Ville du kjøpt mine kabler?

Ville du kjøpt kablene mine?

• Ja

Stemmer: 6 7.4%
  • Nei

Stemmer: 75 92.6%

• Totalt antall stemmer
    81

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
ingen hemmelighet at man kan gjøre god butikk på kabler, og lurer litt på dette med å selge kabler. ;D

hvem som stemmer hva er ikke offentlig.

initielt er dette kun en avstemming for å lodde stemningen, og ikke noe som er prosjektert, men jeg er nysgjerrig på om muligheten er der.

er selv fan av clas ohlsons 2x6mm2 høyttalerkabler med speakon og bruker bransjeledende profesjonelle mogami signalkabler som jeg selv har loddet med neutrik xlr. finner selv at dette yter kjempebra og med det er mitt behov dekket. jeg oppfatter selv at kabler ikke trenger å koste allverden og er personlig motstander av å kjøpe dyre kabler (noe jeg har uttalt gjentatte ganger), men registrerer samtidig at betalingsviljen er der.

kunne tenkt meg å lage noen kabler i forskjellige varianter, ved bruk av materialvalg, fletting, tvinning, tykkelse og med lekre og solide plugger, pene strømper og kontakter for så å selge det.

jeg kommer ikke til å hevde at kablene har magiske egenskaper, men fokusere på nøktern info som jeg vet at er validerbar vitenskapelig, uten at det nødvendigvis gis sammenheng med subjektiv ytelse, hvis det ikke foreligger belegg for å si noe slikt.

subjetive testemonials basert på opplevd ytelse synes jeg er på det rene, men jeg vil ikke forsøke å forklare de subjektive egenskapene ut fra et vitenskapelig ståsted. kommer heller aldri til å hevde at jeg bruker banebrytende teknologi eller liknende.

poenget blir ekslusive kabler med bruk av tilgjengelige materialer som ser pene ut for de som liker ting fancy og er villig til å betale for noe de fleste ikke vil ta seg råd til. prisene blir satt så høyt markedet er villig til å betale og for å optimalisere fortjeneste.

med andre ord blir utviklingskostnad, materialkostnad og byggekostnad langt lavere enn utsalgspris.

kunne f.eks. tenkt meg å selge kabler i prisklassen 5 000 og oppover, gjerne til 200 000 for de heftigste saker.

ville du kjøpt kabler under disse forutsetningene?

A

ANM

Gjest
Går på penicillin, så har ingen egenproduksjon av solide kabler....så kanskje?

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.655
Torget vurderinger
49
Blue Jeans sine koster ca 700kr inkl kaldsveisede plugger eller spader.
Hjemmelagde Biltema kabler fra 5000,- til 200 000,- frister ikke mye ;)

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
morsomt om noen kommer med innspill på innlegget over.

tanken her er naturligvis å tjene penger på å selge kabler. jeg vet at jeg kan lage kabler som kommer til å være dønn solide, se knallfine ut, og hvor gode garantier på byggekvalitet kan gis, siden fortjenesten vil være svært god på hver kabel. jeg tror at folk som hevder å høre forskjell på kabler og som liker å tweake med den slags vil klare å spore forskjeller mellom f.eks. rene sølvkabler, kabler i rent kobber, tvinnet, braidet osv.

dette ville sannsynligvis vært et kabelmerke som er helt transparent (ha ha) ift. hva det er, altså ikke noe bullshit i markedsføringen, men et mål om å lage noe som ser pent ut og forhåpentligvis låter bra, til en veldig god fortjeneste.

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Blue Jeans sine koster ca 700kr inkl kaldsveisede plugger eller spader.
Hjemmelagde Biltema kabler fra 5000,- til 200 000,- frister ikke mye ;)
ha ha ha, trenger ikke komme fra claes og biltema, kan kjøpe masse godsaker fra andre leverandører også. hadde ikke gjort meg noe å bruke 20-30k på råvarer hvis produktet går for 200k eller mer, f.eks. ;D

hadde inntjeningen vært god nok, så hadde jeg nok leid et eget lokale for produksjon og oppbevaring også. da hadde de ikke vært hjemmelagde lenger heller. :)

T

TT.

Gjest
Muligens jeg ville ha kjøpt av deg, men da forventer jeg både innbrenning, treklosser og at de blir levert i fløyelstrukket trekasse fra truede tresorter og for under tusenlappen!

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Et lite velmenende råd før du setter i gang: Alle elektriske produkter som selges i Norge skal være CE merket og du må lage en samsvareklæring som deklarerer hvilke EU-direktiv og testmåte som er benyttet for å hevde samsvar. Det betyr at du må finne ut hvilke EU-direktiv produktet er omfattet av og hvilke tekniske tester og/eller sertifiseringer som behøves for å innfri disse kravene. -- Jeg er ikke sikker på hva som gjelder for rene kabler, så jeg kan ikke gi mer spesifikke råd, dessverre.

-- Lykke til!

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Muligens jeg ville ha kjøpt av deg, men da forventer jeg både innbrenning, treklosser og at de blir levert i fløyelstrukket trekasse fra truede tresorter og for under tusenlappen!
presentasjon er viktig, og derfor denne åpenheten også. går det ann å kombinere en slik åpenhet med et luksusprodukt med gode marginer? ville folk faktisk vurdert å kjøpe under disse forutsetningene? for meg personlig, så er svaret nei. men interessant å se om betalingsviljen er der.

he he he, for under tusenlappen, så tror jeg ikke jeg ville hatt selvkost på trekassen engang, dessverre. :)

• Liker
Reaksjoner: TT.

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Et lite velmenende råd før du setter i gang: Alle elektriske produkter som selges i Norge skal være CE merket og du må lage en samsvareklæring som deklarerer hvilke EU-direktiv og testmåte som er benyttet for å hevde samsvar. Det betyr at du må finne ut hvilke EU-direktiv produktet er omfattet av og hvilke tekniske tester og/eller sertifiseringer som behøves for å innfri disse kravene. -- Jeg er ikke sikker på hva som gjelder for rene kabler, så jeg kan ikke gi mer spesifikke råd, dessverre.

-- Lykke til!
takk for godt råd. dette skal jeg selvfølgelig sjekke ut hvis det blir aktuelt. her skal alt være på det rene, både ift. markedsføringslov, forbrukerkjøpslov og alt annet av reguleringer man måtte tumle seg inn i.

jeg vil si det er 5 % sannsynlig at jeg gjennomfører et prosjekt som dette. kunne vært en lærerik, morsom og lønnsom erfaring.

om det blir aktuelt, så får jeg fri til asbjørn og spørre om han vil donere noen konsulenttimer til meg mot eierandeler i det som kanskje blir norges neste vekstnæring, ha ha ha.

weld77 var i en annen tråd inne på at audiofile asiatere som skiter penger, og det ville vært fint fra et samfunnsøkonomisk perspektiv å rette opp handelsbalansen med asia etterhvert som norsk oljeproduksjon går ned. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
For et par kabler som matcher kvaliteten på det jeg kan lage selv av f.eks. Klotz og Neutrik, som ser proffe og pene ut, kunne jeg nok kanskje f.eks. betale halvannen til to ganger selvkost, men ikke de prisene du nevner. Men jeg er ingen high end kabel-kjøper. Slike finnes jo selvsagt.

Tror nok pene, ærlige og godt designede kabler er salgbare, men ikke til sammenliknbare priser som de med mer, eh... svulstig markedsføring. Alle vil jo "vite" at disse kablene ikke gjør de samme magiske tingene som konkurrentene. ;)

Når det er sagt ville jeg heller betalt sånn priser for en kabel der de faktiske elektriske egnskapene var dokumentert og designet var fornuftig enn en der markedsføringen kun er tåkeprat og svada forkledd som vitenskap.

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Nå nærmer vi oss høysesong for agurker -:)
dette er blodig alvor. det er dønn viktig at alt jeg skriver her blir tatt helt seriøst, og at man stemmer ut fra hva som kjennes riktig ut fra informasjonen.

jeg synes altfor stort fokus legges på kabler, grunnen til at det er slik er sannsynligvis fordi det er lønnsomt. går det ann å operere lønnsomt uten å bryte med personlige moralske barriérer som man har, ut fra å ha et standpunkt om at dette er feil plassering av ressurser?

de fleste som dedikerer seg en smule til å skaffe råvarer og legge litt håndverk i det, vil kunne lage solide og flotte kabler i ekslusive materialer. vil det være mulig å selge disse med høy markup uten å ty til pseudo science?

det lurer jeg på.

• Liker

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.205
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er faktisk interessant, ikke fordi at jeg har tenkt å kjøpe sjøl ( har opptil flere egne loddbolter :) ), men fordi svært mye av det som selges til høye priser uten tvil er laget med høyst vanlige kommersielle ledninger, evt skjerm og strømpe. Om du bestiller et par tusen meter fancy farget strømpe, blir det neppe mange kroner pr meter..
Skjermstrømpe og feks 0,25kv sølvbelagt kopper i teflon koster begge ca 20 /m....... plugger i tillegg. Blir fort en nokså heftig avanse selv om det tar litt tid å lage fletter.... :)

T

TT.

Gjest
Det er mange som aldri har satt sine ben i en loddebolt eller har evnen eller lyst til å lodde eller "mekke" og kan det da komme opp med en kabel som er edrulig priset og kan få god omtale, da er ikke veien lang til suksess

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hva med å lage en mk1 i kun en limitert serie på 10. Grunnen er at du ikke har kapasitet til å håndlage fler. Så beholder du disse selv og skriver at de er utsolgt på hjemmesiden. Av og til kan du legge ut svar "til de mange som har spurt om du kan lage fler". Svaret vil til å begynne med være at det dessverre ikke er aktuelt, etterhvert kan du åpne for at det vil utvikles en mk2 pga etterspørselen. Så lanseres mk2 med strømpe i ny farge i limitert serie, og nå er det bare å have inn.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.229
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Nå nærmer vi oss høysesong for agurker -:)
dette er blodig alvor. det er dønn viktig at alt jeg skriver her blir tatt helt seriøst, og at man stemmer ut fra hva som kjennes riktig ut fra informasjonen.

jeg synes altfor stort fokus legges på kabler, grunnen til at det er slik er sannsynligvis fordi det er lønnsomt. går det ann å operere lønnsomt uten å bryte med personlige moralske barriérer som man har, ut fra å ha et standpunkt om at dette er feil plassering av ressurser?

de fleste som dedikerer seg en smule til å skaffe råvarer og legge litt håndverk i det, vil kunne lage solide og flotte kabler i ekslusive materialer. vil det være mulig å selge disse med høy markup uten å ty til pseudo science?

det lurer jeg på.
Lurer du på egne eller andres vegne?
Er du kompetent til å produsere kabler?
Er du kompetent til å drive butikk? Hvis dette blir business.
Kabler er 90% konfeksjon inkl mye håndarbeid.
Snakk med noen av de som er i bransjen. Svarene du får vil være mye mer nyttige enn det du får ut av en tråd her på HFS.

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Antall liker
287
Hva er tanken bak verstingmodellen til 200.000,- og hva skal disse bestå av?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.470
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Får jeg med en hjemmekinoreciver så jeg har den beste lyden? Samt et 7-8stk Cerwin Wega og et par NAS disker? Og må såklart ha et lerret, gjerne motorisert..

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.205
Sted
Ytterst i havgapet...
Omtrent det jeg beskrev pluss 37 mg Lurium 3000??? :) Selv i rensølv klarer du ikke å få den prisen med en temmelig høy timelønn og derpå avanse....?

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.474
Sted
Oslo
Jeg kjøpte høyttalerkabler fra en ærlig selger. Helt ærlig på hvordan og hvor han lagde dem og at han hadde fulgt sine gamle lærebøker om elektriske ledere. Dermed er de så gode som de trenger å være, og ser i tillegg bra ut. Jeg tror det er fullt mulig å selge sånt bare basert på kombinasjonen av nøktern faglig informasjon og kult design.

• Liker

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.449
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Jeg kjøper NordOst helt til du kan dokumentere at du lager bedre kabler til en rimeligere pris.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.205
Sted
Ytterst i havgapet...
Nemlig! Og prisen blir det du har samvittighet til å ta........ resten er opp til den vyrde lyar......og kjøpar.......

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.688
Gir du meg penger hvis jeg forteller til alle at jeg bruker kablene dine og at de er råbra?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.796
Du kan jo prøve en variant av Solo-reklamen: "Disse kablene gjør ingenting annet enn å overføre elektrike signaler"

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte høyttalerkabler fra en ærlig selger. Helt ærlig på hvordan og hvor han lagde dem og at han hadde fulgt sine gamle lærebøker om elektriske ledere. Dermed er de så gode som de trenger å være, og ser i tillegg bra ut. Jeg tror det er fullt mulig å selge sånt bare basert på kombinasjonen av nøktern faglig informasjon og kult design.
Hvem? Hvem?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.205
Sted
Ytterst i havgapet...
Fra spøk til revolver - finnes det bilder på nett av noen slike superkabler - sett innvendig, selvsagt..? Har ikke funnet noe annet en glossy reklamebilder...

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.736
Sted
Hus
Bruker ELFA sin EKKJ jordkabel i 4 X 2,5 mm2 entråd til hver pol på høyttaleren og i biamp. Klemt på solide kabelsko a la de som brukes på elektromotorer. Fire feite kabler pr høyttaler, og strømmen kommer fram :)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.205
Sted
Ytterst i havgapet...
Mmm - har en 12-tonns presstang i bestilling på jobben..... men det er kanskje ikke nok for å oppnå "Highest End" ?

M

MusicBear

Gjest
Well, denne tråden rekrutterer nok mange til interesseområdet hi-fi :)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.205
Sted
Ytterst i havgapet...
Da denne galskapen tok av på 80-tallet, husker jeg gode, gamle "High Fidelity" ( før de også ble bare annonser og svada) hadde noe lignende til test. Boksene ble gjennomlyst på et sykehus ( tror jeg det var). Inni var det ................. ingenting........

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Da denne galskapen tok av på 80-tallet, husker jeg gode, gamle "High Fidelity" ( før de også ble bare annonser og svada) hadde noe lignende til test. Boksene ble gjennomlyst på et sykehus ( tror jeg det var). Inni var det ................. ingenting........
Norskprodusert, var den ikke?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.205
Sted
Ytterst i havgapet...
Det husker jeg faktisk ikke..... men - husker forresten en norskprodusert signalkabel med lederne i klar plastslange med noe blå guffe i.... men navn...
også superkabelen over alle fra den tida, samme konstruksjon med plastslangen, men - hold på hatten - fylt med TUNGTVANN !!!!

H

Hardingfele

Gjest
Den step-by-step guiden er fin. Ser overkommelig ut, dette. Han lager et sett for litt under 200 dollar.

Skjermbilde 2016-06-07 kl. 21.50.20.jpg

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.025
Torget vurderinger
9
Ville jeg kjøpt dine kabler slik du legger det frem her? Nei......

Topp Bunn