Vin - Pannekaker

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Innlegg
411
Antall liker
37
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hei vinfolk

Skal lage meksikanske gratinerte pannekaker og trenger vin forslag.
Fyllet blir meksikansk inspirert med en del chilli, bønner og masse hvitløk, mao hot. Så da tenker jeg vin med en god del fylde. Har vel egentlig tenkt meg syhra/shiras. Noen som har noen gode forslag? Pris: Tja, maks 180kr.

Gode forslag mottas.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.577
Antall liker
9.766
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dette høres ut som en skrekkelig vanskelig vinmatch. Det klassiske er å matche hot mat med sødme i vin, men det gjelder i hovedsak hvitvin, og selv om en tysk Riesling matcher det meste vet jeg ikke om jeg ville tort å prøve det her. Ost og masse grønnsaker er også vanskelig for røde. Men må jeg ha vin er er det en rik, lett søtlig Riesling jeg ville prøvd, gjerne kjølt til 10-12 grader. Eller øl. For meg virker dette som klassisk ølmat!
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
erato skrev:
Dette høres ut som en skrekkelig vanskelig vinmatch. Det klassiske er å matche hot mat med sødme i vin, men det gjelder i hovedsak hvitvin, og selv om en tysk Riesling matcher det meste vet jeg ikke om jeg ville tort å prøve det her. Ost og masse grønnsaker er også vanskelig for røde. Men må jeg ha vin er er det en rik, lett søtlig Riesling jeg ville prøvd, gjerne kjølt til 10-12 grader. Eller øl. For meg virker dette som klassisk ølmat!
Enig ØL! masse øl
 
V

vredensgnag

Gjest
Enig med ølanbefalingene.

Ble meget vakkert gitt et hint av maitre d' på Veeraswamy restauranten i London, for mange år siden. Jeg hadde tenkt å spise hot indisk, og spurte hva jeg burde bestille av rødvin til det.
Han kikket seg om i lokalet, bøyde seg nær meg, og sa fortrolig: Never drink red wine with Indian, the peppers ruin your palate. Drink cold beer, makes the food taste better.

Og det samme rådet har jeg fulgt når jeg har spist hot meksikansk eller annen asiatisk.
Et godt råd.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Til sterk mat har jeg blitt anbefalt røde viner med høyt alkoholinnhold. Spør en på vinmonopolet. De er der for en grunn. Det er lett å ødelegge et godt måltid med feil vin er min erfaring.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Skal man først ha vin til slik "hot" mat, synes jeg at man kan legge seg på noe kraftig og saftig rundt hundrelappen - ikke noe stort poeng å spandere 180 kroner flasken til slik mat. En argentinsk vin f.eks. Alamos Malbec til hundrelappen, eller den syditalienske Doppio Passo, kan gå bra. Kraftige saker, begge to. Hvis man absolutt ikke vil ha øl.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Istemmer Ulf-B's forslag.
Rødvin kan funke fint til sterk mat, men det er ikke noe poeng i å svi av for mange kronasjer.

Ellers er jo thai-varianten med utvannet (mekong)whiskey, også ganske digg til ekstra sterk mat.
 
B

buster

Gjest
Enig i at det unødvendig å bruke så mye som 180,- på vinen. Mitt førstevalg ville vært øl, gjerne en weissbier. Andrevalget en hvitvin med noe sødme og avdempet syre. Ikke riesling, heller pinot blanc eller Gew.traminer. Hvis du skal ha rødvin prøv en Zinfandel tilnoe over hundrelappen. Unngå eik og mye tanniner.
Bjørn
 

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Innlegg
411
Antall liker
37
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Heisann

Takker for mange gode tips. :)

Hvitvin må jeg si at jeg ikke har tenkt på. Men hvorfor ikke? Er egentlig ganske glad i hvitvin. Pinot blanc hørtes spennendes ut.
 
V

vredensgnag

Gjest
Skal du være superestet, så tar du utgangspunkt i ingrediensene i dine tortillas/pannekaker.

Er det kylling, kjøtt?
Hvor mye har du tenkt å krydre?
Hvilke grønnsaker tilbereder du?

Brukes mais eller durum-hvete, eller vanlig hvetemel?

Siden det er mye korn i retten, av et eller annet slag, er det korrekte å bruke øl eller sprit som supplement. Tequila kan være litt for oljet, mens Cuzco (fra Peru) er veldig godt til tortillas. Mezcal tilsvarer Cuzco, og fås selvsagt i en helsikes masse smaker, og heldigvis også uten orm. Del Magueys er meget gode - http://www.mezcal.com/posters.html.)

Tar du utgangspunkt i kylling, kan du bruke hvitvin, og da gjerne en som ikke er for søt. Jeg ville anbefalt en tysker, fordi det faktisk er ganske fint med en antydning bobler i hvitvin til slik mat.

Men viner vil ikke løftes frem noe videre, siden jeg regner med at du har tenkt å krydre autentisk. En vin uten kropp vil forsvinne i munnen, så du har lyst på noe med liv i, om du skulle ta en rødvin. Om du har lyst til å servere en rødvin ingen har smakt, som er rimelig, eksepsjonelt god og fin til slik spise, kan du spørre på polet etter Hecula fra Spania, det er en Monastrell vin. Du vil se at den går til småvilt, fugl og ost, så da burde du være dekket inn.

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...0000ZSBdq0-S?query=hecula&image.x=0&image.y=0

Men jeg ville likevel gått for øl.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Hva med noen pitchere med Margaritas?

Funker alltid bra til hot mexicansk mat i California, både før, under og etter....... ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.551
Antall liker
7.875
Torget vurderinger
0
Nå er ikke sterk mat av denne sorten det som passer best for undertegnede. Blir bordets midtpunkt og gjenstand for en smule latter da jeg alltid blir helt tomatrød i ansiktet og svetten siler ned i øynene. It is not my cup of tea! ::)

Men når det gjelder drikke til vil jeg si som finlenderen som kom hjem etter besøk i Frankrike:

"Av dom svagare franska bordvinarna föredrar jag Hennesey" ! ;D ;D

Mao øl og brennevin.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Capsaicin, den aktive ingridiensen i chili som gjør at den er sterk, ødelegger (midlertidig, selvsagt) smaksløkenes evne til å oppfatte både sødme og bitterhet. Dermed er det vel relativt poengløst å servere vin til sterk mexikansk mat uansett om vinen koster 100 eller 180 kroner. Tradisjonelt nytes vel denne maten med øl og brennevin, så noen kalde Corona og en flaske mezcal burde være midt i blinken.
 

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Innlegg
411
Antall liker
37
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hei
Dersom noen skulle lure så passet hvitvinen veldig bra. Fyllet kunne nok vært enda litt sterkere men det ble uansett bra. :)
 
Topp Bunn