlevd Europas kriger. Og Tyskland har alltid vært teknologisk oppegående, vet du. Fullt av skarpskodde maskinbyggere og ingeniører. Som i UK. Polakkene er historisk lærenemme, mens tsjekkere og slovaker er kjent for kvikke hoder, gylne hender og sin håndverksmessige kvalitet. Det har for eksempel Pro-Ject og Volkswagen skjønt. Die Wende er likeledes direkte årsak til at min søte lille RFT SK3000 idag ikke står på en tysk elretur, men jobber og spiller sine kassetter her i Norge, hos meg. Service ble utført hos tysk fagmann, kjent med merket.
 
Sist redigert:

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Hvis å få kjøpt rør er den største bekymringen folk har når det gjelder det som skjer der nede, så sier det jaggu litt!!!
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.354
Antall liker
23.933
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Hvis å få kjøpt rør er den største bekymringen folk har når det gjelder det som skjer der nede, så sier det jaggu litt!!!
Da kan vi vel like godt stenge ned hele forumet mens krisen pågår??? Som JMM skriver over her så er ingen som har antydet noe sånt???
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
JMM: Det er absolutt mer enn antydet..ikke minst av trådstarter selv.. Det vil påvirke tilgang i årevis, dette. Men det viktigste nå er å sikre verdensfreden.😡 Så får røra hentes der de kan finnes, basert på ens egen solidaritet. Regn med høyere priser, og en ny hverdag.
 
Sist redigert:
Topp Bunn