Vinter: Da må vi ha en tråd om snøfres!

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.347
Antall liker
1.845
Her på off-topic diskuteres jo det meste, inkludert smør.
Hvorfor ikke kjefte litt om snøfresere og brøyteutstyr?
Selv har jeg nettopp dratt inn en liten Honda i garasjen, etter at en
Ariens av ukjent årgang og opphav, mer eller mindre har gitt opp ånden.

Kan vel si den har gjort nytten sin allerede, for snø har det ikke vært til nå i vinter. :)
 

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.189
Antall liker
9.514


Husqvarna ST 268EP havnet i garasjen ifjor og står klar til kommende snø. Gjorde en fin jobb forrige vinter.
Kjekt med frikobling av drivhjul (Powersteering ;D ) slik at den blir meget lett å svinge.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.347
Antall liker
1.845
Frikobling savnes ja. Tror ikke de kan ha hørt om noe annet enn rette strekk hos
Honda. Enten en kjøper hjul eller belter så er det laget for å gå rett frem.

Til og med gamle Ariens hadde differensial. (Riktignok med supertungvint sperre. Håndtak inne i ene hjulet)

Utover det virker Hondaen å være bygget som ei stridsvogn. Nå går snøen rett over garasjetaket..
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.548
Antall liker
7.873
Torget vurderinger
0
En snøfreser kan aldri bli for stor hvis du bor på en plass der det komer litt snø.

På jobb har vi en slik en:



Amerikansk Kodiak. Ethvert hjem burde ha en! ;D
 

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.189
Antall liker
9.514
Spiralis skrev:
Amerikansk Kodiak. Ethvert hjem burde ha en! ;D
Ethvert hjem har ikke 43 Km. til nærmeste offentlige vei. Når du dessuten har valgt å bosette deg nær Nordpolen fortjener du en Kodiak. :)


Denne er bedre egnet på litt mindre områder.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Min snøfreser består av naboen, velsigne ham. Han er ansatt i kommunen og har tilgang til alskens maskiner. Når han dør, evt går av med pensjon, bør jeg vel anskaffe noe av det som er vist i denne tråden.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - alle problemstillinger knyttet snøfreser er heldigvis en saga blott - nå som vi har flyttet fra hus i Asker til leilighet i Oslo.

Men man kommer ikke utenom Honda når man skal vurdere hva man skal kjøpe av snøfresere. En liten Honda 5-hester er den mest startvillige og driftssikre snøfreseren jeg har hatt noen gang. Bra kastlengde - selv med våt snø - selv med "bare" 5-hesters motor. Det var bare når snøen begynte å bli flytende - d.v.s. skikkelig sørpeføre - at det ble antydning til at det pakket seg i utkastrøret av og til. Snill mot drivremmene var den også. Da jeg solgte den sammen med huset, hadde den gått fire-fem år uten den minste antydning til remslitasje.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Her dukker vel Honda klanen snart opp.
For så å få litt motbør av Toro eierne.
Belter vs hjul på diskuteres, differensial, stiv aksel, remdrift og hydostat like så.
Så kanskje litt om hk og dreiemoment. Og ikke minst kvaliteten på brytepinner og vinkelkasser.

Like sterke meninger som i hifi, kabler og bil-diskusjoner selvfølgelig.

Selv byttet jeg ut en 20 år gammel Canadiana mot en stor og dyr Stiga i fjor, og joda den starter lett, kaster snøen langt og har en fin gulfarge ;D
På jobben har vi en Honda 970 som har en kjedelig rødfarge..............
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.189
Antall liker
9.514
Honda er oppskrytt. Det er ikke noe rart at småtassene kaster langt, de er jo smalere enn tilsvarende andre. Lettstartet? Det er de andre også bare man passer på å fylle miljøbensin på tanken før den settes vekk. Og så var det dette med prisen da, 3 ganger så dyr som andre.
Min freser har 68 cm. fresebredde, d.v.s. 2 ganger tur-retur for å frese veibredde. Med en Honda til samme pris måtte jeg nok ha gått minst tre ganger.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Pink_Panther skrev:
Honda er oppskrytt. Det er ikke noe rart at småtassene kaster langt, de er jo smalere enn tilsvarende andre. Lettstartet? Det er de andre også bare man passer på å fylle miljøbensin på tanken før den settes vekk. Og så var det dette med prisen da, 3 ganger så dyr som andre.
Min freser har 68 cm. fresebredde, d.v.s. 2 ganger tur-retur for å frese veibredde. Med en Honda til samme pris måtte jeg nok ha gått minst tre ganger.
Sant nok, det med fresebredden. Men en liten freser er mer hendig når man skal manøvrere på små arealer. Fresebredden på min Honda passet utmerket til oppkjørselen min - det ble to ganger opp og to ganger ned. Ikke noe særlig poeng å ha hatt en freser som kunne klare det på 3 sveip - jeg måtte uansett ha tatt den siste turen ned til slutt for å komme tilbake til utgangspunktet. Lett å starte? Joda - for oss sterke mannfolk spiller det kan hende ingen rolle - men den lille Hondaen vår var den eneste snøfreseren vi har hatt som kona klarte å starte.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.347
Antall liker
1.845
Skal ikke uttale meg for bastant her. Det fins jo mange fine produkter når en
passerer 20 000 på oppadgående. Men etter å ha prøvd en Honda 970 med belter
på et knallfrossent takras var ihvertfall jeg solgt. Den tygde og spyttet ut de greiene
der med den største selvfølgelighet. Eneste jeg måtte tenke på var å ikke knuse vinduene
hos naboen.

Dyrt er det jo, men om produktet holder i 20 år blir det ikke rare "årsavgiften" på snørydding.
 
Topp Bunn