Først en ansvarsfraskrivelse: Nedenstående tekst handler om kabler og forskjeller på sådanne. Forfatteren tar intet ansvar for eventuelle belastninger denne omtalen måtte påføre leser eller stemningen i det virtuelle miljøet rundt leseren (les: HFS).
_______
Jeg har i et par dager nå testet en DIY kabel basert på Mogami 3082, som har sin tilhengerskare på det store nettet. Jeg fulgte oppskriften til Youtuberen Tharbamar
her.
Råmaterialene jeg har benyttet beløper seg til rundt 2000,- hvis jeg skulle kjøpt alt og ikke hadde en del liggende.
Jeg hadde jo et lite håp om at de skulle være så mindblowing nære Inakustik LS-2404 som har en nypris på uforskammede 42 000,-, at jeg kunne solgt unna disse og finansiert den nyinnkjøpte platespilleren sånn cirka. Kall mine bias for hva du vil, men jeg hadde i hvert fall ikke et desperat håp om at de dyreste var best og dermed et forutbestemt utfall
.
Førsteinntrykket av Mogamikablene var slående positivt! Jeg kunne umiddelbart høre at dette er knallgode kabler, og ekstremt mye godlyd for pengene. Stort lydbilde, detaljer i fleng. Stemmer, piano og ståbass låt som seg selv. Eventuelle forskjeller ville kreve flere testrunder, et solid antall ulike låter og mye lytting - både over litt tid og med raske bytter.
Jeg bestemte meg for å la dem spille kontinuerlig gjennom søndag kveld og natt og gjorde ingen kritisk testing før mandag kveld. Etter et par timers konsentrert lytting, byttet jeg tilbake til Inakustik og lot dem jobbe et par timer. Tirsdag kveld er nå brukt til bytting frem og tilbake x-antall ganger og vi var to som byttet på lyttestolen.
Konklusjonene var ganske entydige, selv om vi på nesten alle låter var uenige om hvilken vi likte best.
Forskjellene var ganske så tydelige, men ga naturlig nok forskjellige positive eller negative utslag, avhengig av låtvalg:
Mogami kutter litt i begge ender av frekvensspekteret og etterlater en (noen ganger positiv) betoning av mellombass og mellomtoneregisteret. Det gjør at enkelte spor kunne oppfattes som at stemmer og f. eks. piano kom mer i fokus og låt "bedre".
Kombinert med et stort lydbilde og rikelig med detaljer, så foretrakk makkeren Mogami på artister som Mary Black og Freya Ridings og også up-tempo saker uten veldig dyp bass, som Daft Punk. Jeg kunne til dels følge den oppfatningen på rolige og ukompliserte låter.
Etter hvert som vi satt på spor som krevde mer både i bunn og topp og ikke minst i separasjon av instrumenter i mer komplekse lydbilder, ble forskjellene mer tydelige og vi var mer enige om hva Inakustik gjør en god del bedre.
Med Mogami kom brystkassa til Leonard Cohen f. eks. ikke like godt frem og litt kaotiske partier i Queensrüches Silent Lucidity ble litt mer kaos med Mogami. Det var i starten lett å oppfatte Mogami som mer "på" i toppen og enkelte detaljer ble mer fremhevet enn med Inakustik. Etterhvert ble det mer tydelig at det nok var Inakustik som bare var mer homogen fra topp til bunn og ikke fremhevet enkelte frekvensområder fremfor andre. Inakustik oppleves som mer finkornet og smooth, uten egentlig å miste dynamikk, selv om det førsteinntrykket var at det var mer smell i Mogami. Det er mer luft rundt alt som foregår i lydbildet med Inakustik, mens Mogami på noen måter kanskje har litt mer fun-factor og er litt røffere i kantene.
Men altså, vi snakker relativt små forskjeller her og prisen tatt i betraktning, er det liten tvil om at Mogami er det soleklart beste kjøpet.
Jeg skulle ønske min auditive hukommelse var bedre, så jeg kunne ment noe fornuftig om Mogami vs. den DIY Kimber 12TC kopien med kjerne av 10mm tau som jeg testet i sommer. Slik jeg husker det, var den kanskje litt "snillere" men omtrent like god.
Det betyr nådeløst at jeg må finne besparelsene et annet sted enn gjennom salg av Inakustik i hvert fall. De blir i anlegget og slapp med skrekken i denne omgang, men ikke uten kamp.
Mogami får forhåpentlig et nytt hjem etter hvert og vil definitivt ikke skjemme seg ut i et godt oppsett. Definitivt en fantastisk god kabel til prisen av to litt halvjålete LP-plater.
Vis vedlegget 959406
Vis vedlegget 959407