Mat, drikke og røyk Vin: Barolo og Amarone

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Hei

Har testet litt Amarone de siste måneder og foreløpig favoritt er Speri Sant'Urbano Amarone della Valpolicella Classico 2016.

Jeg har lyst å teste Barolo og tenkte på Wongraven monvigleri 2016 eller Giacomo Anselma Barolo Vignarionda Riserva 2012.
Er disse et greit sted å starte evt. annet jeg bør vurdere som viser godt hva Barolo er?

Har funnet ut jeg liker Amarone/ rødvin som ikke har så alt for frisk karakteristikk og ser ovennevnte viner fra Barolo er litt mer friske i stilen. Jeg spør da det blir en del penger å legge i vin man kanskje ikke synes om og da kan jeg like gjerne kjøpe 3 flasker Speri amarone og la Baroloen ligge:)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.046
Torget vurderinger
24
Litt usikker på om jeg forstår helt hva du spør om. Er det Barolo generelt eller de du nevner spesielt? Selv har jeg som prinsipp at jeg ikke kjøper dyrere viner enn at kvelden ikke er ødelagt om de skuffer. Vi bryr oss alle ulikt, men om du ikke er kjent med Barolo overhode så kan du jo starte med noe som er greit priset? Du må ikke ut med 900 kr/flaske for Barolo.

Ingen automatikk i at du liker Barolo fordi du liker Amarone (generelt sett).

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Var de to jeg spurte om jeg tenkte på. Ingen annen grunn at Wongraven er pga. Sigurd/ Satyr og det skulle være kvalitet. Den andre får gode tester og skulle også være god kvalitet...men det kan mange andre jo også være🤔
Kvelden blir ikke ødelagt hvis ikke jeg liker de to nevnte Baroloer men det nærmer seg smertegrensen for hvor gøy det er mtp. penger rett ut av vinduet. Det sikre valget er jo to Speri Amarone😊

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Antall liker
125

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.629
Sted
Trondheim
Fenocchio lager helt greie Baroloer til fornuftige priser. F.eks. denne:
1641996078058.png
Jeg har ikke smakt vinen. Litt svak årgang og det sies at den bør lagres en del, men hvis man åpner og lufter den i karaffel noen timer får man vel en følelse med hva en Barolo er.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.657
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vajra sin Albe drikker som regel bra som ung og 2017 er en relativt tilgjengelig årgang rent generelt, og prisen på 378 ikke avskrekkende. Cannubi er jo en av de kvalitetsmessige store vinmarkene og Fenocchio en relativt tradisjonell produsent (billigere Cannubi får du vel ikke på polet), så du skal ikke se bort i fra at å sammenligne disse to med hverandre kan være relativt lærerikt. Som otare er inne på kan årgangen være litt problematisk (som den også er i Toskana) men det betyr ikke at det ikke er laget bra vin. Og det kan jo gjøre vinen mer drikkevennlig som ung.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.657
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Her er for øvrig mitt notat på en Cannubi drukket for et par uker siden:

Barale Barolo Cannubi 2004

Fratelli Barale er visstnok organisk sertifisert (men aner ikke om det var tilfelle i 2004) og lager siner Baroloer med minimal omstikking og særdeles lite mekanisk filtrering og stabilisering. Hvilket synes pussig siden denne vinen kastet minimalt med bunnfall og hadde veldig lite av de oppløste sedimentene som av og til kan gi Baroloer som ikke er håndtert skikkelig og dekantert varsomt en lett bitter undertone.

Tvert imot er dette en særdeles elegant og fruktdrevet Barolo. Nese preget av bringebær, fioler, litt anis og krydder, og en særdeles flott lengde med lekre røde bær, kjøttmoreller og bringebær, i finish. Fyldig og saftig i munnen, rund og god, fruktdrevet og med lette og modne tanniner. Ingen kanter her, bare et delikat lite tanninbitt i avslutningen. Litt lakris preger ettersmaken etter hvert som den utvikler seg i glasset. Lett sødmefull. Ren og lang, delikat, fra en av de beste vinmarkene i Barolo/La Morra området (Barale har visstnok lokaliteter i selve Barolo) og som tradisjonelt lager mykere og mer tilgjengelige viner enn noen av de andre kommunene innenfor Barolo appelasjonen. En regelrett strålende og drikkevennlig Barolo. 14% med alkoholen under god kontroll.

God Nebbiolo trenger forbausende mye tid. Og holder lenge, 50 år er vel ganske greit om årgangen er bra. Borgogno sin Barolo 1961 drakk strålende i høst en gang.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.657
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Var det ikke 1958 (ikke 1961) eller husker jeg feil?
Stemmer at det var en Borgogno 1958 den 27.11.2020. Borgogno 1961 var 7 februar i 2020, ikke i høst. Og Francesco Rinaldis Barolo 1971 ble drukket 29. mai. Alle 3 var helt der de skulle være. En Mascarello Monprivato 2001 var også flott i høst en gang.

