Vinyl flattening service anyone?

JamesC

Fersking
Ble medlem
29.10.2018
Antall liker
0
Hi! Er det noen som har en vinylflat eller lignende til leie? Eller vet om noen som kan utføre en slik tjenester? Jeg har lest en tråd før med informasjon om hvordan man kan rette plater i en ovn. Jeg er litt redd å prøve det med noen av platene mine. Jeg har flere veldig kostbar plater som dessverre har vært warped under frakt fra UK. På forhand takk for hjelpen. James

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
294
Start med lægge dem under press natten over.
Læg pladen på et plan bord. Læg en bog ovenpå, og noget tungt ovenpå bogen.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.755
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Start med lægge dem under press natten over.
Læg pladen på et plan bord. Læg en bog ovenpå, og noget tungt ovenpå bogen.
Hjelper i beste fall særdeles lite. Prøvde dette med en plate med noe svai for lang tid tilbake. Den lå i ukesvis under 7-8 kg vekt - og endret seg kun litt.

Men, prosessen som @Dazed linker til, ja - den fungerer. Jeg rettet nok en plate på den måten i forrige uke.

• Liker
Reaksjoner: TT.

JamesC

Fersking
Ble medlem
29.10.2018
Antall liker
0
Hi Dazed! I read through the link and will try this on some cheaper records first. Unfortunately my 2 Anglagard albums and a fist addition Nirvana bleach album are among those damaged :( My oven at home is rubbish, so i will try to find a consistent alternative heating method and post the results here. About 50 records in all need flattening so that should provide some good ´vinyl flattening data´ at least! Its seems like you have had quite some success, so i am crossing my fingers the records can be saved :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
The ones I've tried it on turned out fine, yes. :) Looking forward to hear about your results. Good luck.

Use a reliable oven thermometer to calibrate your oven's temperature first, and if it fluctuates, just make sure the peaks doesn't exceed 65° C (150° F). The material of the stones/glass you sandwich the record between will keep the vinyl at an even (enough) temperature. (That's not an absolute limit, but that will be safe, as it's far from the melting temperature of the vinyl.)

We need more data, so let's hear how it goes. Try the least expensive albums first. ;)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.755
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
My experience is that the vinyl needs approx 45 minutes in the oven at a temperature between 65-68 degrees. I then take them out and let them cool down (still under pressure from the glass-plates) to room temperature.

Topp Bunn