Bättre än norska damerna idag.Svenske landslaget virker kun å ha prioritert damene frem mot VM i år. Herrene er jo kun statister.
Klaebo och Valnes?Det blei 2i dag.
Klaebo och Valnes?
Jepp - Norge er nede i en bølgedal på kvinnesiden og må stole på en som hadde lagt opp men synes det så så trist ut for VM at hun tok en sesong til for lagetSverige parkerade Norge.
![]()
Bortsett fra han som egentlig ikke kunne hoppe, men likevel skapte en ny hoppstil. Lik det eller ikke.^ Laghopp, men hopp er vel en helt ukjent idrett for Sverige![]()
Ja. Alla hoppar samtidigt?^ Laghopp, men hopp er vel en helt ukjent idrett for Sverige![]()
Vi la ner backhoppning när alla andra nationer mobbade Boklöv.Bortsett fra han som egentlig ikke kunne hoppe, men likevel skapte en ny hoppstil. Lik det eller ikke.
Var en sak i DN for leeenge siden der en aerodynamiker fra NTH fortalte at han hadde ringt mammaen til Jan Boklöv og sagt at hun kunne ta det helt med ro for snart kom alle til å hoppe slik som sønnen hennes gjorde. Han sa også i samme saken at den ideelle skihopper ville være en kryssfinerplate.Bortsett fra han som egentlig ikke kunne hoppe, men likevel skapte en ny hoppstil. Lik det eller ikke.
Det kan jo klart stilles spørsmål om man konkurrerer på like vilkår når grad av funksjonsnedsettelse er så ulik som klasseinndelingen viser:Den seiern på Para sprinten syns jeg såg litt urettferdig uten utøver med en arm, mot en vilt dobbelstakende
Vilde Nilsen tok VM-gull på para-sprint: – Føler meg som Marit Bjørgen
De minst funksjonsfriske får starte tidligere i løpet. At det ikke var urettferdig vistes jo godt i akkurat denne finalen. Hun tok ikke igjen sin konkurrent før rett før målstreken. Det kaller jeg for god beregning av både utøver og reglene. Men det er nok umulig å få dette hundre prosent rettferdig.Den seiern på Para sprinten syns jeg såg litt urettferdig uten utøver med en arm, mot en vilt dobbelstakende
Vilde Nilsen tok VM-gull på para-sprint: – Føler meg som Marit Bjørgen
I dag ja, men hvis det skulle vært hopprenn, så kan du ta deg faen på at det hadde vært tykk tåke.Holmenkollen skilter i dag med ca 8 grader, skyfritt, vindstille og fine løypetraseér![]()
Det er jo ikke helt det jeg sier. Jeg sier ikke det bør avvikles. Jeg spør om hvor lenge andre land gidder å se på dette med 2-3 nasjoner på topp hele tiden. Om Tyskland forsvinner, da er det ikke lenger liv laga...Om nasjonsdominans skulle vært kriterie for å legge ned en sport så er det jo langt flere som skulle vært avviklet.
Men det er jo flere naturlige årsaker til at det er slik - i den sporten som heter Nordiske Grener.
Norge, Sverige og Finland er vel de eneste landene der denne sporten aktivt bedrives, nesten landsdekkende - med stor bredde og stort fokus.
Norge er den nasjonen som bruker mest penger - og på WC nivå har det desidert største apparatet rundt idretten.
Tja, han var førstemann med noe. Akkurat som amerikaneren Bill Koch var førstemann til å skøyte. Men i begge idretter måtte dette videreutvikles og forbedres betraktlig før det faktisk funket bra. Men som de sta nordmenn vi er (og gammeldagse?), så valgte vi å fighte mot begge! Gud hjelpes hvor dust vi kan være noenganger!Bokløv revolusjonerte hoppsporten med sin stil. De fant ut at en ikke behøvde å være god for å hoppe lengre. Han fortjener mere oppmerksomhet og en gullmedalje![]()
Tja - akkurat det har jo vært et tema i 20+ årJeg spør om hvor lenge andre land gidder å se på dette med 2-3 nasjoner på topp hele tiden. Om Tyskland forsvinner, da er det ikke lenger liv laga...