VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.103
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Et lite sidespor . Husker du jeg nevnte en knallkonsert på Herr Nilsen i Oslo med nesten ingen Publikum ? Det er samme Adam Holzman som spilte med Miles Davis ! De fleste kjenner ham nok bedre som keyboardspiller med blant andre Steven Wilson.
    Det er han ja! Han bærer jo ganske mye av lydbildet i lange partier på Time after time kuttet der også i så fall :)

Forresten: Du spilte et spor på slutten av kvelden, med mannlig vokal og noen kordamer i høyre kanal. Mener det var noe i jazz/fusion/touch av blues (?), men klarer overhodet ikke komme på hva det var. Ringer noen bjelle?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.497
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Det er han ja! Han bærer jo ganske mye av lydbildet i lange partier på Time after time kuttet der også i så fall :)

Forresten: Du spilte et spor på slutten av kvelden, med mannlig vokal og noen kordamer i høyre kanal. Mener det var noe i jazz/fusion/touch av blues (?), men klarer overhodet ikke komme på hva det var. Ringer noen bjelle?
    Den må jeg tygge litt på - kommer ikke på det i farta. :unsure:

• Liker
    Reaksjoner: vim

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.668
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er Time after time, fra live around the world.
    Takk. Den kjenner jeg. 👍🙂
    Veldig flott versjon.
    Hørte den første gang på Mala Audio.
    På vinyl. Mener at Jan Olav Braaten eide den privat
    Den er ikke lett å få tak i, og ikke billig, men det låt vidunderlig.

Siden dette over er på slutten av karrieren (og livet) til Davis, vil jeg nevne albumet "Rubber Band". Dette blir omtalt som et såkalt "Lost Album" og er det siste som ble gitt ut m MD. Kritikkene var svært blandet da albumet kom ut. Jeg liker det godt. Mange av låtene er funky og nokså lett tilgjengelig.
    Flere spor har vokal med ulike gjesteartister. Disse høres ut som R&B.
    Mange skrukker på nesa fordi det er for kommersielt.

Miles Davis :
    "Don't fear mistakes. There are none."

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.103
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Takk. Den kjenner jeg. 👍🙂
    Veldig flott versjon.
    Hørte den første gang på Mala Audio.
    På vinyl. Mener at Jan Olav Braaten eide den privat
    Den er ikke lett å få tak i, og ikke billig, men det låt vidunderlig.

Siden dette over er på slutten av karrieren (og livet) til Davis, vil jeg nevne albumet "Rubber Band". Dette blir omtalt som et såkalt "Lost Album" og er det siste som ble gitt ut m MD. Kritikkene var svært blandet da albumet kom ut. Jeg liker det godt. Mange av låtene er funky og nokså lett tilgjengelig.
    Flere spor har vokal med ulike gjesteartister. Disse høres ut som R&B.
    Mange skrukker på nesa fordi det er for kommersielt.

Miles Davis :
    "Don't fear mistakes. There are none."
    Det var Braaten som gjorde meg oppmerksom på denne også :)
    Ser at man kan få en argentinsk 2023 utgave av denne til OK pris på Discogs, men min erfaring med argentinske repress er veldig dårlig. Da er tysk fra 2011 til 2500 inkl. mva. det rimeligste, så vi snakker nok streaming videre for min del.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.762
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ja det tror jeg må være bortenfor Maridalen. Selvom albumet er spilt inn i Maridalen kirke tror jeg de har hentet bildet til cover art et annet sted. Kan ikke erindre å ha sett et slikt bygg der.

TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    3.211
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    1
    ^ Ja det tror jeg må være bortenfor Maridalen. Selvom albumet er spilt inn i Maridalen kirke tror jeg de har hentet bildet til cover art et annet sted. Kan ikke erindre å ha sett et slikt bygg der.
    Støttes, kan aldri i verden tenke meg at et slikt bygg står i Maridalen, om det da ikke er innenfor portene i Skar leir. 😉

• Liker
    Reaksjoner: ptb

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.103
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Selvsagt kom Openheart kablene til FIIO FT 1 før headsetet, selv om de ble bestilt dagen etter :)
    Men de to andre påskegodteriene som lå på døra og ventet skal få snurre litt i kveld.
    Ett kutt inn i Famous Blue Raincoat kan jeg allerede trygt konstatere at lyd og grunnstøy (eller fraværet av det siste) er i en helt, helt annen klasse enn både originalpressingene og Impex reissuen jeg har av denne. 3LP 20th anniv. boksen er et lite stykke på vei, men når heller ikke Onestepen til anklene.
    Håper resten av denne boksen lever opp til førsteinntrykket!

IMG_0980.jpeg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.762
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Er det noen spesiell årsak til valget av kablene fra Openheart?

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.103
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen spesiell årsak til valget av kablene fra Openheart?
    Har brukt dem tidligere og liker hvordan de både låter og er myke/mindre mikrofoniske enn mange andre. Og så trengte jeg mest av alt en lengre kabel til hjemmebruk, så da bestilte jeg både kort og lang av samme :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.762
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er stor forskjell på kabler mht akkurat det, og forskjellige htlf fanger også opp dette i ulik grad.

• Liker

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.103
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Nerder med å sammenligne :)

Originalutgivelse fra hhv. Sverige og Tyskland låter ganske likt. Rent, dynamisk, stødig hele veien. Kanskje en smule for «på» i toppen. Stemmen til Jennifer Warnes er hovedproduktet og den er akkurat så klar og fremtredende som den skal være. Ingen tegn til sibilanter. Fin kropp. Vakkert! En veldig god innspilling og mer enn god nok til å nytes til fulle.

Impex: Varmere, mindre pågående i toppen. Like detaljert. Mer Oooompf i bassen, men ikke noe som oppleves overdrevet. Noe mer dybde i lydbildet enn originalen? Oppleves alt i alt mer behagelig uten å miste detaljer. Mindre rillestøy, men fortsatt ørlite grann. En knallutgivelse og klart verdt merkostnaden ift. en pent brukt original. Dette blir nok min goto hverdagsversjon for å spare litt på 1stepen.

20th anniv 3LP, 45rpm box: Så og si identisk i lyd som Impex. Har et par bonusspor og så og si ingen rillestøy. Dyr boks med litt samleverdi på toppen av ren kvalitet, som driver prisen opp. Bedre totalopplevelse og mer eierglede enn Impex, men på bekostning av at man flyr og bytter side/plate i eininga. Bonuskuttene er alene verdt tillegget egentlig.

1Step: Som skrevet under første gjennomspilling, kanskje den beste lyden jeg har hørt på vinyl. Null rillestøy, større lydbilde, langt bedre separasjon, mer luft, mer detaljer. Noe mindre varme/mer åpent enn Impex, men ikke den pågående toppen som originalene. Låter mer finkornet. Bassen er kjellerdyp, ultradynamisk og trommer har en «slam» som ingen av de andre versjonene er i nærheten av. Dynamikken er av en annen verden fra topp til bunn. Fantastisk album og vel verdt blodprisen på USD 150,-.
    IMG_0984.jpeg

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.103
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Nerder videre:
    Her var det tightere, men igjen klar seier til jålevinylen!
    For det første null rillestøy. På reissuen fra 2015 er det litt støy før- og mellom sporene. Ikke noe sjenerende nå musikken spiller, men duverden så deilig å slippe når man hører fraværet av støy.
    Lydbildet på UHQR 33 1/3 er betydelig bredere og plasseringen av instrumenter er mer presis og bedre fordelt i scenens bredde. På RI er alt litt mer trukket inn mot midten og Miles selv står litt lengre bak på scenen.
    UHQR har marginalt bedre dynamikk og oppleves som mer fonkornet i toppen. Cymbalene høres rett og slett litt billigere og grovere ut på RI. Likevel vil jeg si at RI fra 2015 er en av de bedre «vanlige» utgivelsene jeg har hørt av Kind of Blue, selv om jeg holder en knapp på et par av monoutgivelsene jeg har hørt. De har jo da andre kompromisser selvsagt.
    Godt kjøp med UHQR for USD 100,-? Definitivt, hvis dette er en av de innspillingene man kommer til å ta frem til evig tid. Det er det for min del.
    @iGran: Du må se å få pakket ut ditt eks. av samme utgivelse og si hva du synes!
    Takk til @MakkinTosken som satt meg på sporet av denne!
    IMG_0986.jpeg

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.323
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Morsomt å lese at du også slo kloa i denne utgivelsen. :) Kunne egentlig ønske at alle UHQR utgivelsen kom i en 331/3 versjon.

• Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn