Vinyl holder ikke mål mot digital hos meg - hva gjør jeg feil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Sitter her med en opplevd frustrasjon etter atter en gang har tatt opp vinyl, etter tidligere forsøk på et vesentlig mer bedagelig plan.
    Jeg sitter med en følelse om at det må være noe galt med hodet mitt, eller at jeg har gått glipp av noen uttalte regler noen steder, og dermed stiller jeg følgende spørsmål:

    Sett at man har et sett med avslørende HTT, en forsterker (med int riaa) som er transparent: Hvor mye penger skal man måtte kaste på en vinylkilde for at det skal låte tilsvart oppløst, drivende og detaljert målt mot en simpel digital avspilling fra feks en chromecast?

    Selv har jeg kastet titalls tusen på vinylspiller pluss medium:: (15k) snurre, dog med en ydmyk MM pickup til ca 3k med nude eliptical stylus- og medium til 10k+ bare for å konstatere følgende:
    Ved avspilling oppleves timing som feil, og på flere plater er siste to spor tydelig preget/ låter surt grunnet tydelig variasjon av hastighet pga usentrert plate (?) + wow.
    Detaljeringen er ikke sammenlignbar mot digital, men det er av underordnet betydning så lenge vinyl feiler på pitch stability.

    Misforstå meg rett: Eierglede og håndtering av det fysiske format er fantastisk -det å velge et album overgår alltid følelsen å velge sin digitale motpart - og det ritualet som følger gjør at man nyter musikken på en måte som tiltaler meg, og noe jeg ønsker å fortsette med.

    Hadde det bare ikke vært for at digital låter fordømt mye bedre på alle mulige vis.Akkurat nå er de tingene som jeg beskriver ovenfor enorm dealbreaker for min del.

    Hva kan jeg gjøre for å bedre dette?
    Hvor mye penger må det påregnes at jeg kaster på problemet?
    Er pitch stability en utbredt greie eller er jeg "sensitiv"?
    Har jeg feilmontert pickup?

    Ved måling med RPM-app så får jeg utslag på 0,37% WOW/flutter uten pickup i groove, og 0,32 med pickup i groove. Er ikke dette MYE?
    Min TT har ekstern PSU som vistnok skal avhjelpe slik.

    Er dette noe som skal forventes av dette gamle formatet - har jeg for høye forventninger?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er forskjell på folk, som det heter. Noen plages fælt av ujevn tonehøyde, andre ikke. Platespillere er noen rare maskiner. Jeg digger dem, solgte aldri unna da alle gjorde det, og taktiliteten/ritualet overskygger nok feilene.
    Spilleren min (drivverk, arm, 2 hodeskall og pickuper) har vel kostet meg 29k til sammen. Alt unntatt drivverket som er 50 år er nytt. Bruker konsekvent MicroLine-nåler for å klare å lese de innerste rillene ordentlig. 0,37% er ganske mye wow ja. Jeg har telefonmålinger på 0,08% på den beltedrevne gamle Thorensen min
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Pelsjeger, om det er noen trøst så er din opplevelse i tråd med min egen. Mye kos og gode opplevelser på middels volum, men i form av stabilitet og transparens ved høyere volumer trumfet digitale medier vinyl in min stue og i mine ører. Nedskalerte derfor vinylriggen og spiller en plate i ny og ne på vintage Denonspillere for kos.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er vel selv litt der trådstarter er. Digital har blitt så bra nå at jeg føler ikke vinylen har noe særlig lydmessige fordeler lenger. Beholder vinylriggen mest for nostalgi og CD er hovedformatet. Man kan oppnå veldig bra lyd med vinyl også, men billig er det ikke - og tar man alle ulempene med formatet så er valget lett for min del.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Vinyl er nostalgi og kos, og en må latterlig høyt opp i pris for å matche digital done right.
    En litt flåsete påstand jeg leste her inne på sentralen er at vinylriggen må nord for 100k før det begynner å svinge.

    Kvaliteten på hele riggen er en ting. Kvaliteten på vinylen en annen. Det er utrolig mange dårlige vinylpressinger og kvalitet koster. Førstepress er sjeldent tilgjengelig med mindre man vet hvor man skal lete

    Når det er sagt.. når en heftig rigg er satt opp riktig og man setter på en kvalitetsinnspilling så er det få, om noen, digitalrigger som kan levere noe som kan matche det man da opplever. Her er mine egne ord fra en slik opplevelse;

    Stan Getz med Kenny Barron på piano, Rufus Reid på bass og Victor Lewis på trommer. Innspilt på Cafè Montmartre Jazzhus Montmartre, Copenhagen’s Legendary Prime Jazz Club - Upcoming Concerts i Danmark, en sommerdag i 1987. Igjen ble vi plassert midt i lokalet og med en slik troverdighet at man n e s t e n kunne kjenne røyklukta komme sigende. Rett og slett fantastisk! Gåsehud!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har ikke opplevd dine utfordringer, men så har jeg mest gamle spillere før prisene ble spinnville. Men hvorfor velge? Jeg solgte aldri hverken LPer eller CDer og lever fint med de side om side i tillegg til streaming. Prøv gjerne en pent brukt SL1200/1210 og sett på f.eks en Nagaoka MP-200. For ca 10k får du da en spiller med ekstremt lav w/f som også spiller bra. Jeg har en slik blant ca 20 andre spillere. Andre favoritter er micro seiki BL71 med DL-304 pickup og Victor TT81 med clearaudio mm.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vurderer vinylens tekniske kvaliteter mot det digitale og vil si man har lykkes med det om man ikke umiddelbart kan skille disse to. Det er likevel ikke det som fascinerer meg ved mediet. Jeg tror nemlig at mediets begrensninger nettopp er dens styrke. En analogi, det er ikke sikkert Haisommer hadde blitt den klassikeren det er om alt hadde gått smooth på settet og haien hadde vært dataanimert og oppførte seg etter planen. Sagt på annen måte, mediet tvinger ingeniøren til å begrense seg litt, noe som veldig ofte resulterer i en svært behagelig lytteopplevelse.

    En litt flåsete påstand jeg leste her inne på sentralen er at vinylriggen må nord for 100k før det begynner å svinge.
    Helt enig, men det er viktig å velge riktig spiller sør for 100k. Det finnes løsninger i dag som gjør at man kan møte de utfordringene man tidligere hadde uten utelukkende brut force mekanikk. Allikevel har vi entusiaster hatt en tendens til å velge simple mekaniske, men visuelt imponerende monstre. I dag kan rå datakraft løse mye av dette
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    På en super duper highend rigg analog som digital er det innspillingene som avgjør. Er nå min erfaring.
    Hadde besøk nylig. Vedkommende hadde med seg en analoginnspilling fra 1976 på vinyl.
    Var dette mulig på digital?😵💫
     
    Sist redigert:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Det er ikke sikkert at du gjør noe feil, egentlig.

    En ting er W/F, jeg målte akkurat til 0,17% på min med telefonen. Neppe imponerende det heller. Det er en DC--spiller med rem, og har sikkert mye mer W enn F, kanskje det er mindre hørbart? Så kan man sikkert legge til W/F fra kutting, og W fra usentrerte plater som man jo har en og annen av. Men uansett plager det meg ikke mye. Siden nesten alt jeg spiller er gitarbasert, og dermed utsatt for en smule presisjonsproblemer fra musikerne, så kan det til og med hende spillerens feil maskeres av utøvernes.

    En annen er kanalseparasjon, 30-35dB er jo bra tall på en pickup.

    En tredje er frekvensrespons, knapt målbart på digitalt, men i høyeste grad et tema på vinyl.

    Støy er et tema på vinyl. Elektronisk fra forsterker, jordstøy, rillestøy fra selv de mest luksuriøse og pedantisk rengjorte plater.

    Harmonisk vreng er en greie.

    Det er også hørbar pre- og postekko (groove echo) på en del plater.

    Og så bortetter.

    Om det er noe rent lydmessig som taler for vinyl, så er det nok først og fremst enkel tilgang til plater som ble gitt ut før loudness wars, og en del senere mastringer som henvender seg til et "audiofilt" publikum ved å la platene beholde litt dynamikk for de som ikke trenger å overdøve veistøy i bilen, eller sikter på å fange lyttere til den kraftigste radiostasjonen.

    Alt sagt. Det koster å gjengi vinyl godt. Jeg liker først og fremst ritualet og helhetsopplevelsen, og elsker å snuble over de virkelig godt mastrede som man finner innimellom.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Fint innlegg aardappeleter , der du nevner mange av de mildt sagt lite flatterende elementer i beskjeftigelsen vinylavspilling. Dette er jo kjent stoff, og for de av oss som er oppvokst med dette mediet ses ikke dette som egentlige problemer, men for den oppvoksende generasjon forholder ting seg nok annerledes. Er forøvrig ikke enig i påstanden om at en rigg skal koste på den gærne siden av 100K for å prestere. Vil nesten kalle det skremselspropaganda. Det er SÅÅ mye "billig" å få tak i på bruktmarkedet, men det krever selvsagt litt mer innsats enn å streame fra mobilen. For egen regning kan jeg bidra med, at jeg etter en time med Spotify er såpass trøtt i øra, at det eneste som hjelper er å sette på litt knitrelyd fra LP'ene.
    Steen
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Nå strømmer jeg ikke, kun fysiske formater her hjemme.

    Men er ikke disse strømmetjenestene "henfalne til" siste remaster, og dermed så hardt rammet av hard dynamisk komprimering som det går an?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Digitalt er enkleste og rimeligste veien til god lyd. Liker en å samle på plater og er villig til å bruke en del penger på en vinylrigg, og treffer med å sette sammen komponentene, så er det håp for godlyd på vinylen. Du må være villig til å bomme på en del kjøp, som du forbanner det over dårlig pressing. Du kommer på et tidspunkt til å ende opp med samle mani og bruke mye penger på plater. Du trenger møbler til oppbevaring og på et tidspunkt, vil en vurdere å kjøpe en dyr plate vasker. Pokker meg mye dritt med vinyl. Er det verd det?

    Jeg har stilt meg det spørsmålet flere ganger. Svaret er et stort ja hver gang. Jeg finner stor glede i vinyl. Synes enkelte innspillinger låter særdeles bra. Ikke minst eldre musikk. Bare følelsen det gir meg med å sette på en plate, sitte med coveret, og åpne en ipa. Kan ikke sette en pris på det.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Man må Bruke noe penger på vinyl med god riaa, arm og pickup slik jeg har ærfart det. Har ikke brukt så mye på selve driverket, men akkryl er noe jeg liker med mindre statisk ladning og god demping. Ellers så er det lydmessig forskell på en nålfan av alu og borron. Mere speed og detaljer på sistnevnte. Og ikke minst sølv viklinger som også er brukt av enkelte fabrikanter. Har det på en ortofon. Innstillingene og tilpassninger må stemme :) Eller så er det mange som vet bedre enn meg om dette;) Har ikke rigg til hundre tusener.
    Ellers så har en japanske tonearm fabrikanten nevnt at en armbase med rørgjennomgang på en massiv spillerbase, er en betydelig forbedring i forhold til en plate som enkelte bruker på sin spiller :)
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Men er ikke disse strømmetjenestene "henfalne til" siste remaster, og dermed så hardt rammet av hard dynamisk komprimering som det går an?
    Det er opp til plateselskapene, og med tanke på at trenden helt klart går mot bedre lydkvalitet er det ikke sikkert det er så krise på den fronten, egentlig.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    I utgangspunktet ville jeg sagt at pickup og riaa er to komponenter som kan utgjøre store forskjeller i opplevd lydkvalitet. Men hvis det er slik at du blir sjøsyk av å høre på en plate må du begynne med drivverket.
    Det burde heller ikke være så stor sporingsfeil at man ikke orker å høre innersporet. En ordentlig protraktor gjør det mye lettere å justere inn pu.

    Når det kommer til pris koster en all out rigg skjorta, selv ble jeg hekta etter å ha kjøpt en gammel midt på treet DD spiller. Når jeg i dag har tweaket og prøvd å få det meste ut av utstyret kommer jeg ikke utenom riaa. En riaa med gode justeringsmuligheter er et must for meg.
    Jobber stadig med å få digitalsiden til å spille med samme rom, decay og oppløsning.
    mvh
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Digitalt er enkleste og rimeligste veien til god lyd. Liker en å samle på plater og er villig til å bruke en del penger på en vinylrigg, og treffer med å sette sammen komponentene, så er det håp for godlyd på vinylen. Du må være villig til å bomme på en del kjøp, som du forbanner det over dårlig pressing. Du kommer på et tidspunkt til å ende opp med samle mani og bruke mye penger på plater. Du trenger møbler til oppbevaring og på et tidspunkt, vil en vurdere å kjøpe en dyr plate vasker. Pokker meg mye dritt med vinyl. Er det verd det?

    Jeg har stilt meg det spørsmålet flere ganger. Svaret er et stort ja hver gang. Jeg finner stor glede i vinyl. Synes enkelte innspillinger låter særdeles bra. Ikke minst eldre musikk. Bare følelsen det gir meg med å sette på en plate, sitte med coveret, og åpne en ipa. Kan ikke sette en pris på det.

    Synes det er vanskeligere å finne gode CD-mastringer enn gode vinylutgivelser...

    Finner forøvrig at high-res digital fra originale master tapes og original vinylpressing ofte låter dønn likt. Dette uten at vinylriggen koster sååå mye mer enn SACD spilleren.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ca 50-50 på hva som låter best av vinyl eller digitalt hos meg.
    masteringen betyr mer enn formatet.
    digitalt er en lettere vei og gir helt klart mest for penga.
    vinyl krever større utlegg og mer fikling, men når det først sitter på både oppsett og opptak (særlig på musikk pre årtusenskiftet), så legger det alle digitale formater i en støvsky.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    ca 50-50 på hva som låter best av vinyl eller digitalt hos meg.
    masteringen betyr mer enn formatet.
    digitalt er en lettere vei og gir helt klart mest for penga.
    vinyl krever større utlegg og mer fikling, men når det først sitter på både oppsett og opptak (særlig på musikk pre årtusenskiftet), så legger det alle digitale formater i en støvsky.
    Enig rama, det viser seg ofte at mastering har mye mer å si for sluttresultatet enn formatet man spiller av. Derfor er det ikke mulig å konkludere på om vinyl, CD eller streaming er best. Kvalitetsnivåene på utstyret har naturligvis også noe å si også, men et komprimert opptak er og blir nettopp det.

    I denne nylige «testen» hørtes mp3 av førsteutgave bedre ut enn både hires flac og vinyl med 2023-master. Ikke alle som liker Darko, men synes det tas opp gode poenger i denne videoen:
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Her var det mange gode betraktninger å ta med seg videre.
    Absolutt et poeng med både mastering vs loudness og hva som er tilgjengelig hvor på de digitale tjenestene.

    Mitt rasjonale for å starte på han igjen var basert delvis på følgende:
    - Gleden ved det fysiske medium, det å stå ved et valg, være tilstede, reise på rævva og bytte side etc.
    - Ha noe som funker når IT og nettverk ikke spiller på lag (uavhengig av 3. parts programvare, bugs og verden forøvrig)
    - ADC og DAC i min Devialet Expert 200 gjør at man kan laste profiler basert på hvilken pickup som benyttes, samt justere on the fly på loading, gain etc.
    Bør være godt nok-> kan legge pengene i PU i stedet.

    Det som tok meg litt på senga er denne biten med pitchvariasjon og kvalitetskontroll på NYE plater. I går kveld med nyeste plate til Margo Price - der to av de beste låtene ligger mot slutten av platen, og der pianoet rett og slett låter pisse surt.
    Når jeg da til sammenlikning sjalter over til streaming så strammes alt opp og låter så mye riktigere ut at jeg rett og slett føler meg snytt.
    Sjekket vatring og gjort ny kontroll - appen viser nå 0% avvik på speed, men 0,3% pitch instability (med needle i groove).
    Har man da en plate som ikke er sentrert så kan jo ikke engang en pickup til 100.000,- bedre utgagnspunktet, eller?

    Er det slik at nypresset vinyl bare er en gimmick, eller har jeg rett og slett for store forventninger til dette produktet som har følgende meritter?

    1693665324649.png

    1693665392337.png
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    For ordens skyld:
    Drivverk er i vater.
    Spindel har olje.
    Beltet, av blank type har jeg hatt av og varmet i vannbad og gjort rent.
    mer det noe jeg kan gjøre med pulley, eller strøm for bedre forhold rundt stabilitet?
    IMG_4113.png

    IMG_4112.png
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men er ikke disse strømmetjenestene "henfalne til" siste remaster, og dermed så hardt rammet av hard dynamisk komprimering som det går an?
    Etter at Spotify begynte å normalisere på LUFS har det blitt litt bedre, men folk vil jo helst kunne høre musikken sin i støyende omgivelser.
    Klassisk virker på meg å ikke være dynamikkbegrenset på strømmetjenestene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Wow på 0.37 er påtok for mye. Desverre er det ingen sammenheng mellom pris og hastighetsstabiliet. Jeg kan i morgen legge ut noen vinylopptak så du kan høre mitt system, har et dyrt og ett meget billig med samme LP
    EDIT: Du har PM med linker
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Prøv talkum på beltet. En teskje i en 1L pose sammen med belte , blås opp posen og rist til beltet er belagt med pulver , rist av løst pulver . Tre på spiller , bruk plasthansker for å unngå fett på etc
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    På en lett spiller kan telefonen lage ubalanse. Da får du ikke riktig måling av wow.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Enig rama, det viser seg ofte at mastering har mye mer å si for sluttresultatet enn formatet man spiller av. Derfor er det ikke mulig å konkludere på om vinyl, CD eller streaming er best. Kvalitetsnivåene på utstyret har naturligvis også noe å si også, men et komprimert opptak er og blir nettopp det.

    I denne nylige «testen» hørtes mp3 av førsteutgave bedre ut enn både hires flac og vinyl med 2023-master. Ikke alle som liker Darko, men synes det tas opp gode poenger i denne videoen:
    Grei og informativ video. Og konklusjonen hans samsvarer godt med mine egne uvitenskapelige erfaringer. Som en anekdote kan jeg nevne at min favorittversjon av haifai klassikeren Hell Freezes Over er stereosporet på DVD’en 🙈
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hos meg så er det ofte at vinyl låter bra, men stort sett på nye plater. De jeg har kjøpt brukt syns jeg ofte låter ganske kjedelig, eller det er for mye ulyder selv etter vask.
    Kan ikke si jeg har hørt noe med for høy hastighet eller lignende, kanskje jeg har vært heldig, eller evt har dårlig gehør for slikt.
    Største fordelen med vinyl er at man mye lettere hører igjennom en hel plateside. Når jeg streamer eller hører på cd blir det stort sett mye skipping fordi det er så enkelt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Er det snakk om en Rega? Om så er tilfelle vil en EBLT superbelte kunne ordne problemet med wow,

    Har du en Rega pickup? Da kan forklaringen ligge der, Rega sine pickuper har feil frekvensgang, dvs den faller av med økende frekvens, kan tenke meg at det må bli kjedelig og tamt å lytte til
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    NLE17. Sånn, nå er det nevnt et eksempel på et god RIAA.
    Jepp, fikk først det jeg ønsket av vinyl med en NLE17 med MI PSU og en Technics SL 1210 med ekstern KAB psu og Jelco 750D/ Denon DL103R. Forholdsvis rimelig løsning med riktig PRAT, dynamikk og sorte bakgrunn jeg strebet etter med vinyl.
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    En god nok platespiller, en god pu og et godt riaa så er vinyl fantastisk. Da ofte med eldre innspillinger, men det kommer noe bra nytt også. Så finnes det spolebånd, mastertape er det ingenting som slår 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn