Vinyl holder ikke mål mot digital hos meg - hva gjør jeg feil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Prøv talkum på beltet. En teskje i en 1L pose sammen med belte , blås opp posen og rist til beltet er belagt med pulver , rist av løst pulver . Tre på spiller , bruk plasthansker for å unngå fett på etc
    Tørket av/ renset subplatter med bremserens. Fant noe herlig parfymert rompetalkum og dopet beltet med.

    Måler med appen: plasserer en taperull over spindeltapp og legger telefon i center av tallerken. Armen går under telefonen da og kan således spille mens målingen gjøres.

    IMG_4115.png

    Ser ut til til å ha tatt ned ustabiliteten til halvparten av tidligere, samtidig som den nå kjører litt fort.
    Skal lytte litt i kveld og så kan jeg melde tilbake.

    Takk så langt for kloke ord og gode tips!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her var det mange gode betraktninger å ta med seg videre.
    Absolutt et poeng med både mastering vs loudness og hva som er tilgjengelig hvor på de digitale tjenestene.

    Mitt rasjonale for å starte på han igjen var basert delvis på følgende:
    - Gleden ved det fysiske medium, det å stå ved et valg, være tilstede, reise på rævva og bytte side etc.
    - Ha noe som funker når IT og nettverk ikke spiller på lag (uavhengig av 3. parts programvare, bugs og verden forøvrig)
    - ADC og DAC i min Devialet Expert 200 gjør at man kan laste profiler basert på hvilken pickup som benyttes, samt justere on the fly på loading, gain etc.
    Bør være godt nok-> kan legge pengene i PU i stedet.

    Det som tok meg litt på senga er denne biten med pitchvariasjon og kvalitetskontroll på NYE plater. I går kveld med nyeste plate til Margo Price - der to av de beste låtene ligger mot slutten av platen, og der pianoet rett og slett låter pisse surt.
    Når jeg da til sammenlikning sjalter over til streaming så strammes alt opp og låter så mye riktigere ut at jeg rett og slett føler meg snytt.
    Sjekket vatring og gjort ny kontroll - appen viser nå 0% avvik på speed, men 0,3% pitch instability (med needle i groove).
    Har man da en plate som ikke er sentrert så kan jo ikke engang en pickup til 100.000,- bedre utgagnspunktet, eller?

    Er det slik at nypresset vinyl bare er en gimmick, eller har jeg rett og slett for store forventninger til dette produktet som har følgende meritter?

    Vis vedlegget 948333
    Vis vedlegget 948334
    Imponerende meritter. Hvilken spiller det er snakk om, har jeg ikke fått med meg🤔
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Noen som har sammenlignet avspilling av vinyl direkte fra lp spiller vs samme lp som har blitt digitalisert og lagret på disk og deretter streamet til samme anlegg. Forsvinner noe av magien i A/D prosessen?
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Det er en planar 6. foreløpig med 2m blue - men planen emer kapabel pickup.
    Resten er devialet Expert 200, Dynaudio Heritage Special og Rel S3. Streaming via Raspberry Pi/ hifiberry digi og sBooster psu.

    Men
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.500
    Torget vurderinger
    2
    Den blå appen til venstre gir bedre oversikt Iver flere rundee. Den gule er mer begrenset syns jeg. Obs ingen sv disse er gode nok til å vise absolutt hastighet RPM dvs de viser +0.2% når strobedisk strekene står stille
    IMG_0169.jpeg

    Denne er også bra.
    IMG_0171.jpeg


    Du kan bruke Video Tachometer for å få% avvik med steobedisk.
    IMG_0172.jpeg


    Her er forøvrig 2016 specene for Rega , ikke mye å skryte av. Heldigvis blir det MYE bedre med EBLT beltet,da kan man komme ned på 0.1 eller under på en P10. Første bilde viser hastighets variasjon, det neste avvik fra 33.33 RPM. Forresten må det nevnes at svært mange av dagens spillere er på nivå med REGA 2016, så man aner ikke hva msn får om man ikke måler
    IMG_1774.jpeg

    IMG_1773.jpeg
     
    Sist redigert:

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Den blå appen til venstre gir bedre oversikt Iver flere rundee. Den gule er mer begrenset syns jeg. Obs ingen sv disse er gode nok til å vise absolutt hastighet RPM dvs de viser +0.2% når strobedisk strekene står stille
    Vis vedlegget 948519
    Denne er også bra.
    Vis vedlegget 948520

    Du kan bruke Video Tachometer for å få% avvik med steobedisk.
    Vis vedlegget 948521

    Her er forøvrig 2016 specene for Rega , ikke mye å skryte av. Heldigvis blir det MYE bedre med EBLT beltet,da kan man komme ned på 0.1 eller under på en P10. Første bilde viser hastighets variasjon, det neste avvik fra 33.33 RPM. Forresten må det nevnes at svært mange av dagens spillere er på nivå med REGA 2016, så man aner ikke hva msn får om man ikke måler
    Vis vedlegget 948522
    Vis vedlegget 948523
    Jeg hadde pulley og belter fra tredje-part. Tango. Hastigheten var "over alt" Byttet belter til de dyreste fra Rega (reference) Nå er vi på 33.3 og 0.04 wow RPM. Belter betyr mye. Tango sine gjennomsiktige belter var ujevne både visuelt og knudrete i hånden. Sjekk video på YouTube om hvordan rega kom frem til reference.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Her var det mange gode betraktninger å ta med seg videre.
    Absolutt et poeng med både mastering vs loudness og hva som er tilgjengelig hvor på de digitale tjenestene.

    Mitt rasjonale for å starte på han igjen var basert delvis på følgende:
    - Gleden ved det fysiske medium, det å stå ved et valg, være tilstede, reise på rævva og bytte side etc.
    - Ha noe som funker når IT og nettverk ikke spiller på lag (uavhengig av 3. parts programvare, bugs og verden forøvrig)
    - ADC og DAC i min Devialet Expert 200 gjør at man kan laste profiler basert på hvilken pickup som benyttes, samt justere on the fly på loading, gain etc.
    Bør være godt nok-> kan legge pengene i PU i stedet.

    Det som tok meg litt på senga er denne biten med pitchvariasjon og kvalitetskontroll på NYE plater. I går kveld med nyeste plate til Margo Price - der to av de beste låtene ligger mot slutten av platen, og der pianoet rett og slett låter pisse surt.
    Når jeg da til sammenlikning sjalter over til streaming så strammes alt opp og låter så mye riktigere ut at jeg rett og slett føler meg snytt.
    Sjekket vatring og gjort ny kontroll - appen viser nå 0% avvik på speed, men 0,3% pitch instability (med needle i groove).
    Har man da en plate som ikke er sentrert så kan jo ikke engang en pickup til 100.000,- bedre utgagnspunktet, eller?

    Er det slik at nypresset vinyl bare er en gimmick, eller har jeg rett og slett for store forventninger til dette produktet som har følgende meritter?

    Vis vedlegget 948333
    Vis vedlegget 948334
    Det skal sies at mange nye produksjoner tar lett på sluttproduktet og jeg har mange nye plater med ujevn kvalitet på mastering. Det kreves en annen tankegang ved mastering av vinyl mot strømming. Jeg kjøpte nettopp en plate jazz, Village of the Sun First light, som låter komprimert. Slitsomt for øret. Man slipper ikke unna på vinyl heller.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har sammenlignet avspilling av vinyl direkte fra lp spiller vs samme lp som har blitt digitalisert og lagret på disk og deretter streamet til samme anlegg. Forsvinner noe av magien i A/D prosessen?
    Ja
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    RIAA er nevnt - indirekte: "Kvaliteten på hele riggen...."
    Skjønner ;)

    Trur kanskje ikke så mange skjønner at RIAA er en del av riggen.
    Har tenkt på rigg som en platespiller a la borerigg.

    Og kanskje verre blir det når man har en integrert forforsterker med RIAA og DAC i samme kabinett.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Det er forskjell på folk, som det heter. Noen plages fælt av ujevn tonehøyde, andre ikke.
    Har en kjenning i Oslo. Han er veldig sensitiv for ujevn tonehøyde. Han hører at 33 1/3 hastighet er helt på grensen av hva som er akseptabelt for øret og hjernen vår.
    Han har et par 78rpm med nyinnspilt klassisk musikk (digital innspilling) presset i svært begrenset opplag, ment som «show off». I mitt øre er det kvalitetsmessig større forskjell fra 45rpm til 78, enn fra 33 til 45rpm. 78rpm….da snakker vi uanstrengt flyt i musikken og et stort 3D-lydbilde.

    Sett i den konteksten at 33rpm opplagt var et kompromiss mellom fysisk størrelse og lydlig kvalitet den gang for lenge lenge siden da standarden ble satt, er det tankevekkende at det brukes flere hundre tusiner av kronasjer på spiller, arm, pick-up og RIAA når utgangspunktet er gitt og sluttresultatet alltid vil være begrenset.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.500
    Torget vurderinger
    2
    Wow og flutter kan presenteres med mange ulike verdier og definisjoner, Her er målinger av 26 platepillere med ulike måletall
    WRMS som Technics oppgir gir mye laver tall enn Peak Wow og 2S og WRMS feks, hhv 0.10/0.093/0.02%
    WRMS fiterer bort mye feks vil en en peak hastighetsvariasjon på 0.25% kunne gi en WRMS verdi på 0.05%.. 0.05% ser jo penere ut uten at det er det.
    1693736981177.png


    Av den grunn liker jeg å plotte varisjonen, her er min spiller med bra og dårlig belte, et plot sier mer enn tall...
    1693737139005.png
     

    Vedlegg

    A

    aardappeleter

    Gjest
    Det ser ut som det har kommet en ny funksjon på min som tegner hastighet som avstand fra senter. Da ser det sånn ut:
    20230903_124908.jpg


    Det er en 'flat spot' som ikke ser ut til å flytte seg, og dermed tror jeg at det er tallerkenen som ikke er perfekt rund (remmen går rundt ytterkant av den)? Kanskje ujevn friksjon i lageret? Hadde det vært ujevnheter i motorkraft, så ville det antageligvis vært helt urelatert til omdreiningshastigheten, slik at ujevnhetene flyttet seg uforutsigbart. Hadde det vært ujevnheter i remmen, så ville den vel flyttet seg forutsigbart. Ujevnheter i pulley ville vel vist seg som småbølger, snarere enn en bred nedtrykt side av sirkelen...

    Ja. Man skal bli plaga med disse grammofonplatene...
     

    Vedlegg

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Yes folkens.
    Etter å ha levd lykkelig etter reim-rens med ræv-pulver (talkum) må jeg kanskje vurdere redigere trådtittel.

    Har kosa meg i ettertid, og med unntak av Hunting High and Low med A-Ha som låter pissurt så har wow vært til å leve med.

    Fikk en pakke med Eblt fra Stereofil i dag, som da erstattet den blanke silikonreima som fulgte med da jeg kjøpte spilleren.

    FØR:

    IMG_4502.png


    Etter byttet og justering av NEO PSU.
    (Slapp opp for gratis spins på den over så byttet til «Turntable app»).
    Etter:
    IMG_4505.jpeg


    Da er vi godt innenfor rp10-specs, som jo er gledelig! Alle målinger med needle i groove og telefon i center av tallerken.

    Testing får skje i morgen grunnet situasjonen som utspiller seg i Belgia.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan du gi en meny på god reim-rens?
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg er heldigvis (?) Ikkje plaga med ekstremt gehør, men ein kompis irriterte seg slik at han brukte ei rundfil for å utvide hålet til plata lot seg sentrere.
    Elles har dotter mi ein god vinylrigg som kan måle seg med mykje. Gammal pioneer PL L 1000 med tangentarm . Lett å justere korrekt, og enkel i bruk. Er ho snill, vert det kanskje ny pickup til jul,,,
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som det har kommet en ny funksjon på min som tegner hastighet som avstand fra senter. Da ser det sånn ut: Vis vedlegget 948591

    Det er en 'flat spot' som ikke ser ut til å flytte seg, og dermed tror jeg at det er tallerkenen som ikke er perfekt rund (remmen går rundt ytterkant av den)? Kanskje ujevn friksjon i lageret? Hadde det vært ujevnheter i motorkraft, så ville det antageligvis vært helt urelatert til omdreiningshastigheten, slik at ujevnhetene flyttet seg uforutsigbart. Hadde det vært ujevnheter i remmen, så ville den vel flyttet seg forutsigbart. Ujevnheter i pulley ville vel vist seg som småbølger, snarere enn en bred nedtrykt side av sirkelen...

    Ja. Man skal bli plaga med disse grammofonplatene...
    Ett spørsmål..... Er det iPhone du har der, da jeg ikke finner den funksjonen til Android??
    Og ja.... dette er helt klart friksjon i lageret. Enten en ripe i leiebrønnen, et sted på akslen, der den ikke har nokk olje,
    eller at akslen ikke er 100% rett. Samme problem jeg hadde med Acoustik Solid´en min. Måtte kjøpe ny tallerken
    og leie for å fikse problemet.
    Det, du kan prøve er å høyglanspolere både leiebrønn og aksel. Les POLERE, ikke slipe, da du ikke ønsker
    endrede toleranser.
    På kinamikk-akrylspillen er toleransene ikke serligt presise, så etter å ha effektivt polert både aksling og brønn,
    sammt skiftet leiekugle fra stål til keramikk/zirkonium,
    blev den mest stabile gangkonstans opnådd, ved å smøre aksel/brønn med lagerfett i stedet for olje.
    Nå går den unner 0,1 %, hvilket er mere enn bra nokk her i stuen. Acoustik Solid´en med ny "platter og
    MagLev bearing" er selvfølgelig bedre med 0,04 når best, men også på den var gangkonstans/WF avhengig
    viskositet på oljen. For tynn eller tykk blev resultatet med begge dårligere enn når ramt spot on.
    Ennte opp med en fullsyntetisk motorolje SAE 5/30.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    RIAA'n er nøye på plasseringen hos meg. Jeg fikk brum ved avspilling av vinyl. Holdte nesten på å gi opp hele greia. Da var det en hær på sentralen som sa at den måtte omplasseres mere fritt. Jeg flyttet RIAA fra et strømfilter og et elektronisk filter. Da ble det plutselig musestille :)
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.033
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Kan man stole på disse appene?
    Jeg gjorde en måling nå på samme måte som ts.
    Målt på en Nottingham Ace Spacedeck.
    Hva er innafor? RPM er jo spott on. Men wow kan kanskje jobbes litt med? Talkum skal kjøpes inn :)
    20231103_154903000_iOS.png
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    426
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    7
    Kan man stole på disse appene?
    Jeg gjorde en måling nå på samme måte som ts.
    Målt på en Nottingham Ace Spacedeck.
    Hva er innafor? RPM er jo spott on. Men wow kan kanskje jobbes litt med? Talkum skal kjøpes inn :)
    Vis vedlegget 966731
    Wow er jo lavt her, tror ikke du hører forskjell med talkum!
     

    Zundapp

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2012
    Innlegg
    70
    Antall liker
    79
    Jeg hører på digital omtrent 70 % av tiden, og vinyl omtrent 30 %. Det er ikke min intensjon å være en talsmann for analog lyd og generelt vinyl, men etter jobb er disse 30% ekte nytelse. Enkelt sagt høres instrumenter og menneskestemmer mer naturlig ut på god analog lyd.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.921
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Yes folkens.
    Etter å ha levd lykkelig etter reim-rens med ræv-pulver (talkum) må jeg kanskje vurdere redigere trådtittel.

    Har kosa meg i ettertid, og med unntak av Hunting High and Low med A-Ha som låter pissurt så har wow vært til å leve med.

    Fikk en pakke med Eblt fra Stereofil i dag, som da erstattet den blanke silikonreima som fulgte med da jeg kjøpte spilleren.
    Hepp!
    Dette så jo veldig bra ut. Var det Advanced eller Reference du gikk for?

    mvh
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Rega Reference EBLT Drivebelt. Tunet inn psu etterpå da den trakk for raskt med det nye beltet. Bedre friksjon, som bla kan høres som et ynk når jeg starter spilleren.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Pelsjeger, om det er noen trøst så er din opplevelse i tråd med min egen. Mye kos og gode opplevelser på middels volum, men i form av stabilitet og transparens ved høyere volumer trumfet digitale medier vinyl in min stue og i mine ører. Nedskalerte derfor vinylriggen og spiller en plate i ny og ne på vintage Denonspillere for kos.
    Samme her 👍
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det hender at streaming og cd låter bedre hos meg også, men dette har veldig mye med innspillingene å gjøre. Kvaliteten på forskjellige utgivelser av samme lp kan svinge voldsomt i kvalitet
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn