Sport, sykkel og trening Vintersport!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.678
    Kilde er en råtass. Ellers så ble utfor treningen for jentene i St.Anton avlyst i dag også så der må de lage en ny plan.

Ny plan for guttene er at det blir kveldsrenn med SSL i Schladming på onsdagen dagen etter kveldslalomen der, ikke ofte vi har SSL om kvelden, det er den som ble avlyst i Garmich, den avlyste utforen i Garmich blir ikke erstattet. Og så blir de to avlyste SG rennene tidligere i sesongen kjørt i Cortina siste helga i Januar.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.393
    Torget vurderinger
    4
    Livet leker for alpinverdens superpar som har gode dager for tiden.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.678
    Livet leker for alpinverdens superpar som har gode dager for tiden.
    Ja de har det bra både i og utenfor løypa ser vi. Shiffrin står forøvrig over utforen i St.Anton ser jeg, hun er ganske kynisk når det gjelder det å plukke ut fartsrenn hun vil kjøre, vet ikke om hun kjører SG på søndag. Ikke bare bena som gjør at hun er det hun er, det er et rått hodet på den kroppen. Husker et intervju med Ragnhild Mowinkel for noen år siden etter et superrenn av Shiffrin, hun ble spurt om èn egenskap hos henne som hun kunne ønske seg, hodet svarte hun.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    5.999
    Kilde med dobbel i Wengen er stort, fantastisk.

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.301
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Nu skall vi piska upp norska damerna i skidskytte, ställer över Elvira så det inte blir så överlägset.🫣😂

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    5.999
    I skiskytingsstafett kan alt skje - det er ikke avgjort før siste går i mål.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.393
    Torget vurderinger
    4
    Den første store kula fikk Kilde i posten etter en brått amputert 2019-20 sesong og den kom med en emmen tvil siden han kun hadde en eneste seier den sesongen og ikke vant hverken utfor- eller super-G-kula. Derimot ble Henrik Kristoffersen nummer 3 totalt det året tross at han vant både SL og SSL.
    2020-21 sesongen vant han både utfor og SG totalt og hele 7 seire, men nummer 2 totalt. Jeg tror han innerst inne var mye mer fornøyd med det!
    I år med 6 seire må man si den tvilen fra 2 år tilbake er grundig avlivet.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.678
    Atle er inne topp 7 før slalomen i morgen så nå er det 3 norske ranket topp 7, og 5 norske topp 15 da Timon nå er inne topp 8- 15.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    5.999
    Henrik Kristoffersen, fantastisk kjøring i Wengen - likte oppførselen hans når han kom i mål :cool:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.393
    Torget vurderinger
    4
    Norsk seier i 4 av 5 slalomrenn til nå. Det ene var et arbeidsuhell i Madonna hvor vi måtte nøye oss med Kristoffersens andreplass.

Ennå godt sveitserne har Odermatt ellers hadde vi fått høre hvordan The Attacking Vikings ødeleger sporten ;)

Nei, smekk på lanken og dobbelt buksevann til meg for tiltakende kjepphøyde!

• Liker
    Reaksjoner: SAL
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.678
    Det kjekkeste er jo selvfølgelig WC men det som er mest interessant er EC og det som skjer på nivået under, alltid kjekt å se hvem som kan bli de neste. Svenskene har enda flere ungjenter på gang i tech, 17 år gamle Cornelia Øhlund vant begge SL rennene i EC i helga, fra før har de jo Aronson og Bostrøm på vei opp så det ser veldig bra ut fremover. Veldig bra nivå på rennet med flere WC jenter på startstreken.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Nå mangler det at en nordmann vinner all round mesterskap i skøyter igjen. Det var ikke langt unna i EM sist.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Gløttet litt på treningsopplegget til Nils, som kom vant og forsvant. Det meste foregikk på sykkelsetet.

---

Professorens vurdering
    Professor ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, og leiar for Senter for Toppidrettsforskning, Øyvind Sandbakk har vurdert avhandlinga til Nils van der Poel.
    – Det er veldig imponerande. Han er veldig systematisk, dedikert, innovativ og lidenskapeleg i treningsprosessen sin, seier Sandbakk til NRK.
    Sandbakk pratar engasjert på inn- og utpust om det han har lese. Han tykkjer det er heilt unikt at Nils van der Poel rett og slett har utarbeidd sin eigen treningsfilosofi.
    – Det liknar litt på det Team Ingebrigtsen og Karsten Warholm og Leif Olav Alnes gjer. I at dei er så systematiske og tek så stor eigarskap til treninga si.

Periodisering
    Dokumentet til Nils van der Poel viser at han har delt opp treninga i fire periodar
    • Mars, april, mai, juni og juli: mengdetrening. Såkalla aerob trening.
      • Lange økter på sykkelen, utan at han trenar med høg puls i særleg grad. Ei økt kvar dag. 6–7 timar.
    • August, september, halve oktober: terskeltrening.
      • Her blir øktene litt kortare økter, men med høgare puls i deler av treninga. Framleis skjer det meste på sykkel.
    • Tre veker før sesongstart i verdscupen: skøytetrening.
      • Fyrst no trenar han med skøyter på føtene. Og da går all trening i to forskjellige hastigheiter på isen: verdsrekordfart på 5000 meter og verdsrekordfart på 10.000 meter.
    • Treningsperiode i sesong: mengde.
      • For å ikkje miste den aerobe kapasiteten i sesongen, så legg van der Poel inn nokre veker der han går attende til mengdetreninga. Altså: lange sykkelturar.
    Professor Øyvind Sandbakk meiner likevel at dette er ganske grunnleggjande treningslære, men at det er ein ting som er heilt unikt.

– Eg har sjeldan sett så ekstrem belastning fulgt av så mange kviledagar i ei treningsdagbok, seier han.

I opplegget sitt er utgangspunktet til Nils van der Poel at han skal trene måndag til fredag og kvile i helgane. Fem dagar trening, kvile i to.

– Men han kviler enda meir enn dei oppsette dagane. Fordi han gjer dei same øktene opp att og opp att, så kjenner han kroppen sin så godt. Når det ikkje funkar optimalt, så stoppar han, seier Sandbakk.

Sven Kramer fnyser av van der Poels store hemmelegheit – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeplan

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Tror ikke jeg ville drevet med idrett om jeg het Hintermann.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.678
    Jr. VM i alpint startet i St.Anton i dag. Flott 3 plass til Pernille Lydersen i utfor, hun kjørte bra spesielt nederste delen, kjekt at det gror i fart det trenger vi. Ellers litt trist for Ine Haugland som tok en skikkelig flyvetur og ble hentet med helikopter, håper det går bra.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    5.999
    Verdenscuphelgen i skiskyting i Anterselva starter i dag, med kvinnenes sprint kl 14.20 på nrk.

Ikke lenge til VM - i Oberhof fra 8 februar.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.164
    Sted
    Liten by
    Er skisport en utdøende TV-sport?
    Jeg har unger i 20-årene og de har mange venner. Ingen, og jeg gjentar, INGEN av de ser på ski på TV.
    Har dere de samme erfaringene?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.835
    Sted
    Trondheim
    Mine barn i 30-årene har aldri sett på vintersport på TV. Selv ser jeg på skiskyting, alpint og lengdeløp på skøyter. Lenge siden jeg brydde meg om langrenn og hopp.

• Liker
    Reaksjoner: gwh

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    5.999
    Ikke noe interesse fra barn her heller.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.998
    interessen dabber vel av blant voksne også når det blir mer kronglete å få sett noe, er det samme man ser i fotball, det er kun de mest hardbarka igjen som må betale stadig mer fordi færre deler på regninga.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    5.999
    Jeg arvet mye av interessen fra mine foreldre, begge var veldig interessert i vintersport.

Fadern måtte ofte gå ut av rommet når det ble for spennende :ROFLMAO: Kunne begynne å rakke ned på norske hvis de bommet i f.eks skiskyting - han bommer bestandig liksom, med skikkelig oppgitt stemme - så hvis det snudde - snudde han også og begynte å fortelle om hvor suverene de var, veldig entusiastisk :LOL:

Datteren har aldri vist noen særlig interesse for vintersport.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.678
    interessen dabber vel av blant voksne også når det blir mer kronglete å få sett noe, er det samme man ser i fotball, det er kun de mest hardbarka igjen som må betale stadig mer fordi færre deler på regninga.
    Ja jeg stusser av og til på dette med rettigheter. Selv ser jeg stort sett kun alpint men også da så er det krøllet. Kommende uke f.eks. så er det renn i Kitzbüel, Schladming og Cortina og dette går på 3 forskjellige kanaler, tror heller ikke slikt er noe som gjør at interessen går opp og at det kommer til flere seere.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.678
    Man kan kutte ned ventetiden i morgen ved å se dameutforen i Cortina som starter 1015, både Ragnhild og Kajsa har kjørt veldig bra denne uka på treningene så får håpe de får det ut i rennet også, har en liten mistanke om at Kajsa er litt på gang nå. Shiffrin har forøvrig også kjørt veldig bra der nede, vinner hun i utfor så har hun vunnet i alle disipliner denne sesongen.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.678
    Hedda Berntsen har bronse i slalom fra VM i 2001, OL medalje i skicross, verdensmester i telemark, medaljer i X-games. Har også fått Egebergs Ærespris for alt dette. Hun er nå 46 år og i dag kjører hun FIS renn i slalom på Kongsberg. Dette er det syvende FIS rennet hun kjører denne sesongen. Fantastisk!

Skjermbilde 2023-01-21 kl. 07.08.40.png

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.678
    Kilde er en utrolig råtass, både i hodet og bena.

Men dagens flotteste TV bilder kom fra Cortina da Kajsa kom inn på 2 plass i utforen fra start no 30. 2 år med smerte, tilbakesteg, motgang, opptrening etc. var glemt i øyeblikket og utløste de flotteste scener. At Ragnhild som ble dyttet ut av pallen av Kajsa var den som ble gladest av alle sier ganske mye.

Anbefales hvis man er litt over gjennomsnittet interessert i både det ene og andre..

IMG_1339.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn