Sport, sykkel og trening Vintersport!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.574
    Det har ikke blitt flust av medaljer i alpint, det er en tøff konkurranse der med mange potensielle vinnere. Men i natt har vi nye muligheter i slalom for menn. De norske viste superform før OL. I WC er det slik at 4,5 og sjetteplasser gir gode poeng og er bra plasseringer, i OL er det kun 1,2 og 3 som gjelder så derfor vil vi se noen som tar sjansen så det gjelder å finne balansen og ikke kjøre over grensen.

Hvis Foss vinner så blir han OL vinner året etter han ble VM mester, det hadde vært noe, eller tenk hvis en av unguttene våre vinner. Og Razzoli da, ble OL mester i 2010 og har vist veldig bra form i det siste, han har kanskje ikke det siste som skal til men han er rutinert så det holder. Noel, Strasser, Feller +++ er der. Og tenk hvis svensken Krille kommer seg i mål i 2 omganger, da kan det gå skikkelig fort. Gleder meg!

Østerriker setter første, italiener andre.

Foss start no 2
    Henrik no. 3
    Lucas no 14
    Atle no 23

Krille svensken no 9.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    3 gull i dag. Det er vel ikke mange nok konkurranser i akebakken til at tyskerne henger med, ser det ut til.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.929
    Om Norge blir beste nasjon i OL vil det være som om Glimt ble beste fotballag i Norge. #dagensglimt

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.929
    Ja det har du rett i. Det blir som han Petter si....barneskirenn.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    I tillegg så er det vel igjen noen øvelser i verdensidretten langrennsprint også?
    Tviler på at det blir norsk gull i lagsprinten. Rart at Valnes går den, med tanke på formen han har vist under OL. Klæbo er god, men klarer neppe å kompensere for det. Nok et merkelig uttak av langrennsledelsen.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.574
    Tviler på at det blir norsk gull i lagsprinten. Rart at Valnes går den, med tanke på formen han har vist under OL. Klæbo er god, men klarer neppe å kompensere for det. Nok et merkelig uttak av langrennsledelsen.
    Ok, kan ikke mene noe, har ikke peiling. Sist jeg så et langrenn på tv tror jeg Harald Grønningen var med. :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Ok, kan ikke mene noe, har ikke peiling. Sist jeg så et langrenn på tv tror jeg Harald Grønningen var med. :)
    15 km Grenoble 1968. Var for liten den gangen selv, men har hørt at bror min som var 4 år prøvde å trøste moren vår, som var litt vel engasjert. Hun kjente Harald personlig....

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    1644930980447.png
    "Franske Quentin Fillon Maillet ville ha drahjelp på tirsdagens herrestafett. Det fikk han ikke."

Er dette noe å lage en sak om i det hele tatt? Det er en konkurranse og alle gjør det de kan for å vinne.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Skulle nesten tro de er motstandere....

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    1644932026391.png
    Dagens bombe, NESTEN alle idretter der dommere er innvolvert, er tulleidretter (PS: kanskje bortsett fra lagidretter, der trenger man nok en til å passe på :) )!
    Kjør debatt!

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.929
    OL i sjakk er i alle fall tullete. OL er i ferd med å bli tullete. OL i en ørken. Det er tull å drive med fotball i en ørken også uansett dommer. Det er tull det.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.929
    Kan se ut som det blir blomsterseremoni i Beijing likevel.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.574
    15 km Grenoble 1968. Var for liten den gangen selv, men har hørt at bror min som var 4 år prøvde å trøste moren vår, som var litt vel engasjert. Hun kjente Harald personlig....
    Bare en illustrasjon for å si at jeg husker ikke sist jeg satt foran en TV og så på langrenn, Valnes har jeg ikke hørt om så jeg vet ikke om det er dumt. Men er gammel nok til å huske Harald Grønningen, tror ikke han hadde gjort seg på sprinten.

Men litt seriøst. FIS er bekymret for langrennsporten og har vært det en stund nå, vanskelig å finne WC arrangører da de taper for mye penger, dårlig rekruttering og interesse stort sett over alt utenom i en dal i Sverige, indre trøndelagen og Oslo vest. Det har vært et problem i flere sesonger men det store problemet er at Norge og Sverige er for opptatt med hverandre og derfor ikke bryr seg. VM som kommer etter Trondheim har èn søker, Falun, Narvik har 3-4 andre de må sloss mot om alpin VM.

For å virkelig vise at løperne ikke bryr seg så ville ingen gå WC etter nyttår, det passet arrangørene i mellom Europa godt for da kunne de avlyse slik at de ikke tapte penger, og så var det greit å skylde på covid. Skiskyting, alpint, hopp, og kombinert hadde alle WC renn i de samme områdene i hele Januar og opp mot OL uten at det var noe problem, i Sveits var det t.o.m. stappfulle tribuner. Langrenn er ikke spesielt flinke til å promotere sporten sin ut i den store verden.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Ble visst gull til Norge også. Det gullet som teller i dag. 😁

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Bare en illustrasjon for å si at jeg husker ikke sist jeg satt foran en TV og så på langrenn, Valnes har jeg ikke hørt om så jeg vet ikke om det er dumt. Men er gammel nok til å huske Harald Grønningen, tror ikke han hadde gjort seg på sprinten.

Men litt seriøst. FIS er bekymret for langrennsporten og har vært det en stund nå, vanskelig å finne WC arrangører da de taper for mye penger, dårlig rekruttering og interesse stort sett over alt utenom i en dal i Sverige, indre trøndelagen og Oslo vest. Det har vært et problem i flere sesonger men det store problemet er at Norge og Sverige er for opptatt med hverandre og derfor ikke bryr seg. VM som kommer etter Trondheim har èn søker, Falun, Narvik har 3-4 andre de må sloss mot om alpin VM.

For å virkelig vise at løperne ikke bryr seg så ville ingen gå WC etter nyttår, det passet arrangørene i mellom Europa godt for da kunne de avlyse slik at de ikke tapte penger, og så var det greit å skylde på covid. Skiskyting, alpint, hopp, og kombinert hadde alle WC renn i de samme områdene i hele Januar og opp mot OL uten at det var noe problem, i Sveits var det t.o.m. stappfulle tribuner. Langrenn er ikke spesielt flinke til å promotere sporten sin ut i den store verden.
    Russland har visstnok seks millioner registrerte langrennsløpere. Men det er klart, det er ikke en veldig stor idrettsgren langs ekvator.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.574
    Russland har visstnok seks millioner registrerte langrennsløpere. Men det er klart, det er ikke en veldig stor idrettsgren langs ekvator.
    Folk som bor langs ekvator har mer enn nok med sitt om de ikke skulle begynne å gå på ski i tillegg.

Det er ikke poenget, poenget er at de sliter som en toppidrett som fanger det store publikumet i de samme landene som driver annen skiidrett, de store landene i europa viser ikke langrenn direkte på tv lenger, kanskje OL, vet ikke. For noen år siden kom TdS som et forsøk på å få opp interessen i Europa, nå er det blitt en konkurranse der løpere kommer ned, tester formen noen renn og reiser hjem igjen. Løperne skjønner ikke sitt eget beste, noe som FIS sjefen også har vært innom noen ganger men da får han bare kritikk fra det høye nord med beskjed om at det er ikke noe å bekymre seg for.

Så lenge vi kan spy og pisse langs holmenkollen i tusentall hver Mars så er det en stor idrett for oss, og da er det godt nok.

Husker for noen år siden da TdS var innom Oberhof, 100 stk. på tribunen, helgen etter var det skiskyting der, utsolgt i flere uker før og billetter på svartebørs. Langrenn kommer aldri dit, det hadde vært mye viktige for sporten med pakka tribuner der enn en haug med fulle folk i Kollen. Kanskje fremtiden er Trønder Cup?

Ulvang i 2018 etter at bekymringer ble flagget;

– Hvis du ser de lange historiske linjene har dette alltid vært en sport for skandinaver og russere, sier han.

I dag er Ulvang leder i langrennskomiteen i FIS. At sporten han har viet et helt liv til sliter, er han ikke enig i.

– Ryktene om vår død er betydelig overdrevet. Ser man på de ulike nasjonene er Skandinavia stabilt høy. Russerne er kanskje bedre enn noensinne, og det samme kan man si om USA og Canada.

Ulvang 2 år etterpå;

OL-vinner og FIS-medlem Vegard Ulvang liker heller ikke utviklingen. Han har merket seg at stadig færre norske barn deltar på organisert skitrening.

– Det som bekymrer meg kanskje mest, som jeg har sett som en trend over tid, er at vi mister de der vi før hadde de sterkeste løperne som kom fra. Vi mister distriktene. Vi har fått en veldig sterk sentralisering, uttalte Ulvang til NRK under fjorårets Tour de Ski.

Det er bare å gåggle, det er mange som er pessimister. Men håper det ordner seg, ikke mye som bygger nasjonalfølelse som langrenn.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hørte at TV Norge allerede har utropt Bolsjunov til OL-kongen på ski, etter to gull, ett sølv og en bronse. Som tilfeldigvis er det samme som Klæbo har....

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Valnes har slitt så langt i OL, men i dag viste han god gammel form, og da er det ikke mange som slår ham.
    Klæbo gjorde som i sprinten, han gikk jevnt fort, og da går det for fort for resten. Før har han som regel avgjort i spurten, eller i et rykk. Han har mange kort å spille med.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.574
    Interesse er som aksjekursene, den går opp og ned.

Her i området mistet vi noen årganger med skiløpere pga. noen snøfrie vintre på rad. Men nå er det mer enn nok snø igjen.
    Du tar ikke poenget men det er greit for meg. Trøndelagen og Oslo Vest har aldri vært et problem.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.796
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kamila Valieva's anti-doping sample showed traces of three drugs that can be used to treat heart conditions, according to a New York Times report.

The 15-year-old Russian figure skater is being allowed to compete at Beijing 2022 despite testing positive for banned angina drug trimetazidine.

The report said it also showed hyproxen and L-Carnitine, which are not banned.

The combination of substances prompted "a lot of red flags", United States anti-doping chief Travis Tygart said.

"Those are three substances that are all used for increasing performance," he told BBC sports editor Dan Roan on the Sports Desk Podcast, explaining they can increase endurance and reduce fatigue.

Min kommentar: There's more than meets the eye here.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.929
    Travis Tygart, head of the United States Anti-Doping Agency (USADA).

"The picture it paints is, you've got a 15-year-old. Does she have the wherewithal and the knowledge and the financial resources to find and use two drugs, one of which is prohibited TMZ (Trimetazidine) and another one Hypoxen, [along with] L-carnitine (a supplement) -- to increase endurance and reduce fatigue?

Kamila Valieva: US anti-doping chief questions skater's drug regimen to 'increase endurance and reduce fatigue' - CNN

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er så fint å lese at de gode tradisjonene opprettholdes.
    Kanskje ikke helt forresten, disse stoffene gir neppe hår på brøstet.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.929
    Klassiske cocktails er jo i skuddet. Denne funker.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.542
    Bundesarchiv_Bild_183-1986-0826-036,_Stuttgart,_Leichtathletik-EM,_Kugelstoßerin_Heidi_Krieger...jpg

Heidi Krieger, Øst-Tysk kulestøterske. Heter nå Andreas Krieger.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.929
    Andreas har arbeidet mot doping og har vitnet i flere rettssaker mot tidligere ledere for det østtyske friidrettsforbundet og dopingprogrammet. En hedersmann. Han/hun var også barn når de gjorde det mot han/henne.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn