Vintage Kupp på Finn ...

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.550
baluba skrev:
Gratulerer. Dette fristet også meg overmåte, så jeg er glad det endte hos kjentfolk. Bilder fra den tiden Budal hadde et slikt i butikken har strømmet på i det siste. Låter det så bra som man kan forvente?

Skal det ende opp som hytteanlegg, forresten? Det er isåfall ganske passende, sett bort fra at det er litt stress å drasse med seg vinyl på hytta.
Kjørte det til hytta samme dag, så jeg monterte det kun provisorisk og hadde gjenhør med en del bootlegs av Pixies, Dinosaur Jr osv på kasset. Med så bra musikk og gleden over å spille på noe foreldrene til E.T. designet i kokainrus kan jeg ikke si at jeg ofret lyden en tanke.

Det er stress å dra med seg vinyl til hytta, som oftest fordi man plutselig kommer på at man har aller mest lyst til å høre det man ikke har tatt med seg. Derfor har hytta egen vinylsamling. Ringen nytes for eksempel aller best på hytta, da den fordrer et lydnivå som truer med å sette tømmerstokkene i selvsving og blåse tjæren ut i eplehagen.

V

vredensgnag

Gjest
8000-anlegget ble designet så det kunne brukes som lydstudio, og det er en av grunnene til at det er temmelig mange knapper, slidere og tilkoblingspunkter på forsterkeren. Målsetningen var å få til et kvalitetsnivå på høyde med et ordentlig lydstudio, samt kunne koble til mikrofoner, andre kilder, osv.

Det var mange som gjorde opptak av egen musisering i perioden. Da var det populært å bruke reel-to-reel, selvsagt, og B&O har flere gode r-t-r enheter på samvittigheten. Men da Musicassettene kom la B&O vilt med energi i å utvikle profesjonell avspilling og opptak til slike, med ulike teknikker for noise-reduction osv. som faktisk var markedsledende dengang. I 8000-serien nådde dette sitt høydepunkt, til økonomiavdelingen i B&Os fortvilelse.

Mange profesjonelle musikere brukte forgjengeren 6000 serien til å gjøre opptak hjemme når de øvde o.l. Og B&O solgte også mikrofoner til opptaksbruk, samtidig som de også samarbeidet nært med Pramnik med utvikling av PUer i det som gjaldt som toppklasse dengang. Platespillerne til B&O i toppserien hadde pitch-regulering, slik at man kunne justere for rett "kammertone" i forhold til instrumentet man selv spilte på, når man ønsket å øve sammen med orkester/andre musikere på en LP. På platespilleren Roberten har fått tak i nå skjer denne reguleringen med ekstrem presisjon. (Det finnes innspillinger av orkesterverk for solister der soliststemmen er borte - men det er også vanlig å spille over en anerkjent solist mens man øver.)
Med et slikt oppsett kunne man altså mikse det som kom fra LP med sitt eget bidrag, gjennom tilkoblet mikrofon, over til opptaksenheten, enten reel-to-reel eller kassett. Og så kunne man evaluere hvordan man hadde spilt eller sunget etterpå.

Forgjengeren 6000. 8000-serien ble utviklet så musikere og andre skulle kunne styre alle funksjoner fra der de satt og spilte/øvde, og fikk av den grunn fjernkontroll med flere funksjoner enn hva som var utviklet tidligere.

Av bildet på Finn kan jeg se at det er en Beocord i 8000-serien Roberten har fått tak i. B&O laget også en Beocord 9000 for proffbruk.
8000-serien har grunnmodellen, fulgt av 8002 som fikk HP-X, et avspillingssystem som B&O senere lisensierte til andre audiofile kassettspillerprodusenter (Headroom eXpansion).

Er litt nysgjerrig på hvilken 800x Roberten har. 8004 fikk dolby C. Det var samme forsterker til alle.

===

En indikasjon på tenket som ble lagt i disse kassettspillerne:

The system used in Beocord 8000 used a microprocessor to first calculate the thickness of the tape and the size of the cassette hubs, then use this information to work out the elapsed time from the number of take up spool rotations. When a cassette was inserted, it was first necessary to allow the machine to perform the measurement. Pressing the “go” key would first initiate a rewind to the start of the tape, followed by a few seconds in playback mode. As the capstan speed was known and the take up spool was also known to be empty, this part of the process determined the hub size. Next, and fully automatically, the tape would wind forward a fixed number of take up rotations, and again play for a short while. This allowed the tape thickness to be measured. The final part of the process was for the tape to wind back to the position it was in when “go” was pressed, and for playback to resume from that point. During this process the output was muted, so there were no bursts of music during the playback phases. This process was completely automatic and only required one keystroke to start. In addition, it was not necessary to enter the tape length, and even non-standard tape lengths could be accurately measured. Pressing 0, “go” had much the same effect, but in this case the playback would commence from the beginning of the cassette. The measurements were stored in the memory until the cassette was removed from the machine. As a further refinement, the numbered keys on the front panel could be used to enter the desired time of a particular item on the tape, and then the tape would be automatically wound to that point.

===

Dette anlegget innbød også til kamp mellom "plassutnytterne" i B&O og puristene innen audio. Puristene blant ingeniører og utviklere var imot stacking, dvs at enheter skulle settes oppå hverandre. Og de allierte seg med Jacob Jensen og sørget for at designen gjorde dette umulig. Enhetene måtte stå ved siden av hverandre. Og legger man alle tre i rekke skal man vel ha nesten to meter benk til rådighet. Derfor kom det ulike løsninger av denne typen.

Dette racket ble ansett for å være for minimalistisk av enkelte, så man tilbød også en finervariant av mer tradisjonell type. Ingen tvil om hva som er best til systemet. Her går også føttene fint sammen med stativene til høyttalerne.

Senere kom 5000/5500/6500/7000 som kunne stackes, så den runden vant plassutnytterne.

(Det varmer at enheten fant veien til Roberten. Skulle han ha behov for det, kan han sikkert selge fjernkontrollen for mer enn hva han ga for hele anlegget. De er ekstremt sjeldne nå ;D )

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
baluba skrev:
Gratulerer. Dette fristet også meg overmåte, så jeg er glad det endte hos kjentfolk. Bilder fra den tiden Budal hadde et slikt i butikken har strømmet på i det siste. Låter det så bra som man kan forvente?

Skal det ende opp som hytteanlegg, forresten? Det er isåfall ganske passende, sett bort fra at det er litt stress å drasse med seg vinyl på hytta.
Kjørte det til hytta samme dag, så jeg monterte det kun provisorisk og hadde gjenhør med en del bootlegs av Pixies, Dinosaur Jr osv på kasset. Med så bra musikk og gleden over å spille på noe foreldrene til E.T. designet i kokainrus kan jeg ikke si at jeg ofret lyden en tanke.

Det er stress å dra med seg vinyl til hytta, som oftest fordi man plutselig kommer på at man har aller mest lyst til å høre det man ikke har tatt med seg. Derfor har hytta egen vinylsamling. Ringen nytes for eksempel aller best på hytta, da den fordrer et lydnivå som truer med å sette tømmerstokkene i selvsving og blåse tjæren ut i eplehagen.
Jeg tipper 8000 komplett har krefter nok til å sparke liv i tømmeret med Ringen, hvis jeg husker rett. Riktignok er sikkert ht tungdrevne, det pleide gode høyttalere å være på den tiden. Men så har de da også et kraftverk til å drive seg.

Det er kanskje ikke high end for de som har veldig høye krav, og til prisen fantes det sikkert mer vellydende kombinasjoner med billigere design. Likevel så må det jo låte godt, for det var jo det beste B&O hadde fått til på åttitallet. Fram til de fikk sin suksess med aktive ht i nyere tid, har de vel neppe produsert noe som låter stort bedre. Det hadde derfor vært artig med en kort rapport om hvordan slikt låter i 2010, eller 2011 hvis det passer bedre. Hadde jeg ikke hatt nye ht i planene, så hadde jeg meget sannsynlig tatt toget tur retur Oslo for å kjøpe det selv. Derfor skal jeg ikke stikke under en stol at jeg faktisk føler en nesten kraftig sjalusi nå.

Senere kom 5000/5500/6500/7000 som kunne stackes, så den runden vant plassutnytterne.
Jeg liker de seriene også, men er mer skeptisk til de flate høyttalerne som ble solgt samtidig. Jeg har faktisk hatt et skråblikk på bruktannonser for å se etter et kupp på komponenter i disse seriene i lang tid. Jeg liker de lave kassettspillerne spesielt godt, men er litt skeptisk til om cdp fra B&O har digitalutgang.

V

vredensgnag

Gjest
Joda, B&O utstyrte faktisk sine cd-spillere dengang med s/pdif rca ut. I manualene ble disse beskrevet som "Digital OUT for coming products."

Det produktet kom først da BeoLab 5 ble lansert mange år etter ... og var nok ikke hva de hadde i tankene dengang.
Man får direkte porting av signal før DAC med disse cd-spillerne fra 80-tallet ...

Du har rett i din skepsis til Redline-høyttalerne, selv om det er akustiske argumenter bak bruken av akustisk død plast i disse.
Dette markerer da B&O bestemte seg for at de ikke hadde råd til å drive total R&D på alle felt, og hvor de flyttet mer fokus over på formgivning (selv om det ikke hadde vært noe galt med Jacob Jensens formgivning, men der var funksjon minst like viktig.)
Elementene i høyttalerne Roberten har fått tak i var best-of-the-best da de ble laget (det er SEAS, Thiel og Dynaudio osv.) Men i Redline så begynte man å kikke lenger ned i hyllene.

B&Os audiofile ry ble etablert fra begynnelsen av 60-tallet og frem til slutten av 80-tallet - med flere av sine produkter var de top-of-the-heap på den tid.
BeoLab 5 er et blaff tilbake til denne tiden, men er ikke blitt tilstrekkelig fulgt opp av ledelsen. Den nye sjefen har satt fokus på audiofil kvalitet igjen, men det gjenstår å se hvilke produkter dette vil føre til, siden han hittil har rullet ut hva forgjengerne ga OK til. Men han har slengt dillet ut vinduet, og det er alltids noe. Han kommer fra B&K, og har hentet inn flere audioingeniører derfra til B&O.

Jeg har et mint-condition 6500-system, og må smile av hvordan jeg faktisk kan koble dette sammen med et helt nytt fjernsyn, og styre alt vha en moderne fjernkontroll. Ikke mange hifi-merker som holder liv i sine produkter på denne måten. Men selv om forsterkeren i dette er god, blekner den i sammenligning med tenket og output i Beomaster 8000.

I forgrunn fjernsyn fra 2007, sammen med et anlegg i bakgrunnen fra midten av 80-tallet. Fjernsynet er satt som "master" og jeg kan styre anlegget med dagens fjernkontroll via fjernsynet.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.550
vredensgnag skrev:
Er litt nysgjerrig på hvilken 800x Roberten har. 8004 fikk dolby C. Det var samme forsterker til alle.
8002 er tallet. Og etter å ha lekt meg med knapper og innstillinger er jeg sjeleglad for at jeg har tatt vare på kassettene med konsertopptak og demoinnspillinger jeg byttet til meg fra nær og fjern før det ble standard med cdbrenner i edbverdenen.

Når det gjelder rack er det ingen tvil om at den varianten du postet er å foretrekke, men siden det står i en stue som sist ble pusset opp i 1910 er det nok mer passende med noe lignende dette.

baluba skrev:
Det er kanskje ikke high end for de som har veldig høye krav, og til prisen fantes det sikkert mer vellydende kombinasjoner med billigere design. Likevel så må det jo låte godt, for det var jo det beste B&O hadde fått til på åttitallet. Fram til de fikk sin suksess med aktive ht i nyere tid, har de vel neppe produsert noe som låter stort bedre. Det hadde derfor vært artig med en kort rapport om hvordan slikt låter i 2010, eller 2011 hvis det passer bedre.
Jeg bedriver ikke high end, så det skal jeg ikke uttale meg om, særlig ikke siden jeg kun har hatt et par timer foran det med høyttalerne plassert høyst vilkårlig i rommet. Men at tankene/filosofien bak, og gjennomføringen av det holdt svært høyt nivå, se det tror jeg. Tatt i betraktning at noe av det første jeg leste her på sentralen var at B&O låter som clock radio, er jeg meget positivt overrasket.
Når alt er gått over og satt skikkelig på plass skal jeg forsøke, og mislykkes spektakulært, å gi deg en kort rapport. Og jeg håper da endelig at det skjer før 2011.

Topp Bunn