Vinyl priser - skjer'a?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.639
Sted
Smurfeland
Dan Dare
Hadde du klart og lese, så hadde du visst det.

Men om dere ikke klarer og se hele bilde av dette, så kommer dere heller ikke til og forstå hvorfor det er som det er...
Mulig det, jeg jobber ikke med logistikk så dette har du sikkert greie på. Men at Virke påstår at vi har mistet 4500 arbeidsplasser (i 2017) pga. netthandel er det reneste tøv. Det var vel Virke sammen med KrF som fikk fjernet 350,- kr. grensen.
Jeg vet ikke sikkert, men det er nok en del arbeidsplasser som forsvinner p.g.a. netthandel hvis man regner med netthandel innenlands også. Ta Platekompaniet som eksempel. De legger ned alle butikkene sine unntatt tre stykker for å satse på netthandel isteden. Jeg har pleid å handle på Sandvika, Strømmen, Jessheim, og Majorstua. Pr. i dag er det vel bare den på Sandvika Storsenter som fortsatt er i drift, men den skal visst også legges ned.

4500 arbeidsplasser høres allikevel ganske mye ut, spørs om man da regner med alle deltidsstillinger, sesongarbidere, og tilkallingsvakter o.s.v.

Det som er sikkert er iallfall at når butikken i Sandvika forsvinner så kommer jeg ikke til å sette meg i bilen og kjøre inn til Oslo sentrum for å handle på Oslo City isteden hvis jeg kjeder meg litt en ettermiddag og er hypp på noe nytt. Sånn jeg fortsatt gjør med den i Sandvika. I beste fall kommer jeg kanskje til å gidde å bestille på nett innimellom, men det blir lenger og lenger mellom hver gang når alt er bestillingsvare og en bestilling blir sendt i åtte forskjellige sendinger med ukers mellomrom, og man attpåtil må klage og returnere varer fordi ting blir ødelangt under transport.

Jeg tror hele greia er en særdeles ondsinnet og svinaktig konspirasjon for å få folk vekk fra fysiske medier og over på streaming. Eller kanskje ikke. Men det framstår mer og mer som et mer realistisk alternativ enn å handle fysiske eksemplarer av musikk og film i butikk.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.639
Sted
Smurfeland
Logistikk / Distribusjon / Transport, så er det elementer man taper penger på og og noen enn tjener på, selvfølgelig.
Men de vilkårene vi har i Gnore, med dem geografiske utfordringene vi har og samtidig så er det slik at det ikke er noe folk vil bruke penger på... det skal bare virke lissom.. Det ser vi jo i denne diskusjonen.
Transport i Norge er uforholdsmessig dyrt for privatpersoner som bestiller pakker fra utlandet og må betale dyre gebyrer i tillegg, sånn er det bare.

Som forbruker driter jeg egentlig ganske tynt i hvorfor det er sånn, men jeg tenker at det må ligge en god del vrangvilje og dårlig innstilling bak for at det ikke skal være mulig å løse en enkel oppgave som å få en pakke med en LP eller bluray disc inn i landet og hjem til meg uten at det skal koste masse penger i administrasjonsgebyrer og annet tull. Og da sier jeg ikke at det nødvendigvis er transportbransjen som er synderne her, selv om min egen erfaring er at det er mye knoting der også, men kanskje det er lovbestemmerne som pålegger alle som skal håndtere slikt gods unødvendig mye papirskyving og byråkrati.

Hvorfor ikke bare gjøre ting enkelt og greit for folk innimellom istedenfor å herse med dem som vil handle litt småtteri fra andre steder i verden?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Nå er det stor konkurranse i transportbransjen så at det skal være så mye kundeødeleggende konspirasjon der er mer enn jeg fatter. Vi bor i et høykostland og tjener godt så at dette gjenspeiles i transport- og fortollingskostnader virker rimelig. Lønnsnivå og kostnader henger gjerne sammen. Det er en merkelig oppfatning at vi skal ha norske lønnsfordeler og «utenlandsk» kostnadsnivå.

2

2xJ

Gjest
Få alle til og gå ned i lønn, her i landet.. så får du det som du vil..... :rolleyes:

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Antall liker
1.302
Nå må dere slutte med sytet om dette gebyret, det kan nesten se ut som om platekjøpere av små volum blir forfulgt av staten. Gebyret har alltid vært der, kommer til å være der enten du kjøper plater, kondomer, strutseegg, skismørning, skiftenøkkler, vaskefiller, boksehansker etc.

Tips; Kjøp 50 plater (eller kondomer...) om gangen, da vil gebyret være ubetydelig. (Det er det vel uansett når jeg tenker meg om....)
Beklager, men dette "tipset" er bare latterlig. Du mener altså at jeg skal bestille 50 eks når jeg forhåndsbestiller det nye albumet til en artist jeg liker. For meg virker ikke det overmåte fornuftig.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
11.574
Nå må dere slutte med sytet om dette gebyret, det kan nesten se ut som om platekjøpere av små volum blir forfulgt av staten. Gebyret har alltid vært der, kommer til å være der enten du kjøper plater, kondomer, strutseegg, skismørning, skiftenøkkler, vaskefiller, boksehansker etc.

Tips; Kjøp 50 plater (eller kondomer...) om gangen, da vil gebyret være ubetydelig. (Det er det vel uansett når jeg tenker meg om....)
Beklager, men dette "tipset" er bare latterlig. Du mener altså at jeg skal bestille 50 eks når jeg forhåndsbestiller det nye albumet til en artist jeg liker. For meg virker ikke det overmåte fornuftig.
Hvis du kun liker èn artist så kjøper du den ene. Noen liker mer enn èn ser du, tipset var til dem.

Jeg vet jo ikke men blir ikke overrasket hvis du har en forferdelig kjedelig platesamling.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Det er en merkelig oppfatning at vi skal ha norske lønnsfordeler og «utenlandsk» kostnadsnivå.
Det er en enda merkeligere oppfatning at vi ikke skal få lov til å nyte godt av at ting koster mindre andre steder i verden.
Det som er enda merkeligere at man gjør det man kan for å unngå å ha mulighet for å kjøpe noe lokalt. Som om innbyggerne i et av verdens rikeste land trenger flere økonomiske fordeler.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.639
Sted
Smurfeland
Det er en merkelig oppfatning at vi skal ha norske lønnsfordeler og «utenlandsk» kostnadsnivå.
Det er en enda merkeligere oppfatning at vi ikke skal få lov til å nyte godt av at ting koster mindre andre steder i verden.
Det som er enda merkeligere at man gjør det man kan for å unngå å ha mulighet for å kjøpe noe lokalt. Som om innbyggerne i et av verdens rikeste land trenger flere økonomiske fordeler.
Enig med den første delen av innlegget ditt, og jeg prøver også å handle lokalt selv så langt det lar seg gjøre. Helt bevisst handler jeg i nærområdet, iallfall hvis det er en butikk jeg liker og helst vil beholde.

Også delvis enig i den andre delen, vi bor som du sier i et økonomisk paradis hvis vi sammenligner oss med mange andre land. Men prisnivået på varer og tjenester er da også behørig justert inn mot dette, og de aller fleste av oss som kjøper varer og tjenester innenlands er vant til å betale for seg, for å si det sånn. Jeg syns kanskje det virker litt smålig hvis tanken er at vi ikke skal få lov til å handle billig fra utlandet fordi vi bor i et rikt land.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.639
Sted
Smurfeland
Få alle til og gå ned i lønn, her i landet.. så får du det som du vil..... :rolleyes:
Det holder lenge at folk heller bare gjør jobben sin uten å gape så mye med nebbet etter ekstrabetaling for alt jobben fører med seg. :cool:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Enig med den første delen av innlegget ditt, og jeg prøver også å handle lokalt selv så langt det lar seg gjøre. Helt bevisst handler jeg i nærområdet, iallfall hvis det er en butikk jeg liker og helst vil beholde.

Også delvis enig i den andre delen, vi bor som du sier i et økonomisk paradis hvis vi sammenligner oss med mange andre land. Men prisnivået på varer og tjenester er da også behørig justert inn mot dette, og de aller fleste av oss som kjøper varer og tjenester innenlands er vant til å betale for seg, for å si det sånn. Jeg syns kanskje det virker litt smålig hvis tanken er at vi ikke skal få lov til å handle billig fra utlandet fordi vi bor i et rikt land.
Det er ingen som skal nekte noenting. Hvis man velger å handle utenlands så må man betale det som det koster i frakt og fortolling, ikke noe mer enn det. Er det smålig?

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Hvis Rema krevde et gebyr på 158 kroner for å regne ut momsen hver gang jeg kjøpte en boks leverpostei, så ville de vært like sympatiske og kundevennlige som statseide Posten.

For meg er det åpenbart at dette er urimelig.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Hvis Rema krevde et gebyr på 158 kroner for å regne ut momsen hver gang jeg kjøpte en boks leverpostei, så ville de vært like sympatiske og kundevennlige som statseide Posten.

Hadde de måtte fylle ut tolldeklarering hver gang du handlet noe så er det ikke umulig at du måtte betale for det. Nå er det slik at Rema selger varer med fortjeneste og momsregnskapet er lovpålagt så dette blir nok, unnskyld uttrykket, vrøvl. Det er konkurranse innen transport og logistikk og det hellige markedet ser ut til å fungere.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Ehhh... Det er akkurat sånn det fungerer når man har et importørledd. Enten ordner de fortolling selv, eller kjøper tjenesten av eksterne, og så regner de det inn i prisen du betaler. Selvsagt deles kostnaden på det antall enheter som importeres. Dette er en del av merverdien du betaler for når du handler hos en norsk bedrift, i tillegg til at båtturen fra Kina allerede er overstått.

Kan det være så jævla vanskelig å forstå?

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Antall liker
1.302

Hvis du kun liker èn artist så kjøper du den ene. Noen liker mer enn èn ser du, tipset var til dem.

Jeg vet jo ikke men blir ikke overrasket hvis du har en forferdelig kjedelig platesamling.
Det stemmer nok, dessverre, at platesamlingen min er heller kjedelig, men jeg kan ikke se at den blir mer spennende av at jeg skal fylle opp med plater jeg ikke egentlig liker for å få jevnet ut dette gebyret (som jeg forøvrig ikke har veldig sterke meninger om). Jeg er bare av den oppfatning at det er ikke så himla mange spennende plater å kjøpe, og i alle fall ikke fra en og samme leverandør.

Dessuten liker jeg ikke bare èn artist, alle som kjenner meg vet at jeg liker i alle fall 4, men dessverre har 3 av de sluttet å gi ut plater.

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Gebyr på 158 kroner for å regne ut 25% mva. Kommer det da i tillegg 25% mva på gebyret? Er det ikke da bare rimelig med et gebyr på 158 kr for arbeidet med å regne ut mva på det første gebyret? Mva på gebyr, gebyr på mva, det er en evighetsmaskin!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Gebyr på 158 kroner for å regne ut 25% mva. Kommer det da i tillegg 25% mva på gebyret? Er det ikke da bare rimelig med et gebyr på 158 kr for arbeidet med å regne ut mva på det første gebyret? Mva på gebyr, gebyr på mva, det er en evighetsmaskin!
Momsgrunnlag, betalingsanvisning, tolldeklarasjon?

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Staten krever deg for en avgift, og så krever de en ny avgift for å kreve inn avgiften. Er det ikke så enkelt og absurd?
Nei, i tillegg fins det noen private som også er pålagt av staten å kreve inn avgiften, og de velger også å kreve en avgift for å kreve inn avgiften, siden det er sånn det funker i dette avgiftsregimet.
Og alle disse avgiftene er det jeg som må betale.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Staten krever deg for en avgift, og så krever de en ny avgift for å kreve inn avgiften. Er det ikke så enkelt og absurd?
Nei, i tillegg fins det noen private som også er pålagt av staten å kreve inn avgiften, og de velger også å kreve en avgift for å kreve inn avgiften, siden det er sånn det funker i dette avgiftsregimet.
Og alle disse avgiftene er det jeg som må betale.
Speditørene er private. Det er ikke du som betaler fortollingskostnadene i norge, det er kundene. Mener du at dette arbeidet skal gjøres gratis? I likhet med de fleste vil også disse menneskene ha lønn for arbeidet. Slaveriet er avskaffet ;)

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
^De aller fleste fortollingsgebyrene jeg har betalt opp gjennom årene har vært til statseide Posten/Bring.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Ehhh... Det er akkurat sånn det fungerer når man har et importørledd. Enten ordner de fortolling selv, eller kjøper tjenesten av eksterne, og så regner de det inn i prisen du betaler. Selvsagt deles kostnaden på det antall enheter som importeres. Dette er en del av merverdien du betaler for når du handler hos en norsk bedrift, i tillegg til at båtturen fra Kina allerede er overstått.

Kan det være så jævla vanskelig å forstå?
Jeg tror kanskje at det nå er like før at alle forstår at fortolling er noe mer enn å regne ut et påslag på 25% mva. Sålenge det statlige byråkratiet pålegger enhver import ett sett med regler om «hvordan», vil ingen her inne synes at det er regningssvarende å utføre en slik rutine for hverken kr. 158,-, eller det dobbelte!

Så kan man heller diskutere nødvendigheten av å fjerne forenklet fortolling, eller endre dagens rutiner.

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Mener du at dette arbeidet skal gjøres gratis? I likhet med de fleste vil også disse menneskene ha lønn for arbeidet. Slaveriet er avskaffet ;)

Siden det er Staten som pålegger speditørene å kreve inn dette gebyret, så burde kanskje Staten betale for arbeidet med det. Så ville kanskje Staten finne ut at kostnaden for dette er større enn den inntekten de får i form av mva, med alle de småpakkene. Og kanskje Staten da ville sett at det eneste fornuftige er å ha en tollfri grense på minst 350 kroner (nei egentlig et par tusen).

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Mener du at dette arbeidet skal gjøres gratis? I likhet med de fleste vil også disse menneskene ha lønn for arbeidet. Slaveriet er avskaffet ;)

Siden det er Staten som pålegger speditørene å kreve inn dette gebyret, så burde kanskje Staten betale for arbeidet med det. Så ville kanskje Staten finne ut at kostnaden for dette er større enn den inntekten de får i form av mva, med alle de småpakkene. Og kanskje Staten da ville sett at det eneste fornuftige er å ha en tollfri grense på minst 350 kroner (nei egentlig et par tusen).
Lykke til med denne politiske kampen. Uansett om det virker rettferdig så er nok dette langt fra realitetene i statsapparatet.

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Så lenge den største avgiftsinnkreveren er statseid, så burde det være en selvfølge at deres beregning av avgiften (25%) var en del av den ordinære driften, og ikke en ekstratjeneste som kunden må betale stykkpris for.

Lykke til med denne politiske kampen. Uansett om det virker rettferdig så er nok dette langt fra realitetene i statsapparatet.
Eller kanskje det var derfor vi alltid har hatt en momsfri grense før? Fordi realitetene i statsapparatet har vært slik at politikerne har innsett at kostnaden med å kreve inn mva (og hele fortollingsprosessen) på allslags småbeløp, er urimelig?

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Så lenge den største avgiftsinnkreveren er statseid, så burde det være en selvfølge at deres beregning av avgiften (25%) var en del av den ordinære driften, og ikke en ekstratjeneste som kunden må betale stykkpris for.
Posten er privatisert og hvordan skal man forsvare at en aktør blir subsidiert på den måten?

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Det er ikke staten som har noe med gebyret å gjøre, det er fraktselskapene. Ønsker du å gjøre momsinnbetaling sjøl så tjener du ikke noe på det; de beregner seg lagerleie og annet. En skulle tro noe var dekket av porto…

Svensker er vel bananbetalt siden de greier å få til ordninger. Selv før det ble ramaskrik når de kjørte på med gebyrene, så var svenskene under halvparten av det vi har som billigste her.

På tross av anekdotiske horrorstories fra grump og co; det er ikke gratisarbeide en vil ha, bare priser som avspeiler et merarbeide selv svensker får til.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
30.038
Sted
Oslo/Grebbestad
Er det ikke mulig att Norge og EØS avtalen kan tillate samme handel av varer som øvrige land inom EU?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Posten er privatisert og hvordan skal man forsvare at en aktør er subsidiert på den måten?
Posten er vel ikke privatisert men konkurranseutsatt?
Posten er et aksjeselskap. De har konkurranse fra andre aktører og slik sett er det konkurranse på fortollingsgebyrer og andre tjenester. Da er prisene regulert av markedet. Staten kan ikke gå inn og drive konkurransevridende subsidiering fordi småkunder synes det er for dyrt å derthandle. Det er meningsløst at offentlige midler skal brukes til å subsidiere folks ønske om småkjøp fra utlandet. Det er et privat anliggende og kostnadene ved det er konkurranseutsatt og dermed "rett pris" som det alltid heter ved anbudsutsettelse. Velkommen til det frie marked.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Er det ikke mulig att Norge og EØS avtalen kan tillate samme handel av varer som øvrige land inom EU?
Godt spørsmål. Så vidt jeg forstår så er det forskjell pr i dag vedr moms. Jeg aner ikke om avtalen kan åpne for det? Nå har vi valgt å stå utenfor så det er kanskje greit at vi ikke skal ha alle fordelene......

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
dette har intet med konkurranse på er fritt marked å gjøre.

det er ikke opptil meg som mottaker å velge fortollingstilbyder.

som sagt; hvorfor raser ikke prisen ned når en fortoller selv? mest sannsynlig fordi fortollingen i seg selv koster lite.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er ikke staten som har noe med gebyret å gjøre, det er fraktselskapene. Ønsker du å gjøre momsinnbetaling sjøl så tjener du ikke noe på det; de beregner seg lagerleie og annet. En skulle tro noe var dekket av porto…

Svensker er vel bananbetalt siden de greier å få til ordninger. Selv før det ble ramaskrik når de kjørte på med gebyrene, så var svenskene under halvparten av det vi har som billigste her.

På tross av anekdotiske horrorstories fra grump og co; det er ikke gratisarbeide en vil ha, bare priser som avspeiler et merarbeide selv svensker får til.
Sverige har andre rutiner og krav til tolldeklarering. Det er rutinene som må endres om du skal ha svenske priser Dong. Og ja, jeg kan love deg at det var en horrorstory når jeg stod der på tollageret og oppdaget hva jeg stod overfor :)

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
dette har intet med konkurranse på er fritt marked å gjøre.

det er ikke opptil meg som mottaker å velge fortollingstilbyder.

som sagt; hvorfor raser ikke prisen ned når en fortoller selv? mest sannsynlig fordi fortollingen i seg selv koster lite.
Men, betaler du noe annet enn evt mva når du fortoller selv? - tror ikke det! Isåfall hva tenker du på? Gebyret er jo prisen for jobben med å gjennomføre.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
ante meg at det var mer mellom øra på medelssvenson enn en gjennomsnittlig norsk byråkrat.

(det snakkes om svenske rutiner i forhold til land utenfor eu)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Selvfølgelig har det med konkurranse å gjøre selv om det ikke er du som mottaker som uten videre bestemmer hvem avsender velger å sende varene med. Du må få avsender til å velge din foretrukne leverandør, så kommer varene med DHL eller en av de andre (uten av det nødvendigvis blir billigere av det ....). Derthandling er en kostbar håndtering tollmessig (ift antall) og det er da helt riktig at kunden betaler for det. Hvis det er så lukrativt å bedrive fortolling så vil det vel naturlig dukke opp aktører som ser muligheter til å gjøre gode penger på det. Dette er et luksusproblem i et av verdens rikeste land.

Topp Bunn