VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Ikke sant 🥴
    Noen trenger åpenbart verge og ikke 4 dager alene som gressenkemann!

Sprakk på en Clearaudio Concept Active med Concept MC gitt. Budsjett er for pyser.
    Mitt rasjonelle argument er at jeg måtte ha noe som passer i et lite rom...
    RIIAtrinnet i denne skal angivelig være på nivå mellom Smart og Basic fra samme produsent. Altså en bedre RIIA enn jeg hadde kommet til å kjøpe løst antagelig. Og spilleren synes jeg er lekker uten å være for vulgær i mitt lille rom. En boks mindre, et sett kabler mindre og en nett spiller medganske bra pickup. Whats not to like???
    En tur til mine gamle foreldre ca. 800 meter fra Hifi&Vinyl i morgen, skal nok komme til å koste det også;)
    Og Karmana har blitt noen LPér lettere i kveld, så nå blir det havregrøt fremover!
    IMG_8543.jpg
    IMG_8545.jpg
    IMG_8546.jpg

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer. (y) Passet godt i "bøttekottet" denne spilleren.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Urk! Der åpna du boksen med mark i, gitt!😬

Jeg håper jo selv å på at endestasjonen kommer snart, og man bare sette på en skive og glemme resten (har vært der i mange mnd, og elsker det. Bare ting ikke havarerer nå, så er jeg fornøyd🤞), men jeg skjønner at du trenger noe å «fikle med». Da er en vinylrigg og jakt på sk «sort gull» antagelig veien å gå.

CA Concept har jeg hatt før (som spiller nr2). Veldig hra sak, og min erfaring er at den er rett så kilen på underlaget, så det gjelder å prøve seg frem. Se, allerede der har du noe å fikle med😆

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Urk! Der åpna du boksen med mark i, gitt!😬

Jeg håper jo selv å på at endestasjonen kommer snart, og man bare sette på en skive og glemme resten (har vært der i mange mnd, og elsker det. Bare ting ikke havarerer nå, så er jeg fornøyd🤞), men jeg skjønner at du trenger noe å «fikle med». Da er en vinylrigg og jakt på sk «sort gull» antagelig veien å gå.

CA Concept har jeg hatt før (som spiller nr2). Veldig hra sak, og min erfaring er at den er rett så kilen på underlaget, så det gjelder å prøve seg frem. Se, allerede der har du noe å fikle med😆
    Ja, snakk om å ikke vite sitt eget beste :ROFLMAO:
    Tror faktisk ikke det er noen fare for at jeg tar av på spillerfronten, men at det kommer til å gå en del kroner og tid i jakten på plater, prøve annen PU, bytte strømforsyning (allerede bestilt lineær PSU fra min faste hoffleverandør ChrisTech) er vel ganske forutsigbart.
    Har lest det samme, men plassert på en solid benk og med IsoAcoustic minipucks under, klarer jeg ikke å fremprovosere verken ulyd eller skipping.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, snakk om å ikke vite sitt eget beste :ROFLMAO:
    Tror faktisk ikke det er noen fare for at jeg tar av på spillerfronten, men at det kommer til å gå en del kroner og tid i jakten på plater, prøve annen PU, bytte strømforsyning (allerede bestilt lineær PSU fra min faste hoffleverandør ChrisTech) er vel ganske forutsigbart.
    Har lest det samme, men plassert på en solid benk og med IsoAcoustic minipucks under, klarer jeg ikke å fremprovosere verken ulyd eller skipping.
    Se der, ja, sykdommen er allerede fremtredende. Det er bare å gratulere 😢 :ROFLMAO:

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Første dag i vinylverden siden 2012 fikk en hyggelig (og selvsagt ikke helt gratis) start, med en tur innom @jorwed_ Ditto hyggelig å hilse på @MakkinTosken og @Evo III .

Hifi&Vinyl ligger i krabbeavstand fra mine gamle foreldres hus, så det blir nok enda lettere for dem å få besøk fremover 😊

Vedlegg

Sist redigert:

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.549
    Torget vurderinger
    13
    Første dag i vinylverden siden 2012 fikk en hyggelig (og selvsagt ikke helt gratis) start, med en tur innom @jorwed_ Ditto hyggelig å hilse på @MakkinTosken og @Evo III .

Hifi&Vinyl ligger i krabbeavstand fra mine gamle foreldres hus, så det blir nok enda lettere for dem å få besøk fremover 😊
    Fikk med en tote-bag ja, så da ble det handlet inn for over tusenlappen tenker jeg ;)

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.549
    Torget vurderinger
    13
    Krevende dager for en med rævva impulskontroll…
    Kone og hund på fjellet resten av uka, stille på jobben og tid til å Google istykker internett på tema «platespiller jeg virkelig ikke trenger eller har råd til» 🫣
    Vis vedlegget 957853
    Hadde den en kort periode-noe spinkel byggekvalitet så mye av den grunn ble eiergleden redusert. Litt "Lego".solgte min rimelig kjapt. Det er 1200GR eller 1200G du "trenger". Faller ikke under kategorien rævva impulskontroll muligens..

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.556
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ikke sant 🥴
    Noen trenger åpenbart verge og ikke 4 dager alene som gressenkemann!

Sprakk på en Clearaudio Concept Active med Concept MC gitt. Budsjett er for pyser.
    Mitt rasjonelle argument er at jeg måtte ha noe som passer i et lite rom...
    RIIAtrinnet i denne skal angivelig være på nivå mellom Smart og Basic fra samme produsent. Altså en bedre RIIA enn jeg hadde kommet til å kjøpe løst antagelig. Og spilleren synes jeg er lekker uten å være for vulgær i mitt lille rom. En boks mindre, et sett kabler mindre og en nett spiller medganske bra pickup. Whats not to like???
    En tur til mine gamle foreldre ca. 800 meter fra Hifi&Vinyl i morgen, skal nok komme til å koste det også;)
    Og Karmana har blitt noen LPér lettere i kveld, så nå blir det havregrøt fremover!
    Vis vedlegget 958548 Vis vedlegget 958549 Vis vedlegget 958550
    Gratulerer🥳🥳🥳

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Dekkskift, vindusvask og litt vinterforberedelser ute i dag.
    Og mekket et sett med Mogami 3082 kabler for å se om man kan spare 18-20 000,- ved å selge Inakustik LS-2404. Tviler, men håper 😊
    IMG_8552.jpeg
    IMG_8550.jpeg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    1
    Dekkskift, vindusvask og litt vinterforberedelser ute i dag.
    Og mekket et sett med Mogami 3082 kabler for å se om man kan spare 18-20 000,- ved å selge Inakustik LS-2404. Tviler, men håper 😊
    Ser frem til lytterapporten!

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Først en ansvarsfraskrivelse: Nedenstående tekst handler om kabler og forskjeller på sådanne. Forfatteren tar intet ansvar for eventuelle belastninger denne omtalen måtte påføre leser eller stemningen i det virtuelle miljøet rundt leseren (les: HFS).
    _______

Jeg har i et par dager nå testet en DIY kabel basert på Mogami 3082, som har sin tilhengerskare på det store nettet. Jeg fulgte oppskriften til Youtuberen Tharbamar her.
    Råmaterialene jeg har benyttet beløper seg til rundt 2000,- hvis jeg skulle kjøpt alt og ikke hadde en del liggende.

Jeg hadde jo et lite håp om at de skulle være så mindblowing nære Inakustik LS-2404 som har en nypris på uforskammede 42 000,-, at jeg kunne solgt unna disse og finansiert den nyinnkjøpte platespilleren sånn cirka. Kall mine bias for hva du vil, men jeg hadde i hvert fall ikke et desperat håp om at de dyreste var best og dermed et forutbestemt utfall ;).

Førsteinntrykket av Mogamikablene var slående positivt! Jeg kunne umiddelbart høre at dette er knallgode kabler, og ekstremt mye godlyd for pengene. Stort lydbilde, detaljer i fleng. Stemmer, piano og ståbass låt som seg selv. Eventuelle forskjeller ville kreve flere testrunder, et solid antall ulike låter og mye lytting - både over litt tid og med raske bytter.
    Jeg bestemte meg for å la dem spille kontinuerlig gjennom søndag kveld og natt og gjorde ingen kritisk testing før mandag kveld. Etter et par timers konsentrert lytting, byttet jeg tilbake til Inakustik og lot dem jobbe et par timer. Tirsdag kveld er nå brukt til bytting frem og tilbake x-antall ganger og vi var to som byttet på lyttestolen.

Konklusjonene var ganske entydige, selv om vi på nesten alle låter var uenige om hvilken vi likte best.

Forskjellene var ganske så tydelige, men ga naturlig nok forskjellige positive eller negative utslag, avhengig av låtvalg:
    Mogami kutter litt i begge ender av frekvensspekteret og etterlater en (noen ganger positiv) betoning av mellombass og mellomtoneregisteret. Det gjør at enkelte spor kunne oppfattes som at stemmer og f. eks. piano kom mer i fokus og låt "bedre".
    Kombinert med et stort lydbilde og rikelig med detaljer, så foretrakk makkeren Mogami på artister som Mary Black og Freya Ridings og også up-tempo saker uten veldig dyp bass, som Daft Punk. Jeg kunne til dels følge den oppfatningen på rolige og ukompliserte låter.
    Etter hvert som vi satt på spor som krevde mer både i bunn og topp og ikke minst i separasjon av instrumenter i mer komplekse lydbilder, ble forskjellene mer tydelige og vi var mer enige om hva Inakustik gjør en god del bedre.
    Med Mogami kom brystkassa til Leonard Cohen f. eks. ikke like godt frem og litt kaotiske partier i Queensrüches Silent Lucidity ble litt mer kaos med Mogami. Det var i starten lett å oppfatte Mogami som mer "på" i toppen og enkelte detaljer ble mer fremhevet enn med Inakustik. Etterhvert ble det mer tydelig at det nok var Inakustik som bare var mer homogen fra topp til bunn og ikke fremhevet enkelte frekvensområder fremfor andre. Inakustik oppleves som mer finkornet og smooth, uten egentlig å miste dynamikk, selv om det førsteinntrykket var at det var mer smell i Mogami. Det er mer luft rundt alt som foregår i lydbildet med Inakustik, mens Mogami på noen måter kanskje har litt mer fun-factor og er litt røffere i kantene.

Men altså, vi snakker relativt små forskjeller her og prisen tatt i betraktning, er det liten tvil om at Mogami er det soleklart beste kjøpet.

Jeg skulle ønske min auditive hukommelse var bedre, så jeg kunne ment noe fornuftig om Mogami vs. den DIY Kimber 12TC kopien med kjerne av 10mm tau som jeg testet i sommer. Slik jeg husker det, var den kanskje litt "snillere" men omtrent like god.

Det betyr nådeløst at jeg må finne besparelsene et annet sted enn gjennom salg av Inakustik i hvert fall. De blir i anlegget og slapp med skrekken i denne omgang, men ikke uten kamp.
    Mogami får forhåpentlig et nytt hjem etter hvert og vil definitivt ikke skjemme seg ut i et godt oppsett. Definitivt en fantastisk god kabel til prisen av to litt halvjålete LP-plater.

IMG_8556.jpg
    IMG_8558.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.013
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Der du tråkket feil var vel at du ikke heller kjøpte mine Mogami 3103 kabler som ligger ute til salgs. De er tross alt cryo behandlet 😆

IMG_1602.jpeg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    1
    Artig med kabeltest! Høres ut som Mogami kan bli god match på Naustet.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.613
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Først en ansvarsfraskrivelse: Nedenstående tekst handler om kabler og forskjeller på sådanne. Forfatteren tar intet ansvar for eventuelle belastninger denne omtalen måtte påføre leser eller stemningen i det virtuelle miljøet rundt leseren (les: HFS).
    _______

Jeg har i et par dager nå testet en DIY kabel basert på Mogami 3082, som har sin tilhengerskare på det store nettet. Jeg fulgte oppskriften til Youtuberen Tharbamar her.
    Råmaterialene jeg har benyttet beløper seg til rundt 2000,- hvis jeg skulle kjøpt alt og ikke hadde en del liggende.

Jeg hadde jo et lite håp om at de skulle være så mindblowing nære Inakustik LS-2404 som har en nypris på uforskammede 42 000,-, at jeg kunne solgt unna disse og finansiert den nyinnkjøpte platespilleren sånn cirka. Kall mine bias for hva du vil, men jeg hadde i hvert fall ikke et desperat håp om at de dyreste var best og dermed et forutbestemt utfall ;).

Førsteinntrykket av Mogamikablene var slående positivt! Jeg kunne umiddelbart høre at dette er knallgode kabler, og ekstremt mye godlyd for pengene. Stort lydbilde, detaljer i fleng. Stemmer, piano og ståbass låt som seg selv. Eventuelle forskjeller ville kreve flere testrunder, et solid antall ulike låter og mye lytting - både over litt tid og med raske bytter.
    Jeg bestemte meg for å la dem spille kontinuerlig gjennom søndag kveld og natt og gjorde ingen kritisk testing før mandag kveld. Etter et par timers konsentrert lytting, byttet jeg tilbake til Inakustik og lot dem jobbe et par timer. Tirsdag kveld er nå brukt til bytting frem og tilbake x-antall ganger og vi var to som byttet på lyttestolen.

Konklusjonene var ganske entydige, selv om vi på nesten alle låter var uenige om hvilken vi likte best.

Forskjellene var ganske så tydelige, men ga naturlig nok forskjellige positive eller negative utslag, avhengig av låtvalg:
    Mogami kutter litt i begge ender av frekvensspekteret og etterlater en (noen ganger positiv) betoning av mellombass og mellomtoneregisteret. Det gjør at enkelte spor kunne oppfattes som at stemmer og f. eks. piano kom mer i fokus og låt "bedre".
    Kombinert med et stort lydbilde og rikelig med detaljer, så foretrakk makkeren Mogami på artister som Mary Black og Freya Ridings og også up-tempo saker uten veldig dyp bass, som Daft Punk. Jeg kunne til dels følge den oppfatningen på rolige og ukompliserte låter.
    Etter hvert som vi satt på spor som krevde mer både i bunn og topp og ikke minst i separasjon av instrumenter i mer komplekse lydbilder, ble forskjellene mer tydelige og vi var mer enige om hva Inakustik gjør en god del bedre.
    Med Mogami kom brystkassa til Leonard Cohen f. eks. ikke like godt frem og litt kaotiske partier i Queensrüches Silent Lucidity ble litt mer kaos med Mogami. Det var i starten lett å oppfatte Mogami som mer "på" i toppen og enkelte detaljer ble mer fremhevet enn med Inakustik. Etterhvert ble det mer tydelig at det nok var Inakustik som bare var mer homogen fra topp til bunn og ikke fremhevet enkelte frekvensområder fremfor andre. Inakustik oppleves som mer finkornet og smooth, uten egentlig å miste dynamikk, selv om det førsteinntrykket var at det var mer smell i Mogami. Det er mer luft rundt alt som foregår i lydbildet med Inakustik, mens Mogami på noen måter kanskje har litt mer fun-factor og er litt røffere i kantene.

Men altså, vi snakker relativt små forskjeller her og prisen tatt i betraktning, er det liten tvil om at Mogami er det soleklart beste kjøpet.

Jeg skulle ønske min auditive hukommelse var bedre, så jeg kunne ment noe fornuftig om Mogami vs. den DIY Kimber 12TC kopien med kjerne av 10mm tau som jeg testet i sommer. Slik jeg husker det, var den kanskje litt "snillere" men omtrent like god.

Det betyr nådeløst at jeg må finne besparelsene et annet sted enn gjennom salg av Inakustik i hvert fall. De blir i anlegget og slapp med skrekken i denne omgang, men ikke uten kamp.
    Mogami får forhåpentlig et nytt hjem etter hvert og vil definitivt ikke skjemme seg ut i et godt oppsett. Definitivt en fantastisk god kabel til prisen av to litt halvjålete LP-plater.

Vis vedlegget 959406 Vis vedlegget 959407
    Interessant lesning vim01 (y)
    Hvilke bananplugger er det du har benyttet på Mogami-kablene?
    Nå har jo disse kablene en veldig forskjellig intern lederoppbygning, men hvis vi ser bort fra akkurat det så synes jeg generelt at det ofte er større kvalitetsforskjeller på plugger/kontakter enn det er på 1 kobberleder vs 1 annen kobberleder.

Vet at det ikke er disse som er benyttet, men hvis man feks hadde satt disse i enden av dine Inakustik, så er det liten tvil om at det hadde vært en degradering ift de ganske kostbare som sitter på den kabelen fra fabrikk :)

1697002700420.png

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Eagle BFA plugger. 2 skruer iht. BFA std. Skal visstnok være samme kobberkvalitet som AQ pluggene, men med plasthylser.
    Enig i dine betraktninger.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.613
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Eagle BFA plugger. 2 skruer iht. BFA std. Skal visstnok være samme kobberkvalitet som AQ pluggene, men med plasthylser.
    Enig i dine betraktninger.
    Ja de skal jo være fornuftig konstruert (y)
    Pent håndarbeid forresten!

Terminert relativt mye forskjellige kabler, men ikke coax høyttalerkabel.
    Ser denne har ene lederen i form av å være flettet skjerm.
    Vil det si at "skjermen" tvinnes til en leder og tas krympeslange påfor å lage "leder nr 2" før terminering med kontakter?
    1697006806636.png

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Ja, bortsett fra at jeg ikke tvinnet, men bare surret skjermen inn med teflontape og deretter krympeslange. Til slutt litt pyntestrømpe.
    Skjerm blir da - og senterleder blir +

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    783
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Bra beskrivelse og interessant sammenligning!
    Hvor stor forskjell er det på kablene i forhold til skifte av f.eks dac eller forsterker?

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Bra beskrivelse og interessant sammenligning!
    Hvor stor forskjell er det på kablene i forhold til skifte av f.eks dac eller forsterker?
    Jeg vil si like stor som bytte mellom to gode dacer, men mindre enn bytte av amp eller bytte av komponenter av betydelig ulik kvalitet :)
    Ikke dramatisk stor mao., men lett hørt.

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.185
    Torget vurderinger
    6
    Er MOGAMI Coax høyttalerkabel? Hvis ja. Skumle greier med tanke på kapasitans! Vi som har holdt noen år. Husker Dynaudio sine OCOS kabler og alle forsterkere de kablene fikk til å oscillere med noen fatale følger.

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Er MOGAMI Coax høyttalerkabel? Hvis ja. Skumle greier med tanke på kapasitans! Vi som har holdt noen år. Husker Dynaudio sine OCOS kabler og alle forsterkere de kablene fikk til å oscillere med noen fatale følger.
    Selges som høyttalerkabel også som ferdige kabler i hvert fall.
    Capacitance at 1kHz, 20°C: 253pF/m(77pF/Ft)Inductance: 0.4µH/m(0.12µH/Ft) Electrostatic Noise: 0.2mV Max. Electromagnetic Noise at 10kHz: 0.2mV Max.

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.185
    Torget vurderinger
    6
    Selges som høyttalerkabel også som ferdige kabler i hvert fall.
    Capacitance at 1kHz, 20°C: 253pF/m(77pF/Ft)Inductance: 0.4µH/m(0.12µH/Ft) Electrostatic Noise: 0.2mV Max. Electromagnetic Noise at 10kHz: 0.2mV Max.
    Faktisk ikke så ille høy kapasistans til være Coax. Induktansen var over "snittet" Så den burde ikke ta livet av de fleste forsterkere.
    Men jeg fortsatt skeptisk til Coax høyttalerkabel. Ruller ofte av i begge ender. Fint til et system som er litt overenergisk grunnet mangel på oppløsning.
    PS. Basert på egene erfaringer!

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Faktisk ikke så ille høy kapasistans til være Coax. Induktansen var over "snittet" Så den burde ikke ta livet av de fleste forsterkere.
    Men jeg fortsatt skeptisk til Coax høyttalerkabel. Ruller ofte av i begge ender. Fint til et system som er litt overenergisk grunnet mangel på oppløsning.
    PS. Basert på egene erfaringer!
    Det harmonerer med mitt inntrykk forsåvidt - at den ruller av.

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Nydelig morgen med god kaffe og endelig en pressing som låter fantastisk og støyfritt.
    Har kjøpt 5-6 nye plater siste uken, med en del småfeil og knitring, så dette var sjelefred.
    Men plagsomt fint vær, så man får vel komme seg ut litt ☺
    Nyt dagen!

1697360999487.png

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Man må jo undres.
    Posten koster 129,- for å bruke en uke fra Hamar til Bærum (hvorav 4 dager på Lørenskog). Fedex koster rundt 500,- fra Hong Kong til Bærum og jeg bestilte å går kveld 🤔
    Jeg vil påstå at Posten leverer mye venting for lite penger 😜
    IMG_8615.jpeg

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.314
    Er samme når jeg handler hos Mouser. På døra dagen etter med Bring.

Jeg har spekulert noen ganger om Posten samler opp i binger til det er lønnsomt å kjøre dem videre? Det er jo egentlig ikke helt feil modell om man tenker kostnader og miljø. Og de tilbyr ekspresslevering som eget produkt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn