Vinkling av høyttalere.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Jeg har et spørsmål som sikkert er diskutert før, men allikevel. Jeg er i "finjusteringsmodus" og lurer litt på effekten av vinkling (toe-in) av høyttalere som står i en avstand på ca. 2,- meter mellom diskantelementene. Jeg har prøvd meg fram, men blir ikke enig med meg selv om hva som er best. Avstanden mellom høyttalerne er jo kort, og jeg vil helst ikke miste for mye av stereoperspektivet (hvis det er det det heter når lydbilde blir smalere). Jeg har Focal Electra 1007S høyttalere og vet ikke hvor retningsbstemte disse er, eller om de kan stå med frontene rett ut fra vegg. Sitter i sweetspot i enden av en tresidet vinkel og har ikke behov for å ta hensyn til andre som skal lytte til musikk. Tar gjerne imot sysnpunkter.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.078
Antall liker
22.323
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noen høyttalere har rakest frekvensgang on axis (eks. Sonus faber)
Andre har rakest frekvensgang 30 grader av (eks. Monitor Audio)
Atter andre er ikke rake i det hele tatt.
Refleksjoner (spes. fra sidevegger) spiller også inn.

Dersom du ikke har måleapparatur er det lurt å bruke ørene.
Jeg er tonalitetsfreak og perspektiv er underordnet for meg. Andre har det motsatt. Andre hevder at begge deler er like viktig. Hver mann sin gift.

Audio Physics sider er fine de.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.459
Antall liker
470
Torget vurderinger
2
Har best erfaring med elementer pekende rett på ørene +/- noen grader,aldri likt lyden av noe anlegg der høyttalerne sto parallelt med bakvegg...syns det høres ut som sammenhengen mangler..
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Sidevegg kan nok bidra med refleks hos meg. Høyttalerne står på langvegg (eneste mulighet) og avstand til sidevegg fra venstre høyttaler er ca. 50 cm. Er som dere skjønner redd for å miste for mye bredde i lydbilde. Dersom vinkling, finnes det noen tommelfingerregel for dette, i likhet med avstand fra bakvegg f.eks.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Litt vinkling utover i forfold til en rektangulær vinkling anbefales ;)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.078
Antall liker
22.323
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva mener du med "rektangulær vinkling"? Rettvinklet?
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
DAChild skrev:
Litt vinkling utover i forfold til en rektangulær vinkling anbefales ;)
Nå er jeg ikke helt med. Dette tror jeg du må forklare litt nærmere- Skal høyttalerne vinkles utover i forhold til et rektangel?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.233
Antall liker
10.794
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gjør et forsøk med å vinkle de ekstremt også. At HT krysser foran lytteposisjon. I endel tilfeller funker det veldig bra.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Hva mener du med "rektangulær vinkling"? Rettvinklet?
Beklager, mente en triangulær vinkling...........
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
bambadoo skrev:
Gjør et forsøk med å vinkle de ekstremt også. At HT krysser foran lytteposisjon. I endel tilfeller funker det veldig bra.
Jeg bruker relativt stor toe-in som nevnt over, og dette med godt resultat for Sonus Faber Extrema og Electa Amator.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Takk for alle tips! Har prøvd meg litt fram i helgen, og har foreløpig kommet fram til en moderat vinkling mot lytteposisjonen. Har ikke målt hvor mange grader, men tilsvarer ca. 3cm forskjell fra bakvegg i forhold til høyre/venstre side på høyttaleren. Høres ut til å være det beste resultatet hittil.
 
Topp Bunn