Vil oppgradere anlegget på CD fronten, men hva?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Vil oppgradere anlegget på CD fronten, men hva

Leter faktisk etter den selv, så tror jeg venter til etter jul med å kjøpe, så ser jeg om jeg finner den, for har veldig lyst på den selv etter en fin lytte-seanse med hifi-centeret i bergen;)
Finner du den ikke, så vil en Naim CD5i gjøre mye av det samme; med litt mindre klangmessig finoppløsning, men litt mer rytmisk definisjon.. helt klart en vinner i prisklasse under 10k!

Mvh Vidar P

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

sorry men har ikke mer enn 3000 akkurat nå, pengene kommer inn i midten/slutten av januar.. men får jo se om den fortsatt er til salgs da, men 9000 for en CD-spiller en jo nesten 3 ganger så mye som jeg egentlig skulle ut med, men hvis den er verdt pengene så må jo jeg nesten kjøpe den.... ;)

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3

Godt tenkt.

Ikke kjøp noe før du har prøvd CD120 Linear-spilleren. ;)

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

Godt tenkt.

Ikke kjøp noe før du har prøvd CD120 Linear-spilleren. ;)
Men den koster jo 12 000,- så den er ikke aktuell for øyeblikket.. ;)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26138

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26153

Har sett på de to, siden dere sier at sony har et bra drivverk, så må jo disse være ok, og heller kjøpe en god DAC som anbefalt. Og dene ene der er jo med CLOCK2 så den skal jo være grei også...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335

Ang. gammel og ny DAC teknologi. (En liten tankevekker...)

Husker godt min tredje CD spiller. Dette var en Acoustic Research CD 04, kjøpt rundt 1989/1990.
Denne hadde Philips DAC. En 14 bits DAC m/ oversampling teknologi for å få en effektiv oppløsning på 16 bit. 1-2 år senere kom spilleren med en ekte 16 bit DAC (Philips), alt annet var akkurat det samme, inkludert den egenutviklede analogdelen. Spilleren het da CD 06.
Jeg fikk beskjed fra min lokale Audioscan/HiFi klubben butikk om å ta med CD 06 å teste den opp mot min egen CD 04
Resultat: Den gamle DAC teknologi låt best. Den låt mykere i toppen og mer "analogt". Mine lytteinntrykk kom ikke som noen overraskelse på butikkpersonalet. De hørte det samme.
Kan også nevnes at den aller første Tandberg CD spilleren ( ekte Tandberg! ) kom også i 2 versioner med 14 bit og 16 bit DAC's. Og også her foretrakk de fleste den første 14 bit utgaven.

Så det gode spørsmål er : Hvorfor byttet produsentene ut 14 bit DAC'en med oversampling med en dårligere låtende 16 bit variant ? P.g.a. at 16 bit er mer salgbart enn 14 bit?

Kan det samme skje i dag ? At en gammel 18 bit/44.1 khz. DAC kan ha et høyere lydpotensiale (riktig implementert i kretsen) enn en ditto 24/96 variant ? Og er det kun av markedsmessige årsaker at denne dårligere DAC'en blir benyttet? Høye tallverdier selger bedre?

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3

Men den koster jo 12 000,- så den er ikke aktuell for øyeblikket.. ;)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26138

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26153

Har sett på de to, siden dere sier at sony har et bra drivverk, så må jo disse være ok, og heller kjøpe en god DAC som anbefalt. Og dene ene der er jo med CLOCK2 så den skal jo være grei også...
Hehe - den KOSTER 6000, og heter CD 120 **Linear**. CD 120 (uten Linear i modellnavnet) koster 12000.

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0

Er ikke enig hva 24/18 angår, men 24/20 er en verdifull diskusjon,
og ikke minst debatten 192kHz vs. 96kHz.

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

Jeg tar og kjøper meg en Cayin cdt 15A, den tror jeg skal slå godt ann i anlegget med rør;) Den er bra nok sant?

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
992

Jeg tar og kjøper meg en Cayin cdt 15A, den tror jeg skal slå godt ann i anlegget med rør;) Den er bra nok sant?
Selvfølgelig er den bra nok! men følger sansynligvis ikke Consonance a120 linear som jo med god grunn har blitt anbefalt flere ganger tidligere i tråden.
Kjetil

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

jo da, men cayin'en koster jo dobbelt så mye, og jeg får den under prisen for consonancen, så vet ikke helt. blir uansett en av de to!

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

ingen som har noen formening og dette?

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund

Ser du er ute etter en varm spiller.. Test Yungsonen!!
Den er varm og fin i mellomtonen.. Sikkert noe for deg som ville fjerne det lyse lydbildet.. ;)

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3

ingen som har noen formening og dette?

kwil har vel sagt det meste... gå etter lydkvalitet, ikke før/etter/nåpris, og LYTT før du kjøper - om mulig. Hifi-guiden gir deg garantert anledning til å lytte før kjøp.

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

hele poenget med at jeg bestiller fra USA, er at jeg ikek kan få hørt noen av de i bergen, det er det som er problemet, hvis ikek hadde jeg selvfølgelig hørt på noen av de. Men vil sikkert ikke slite med å selge Cayin CDT-15A for samme prisen hvis jeg bestiller den...;)

hansa-bergen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2005
Antall liker
73
Sted
Bergen

vuder vincent med rør låter meger bra har selv vincent uten rør

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

prøver meg på en cayin jeg, bestilt nå.. ::)

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2

prøver meg på en cayin jeg, bestilt nå..  ::)
Grattis så langt! :)
Gi oss lytteinntrykkene dine når den tid kommer da!

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152

Hei. Har selv en 640c spiller. Har i det siste blitt nysgjerrig på dette med DAC. Tenkte da på en Monica2 da denne ikke koster allverden. Er det i såfall bre å koble den opp mellom spiller og forsterker? Og hva tror dere jeg vil oppnå lydmessig?

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

ikke for å være frekk eller spydig, men det er det man skal gjøre:p

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152

???????

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Antall liker
0

Har en Theta Pro Basic 2 som jeg skal 3500 for. Dette er en dac som en gang i tiden kostet 20000....

Er det en god DAC? til den prisen liksom? vil bare ha litt varmere lyd, slitter litt med hard topp skjønner du..  :-/
Har du prøvd å spille fra PC via digitalt til DAC en din? Last ned foobar 2000 og prøv, tror du vil bli rimelig overrasket!

-Y

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

det går ann å ha DAC mellom Pc og forsterker også, men er som regel mellom CD-spiller og forsterker den står;) skjønner?

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152

det går ann å ha DAC mellom Pc og forsterker også, men er som regel mellom CD-spiller og forsterker den står;) skjønner?
Jo, jeg skjønnte nå forsåvidt det. Men jeg visste ikke om det måtte mekkes noe på signalkilden. Ikke vet jeg om lyden blir bedre heller.....

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

jo bedre DAC, jo bedre lyd;) Kan jo integreres i en CD-spiller, men da kan du ikke bruke den til annet utstyr..

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0

prøver meg på en cayin jeg, bestilt nå..  ::)
Så ikke tråden før nå så jeg rakk ikke advare deg....
En kamerat prøvde denne spilleren for å hjelpe på samme problemet som du har, det hjalp ikke en tøddel!!

mvh

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0

En trønder??
;D
Kanskje ett litt utdatert uttrykk.
Sjekka i orboka, betyr "bitte liten del, grann"

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

ja ja, synd trist leit. kan liksom ikek gjøres noe med nå, og er vel opp til forskjellige anlegg hvordan den spiller... :-[

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0

Ikke umulig den speller som ei kule hos deg. Hvis du har bestilt den på internett har du vel uansett angrerett.

mvh

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.189
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

Cd spilleren er kommet i hus og du skal allerede selge den norpimp.
Hva har skjedd, låt det dritt?

Håvard

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7

Jeg la også merke til det. Var kinamikken oppskrytt? Trodde den skulle være brukbar jeg.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.189
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

Kinamik kan være så magt vil jeg tro?
Har hatt Vincent cd spiller, funket ikke mine ører. Men det er mange som liker disse produktene så det må være noe med dem.

Håvard

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.615
Sted
Holmestrand

Hvis du ikke vil være frekk eller spydig er det jo bare å holde kjeften! Hvis man vet man vet noe som andre kanskje ikke synes er like opplagt, kan man vel heller senke seg ned til folkets nivå og svare på en cordial måte, ikke som en sur fysikklærer på gymnaset. :)

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

jo da, fungerer som en kule. Bassen ble bare helt rå når den kom i huset, men var liksom ikke så god som jeg forventet til den prisen... ??? Vet ikke hvor lang tid det tar å spille den inn? Synes rørene er lysere enn anolog delen, så ble kanskje litt snytt der.. Men det er vel bare å varme opp rørene vel, jo lengre jo bedre;) Men, kanskje det bare må en ny forsterker i hus, som kan gjøre lyden litt varmere.. Men min mor har begynt å reagere på at jeg selger og kjøper nytt utstyr så ofte( jeg er bare 16 år), så hun reagerte med kjelsdord da CD-spilleren ble lagt ut for salg, så kanskje jeg skal ligge litt lavt i terrenget en liten stund? :p :-[ Men får se om jeg selger da...

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

Hvis du ikke vil være frekk eller spydig er det jo bare å holde kjeften! Hvis man vet man vet noe som andre kanskje ikke synes er like opplagt, kan man vel heller senke seg ned til folkets nivå og svare på en cordial måte, ikke som en sur fysikklærer på gymnaset.  :)
Hvis jeg skal svare med like stor autoritet som det, så er det jeg sa et ordtak( kanskje av nyere kaliber, men fortsatt et ordtak.) Det sier at du føler deg ydmyk. Så var ikke frekt ment, men å svare på den måten er jo bare kremen av barnslighet :mad:

Topp Bunn