mange bra innlegg her og mye å ta tak i, i morgen.
Hva, har du terminert kabler med noe man ikke får gratis?
Du er helt klart blandt de jeg ser på som top 5 her inne som misjonerer mot, tja, alt..
Og i den sammenheng åpenbarer det seg et spørsmål; hvorfor er du fan av høyttalerkabelen fra Clasern? Trodde den gemene hop var enig om at det ikke er forskjell på kabler?
helt riktig at jeg har bestemte oppfatninger om hvor man bør legge kronene, og det kommer jeg heller ikke til å legge skjul på, verken nå eller i fremtiden. likevel er jo hva jeg mener irrelevant, siden jeg ikke er kjøper i dette markedet.
jeg er kanskje på top 5 i synlighet, men ikke evne (til debunking). føler også at jeg misjonerer for mer enn jeg misjonerer mot, men jeg har tatt feil av hvordan jeg opplever meg selv og hvordan andre opplever meg før.
jeg er stor fan av claes sin 6mm2, fordi den (1) er billig, (2) har svært rent kobber og derfor er lite utsatt for oksidering [tinning er et problem om du vil ha 6mm2 inn i speakon-connectorene] (3) gir minimalt signaltap pga lav motstand pga høyt tverrsnitt, selv ved lange strekk, (4) fordi jeg snart tipper 150 meter med høyttalerkabel i det helaktive oppsettet mitt (en kabel per driver med andre ord, og frontrekka mi består i skrivende stund av 14 drivere, så det blir mye kabel når avstanden til elektronikken er litt lang for å holde den ute av lytterommet. i tillegg er dette diy og ting er mer eller mindre i endring støtt.
jeg tror ikke det er noen forskjell på digitale kabler, men for analoge signalkabler og høyttalerkabler så kan man få en forskjell pga seriemotstand hvis impedanseforholdet er dårlig matchet, både ved høy utgangsimpedanse fra amp mot htt, og mellom kilde->amp. signalkabler bør også ha god skjerming for å unngå støy. i prinsippet tror jeg altså at løsningen er høy dempningsfaktor over hele audiobåndet i kombinasjon med lav seriemotstand (som innebærer høyt tverrsnitt, viktigere desto lenger strekk) for å få transparent gjengivelse. det er den rasjonelle slutningen jeg har trukket, og derfor går det også i kobberkabler med høyt tverrsnitt hos meg personlig. sølv ville vært marginalt bedre, men ekstremt mye dyrere. de pengene la jeg heller i en svært god 16-kanals ad/da.
sist gang da jeg drev subjektivt med kabler for endel år siden, så vant blue jeans sine rca over noe billig skvip jeg hadde kjøpt på ebay. grunnen var hovedsaklig pga mindre støy pga bedre skjerming. et tiår før det igjen, så gikk nordost blue heaven i skuff til fordel for noe billig greier, siden nordost så ut til å filtrere bort en hel haug bottom end for å høres mer oppløst ut.
personlig overbevisning i et nøtteskall; aktiv drift, så gode drivere som mulig, så mange drivere som mulig, så steile delinger som mulig, så gode amper som mulig, så lav utgangsimpedanse fra amp som mulig, så høy inngangsimpedanse som mulig, og så lav utgangsimpedanse fra kilde som mulig, godt skjermede signalkabler, tykke httkabler; *puste*, dsp og akustiske tiltak i kombinasjon med måling og lytting. uheldigvis så er jeg ikke rik nok til å velge på øverste hylle, og må derfor ta til takke med en haug av kompromisser. totalpris jeg har betalt for anlegget er rundt 150k en plass + mange timer med kos ifb. med selvinnsats. retail er det nok en del mer på mye. totalt for alt av kabler vil jeg tro ligger i landet rundt 10k, med plugger og hele sulamitten.
for å korrigere for tonal balanse, så bruker jeg dsp.
sorry for langt svar.