Vill lære og spille gitar, hva skal jeg kjøpe?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Junior kjøpte en Squier Stratocaster her om dagen, i svart og krom med bridge humbucker. Jeg er imponert over hvor mye kvalitet man får til et par tusen kroner. En løs mutter ved utgangskontakten, men ellers perfekt.
Både Squire og Epiphone (Les Paul) er svært gode kjøp. Gitarer som det gir mening i å pimpe, rett og slett. Passer godt til vinylnisser som skal kjøpe gitar på budsjett. Det kan sammenlignes med å kjøpe en LP12 fra sytti eller åttitallet som ikke har vært oppgradert, for så å ta det skritt for skritt. I vår familie har Tele vært den foretrukne, men så er vi køntrifolk også. Jeg er ikke gitarist, bare for å ha det klart. Men jeg har skrudd mye gitarlyd, hvis det hjelper bittelitt... vi får et forhold til instrumentene vi også. Selv har jeg varme minner fra å skru lyden fra en Les Paul 57 Gold Top som tilhørte en musiker jeg jobbet mye med et par år. Det er klart at det er mannen og ikke gitaren, men vi brukte jo andre gitarer også. Han var uansett veldig lett å skru god lyd til, så det er kanskje mer han enn gitarene jeg har gode minner om.

Mange mener forresten at en nybegynner ikke skal splashe ut pengene for en ekte Gibson eller Fender, og heller vente til de er flinkere før de investerer så mye. Det er jeg ikke enig i. Det er selvfølgelig riktig at en god gitar høres dårlig ut i feil hender, men ofte er en god gitar mer lettspilt enn en billigere. Langtfra alltid, men ofte. Det motiverer til læring, og har man råd til å kjøpe seg litt ekstra motivasjon så synes jeg ikke det er et feil valg. Gitarer er uansett ikke så ekstremt dyre, når alt kommer til alt. Det er klart at nevnte originale Gold Top koster flesk, og er totalt unødvendig for en nybegynner. Den jeg omtaler var faktisk ikke så veldig lettspilt heller, slik den var satt opp. Men en standard Les Paul eller Strat er helt greie gitarer for nybegynnere som har pengene til det, og er villige til å satse så mye på en ny hobby. Kjøper man en brukt så taper man likevel ingenting, og det er jo også et alternativ.

Men, man blir ikke flink av godt verktøy. Det er utrolig så mye enklere det er å skru lyden til en skikkelig dyktig gitarist i studio vs en ganske bra gitarist. Det ligger kanskje i tryggheten i tonen, små indikatorer på ubevisst nervøsitet som forplanter seg til strengene? Det er i alle fall ingen tvil om at man i studio kan merke forskjell på rutinen til gitarister når man jobber med miksen, forskjeller som man kanskje ikke merket så godt når man tok opp. Ting bare "smekker på plass". Jeg kunne godt tenkt meg å skru lyd for Jan Eggum. Det er jo en gammel oppvekstkompis fra bandmiljøet i Kopervik som har skrudd de to siste platene hans, og hans nivå har aldri baluba vært på. Den eneste gangen jeg har ymtet frempå om noe slik så sa han ok, hvis jeg klarer å få mer lys inn i studio. Skjønte han godt, for bunkersen vår var mest egnet for lysskye musikere. Med andre ord en høflig måte å avvise på med å stille helt betimelig, men i praksis umulige krav. I dag flirer jeg litt av at jeg i det hele tatt spurte han, men man må jo forsøke seg. Strengt tatt er jeg vel glad jeg slapp å drite meg ut med manglende rutine, he he he. Jeg må innrømme at jeg kan fremstå adskillig mer kompetent enn det som er virkeligheten. ::)

Btw: Eggum-fans kan se fram til desember. Da kommer siste del av trilogien han holder på med, og det blir såvidt jeg har forstått ikke produsert av Arvid Solvang, men den ble spilt inn live i studio i går kveld, med Kongshaug i sjefstolen. Der kunne jeg godt tenkt meg å være, for billettprisen inkluderer en kopi av cd-en, når den er ferdig. To forbehold: Det er mulig at det bare var Facebook-venner som ble invitert, men jeg oppfattet det som åpent for alle som er venner i alle fall å melde seg på. Han skrev ikke noe om pris, så kanskje det var først til mølla og gratis? Siden det var uaktuelt for meg å være der så fulgte jeg ikke så godt med i den diskusjonen, bare meddelte at jeg gleder meg til å høre resultatene. For det gjør jeg. Mulig at vi har en ny audiofil-klassiker under juletreet til mange sentralister i 2011. Jeg skal i alle fall ha den; Eggum live i studio med Kongshaug, det må jo bli et audiofilt resultat.

Tar forbehold om at denne live-platen kommer i tillegg til nok et trippelalbum, noe som isåfall er utrolig. Tre doble + en studiolive på et år! Wow! Eggum gjør en Zappa, kan historikerne skrive om popåret 2011. Det kan de egentlig gjøre uansett, for tre plater (hvorav to doble allerede i butikkene) er det vel få som har gjort tidligere her til lands.

Topp Bunn