Stax SR-Lambda og SRD-7/SB ++
Jeg kjøpte Stax SR-Lambda og SRD-7/SB hos Audioscan i Osterhausgaten i Oslo sent 1984 eller tidlig 1985. De har ligget pent nedpakket i mange år, og ser helt fine ut bortsett fra at den meget tynne skumplasten har forvitret. Den kan jfr. Head-Fi fjernes. Det blir neste steg.
I første halvår 2010 undersøkte jeg litt og fant ut at disse er nærmest legendariske (jfr. bl.a. en Stax-historieartikkel av Ken Kessler). Jeg fant også ut at Stax for lenge siden hadde sluttet med normal bias. Jeg kjøpte derfor senere i 2010 2 Stax-forsterkere (Stax SRM-007t og Stax SRM-313) som klarer både normal og pro bias, før det var for sent. Mot slutten av 2010 spilte jeg inn både Stax SR-Lambda og den nye Stax SRM-313, Stax SRM-007t skulle etter sigende være innspilt og rør har jo også mer begrenset levetid(?)
Dessverre har jeg drevet med litt for mye annet slik at jeg hverken har fått fjernet den forvitrede skumplasten eller fått hørt på Stax SR-Lambda ennå.
Jeg har forøvrig lest andre her på Hifisentralen som roste sine gamle Stax SR-Lambda og SRD-7/SB.
Samtidig med forsterkerkjøpet endte jeg også med å kjøpe en Stax OmegaII SR-007 Mk1. Kvalifiserer den også som vintage siden den ikke lenger produseres?
Jeg har forøvrig også 5 meters forlengelseskabel for både normal og pro bias. Begge er originale, men av en eller annen grunn er normal biaskabelen rund istedenfor flat.
Stax SR-Lambda
Stax SRD-7/SB
Stax SRM-313
Stax SRM-007t
Stax OmegaII SR-007 Mk1
Bilder fra internett, vesentlig
http://www.stax.co.jp/Export/History.html.