Vinyl til DSD

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Noen som har tanker og begrunnelser rundt innspilling av vinyl til DSD(dsf ,dff), både for og imot. Fint om det finnes noen der ute som
har gjort dette også kunne delta med sine erfaringer. Ønsker tilbakemeldinger da dette er oppe til vurdering for egen del. Ser jo diskusjonene
går når det gjelder vinyl i høyere oppløsning enn 44.1/16. Kjør på, glem krangling og så blir jeg glad for alle innspill.:D

hilsen bluesman
 

Bjørn 66

Medlem
Ble medlem
14.04.2013
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Trondheim
Jeg skal ikke krangle, kun drive folkeopplysning. Hva mener du når du skriver "vinyl i høyere oppløsning enn 44.1/16" ? Platespillere og LP-plater (vinyl har jeg på vaskerommsgulvet) er og blir analogt. Joda, det finnes platespillere med innebygd riaa og ADC med USB-utgang, men da har vi konvertert oss over til det digitale formatet.
Konvertering av analoge mastertaper til DSD,bør vi overlate til de som kan faget. For de som vil digitalisere egne LP-plater så er det bestå holde seg til PCM, gjerne med samplingsfrekvenser over 44,1/16. Men skulle du tilfeldig vis sitte med en Korg MR1 eller tilsvarende, så er det jo ingen ting i veien for å eksprimentere med å spille inn (man ripper ikke LP-er) en LP som DSD-fil. Men jeg garanterer at resultatet til de "proffe guttene" blir så mye bedre. Det finnes jo et hav av DSD-filer/rippede SACD der ute...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.586
Antall liker
27.746
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Bruker ikke dsd, men spiller og ripper vinyl til 24/96. De fleste regner det som adekvat, og har aldri fått noen tilbakemeldinger om at det låter "digitalt".
mvh
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Ser ikke helt poenget med needledrops i DSD.
PCM 16-44 er for det meste tilstrekkelig, 24-96 er normen, 24-192 er over the top og stort sett bortkastet plass, det samme vil jeg tro med DSD.
Av alle needledroppers jeg kjenner til er det bare et par som er på DSD, men har aldri hørt noen påstå det gir noe bedre resultat. Tror nok det veldig mye mer å hente på å den analoge delen av jobben og den digitale etterbehandlingen enn å digitaliserer i DSD.
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Hei

Ser at jeg kan ha vært noe uklar i formuleringene når jeg la ut denne, men at budskapet har blitt forstått. Bra det.
Takker for tilbakemeldingene. Hadde vel håpet at noen som ev. faktisk har prøvd også kunne gitt en tilbakemelding, enten som innlegg eller som en PM.
Registrerer at innleggene deres de er i tråd med de fleste anbefalinger i andre forum, men så er det den jævla nysgjerrigheten da!
Ønsker dere og resten av forumet en riktig så god jul.

hilsen bluesman
 
Topp Bunn