Vintage HiFi vs. dagens

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.361
Torget vurderinger
1
Men igjen, hva skal til for at det er Vintage?
Gitar folket har som sagt sine meninger der, på biler også. Veteran er et annet begrep, og tydeligvis ikke det samme som Vintage.. Er det basert på miljø, alder på hvem man spør eller alder på utstyr, eller er det bare noen få som bestemmer hva vintage er eller noe annet? Begrepet vintage er blitt litt som ordet highend, utslitt og udefinert.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.516
Torget vurderinger
0
Ordet kommer ursprungligen från latin och betyder vinskörd med druvor från ett och samma år.

Det är, ur flera aspekter, svårt med begreppet vintage. Ska vi bestämma oss för ett precist år, t ex allt tillverkat före 1980? Eller är allt som är t ex 25 år eller äldre vintage? Eller har vintage med kvalite att göra? T ex är en Garrard 301 vintage, men en Garrard SP 25 är inte vintage?
Är Technics SL 1200 (dj-spelaren) vintage; den började tillverkas på 70-talet och tillverkas fortfarande; är de exemplar som är tillverkade på 70-talet vintage, men de som är tillverkade nu i vår tid är inte vintage?
Röret Western Electric 300B, de från trettiotalet borde kunna kallas vintage; men de som är tillverkade nu i vår tid?

Eller kanske all ANALOG hifi INNAN den första cd-spelaren är vintage?

Jag upplever att ordets innebörd är olika från person till person, och så kan det väl få vara.

Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
949
Sted
Bodø
I min bok, så er vintage ikke bare noe knyttet til alderen på ting.
Det har du mer i begrepet veteran som f.eks på biler der man har en rullerende 30-års grense på når noe er å anse som en veteran, og det er uavhengig av om det er en Lada eller en Aston Martin.

Vintage er for meg en god blanding av alder og kvalitet, der begge deler må være tilstede i tilstrekkelig grad for å kunne smykke seg med den tittelen.
"God gammel årgang", er vel det vi før kaldte det som det nå er så trendy å omtale som vintage.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.361
Torget vurderinger
1
Så, de som vokste opp etter 1950.. Kanskje de har et annet syn på vintage? Har det mer med følelser å gjøre for ting og tang kanskje?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.661
Sted
Ytterst i havgapet...
I mange andre sammenhenger brukes begrepet om ting som er mer enn 25-30 år, - litt ettersom hva det er... en SP25 er selvsagt like vintage som en 301, like selvsagt som det både var og er kvalitetsforskjeller...

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Ser ikke hvorfor vintage ikke kan konkurrere med dagens hif,i mye av det hinsides overpriset! Bare ta en titt på bruktbørsen og flere butikker der "tilbyr" produkter til helt latterlig høye priser, min mening! Om du vet litt om hva du vil ha, og vil betale er det garantert muligt å få høyre fot til å svinge uten wifi, Spotify, Tidal osv men man blir jo lat, og det er fint med fjernkontrol og dsp, vel, du må bestemme da! Når det kommer til vedlikehold er mange av disse antikke produkter faltisk fortsatt i god stand og der er fortsatt folk der reparerer, med min Bryston og 20 års garanti var det litt vrient først, kontaktet først distributør men de ville ikke ha noe med den å gjøre, den måtte sendes til Canada! Genialt....

Sist redigert:

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Antall liker
4.616
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
kommer nok litt ann på hvem man spørr om hva som assosieres til vintage, blir litt point of view,for egen del likestiller jeg det litt med veteranbiler, men i mitt hode er 30 år gammelt for moderne og nermere 40-50 år det som kan begynne å regnes som veteran, tenker litt slik med hifi og at gjerne vintage hifi må fremtone at det er laget litt på gamlemåten, ser ikke på cd spillere fra 92 som riktig gammelt heller,så spørrs vel litt på synet man har og hva man anser som gammelt``20-25semi vintage 25-40vintage 40-60 ur gammelt 😅 & etter det straks antikk

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.361
Torget vurderinger
1
kommer nok litt ann på hvem man spørr om hva som assosieres til vintage, blir litt point of view,for egen del likestiller jeg det litt med veteranbiler, men i mitt hode er 30 år gammelt for moderne og nermere 40-50 år det som kan begynne å regnes som veteran, tenker litt slik med hifi og at gjerne vintage hifi må fremtone at det er laget litt på gamlemåten, ser ikke på cd spillere fra 92 som riktig gammelt heller,så spørrs vel litt på synet man har og hva man anser som gammelt``20-25semi vintage 25-40vintage 40-60 ur gammelt 😅 & etter det straks antikk
Nå kom det jo et lovverk for noen få år siden som sier at veteran biler er 20 år, mtp. Import. Sånn ellers så sier lovverket at veteran er 30 år. Dvs 2004 ved import behandles nå som veteran på avgifter.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.361
Torget vurderinger
1
Ser ikke hvorfor vintage ikke kan konkurrere med dagens hif,i mye av det hinsides overpriset!
Tenker du at vintage er overpriset, eller er det dagens hifi som er overpriset?
Man får gode komponenter til nesten ingenting om man kjøper nytt for tiden, bare man holder seg unna highend så er det stort sett også god kvalitet.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.694
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er fantastisk å se prisene nå på de grammofonene og båndspillerne som NRK satte på gata i sin tid.
Jeg kunne tenkt meg å lage jazzbule med et par NRK EMT 938, noe elektronikk, og noen digre spenningsfølsomme kasser; B&W 808 f.eks.

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
217
Torget vurderinger
1
Eldre høyttaler modeller er ofte knall gode kjøp på bruktbørsen.

Produsentene lager nye versjoner av modellene sine, som alltid skal være mye bedre enn den forrige. Hver gang klapper hifi journalistene i hendene og bifaller at den nye modellen er bedre på ditt og datt. Men er det egentlig det? En 20 år gammel høyttaler låter ofte minst like bra, spør du meg.

Jeg var innom Oslo hifi center for mange år siden, og ble pumpet full av mangt og meget. Blant annet fikk jeg vite at høyttalere måtte ansees som utrangerte etter 10 til 15 år.

Det er nok mulig å få skikkelig god lyd ved å handle noe gammelt, tenker jeg...

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
5.185
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Har fått meg et par blokker fra Kenwood, type L-05M. Usikker på alder helt konkret men de er nok fra rundt begynnelsen av 80 tallet.
Har en 2011 modell aw 120 m fra electrocompaniet og disse valser glatt over den for å si det sånn. Dynamikken er bedre samt oppløsning, og perspektiv er hvertfall ikke dårligere.

Jeg må si at det gir meg en betydelig eierglede ved anskaffelse av disse blokkene, ikke minst i forhold til prisen på nevnte motstående komponent:cool: lekre er de også.
Rør sparere?

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.094
Alt er i grunn gammelt og godt hos meg, det lever jeg svært godt med. Kjenner ikke mye kjøpelyst hos forhandlerne eller på messer. Det er imidlertid litt mer «ullen» lyd i Tandberg-utstyret. Først og fremst Huldra 8’en, TR2045’en, men ikke minst TPA3036A MK2. Den bittelitt nyere DPen(PA 6000H) med noe lignende opphav låter mye crispere og sprekere.

Å fyre opp Huldra 8 er mer fort kosens skyld. Ingen ulyder i den. Urestaurert og mottar fint på alle bølger.

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Antall liker
21.529
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
4
RIAA-trinnet i min Yamaha C-70 frå tidleg 80-talet står ikkje tilbake for noko av det som vert laga i dag, så er me eigentleg kome noko særleg vidare?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Tenker du at vintage er overpriset, eller er det dagens hifi som er overpriset?
Man får gode komponenter til nesten ingenting om man kjøper nytt for tiden, bare man holder seg unna highend så er det stort sett også god kvalitet.
Ja, mye av dagens hifi er veldig overpriset, mest merker man ellers ikke ser mye av....

Topp Bunn