Rot i arkivene..... 1961 var nok den beste. Og Giuseppe Rinaldis Riserva 2000 fra magnum var heller ikke helt gale i oktober en gang. Drukket hjemme hos en særdeles kjent Bergensmusiker.

Barolo 2.jpg

Rinaldi.jpg

Sist redigert:

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Kjøpte de nevnt i #1 og tror jeg heller går for amarone fremover. Blir litt for friskt til min smak men gøy å teste og det var på ingen måte dårlig men jeg har bare andre preferanser😊

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.348
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Amarone er jo laget av tørre druer, for det meste Corvina, men nesten alltid minst 2 andre i tillegg. Blandingen har en del å bety for smaken, men generelt er Amarone ganske søte viner selv om det finnes hederlige unntak.
Barolo er jo noe helt annet, da det alltid er snakk om endrue-viner av Nebbiolo. Den druen har et veldig tykt skall derav mye tanniner, som gjør gode Baroloer meget lagringsdyktige og helt fabelaktige matviner.

Men foran peisen uten å tenke på mat er jo Amarone ofte greit, og om du liker dette vil jeg heller anbefale å sammenlikne med en Pinot Noir fra California til det formålet. «Tyler» pinot noir koster vel ca 350,- og er knallgod.

Om du skal nyte god Barolo uten mat må tanninene ha fått utvikle seg noen år, ellers føles de ofte litt snerpete. Spander 6-700 kroner og prøv en 2011/2012 årgang så er det mulig du får et annet inntrykk:)

U

Utgatt24668

Gjest
Amarone er jo laget av tørre druer, for det meste Corvina, men nesten alltid minst 2 andre i tillegg. Blandingen har en del å bety for smaken, men generelt er Amarone ganske søte viner selv om det finnes hederlige unntak.
Barolo er jo noe helt annet, da det alltid er snakk om endrue-viner av Nebbiolo. Den druen har et veldig tykt skall derav mye tanniner, som gjør gode Baroloer meget lagringsdyktige og helt fabelaktige matviner.

Men foran peisen uten å tenke på mat er jo Amarone ofte greit, og om du liker dette vil jeg heller anbefale å sammenlikne med en Pinot Noir fra California til det formålet. «Tyler» pinot noir koster vel ca 350,- og er knallgod.

Om du skal nyte god Barolo uten mat må tanninene ha fått utvikle seg noen år, ellers føles de ofte litt snerpete. Spander 6-700 kroner og prøv en 2011/2012 årgang så er det mulig du får et annet inntrykk:)
Amarone er som en god portvin - og passer utelukkende til blåmuggost - nydelig til det men en elendig matvin. Barolo er i en helt annen klasse men krever god planlegging mht alder og mat som du er inne på. Barbaresco er ofte enda bedre - lagret på større fat - men krever enda mer planlegging. Det beste av italiensk dette, men etter min mening en lillebror av kong burgunder.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.348
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Amarone er som en god portvin - og passer utelukkende til blåmuggost - nydelig til det men en elendig matvin. Barolo er i en helt annen klasse men krever god planlegging mht alder og mat som du er inne på. Barbaresco er ofte enda bedre - lagret på større fat - men krever enda mer planlegging. Det beste av italiensk dette, men etter min mening en lillebror av kong burgunder.
Når det gjelder vin synes jeg det er smart å være noe mindre kategorisk enn du er her. Det finnes faktisk Amarone som er gode matviner, men ja, det er uvanlig. Smakte for ikke lenge siden en temmelig delikat Amarone som var langt mindre søt enn det man normalt tenker om Amarone. Ikke alle Amarone er som Ripasso…

Det som er helt spesielt med Nebbiolo er at den praktisk talt KUN dyrkes i Piemonte (det finnes et par neglisjerbare unntak), mens Pinot Noir dyrkes over alt i hele verden (Dog helt enig i at de beste utgavene lages i Burgund)

For øvrig vil jeg si at om du er glad i blåmuggost og synes kombinasjonen med vin er interessant, vil jeg hevde at det er hvite viner som gir den klart beste mat/vin-matchen. Litt subjektivt akkurat det, og i tillegg er jo blåmuggost så mangt det også. Eiswein eller Trockenbeehrenauslese er mine favoritter i møte med kraftig blåmuggost.

Portvin er for gamle damer på Frogner, sammen med pepperkaker (som forøvrig også er godt under blåmuggost)😀

Topp Bunn