Vinyl spiller småsurt - Nybegynner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ser jo at armen går frem-og-tilbake, spesielt på den første filmsnutten. Ikke samme bevegelse på den fjerde.
    Det er nok platene. Men selvfølgelig vanskelig å se om det kan være spindelen. For å eliminere det må man nesten sette opp måleklokke, noe du sikkert ikke har.
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Ser jo at armen går frem-og-tilbake, spesielt på den første filmsnutten. Ikke samme bevegelse på den fjerde.
    Det er nok platene. Men selvfølgelig vanskelig å se om det kan være spindelen. For å eliminere det må man nesten sette opp måleklokke, noe du sikkert ikke har.
    Jeg har avtalt med en kompis som har en grei spiller om å teste de aktuelle platene hos han. Om det er samme mønster der så vil vel det kanskje være en konklusjon ift at det er platene?...

    Går det greit å spille plater som svaier på den måten, eller er det kjipt for både stift og plate slik at man bør la vær?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.892
    Antall liker
    21.921
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke noe problem. Det er det samme for pickupen hvor på platen vinkelfeilen er.
    Har sett på videoene. Det er helt tydelig at den siden av den beige (?) platen er presset fryktelig usentrert. Den blå er sånn "If you can't hear it it's best not to think about it" Jeg har flere som oppfører seg slik i samlingen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke hvilke plater dette er, men du nevnte Borknagar Fall.
    Ser at den ordinære i sort vinyl er presset hos Optimal Media. De pleier å være av bra kvalitet.
    Men - de fargede Limited versjonene er det (på Discogs) ikke angitt.
    Kan hende det står et eller annet sted på coveret.
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Det er ikke noe problem. Det er det samme for pickupen hvor på platen vinkelfeilen er.
    Har sett på videoene. Det er helt tydelig at den siden av den beige (?) platen er presset fryktelig usentrert. Den blå er sånn "If you can't hear it it's best not to think about it" Jeg har flere som oppfører seg slik i samlingen.
    Hvor vanlig er det at platene ikke er presset rett? Synes jeg har litt for mange slike i min begrensede samling hvor tonearmen svinger fra side til side. Det er riktignok ikke alle disse som er like ille som den jeg linket video til, og de fleste høres greie ut. Men det er noen unntak, som denne som høres tydelig sur ut.

    Vet ikke hvilke plater dette er, men du nevnte Borknagar Fall.
    Ser at den ordinære i sort vinyl er presset hos Optimal Media. De pleier å være av bra kvalitet.
    Men - de fargede Limited versjonene er det (på Discogs) ikke angitt.
    Kan hende det står et eller annet sted på coveret.
    Det er den svarte jeg har. Platen jeg linket til i videoen er Wormwood - Arkivet delux versjon (record store day). Her ser jeg på discogs at det ikke er oppgitt hvor den er presset.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har endel plater som ikke er 100% sentrert så tror det er ganske vanlig.
    Som oftest ikke hørtbart men det spørs jo veldig hvilken musikk.
    Vil tro noe rolig med lange toner er mere sårbart enn noe med feks 140bpm
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Har endel plater som ikke er 100% sentrert så tror det er ganske vanlig.
    Som oftest ikke hørtbart men det spørs jo veldig hvilken musikk.
    Vil tro noe rolig med lange toner er mere sårbart enn noe med feks 140bpm
    Ok, da er der kanskje ikke helt uvanlig det jeg opplever da.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvor vanlig er det at platene ikke er presset rett? Synes jeg har litt for mange slike i min begrensede samling hvor tonearmen svinger fra side til side. Det er riktignok ikke alle disse som er like ille ....
    Jeg oppfatter det ikke som veldig vanlig. Her står omkring 2000 LPer og det er svært få ganger jeg har opplevd så dårlig sentrert pressing.
    Kanskje det har med at de fleste platene mine er fra før 1984, og de som er nyere er stort sett dyre audiofilpressinger, det vet jeg ikke.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.341
    Antall liker
    9.573
    Torget vurderinger
    2
    Hvor vanlig er det at platene ikke er presset rett
    Det er heller Uvanlig om en plate er perfekt sentrert desverre… wow som er langsom hastighetsvariasjon på 1 eller ganger pr runde kan komme opp i 0.2% variasjon som kan høres på musikk, er den på 0.4 høres det helt sjøsykt ut. Er det 1mm usentrering blir det 1/140*100 % ytterst og dobbelt så mye innerst. Jeg har 1 eneste plate som er er 0.01% feil.
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Jeg sjekket et par av platene jeg mente låt litt surt hos en kompis, og konklusjonen var at de låt likt der. Så da slår jeg meg til ro med at det er platene og ikke spilleren som er problemet.

    Det er mye man skal lære og erfare som ny på vinyl, men det er utrolig artig og jeg har blitt helt hektet.

    Kjøpte masse CDer før, men sluttet (nesten) helt for en del år siden, og det har de siste årene blitt mest Spotify. Men lite slår det å sette på musikk i fysisk format. Vinyl opplever jeg nesten mer som et rituale hvor man lytter mer aktivt på musikken. Det er liksom ikke noe man bare setter på som bakgrunnsmusikk mens man gjør andre ting. Stift skal børstes, platene børstes, side skal skiftes på vinylen osv. Vinyl har gitt meg roen og gleden av å bare sette meg ned å lytte til musikk tilbake igjen!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn